Ensimmäiset DIY halppis-kajarit liimapuulevystä

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Veke76, 13.10.2010.

  1. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kävin motonetistä ostamassa 4" 60W 4ohm autokaiuttimet ja 3kpl 1000x200x18mm mänty-liimapuulevyä. Näistä olisi tarkoitus aloitella ihka ensimmäistä kaiuttimien rakentamisprojektia. Hifistä on muuten kyllä kokemusta, muttei DIY projekteista. Lähtökohtasesti olen hakemassa laajakaistaääntä, joka ulottuu noin 80Hz saakka. Joskus pääsin kuulemaan Gradient Preludea eli jotain sen tyylistä ääntä on hakusessaan. Myöskin PC:n kaverina on Logitech Z-2200, joissa on TangBandin W3-sarjalainen. Sen ääntä kanssa diggaan. Noissa motonetin halppiskajareissa on muuten basso+diskantti.

    Kaiuttimet on tarkoitus sijoittaa joko keittiöön/terassille/saunaan. Musalähteenä toimii iPod Touch ja stereovahvarina DIY 2x6W (TDA1517). Riippuen siitä kuinka hyvin saan homman onnistumaan niin myöhemmässä vaiheessa vahvari vaihtuu ehkä Tangentin Ampster (AMP-30) ja kaiuttimet TangBand W4-657SC. Kotelon etulevy täytyy suunnitella niin että sen vaihto on helppoa.

    Sitten se itse kotelo. Ulkomitoiksi suunnittelin 200x200x236mm ja sisämitoiksi 164x164x200mm. Kotelotilavuudeksi tulee vajaa 5,4L. Kotelo olisi suljettua mallia. Sahailujen jälkeen pitäisi syntyä 200x200mm paloja 8 kpl ja 164x200mm paloja 4 kpl.

    Nuo motonetin kajarit on ilmeisesti suunniteltu freeair-asennettavaksi auton hattuhyllylle. Joten kuinkakohan hyvin ne toimivat noin pienessä kotelossa. Jos myöhemmässä vaiheessa päädyn TB:n kajareihin, niin kuinkahyvin tuo kotelo sopii niille? Pitäisikö jotain suunnitelmissa viilata?
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2010
  2. mabe

    mabe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.12.2003
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jotenkin vierastan ajatusta, että jotkut satunnaiset halvat autokaiuttimet asennetaan hihasta nykäistyyn koteloon ja laitetaan kotikäyttöön.

    Etulevyä ei välttämättä tarvitse kyllä vaihtaa, jos myöhemmin laitat tangbandin 4" elementin siihen. Tangbandin tapauksessa kotelosta tulee refleksiviritykseen sopiva, sillä suljetuksi se on hieman iso.

    Jos et ole ensimmäisiä elementtejä upottamassa, niin selviät samalla etulevyllä päivityksen jälkeen. Kokovaatimusta kotelolle noiden elementtien kanssa on mahdoton arvioida. Pitäisi mitata elementin kaikki parametrit ja simuloida. Tähän tuskin on kuitenkaan laitteita. Jos intoa on, apuja löytynee mittailuihin täältä.

    Kotelossa on samoja sisämittoja. Tätä usein pyritään välttämään, sillä se voimistaa kotelon sisälle syntyvien seisovien aaltojen voimakkuutta ja haittaa näiden aaltojen tasaista jakautumista. Tähän auttaa kyllä sopiva vaimennusmateriaali kotelon sisällä. Jos esim vanua on riittävästi, kotelo myös toimii isomman kotelon kaltaisesti elementille, joten näiden kaiutinelementtien osalta tästä on lisähyötyä.

    Jostain pitää alottaa, joten en tahdo lytätä ideaa ihan täysin. Mitään kovin hifi-laatua ei noista kannata silti odottaa. Enemmänkin rakentelun iloa ja ei niin vakavaan käyttöön jonkinlaista ääntä. Tsemppiä rakentamiseen. Muista että mittaa kahdesti, sahaa kerran niin ei tule niin paljoa hukkapaloja. :)
     
  3. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    4" autokajareista ajattelit Gradient tasoista ääntä saada pihalle itse kolvatulla patterikäyttöisellä vahvistimella?
    Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei tule tapahtumaan. Olisit nyt edes ne tangbandit ostanut suoraan, niin olisit säästänyt noiden auto"kajareiden" hinnan. Niillä kun ei yhtikäs eikä laisinkaan mitään.
    Tangband W3-871S Cyburgs needle koteloituna tuottaa hintaisekseen peliksi jokseenkin ainutlaatuista ääntä, jos budjetilla mennään. Ko. elementtien nykyisestä saatavuudesta en tosin tiedä tarkemmin.. Halvemmilla materiaalikuluilla päästäkseen voisi tehdä 4" tangbandeille arviosta 4-6litraisen suljetun, mutta alimmat oktaavit jäävät tällöin pakostikin vaaatimattomiksi.

    Freeair asennukseen tarkoitetut surkean pienet halpikset eivät suljetussa parilitraisessa tuota alle 10khz alueelta ääntä korvin havaittavilla tasoilla. Autoelementtien thiele&small parametreja ei myöskään ole koskaan ilmoitettu, varsinkaan kympin hintaluokassa, joten kaiuttimen kotikäyttöön kelpaamattomuutta ei voi enää erikseen kotelosimulaattorilla todistaa.
    Kokeile vaikka pistää huutonettiin nuo paskat myyntiin puoleen hintaan, josko saisit edes osan rahoistasi pois niistä. Kaiuttimiksi niistä ei yksinkertaisesti ole.
    (Liimapuulevyn spekseillä ei ole olennaisesti vaikutusta kaiuttimen kotelon suunnitteluun, mutta ihan kiva kun linkitit :rolleyes:)

    E: Mabe tuohon ennätti jo väliin, mutta täydentäisin vielä sen verran että ihan mistä tahansa ei kannata aloittaa. Noilla eväillä ei yksinkertaisesti tule kuin paha mieli. Kehitä paremmat elementit tai unohda koko juttu.
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2010
  4. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Heh :thumbsup: Totta puhutte. Muutetaans suunnitelmaa ja unohdetaan ne autokajarit ja patterivahvistimet. Katselin vähän Hifitalon sivuilta mallia.

    Ihan hyvin voin käyttää tuota H/K 980 vahvarin kakkoskajari lähtöä ajamaan noita kaiuttimia. Elikkä keittiö ja terassi sijoitus onnistuu kyllä. Sauna sijoitukseen tarvii jonku tälläsen: http://www.thinkgeek.com/electronics/home-entertainment/862c/ tai Tangentin Ampster (AMP-30).

    Jotenka valitaan elementiksi TangBand W4-657SC ja kotelotilavuudeksi 4L. Refleksiviritys noin 70Hz. Refleksiputkeksi Streamline 45. Kotelon suunnitelma: ulkomitat (LxKxS) 158x200x236mm ja sisämitat 122x164x200mm. Sahauksen jälkeen 158x200mm 8kpl ja 200x200mm 4kpl. Noh miltäs tällänen suunnitelma kuulostaa?
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2010
  5. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elementti ja putkihan nyt ei mahdottomia tässä kotelotilavuutta tule syömään, mutta prosentuaalinen osuus on kuitenki aika iso, kun kotelokaan ei tuota suurempi oo. Mutta siis mitä koitan sanoa, niiin elementin ja putken viemä tilavuus tulisi ottaa huomioon bruttotilavuudessa. Noilla mitoilla pikaiseen laskiessa näyttäis vähän, ettei niitä ole huomioitu...
     
  6. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lisäsin tilavuuteen elementin ja refleksiputken viemän tilan. Tilavuudeksi tulisi siis 4,36L. Jos tuosta olisi vielä tarvetta kasvattaa niin se käy leveys suuntaa isontamalla.

    Kotelon suunnitelma päivityksen jälkeen: ulkomitat (LxKxS) 169x200x236mm ja sisämitat 133x164x200mm. Sahauksen jälkeen pitäisi olla 169x200mm 4kpl, 200x200mm 4kpl ja 133*200mm 4kpl.

    Yksi muuttuja on myös tuo refleksiputken pää joka jää tuossa 18mm päähän etulevystä kun se on 200mm pitkä ja tulee kotelon takaosasta.

    WinISD lupaili seuravaa alapään toistolle
    -6dB @65Hz ja max.spl tuolle taajuudelle 98dB(1m) 89dB(3m)
    -3dB @76Hz ja max.spl tuolle taajuudelle 101dB(1m) 91dB(3m)

    Voipi olla että terassikäyttöön nuo eivät äänenpaineeltaan riitä tai sitten ne on tuotava aivan viereen.
     
  7. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Asentelin WinISD:n itselleni ja pari kohtaa jäi vaivaamaan noista käppyröistä:
    1. Taajuusvaste kelpaa mulle :)
    2. Onko tuo vaihe-ero hyväksyttävä?
    3. Riittääkö paine normikäytössä kun kuuntelu etäisyys on 3m?
    4. Onko ryhmäviive hyväksyttävä?

    Jahka nämä kohdat selviää niin uskaltaudun tilailemaan roinat hifitalosta.
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Sulla lienee tuo äänenpaine 10-20 watilla, huomaathan, jos materiaali sisältää matalia taajuuksia. Elementti taitaa lepattaa melkoisesti, jos viritystaajuuden alapuolisia taajuuksia ei leikata pois. Oletko katsonut cone excursion käppyrää??

    Muuten ihan asiallisen näköinen. Vasteen mallista voi olla montaa mieltä, riippuu sijoituksestakin, mahdollisesti hieman alempi viritys saattaa sopia seinän viereen paremmin. Itselläni samalla elementillä, melkolailla samalla virityksellä yhdet pöntöt tehtynä ja kyllä ne melko bassoköyhät on isommassa huoneessa irti seinistä. Tietenkin riippuu siitäkin mihin tottunut...
     
  9. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    No niin uskaltauduin tilaamaan Hifitalosta kamat:
    Tangband W4-657sc 2kpl
    Streamline 45 Refleksiputket 2kpl
    Intertechnik T 75 terminaalit 2kpl
    ASPA vaimennusvanu 500g 2kpl

    Kamat kuljetusmaksuineen ~100€ ja puutavarat 20€ eli ei tätä enää halppisprojektiksi voi sanoa.:rolleyes:
    Toivottavasti koteloiden valmistus onnistuu niin eiköhän tästä ihan kelpo kajarit saada.

    Polttelee jo vähän että pääsis kuulemaan laajakaistaääntä. Kokemuksia on jo 3-tie / 2,5-tie / 2-tie kajareista ja ääni on parantunu sitä mukaa mitä vähemmän on elementtejä pelissä. Tietysti hinta luokka on ollu aika rajottava tekijä tässä. Myöskin siirtyminen 5.1 kotiteatterista 2.1 stereosysteemiin paransi äänimaailmaa roimasti. Yksinkertasesti tuo monikanava ääni ei toiminut minun olohuoneessa.
     
  10. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    No niin nyt alkaa olemaan romppeet kasassa projektin aloitusta varten. Elementtinä TangBand W4-657SC ja kotelotilavuus 4L. Refleksiviritys 70Hz. Refleksiputkena Streamline 45. Terminaalina Intertechnik T 75.

    Kotelon suunnitelma: ulkomitat (LxKxS) 170x200x236mm ja sisämitat 134x164x200mm. Sahauksen jälkeen pitäisi olla 170x200mm 4kpl, 200x200mm 4kpl ja 134x200mm 4kpl. Kotelotilavuus 4,3952 L.

    Tilavuudessa koitettu ottaa huomioon elementin, terminaalin ja refleksputken viemä tila. Vielä varmuuden vuoksi tuo refleksiputken viemä tilavuus on siis vain sen putken paksuuden viemä tila vai pitääkö se laskea sylinterimäisenä tilavuutena? Eli 0,06 L vai 1,33 L? Maalaisjärki veikkaa tota pienempää ;)
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2010
  11. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Lasketaan sylinterinä. Ilmeisesti siis tuo suurempi luku..
     
  12. Ikidur

    Ikidur Guest Guest

    Liittynyt:
    20.07.2009
    Viestejä:
    231
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sylinterin tilavuutta pitää käyttää, siis isompaa. Pelkkä putken seinämän tilavuus on niin mitätön ettei sitä tarvitse erikseen huomioida.

    Putken sisällä oleva ilma ei 'kuulu' kotelon tilavuuteen siksi, että refleksisysteemi on massa-jousi-värähtelijä, jossa värähtelevä massa on refleksiputkessa olevan ilman massa ja jousena taas on kotelon sisällä oleva ilma. Tässä mielessä putken ilma ja kotelon ilma ovat aivan eri kamaa, vaikka ne liittyvätkin harvinaisen saumattomasti toisiinsa.
     
  13. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitoksia. Tuo muuttikin suunnitelmaa vähän:)

    Kotelon suunnitelma: ulkomitat (LxKxS) 150x240x236mm ja sisämitat 114x204x200mm. Sahauksen jälkeen pitäisi olla 240x150mm 4kpl, 240x200mm 4kpl ja 114x200mm 4kpl. Kotelotilavuus 4,65 L (akustinen tilavuus 4 L).
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2010
  14. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voisiko joku lähettää minulle WinISD driver file .wdr tuosta TangBand W4-657SC:stä.

    Asensin juuri WinISD PRO ja en saanu parametroitua itse tuota kasaan:OI
     
  15. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jees nyt sain WinISD PROn toimimaan edes jollain lailla. Syötin parametrit tässä järjestyksessä: http://redspade-audio.blogspot.com/2010/06/winisd-entering-new-driver-data.html

    Kaikki parametrit ei ole ihan 100% oikein, mutta jos niihin koskee niin ohjelma ei hyväksy niitä. Joten mulle voi edelleen lähettää: TangBand W4-657SC.wdr

    PROlla huomasi hyvin ettei tota elementtiä voi ajaa 15W kovemmilla tehoilla tai sitten liikerata ylittyy. Alle 60Hz taajudet pitäisi suodattaa pois joka tapauksessa. Käyttökelponen kuuntelu voimakkuus 3 metristä on noin 92dB SPL, joka on aika niukalti. 1 metristä olisi 101dB.

    Vihreä käyrä=40W
    Harmaa käyrä=15W

    Alaraja taajuus:
    -3dB @ 81Hz
    -6dB @ 67Hz
     

    Liitetyt tiedostot:

    • tbCE.png
      Tiedostokoko:
      34,2 KB
      Katsottu:
      139
    • tbSPL.png
      Tiedostokoko:
      18,2 KB
      Katsottu:
      94
    Viimeksi muokattu: 22.10.2010
  16. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Suunnittelin pienen ylipäästösuotimen tuohon vielä ettei noi matalat taajuudet riko elementtiä kun ajetaan max. 15W teholla.

    Elementin plus napaan tulee 440uF(Elko 200V) kondensaattori sarjaan, jolloin vaimennus alkaa -3dB @ 45Hz ja siitä eteenpäin 6dB per oktaavi.

    Onko vaarana, että sointi menee piloille tuollasten passiivikomponenttiviritysten kanssa?
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2010
  17. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    440uF, elko 200V? Eikai siis tavallinen elko, jossa napaisuudella merkitystä, plussa ja/tai miinus merkitty? Kun musiikkisähkö on vaihtosähköä, niin tarvitsisit myös vaihtosähkölle sopivan konkan, eli bipolaarielkon. Muovikonkkana tuon kokoiset maksaa...
     
  18. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvä huomio. Hifitalon listalta valkkasin: elektrolyytti kondensaattori 100 uF 35VAC 5%. Noita 4kpl niin saa 400uF(-3dB@50Hz). Vai olisiko joku muu konkka parempi tuolta listalta?
     
  19. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Varmaankin toimiva valinta. Ilmeisesti olet ihan jollain perus 1/(2piiRC) kaavalla laskenut? Kannattaa huomata, että matalilla taajuuksilla impedanssi vaihtelee melkoisesti, minimi viritaajuudella, maksimit molemminpuolin. Vaikutus konkalla ei välttämättä ihan halutunlainen.

    Et saa signaalilähteen ja vahvistimen väliin konkkaa?? Mitoitat vahvistimen sisäänmenoimpedanssin mukaan.
     
  20. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei siitä 4" Tangbandista kummia kannata odottaa joten aika turhaa sille on viritellä mitään suotoja. Sopiva kotelo matalemmalla virityksellä ja kuuntelee kohtuu hiljaa niin pääsee vähemmällä.