Elikkäs suunnitelmissa olisi tehdä n. viikon pituinen trippi Ruotsiin vuodenvaihteessa. Ikinä en ole lentänyt, ja yksin olisi tarkoitus lähteä. Olen kuitenkin ulkona lentomatkailun saloista, joten olisi kysymyksiä teille pioneereille, ja vinkkejä saa tietenkin antaa. Ensinnäkin lipun hankkiminen. On monia lentoyhtiöitä ja monenlaisia hintoja jne, jotka ainakin minua hämmentävät. Kokeilin käytännöllistä Vertaa.fin lentolippujen hintavertailua. Menopaluulippu turistiluokassa Helsingistä Helsingborgiin, lähtö 27.12.2004 ja paluu 03.01.2004. Haku löysi sopivan lentoaikataulun Scandinavian Airlinesillä (hakutuloksia oli kaksi ja SA oli ainoa lentoyhtiö). Hintaa 249,14. Tuntuu korkealta, mutta onko hintataso tuota luokkaa? Matkavakuutustakin tarjotaan, mutta sellaisen hankkiminen tuntuu turhalta. Tosin halvimmat eivät ole pahan hintaisia... Eli kannattaisiko vain varata tuo lippu sitä enempää miettimättä? Kiitos jo etukäteen.
Eipä neuvoja ole paljoa sadellut, niin laitetaan nyt jotain. Kokeilin tuon reitin ebookersilta, ja sain tosiaan vaihtoehdoksi tuon vastaavan, eli lento on Blue1/SAS, välilasku Tukholmassa. Paikkoja vapaana 4. Hinnat tosiaan ovat tuota luokkaa, tai tuo on jopa halpa, jos vertaa finnairin normaalia economy-luokkan Tukholmanlentoa (luokkaa 500). Toki finskilläkin on jotain happyhoureja tms. Netistä en ole lippuja koskaan varannut, mutta tuttujen kertoman mukaan ne toimivat aivan riittävän hyvin. Vakuutuksista sen verran, että moniin kotivakuutuksiin sisältyy jonkilainen matkavakuutus, samoin joillain luottokorteiilla sen saa kylkiäisenä. Mielestäni jonkinlainen vakuutus kannattaa olla. Matkatavarat yms. korvaa monasti lentoyhtiö, mutta ei aina. Ja voihan jotain vakavampaakin sattua, jolloin kunnon vakuuutus on paikallaan.
Lippuja hankittaessa kannattaa käyttää noita hintavertailu/palveluhaku - palveluja kuten esim tuo ebookers. Mutta sitten kannattaa taustalla tarkistaa myös esim ebookersin ilmoittamien halvimpien lentoyhtiöiden omilta sivuilta tilanne, sillä monesti tuolta voi sitten lipun saada vielä halvemmalla. Ebookersia toki kannattaa käyttää esim jos on tarve lentää useilla koneilla pidempi reitti. Vuodenvaihde on lomista johtuen vaikeaa aikaa sillä halvat liput taisivat mennä. Esim SAS:lla olisi päässyt Lontooseen edestakaisin yhteensä n. 240 eurolla. Vakuutuksia kannattaa ottaa jos on paljon tavaraa mukana tai pidempi reissu tms. Kannattaa muuten tarkistaa jos on omia vakuutuksia niin vakuutusyhtiöstä esim jatkuva matkavakuutus. Tulee helposti halvemmaksi kuin nuo erilliset. Lisäksi sitten matkatavaravakuutus. Lentoyhtiön sivuilta kannattaa sitten katsoa miten paljon saa tavaraa ottaa mukaan käsimatkatavarana ja paljonko ruumaan. Turvatarkastuksia ei kannata ihmetellä. Kun tulee oma vuoro niin kaikki metalliset pois mukaanlukien ainakin lompakko, kolikot, kello, korut sekä vyö(!) jotka voi laitaa koriin. Takki pois myös. Jos on läppäri mukana niin se myös hihnalle - monesti erikseen laukusta pois otettuna.
Halpalentoyhtiöiden lento ei yleensä noista automaattisista lentojen vertailusysteemeistä löydy, vaan ne täytyy itse selvittää. Jos halpayhtiö lentää sopivaa väliä, niin lentohinta voi olla hyvinkin halpa. Itsellä esim Ryanairilla Tampere - Lontoo lentolippu maksoi n 85 euroa meno-paluu kaikkinen lisämaksuineen, veroineen, luottokortti ym maksuineen. Vähän halvemmallakin olisi päässyt, jos olisi palannut jonain muuna päivänä kuin sunnuntaina. Maanataihin odottaminen olisi tainnut hintaa alentaa 10-20 euroa vielä lisää. Tuohon hintaan sitten ei kyllä lentokoneessa saa edes lasia vettä maksamatta siitä erikseen lisää - hiukan eri juttu kuin tavallisten pidempien reittilentojen periaatteessa vapaat viini+viinatarjoilut. .
Jep, juuri kävin Ryanairilla lentämässä tuon Tampere-Lontoo välin. Ryanairilla vaihtelee nuo hinnat todella paljon riippuen päivistä (ja hintoihin täytyy aina lisätä verot jotka voi olla 100% lisää hintaan...) ja lisäksi kannattaa muistaa esim pk-seudulla asuvat, että hintaa kertyy 1) matkasta Tampeelle + mahdollinen parkkimaksu / tai sitten Ryanairin bussi 2) matkat noilta sivukentiltä esim keskustaan. Lontoossa Stanstedista keskustaan juna maksaa hieman reilut 10 puntaa eli n. 15 euroa / suunta. Samaan hengentoon on tietysti todettava, että halpojahan nuokin hinnat ovat esim Finskiin verrattuna, mutta ei niin halpoja kuin annetaan ymmärtää. Aina kannattaa kuitenkin muistaa muutkin yhtiöt kuten esim SAS joka olisi ollut jo lentohinnan osalta Ryanairia halvempi jouluna (tuttu tulossa Suomeen käymään) jos olisi ollut ajoissa varaamassa lippuja. SAS lentää lisäksi HKI - Heathrow joten muutkin kulut olisivat olleet pienemmät.
Riippuu tietysti ihan mistä on tulossa. (Tampereelta Helsinkiin on osapuilleen yhtä pitkä matka kuin Helsingistä Tampereelle ). Ja Helsinki - Vantaan parkkimaksut ne vasta törkeitä ovat, taitaa olla jotain 80-90 euroa viikko, jollei jätä autoa johonkin bussimatkan päähän ja raahaa matkatavaroita edes takaisin, ja silloinkin taitaa joutua pulittamaan 40-50 egeä viikosta)
Kiitos, viesteistänne on ollut apua. Kun etsin Ebookersin kautta, löydän kolme Blue1/SAS lentoa ja yhden SAS lennon. Onko mitään eroa kumman valitsee? Aikataulut ja hinnat ovat identtisiä. Minkälainen SAS on lentoyhtiönä sitä käyttäneille? Onko palvelu ollut hyvää jne? Tuo FlyMe:n hintakaan ei ollut hassumpi, mutta jotenkin tuntuisi helpommalta tilata suoraan tuolta Ebookersilta se lippu. Kuinka matkatavaroiden kanssa toimitaan? Selasin SAS:n sivuja ja löysin tällaista: Näin hoidat lähtöselvityksen kun sinulla on mukanasi matkatavaraa: Suorita lähtöselvitys Internetissä. Mene lentoasemalla SAS Self Service -automaatin luo ja syötä lippusi automaattiin. Automaatti kysyy kuinka monta matkatavaraa aiot lähtöselvittää (max. 2 matkatavaraa). Valitse oikea määrä ja laukkutarrat tulostuvat. Kiinnitä laukkutarrat matkatavaroihisi ja vie matkalaukut tiskille, jossa lukee "Baggage Drop". Siellä sinun tulee näyttää matkadokumenttisi. Säilytä laukkutarrojen kuitti. Voiko tuon suorittaa eri lailla ja pitääkö homma tehdä uudestaan Tukholman lentokentällä kun vaihdan konetta? Yritin myös etsiä SAS:n sivuilta tietoa käsi- ja ruumamatkatavaratietoja, mutta en millään löytänyt niitä. Matkavakuutus ja matkatavaravakuutukseen vielä, niin Ebookersin tarjoamista vaihtoehdoista parhaimmalta tuntui seuraava: Matkustajavakuutus hoitokulukorvauksilla sekä matkatavaravakuutus (500 EUR asti), matkaoikeusturva- sekä matkavastuuvakuutus Pohjoismaat Hintaa 21. Jos ei minulla satu olemaan jo aiempia vakuutuksia vakuutusyhtiöltä niin varmaankin valitsen tuon, sillä tuohan kattaa minut ja tavarani. Turvatarkastus kuulostaa aika simppeliltä hommalta. Kiitos vielä kerran.
Luultavasti kyseessä on yksi ja sama lento(kone). Monasti lentoyhtiöt jakavat nuo reitit. Jos löydät jostain lennon numeron (katso vaikka tällä viikolla lähtevä vastaava vuoro) ja numero on molemmilla yhtiöillä sama, on myös kone sama. Voit varmaan mennä SAS:in tai Blue1:n tiskille missä täti tekee tuon kaiken. Tai ainakin neuvoo jos olet epävarma, voi olla että täysin netistä hoidettua lipppua on hankala hoitaa normaalilta palvelutiskiltä. Liityntälennolla matkatavaroita ei saman lentoyhtön sisällä tarvitse (ainakaan tietäkseni) koskaan itse siirtää, vaan yhtiö tekee sen. Sitäpaitsi onko kyseessä edes koneen vaihto? Eikös se ollut vain välilasku, jolloin istut koneessa koko ajan. Ja muistathan jättää pois kaikki "teräaseet", tälläisiksi lasketaan avainperä-linkkuveitset, kynsisakset yms. Jos ne takavarikoidaan, niitä et saa takaisin. Paitsi kerran sain jättää käsimatkatavaroihini jääneen (PITI laittaa se ruumaan) leathermanin kentälle, josta sen paluumatkalla sain takaisin. PS. ihmeellistä häikkää threadissa, en saanut näkyviin kuin viimeisen viestisi, jossa edellä täysi sivullinen tyhjää. Tässä reply-osiossa kaikki kirjoitetut viestit näkyvät.
Taitaa olla koneen vaihto. Lentoaikataulussa lukee näin: Helsinki-Tukholma SAS #6633 Lentoyhtiö KF 0445 Kesto: 1.05 hours Konetyyppi: Rj85-Regional Jet 85 Ateriat: Refreshments non smoking Luokka: Turisti Tukholma-Helsingborg SAS # 189 Kesto: 1.00 hours Konetyyppi: Boeing 737 Jet Ateriat: No meal service non smoking Luokka: Turisti Helsinborg-Tukholma SAS # 186 Kesto: 1.00 hours Konetyyppi: Boeing 737 Jet Ateriat: No meal service non smoking Luokka: Turisti Tukholma-Helsinki SAS #6683 Lentoyhtiö KF 0448 Kesto: 0.55 hours Konetyyppi: Rj85-Regional Jet 85 Ateriat: Refreshments non smoking Luokka: Turisti Lentojen välillä on myös 1,5-2 tuntia väliaikaa ennenkuin matka jatkuu. Kiitos taas vinkeistä. :thumbsup:
Tämä koneen vaihto sitten selvä. Tsekkaat vain portilla sisään, terminaalikin taisi olla samalla puolella kuin suomen lennot. No kyllä tuossa 1,5 tunnissa ehtii koluta koko paikan läpi. Ja tärkeä(?) vinkki: Arlandassa muuten eivät myy mitään viinaksia EU:n sisäisillä lennoilla, koska tax-free ei ole voimassa :hitme: Niin joo: noin puolessa tapauksissa Arlandan kautta Tampereelle tullessani joku matkaseurueestani ei saanut matkatavaroitaan samassa koneessa. Tuovat sitten seuraavalla koneella, ja taksi tuo kotiovelle.
Vinkkejä: 1. Lennä normaalilla lentoyhtiöllä, jotta pääset suoraan haluamallesi lentokentälle. 2. Käytä hyväksi reittilentojen ilmaiset juomat kohtuudella. 3. Syö ennen lähtöä ja käy vessassa. Tänään kuulin, että kännykkä saattaa ottaa vähän damagea läpivalaisulaitteesta. Pitääkö tämä paikkansa? Voi siis olla ihan hyvä idea pistää se lompakon kanssa siihen muovikuppiin eikä käsimatkatavaroiden sekaan.
Menee se muovikuppikin lompakkoineen ja kännyköineen hihnan läpi. En ole koskaan kylläkään kuullut kännykän menneen piloille tuon takia. Ainoa artikkeli jonka tiedän läpivalaisulaitteista kärsineen on valokuvafilmi joskus takavuosina.
Kyllä, kaikki läpivalaistaan. Enkä myöskään kuullut kännykkävahingoista. Läppärin voi joutua käynnistämäänkin. Tuolla aiemmin Mika kertoili mitkä kaikki esineet hälyyttävät metallinpaljastimessa, paras omalle kohdalle osunut oli de Gaullen kentällä omat, tavalliset nahkakengät. Enkä todellakaan usko kenkien teossa olisi käytetty nauloja tms. metalliesineitä. Nauhojakaan niissä ei ollut. Sukkasillaan läpi, eikä enää piipannut. Sitten lisävinkki: Hanki kunnollinen, kova matkalaukku (=Samsonite). Ja jos oma silmä kestää niin hieman erikoisemman värinen, ei sitä everybody_has_metsänvihreää. Erottuu paremmin kuljetinhihnalta. Kentällä voi luppoajalla seurata kuinka "ammatillista" käsittelyä ruuman matkatavarat saavat. Kaikki pehmeät putkikassit runnotaan tilkkimään kovilta laukuilta jäävä epämääräisen muotoinen tila, laukkuja heitellään surutta, ne tipahtelevat hihnoilta jne.
Matkalaukuista sen verran, että ei kannata mitään hc-lukkoviritelmiä laittaa siihen, koska jos joku näppärä suhari päättää, että tuo laukku tarkastetaan, niin sehän myös tarkastetaan ja lukot menee naks poks kappaleiksi. Kaitpa noista voi korvaukset hakea, mutta enpä jaksanut kun vetoketjullisesta laukusta oli mokomat napsineet pikkusen munalukon irti ja myllänneet laukun sisällön "parempaan järjestykseen". Isomman laukun kanssa olen käyttänyt numerolukollista vyötä, jossa on numero kirjoitettuna kylkeen tuolta varalta. Niin ja ei se kännykkä miksikään mene siinä läpivalaisussa.
Lentoyhtiöt erityisesti neuvovat olemaan käyttämättä matkalaukun ulkopuolella roikkuvia lukkoja. Ne kun särkyvät ja putoavat helposti matkalaukkuja pakattaessa ja purettaessa. Laukkujahan ei kentällä millään silkkikäsineillä käsitellä. Oletko Kalax varma, että laukku oli tarkastettu? Yleensä (sivistyneessä Euroopassa ainakin) käytäntö on se, että ensisijaisesti yritetään löytää laukun omistaja avaamaan lukko ja mikäli omistajaa ei löydy jää laukku kentälle. Usassakin muistaakseni laukun sisään ilmestyy lappu "Inspected by" tai jotain sen tyylistä, jos sisään on vilkaistu.
Kohta olisi lento edessä Finnairilla, mutta muutama asia mietityttää. Matkatavaroina tulisi olemaan yksi laukku, läppäri ja kameralaukku jossa järkkäri ja sen kamat. Noista en läppäristä ja kameralaukusta en suostu luopumaan, joten miten suuria säkkejä sinne koneeseen saa viedä käsitavarana? Onnistuuko esimerkiksi läppärilaukku ja kameralaukku? Mitenkäs Finnairin koneissa on pistokkeita yleensä ettei tarvitsisi läppäriä ihan akulla käytellä koko kuutta tuntia.
Kiitän vaikka tuo nyt ei selventänykään muuta kuin sitä mitä sivuilta jo luin aikaisemmin. Kyse olikin siitä, että kun tuo kameralaukku ja läppäri eivät vie yhteensä juuri mitään tilaa niin onko mahdollista kenties vielä niitä molempia? Sivuilla kun kovasti väitetään että vain yksi laukku "normaaleille ihmisille". Eli täytyykö siinä ottaa sitten kassi erikseen johon pistää nuo kamat lennon ajaksi
www.finnair.fi --> palveluinfo > ennen lentoa > matkatavarat Turistiluokassa saa viedä yhden käsimatkatavaran max. 5kg, Busineksessa 2 yht. 10kg. Laita läppäri ja kamera vaikka reppuun. Pistokkeita saattaa olla busineksessa, en ole varma. Turistiluokassa niitä ei ainakaan ole.