Ensimmäinen järkkäri? Apuja kaivattaisiin...

Keskustelu osiossa 'Digikamerat' , aloittajana jake_y, 28.11.2008.

  1. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    En tunne näitä vakaajallisia runkoja itse mutta kun minulla on useitakin vakaajallisia putkia, niistä ainakin tuon vakaajan saa pois asentoon. Mahtaisiko rungoissakin olla vastaavia ominaisuuksia? Toisaalta, harvemmin niitä kytkimiä käyttää, ylipäänsä en ole huomannut huonompaan menoa vaikka vakaaja olisi kirkkaallakin kelillä päällä.

    En kylläkään ole juuri huomannut eroa siltäkään puolelta, että vakaajista jotain mystistä etua olisi. Oma kuvaustyylini on sellainen, etten oikein osaa hyödyntää vakausta. Ilmeisesti ollaan jo vakaajaa tarvitessa useimmiten pitkälti valaistusolosuhteissa missä kuva ei muutenkaan ole onnistumassa kovin hyväksi ilman telinettä - siis minun katsannossani, tämähän kunkin taiteellinen näkemys.
     
  2. poopee

    poopee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    546
    Saadut tykkäykset:
    1
    No yleensä rungosta vakaajan on saanut pois joko kytkimen kautta tai sitten jostain valikon kautta.

    Iltakuvissahan vakaajasta on kyllä eniten hyötyä. Tietyissä Canonin optiikoissahan on vakiona se ominaisuus, jos optiikan kytkee jalustalle, niin kuvanvakain kytkeytyy pois.
     
  3. jarppis

    jarppis Guest Guest

    Liittynyt:
    07.09.2004
    Viestejä:
    117
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kameraa käyttää aina "täysautomaattimoodissa", niin vakaajan käyttöä ja etuja ei välttämättä huomaa. Kun siirtyy käyttämään Av/Tv moodeja (aukon/suljinajan esivalinta), niin siinä vaiheessa eron huomaa ihan konkreettisesti, kun asetuksia säätää kohilleen.
     
  4. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Mä en kyllä ikinä ole käyttänyt kameraa automaatilla.
     
  5. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Vakaaja on jossain tapauksessa myös haitaksi, esim. pitkällä suljinajalla kuvattaessa (yl. jalustalla) vakaaja pitää ottaa pois päältä, muuten tulee epätarkkoja kuvia.
     
  6. jarppis

    jarppis Guest Guest

    Liittynyt:
    07.09.2004
    Viestejä:
    117
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä sen hämärässä käsivaralta kuvatessa huomaa, kun kamera antaa käyttää pari kolme pykälää pitempiä valotusaikoja.
     
  7. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Kärkkäisen lehdessä mainostettiin Nikon D40-kittipakettia melkoisen edulliseen 295 euron hintaan.

    Samassa lehdessä myös Nikkorin 55-200 VR putki 179€, jonka voisinkin hakea oman laukun täytteeksi...
     
  8. Lauri T

    Lauri T Guest Guest

    Liittynyt:
    06.06.2008
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olympustietäjät, kerrotteko minulle uudelle D-SLR -kameran käyttäjälle ...

    Olympus E-510 asetuksissa löytyy kohinanpoisto (0n/off) ja kohinasuodatin (off/low/standard/high). Kohinasuodatin on selvä asia mutta mitä tämä kohinanpoisto tarkoittaa.

    Ohjeissa kerrotaan että "Hämäräkuvauksen yhteydessä suljinajat ovat pidempiä, minkä vuoksi kuvassa näkyy usein kohinaa. Kun suljinaika on pitkä, kohinanpoisto käynnistyy ja kamera vähentää kohinaa automaattisesti tarkempien kuvien saamiseksi. Kuvausaika on tällöin kuitenkin noin kaksinkertainen tavanomaiseen verrattuna"

    Yritetäänkö tässä kertoa että kamera suorittaa ohjelmallista kohinanpoistoa, vastaavaa kuin kohinanpoisto-ohjelmalla tietokoneella.


    Otan mielelläni vastaan myös vinkkejä. Tiedossa on että kohinasuodatin off/low -asentoon sekä kameran taipumus ylivalottamiseen kirkkaissa olosuhteissa.
     
  9. rado

    rado Guest Guest

    Liittynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    132
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä ostan tuon (dmc-gh1), kunhan saan rahaa :) Siihen menee kyllä vielä aikaa, toivottavasti tulee muitakin prempia sillä aikaa markkinoille...

    http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/gh1.shtml

    Ja videoita
    http://vimeo.com/groups/gh1/videos

    Ko. kamera sopisi minulle, koska:

    - "pieni"
    - se on järkkäri (kitissä myös ihan ok objektiivi)
    - siinä on hyvä videokuvaus

    eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Hintaahan tuolla on kuin mersulla, mutta tuuleehan canonin rungolle+zoom objektiivi myös hintaa. Toisaalta canonien videokuvaus ei ole yhtä "helppoa".
     
  10. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olen itsekin kuolannut ton Panan perään jo viime keväästä saakka. Micro3/4 on konseptina houkutteleva, ja hyvä video-ominiasuus jne olisi kyllä nannaa, mutta...

    Onko sittenkään kovin fiksu vaihtoehto?

    - Kittilinsi on ilmeisesti laadukas, mutta silti hyvin hidas
    - Suoraan sopivia linssejä on vähän ja ne ovat kalliita.
    - Adaptereilla vain muutama linssi toimii "niin kuin pitäisi" (jos nekään: mm. AF usein hidas, stabilointi puuttu Olyn 3/4 linsseistä...)
    - Hinta ei ole tippunut juuri lainkaan (>1300€)

    Kilpailijaksi voisi laittaa vaikkapa Canon 500D, joka löytyy toistuvasti erilaisina tuplakitteinä selkeästi alle 1000€. Siihen saa sitten jos minkälaista linssiä ihan jokaisessa hintaluokassa, uutena tai käytettynä. Kokoa on tietysti enemmän, ja videokuvaus selkeästi heikompaa.

    Aah, sitä valinnan vaikeutta :OI
     
  11. rado

    rado Guest Guest

    Liittynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    132
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo :) Onneksi ei ole yhtään rahaa, niin pitää vielä odottaa. Keväthangille tai kesäksi viimeistään.
    http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_500D_Digital_Rebel_T1i/video_review.shtml
     
  12. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ajattelin hommata ensimmäisen järkkärin itselleni ja en tiedä niistä kovinkaan paljoa. Mitkä ominaisuudet pitää ottaa ehdottomasti huomioon kameraa valitessa? Saako nyky järjestelmäkameroilla parempaa videokuvaa mitä minun vanhalla videokamera Panasonic NV-GS75:lla ? Suositelkaa joitain järkkäreitä mitkä olisivat helppoja käyttää aloittelijan hinnan ollessa alle 800€. Olen ottanut nykyisellä Panasonic TZ5 paljon 16:9 kuvia koska katselen niitä mieluummin television ruudulta kuin 4:3 kuvia joten onnistuuko tuo myös järkkäreillä ja kannattaako niitä ottaa niillä?
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2010
  13. Konga

    Konga Guest Guest

    Liittynyt:
    09.12.2006
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ensimmäiseksi järjestelmäkameraksi tuli hankittua Canonin eos 500d. Kuvia on tullut otettua reilut 5k kappaletta sekä jonkin verran videokuvaa ja voin kyllä suositella kyseistä kameraa lämpimästi. Myös Nikonin joillain järkkäreilä on tullut otettua muutamia kuvia. Molemmissa, sekä Canonissa että Nikonissa on käyttöjärjestelmä melko nopeasti opittavissa.

    Uusissa järkkäreissä ei tuossa hintaluokassa ole järisyttävän suuria eroja eikä varmasti mene kovasti metsään, osti sitten Canonin, Nikonin tai Sonyn jne.

    Kannattaa mennä johonkin liikkeeseen hypistelemään kameroita ja testata miten mikäkin malli istuu omaan käteen, sillä esim. suurikätiselle henkilölle nuo Canonin satasarjalaiset (sekä 1000d) voi tuntua jopa liian pieniltä.
     
  14. Juhe

    Juhe Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2003
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja Canoniltahan tuli vasta hiljattain 550D ulos. Itse suosittelisin tuota, ihan perus kittilinssi paketilla pääsee alkuun. Kittilinssin kanssa kun opettelee kuvailemaan ja kuvaa enemmän, alkaa huomaamaan itse millaista objektiivia omassa käytössään tarvitsisi. Sitten voi siirtyä parempiin objektiiveihin jos halua riittää. Jotkut kuvailevat kittiobiskallakin ihan tyytyväisenä, mitkä ovat kenenkäkin tarpeet. Ajan saatossa voi sitten vaihtaa parempaan jos kamerakärpänen pääsee puremaan.

    Itse 4 vuotta sitten ostin ensimmäisen järkkärini, Canonin 350Dn. Silloin jo ajattelin, että tämä kamera on kaikki mitä tarvitsen. No, pari vuotta myöhemmin vaihtui runko Canonin 40Dn. Siihen kaveriksi Canonin L-sarjan 24-105 objektiivi. Nyt viime kesänä runko vaihtui sitten Canonin 5D Mk IIn. Canonin leirissä itse olen aina ollut, kun tuttavilla Canonia hyvin pitkälti on. Helppo vaihtaa käyttökokemuksia ja lainailla kuvauskalustoa puolin jos toisin. Nikonista ei juurikaan ole kokemusta.

    Canonin järkkärithän kuvaavat 3:2 kuvasuhteella. Järjestelmäkameralla kuvattaessa etuna on kuitenkin kuvanlaatu ja pikseleiden määrä, joten kuvia pystyy jälkikäsittelyssä hyvinkin croppailemaan.
     
  15. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
  16. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mäkin olen nyt katellut ekaa digijärkkäriä ja runko tulee olemaan 550D, mutta linssin valitsemisen kanssa on vaikeutta. Kamera tulee myös HD videokuvaukseen jossa laajis on aika must. Croppikenno on aika huono laajiksen kannalta 1.6 kertoimen kanssa. Ja perus 1.8 50mm sais satkulla mutta se on cropissa 80mm eli ei sinne päinkään :(

    Vaihtoehtoina on joko ottaa perus 18-55 kitin kanssa ja säästää rahaa kunnon laajikseen, tai sitten kalliimmalla 15-85 kittilinssillä tai sitten suoraan 10-20mm linssi. Siinä ois 16mm laajis mutta tele venyy vain 32mm. 50mm pitäisi ainakin löytyä peruskuvaukseen.

    550D peruskitti linsillä oli ainakin vähän aikaa sitten tarjouksessa Stokkalla 100e (vai oisko 50e) halvemmalla kuin rajalalla tai verkkokaupassa.

    Ainoa miinus 550D on että se on rakenteeltaan aika lelu. Ei varmaan kestä pienintäkään osumaa, pölyä tai kosteutta. Ei kovin hyvä valinta paljon ulkona kuvaavalle. Silloin kannattaa laittaa muutama satku lisää ja ottaa 7D joka on reippaasti jämäkämpi.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2010
  17. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos videokuvaus on oikeasti tärkeä kriteeri, niin kannattaa tutustua Panasonicin peilittömiin järjestelmiin (esim DMC-GH1). Peilillisillä järkkäreillä, videokuvaamisominaisuudet ovat usein varsin rajoittuneet.

    Muuten monen mielestä hyvä aloittelijajärkkäri on Pentax k-x. Sitä on kehuttu taivaisiin erityisesti kennon kohinattomuuden takia.
     
  18. Juhe

    Juhe Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2003
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    550D kuten kaikki Canonin 100-sarjalaiset on aika pieniä ainakin meikäläisen käteen ja kyllä tosiaan vähän muovisen tuntusia. 7D on kyllä ihan eri sarjaa kuin 550D ja verrattaen hinnoissa ei 550Dn ja 7Dn väliin ihan muutama satku riitä. Esim. verkkokaupasta 550D runko 679,90€ ja 7D runko 1349,90€. Jos 550D seuraava askelta parempaan haluaa ottaa, on valinta selkeästi 50D. Sen runko on verkkokaupassa 833,90€.

    Itsekin aikanaan tosiaan 350Dstä siirryin 40Dhen ja nykyisellään on 5D MkII. Tosiaan kaikki noista: 550D, 50D ja 7D ovat croppikennollisia. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa.

    Itse lähtisin kuitenkin liikenteeseen aloittelijana 550Dllä ja sillä kokeilemaan miten valokuvaus alkaa maistua.
     
  19. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mitä pakollisia lisävarusteita pitää järkkäriin hankkia?
    Canoneiden mukana ei taida tulla edes vastavalosuojaa. Se ja UV filtteri suojaamaan linssiä. MItäs muuta?
     
  20. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos ajatellaan että kittipaketin lisäksi, niin ainoa pakollinen on muistikortti.

    Kaikki muut on enemmän tai vähemmän mukavuus/suojaus tarvikkeita. Minulla on ollut vuodesta 2003 kittilinssi (nyttemin enää harvoin kylläkin) käytössä ilman filtteriä eikä linsissä ole mitään vikaa/naarmua. Vastavalosuojaakaan en jaksa nokalle laittaa kun se on vaan tiellä. Kymmenistä tuhansista otetusta kuvista ehkä kourallisessa kuvista olisin tarvinnut vvs:ää, ja näille viidelle kuvalle olen jo kuvaustilanteessa huomannut ja vaihtanut kuvauskulmaa.

    Jos nyt välttämättä haluaa pimp-up järkkärinsä, niin ostaisin muistikortin, hyvän laukun, vara-akun/linssisuojan (esim. uv-filtterin) - tässä järjestyksessä.

    Tosiaan jos paljon videokuvaa, kannattaa tutustua Olympuksen/Panan peilittömiin vaihtoehtoihin. Esim. Olympuksen E-PL1 on varmaan kätevin pokkari/järkkärisekoitus.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2010