DVD-elokuvat biteiksi

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana Gergo, 05.05.2010.

  1. Gergo

    Gergo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.11.2004
    Viestejä:
    610
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pahoittelen jos tästä löytyy aihetta mutta lukitkaa, linkittäkää, poistakaa jos näin kävi :)

    Eli tarkoitus jollain syklillä kääntää koko DVD-kokoelma biteiksi. N.600 DVD levyä vievät järjettömästi hyllytilaa ja tästä syystä haluan fyysisistä levyistä eroon.

    1.) Elokuvat tietysti eka pitää saada käännettyä johonkin formaattiin. Ajattelin kääntää ne 1:1 ISO imageiksi. Mulla on Popcorn käytössä kotteatterissa eli voin sitä kautta katsoa ISO-imageja. Onko ImgBurn tähän järkevä ohjelma? Kestää ainakin ~10 min/leffa = ikuisuus projekti :)

    Vai olisiko tähän jotain fiksumpaa ohjelmaa jolla saan nopeammin tuon tehtyä?

    2.) 600 imagea vie paljon tilaa. Tähän varmaan joku NAS ratkaisu? Välttämättä raid/backup systeemiä en tarvitse. Alkuperäiset levyt jää talteen pahvilaatikoihin. No eihän ne kestä ikuisuuksia sielläkään tietysti.

    3.) Mitä muuta ja onko joku tehnyt moista urakkaa?
     
  2. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    En tiedä onko kovin paljon järkeä.

    1. Tuskin sitä lukemista voi millään softalla paljoa nopeuttaa, pullunkaulana kun kumminkin on viimekädessä dvd-aseman lukunopeus.
    2. 600 levyä, 10-15 min /levy vaihtoineen. Noin max 3-4 levyä/tunti vaihtoineen ja "unohduksineen", > 125 tuntia, 2-3 viikkoa 8 tunnin päiviä koko ajan koneen vieressä. huh.
    3. Kuinka usein sitä yksittäistä levyä tulee katsoneeksi, harvaa niin usein, että sen löytyminen kiintolevyltä suunnatonta hyötyä antaisi.
    4. JOS tuollaisen tekee, niin sitten on jonkin RAIDin tai backup systeemin käyttämättömyys viimeistään sulaa hulluutta. Sitten KUN se varastolevy hajoaa, niin on se kolmen viikon kokopäivätyö kokonaan bittitaivaassa.

    Itse olen laittanut "ylimääräiset" levyt kansioihin aakkosjärjestyksessä, ei mene paljoa tilaa, ja tarvittaessa löytyvät helposti, vielä kun DVDprofileriin on syötetty mitkä ovat kansiossa, ja mitkä hyllyssä jne.
     
  3. Gergo

    Gergo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.11.2004
    Viestejä:
    610
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo oikeassa olet, onhan se hullu urakka tuommoisenaan. Onhan tuossa kokoelmassa suurin osa täyttä kuraa jota ei koskaan tule varmaan katsottua uudelleen. Eli jos rajaisikin tämän ns. legendoihin joihin tulee palattua aina :)

    Tietysti jos tekis tosiaan silleen että pistäs johonkin välilehti-kansioihin niin pääsisi kansista eroon, nehän ne tilaa käytännössä vievätkin. Voishan niitä kuskata kaatopaikalle/divariin alkuperäiset mut ei tohdi luopuakkaan :)
     
  4. Jedah

    Jedah Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2002
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä oli n. 200 DVD-leffaa, joista DVD Decrypterillä otin 1:1 ISO-imaget noin 150 levystä, huonoimmista en vaivautunut ottamaan kopiota. Kyllähän tossa kopioiden ottamisessa aikaa paloi pienemmälläkin DVD:iden määrällä, mutta viikkojen kuluessa homma tuli valmiiksi. Aluksi imaget oli Popcorn Hourin sisäisellä 1.5TB levyllä, josta myöhemmin siirsin ne ulkoiselle 1TB USB-levylle (halusin kovalevyn pois Popcornin sisältä) ja samalla karsin lisää huonoimpia pois.

    Alkuperäisiä DVD-levyjä säilyttelin jo ennen kopiointia kaapissa pahvilaatikoissa, mutta pihinä miehenä aloin niitä myymään pois kopioinnin jälkeen :) Tarkoituksena on parhaat 50-100 leffaa hankkia Blurayna, joten vähän tällainen siirtymävaihe menossa. Varmuuskopioita tein tärkeimmistä leffoista vanhoille IDE-kovalevyille, kun niitä lojui kaapissa noin 500 Gt edestä, eli kaikista ei ole toista kopiota.
     
  5. Arpa

    Arpa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    808
    Saadut tykkäykset:
    0
    Iso imaget vie turhaan tilaa. Itselläni käytössä anydvd ja dvdshrink combo millä rippaan tarpeen vaatiessa pelkän leffaosan ilman menuja ja FBI varoituksia jne. Aikaa menee n. 10-15 minsaa per levy ja tila parhaassa tapauksessa puolet alkuperäisestä kun turhat duppaukset, trailerit jne. on poissa.

    Ja jos aikaa ja harrastusta riittää konvertoin ne leffat vid2eva paketilla vielä h.264 tai xvid muotoon. On helpompi kuljetella mukana ja laittaa vaikka tarpeen vaatiessa puhelimeen tai auto dvd soittimeen lastenleffat. Aikaa toki menee tietokoneesta riippuen tunneista päiviin.

    Toisaalta aika harva leffa on sellainen mitä katson useampaan kertaan, joten about 200 leffaa on kertakatselun jälkeen siirtynyt vierashuoneen tv-kaappiin ilman rippausta.
     
  6. Gergo

    Gergo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.11.2004
    Viestejä:
    610
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^
    Mites kauan suunnilleen kestää tuo muunto h264 muotoon?
     
  7. maxx

    maxx Guest Guest

    Liittynyt:
    13.07.2001
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen konvertoinut elokuvia 1 Pass menetelmällä, joka ehkä luo hieman isompia tiedostoja kuin 2 Pass (eli konvertoidaan sama pätkä kahteen kertaan, ensin vain katsotaan kuinka kompleksinen kohta on), mutta laatu on kuitenkin kohdallaan. Handbrakella ja pari vuotta vanhalla MacBookilla kestää noin 2 kertaa elokuvan pituus. Uudella Windows PCllä (Inter Core i5 750) kestää noin puolet elokuvan pituudesta, eli 90min elokuva kääntyy noin 45minuuttiin.

    Itse olen konvertoinut reilut 600 elokuvaa (ja kymmeniä tv-sarjoja) XBMC pohjaiseen media centeriini, käyttäen Handbrakea (ja muutamia Blu-Ray elokuvia RipBot ohjelmalla). Molemmissa olen käyttänyt taktiikkana, ensin levyjen 1:1 rippaamista kovalevylle ja sitten jonossa niiden konvertointia h264 kodekilla MKV tiedostoon (niin toimivat hyvin myös verkon yli). Vaikka aikaa tuossa palaa, niin ihan näppärästi se menee niin että jättää aina koneen konvertoimaan siksi aikaa kun itse on töissä ja jos on kannettava tai kone sopivassa paikassa niin voi sen tietysti yöksikin jättää ruksuttamaan.

    Jos kuitenkin aikoo tehdä vain 1:1 ISO imageja, niin NASin toimivuus kannattaa ensin tarkistaa esim. verkkojaolla, ennen kuin kuin hankkii turhaan laitteen. Ainakin XBMC tuntuisi siirtävän ensin koko ISO tiedoston ennen kuin lukee sen, joten ISOn katsominen verkon yli vaatii pitkän latauksen alkuun.
     
  8. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    DVD:n pehmoista pikselisuttukuvaa ei HD:n makuun päästyään kertakaikkiaan viitsi enää katsoa; DVD:n aika on jo ohi.

    DVD:t ovat nykyään pelkkää ongelmajätettä, ei yhtään tallennustilaa enää niille. Tämä kovollesiirtoprojekti olisi pitänyt tehdä viimeistään n. kolme vuotta sitten, enää se ei kannata. Nyt standardi on jo vakiintunut terävämpään piirtoon, HD:tä lykkää jakelukanavista jo täyttä häkää. Suurten DVD-kokoelmien kannalta ikävää, mutta elämä on.
     
  9. Leffa-Lefa

    Leffa-Lefa Guest Guest

    Liittynyt:
    06.02.2008
    Viestejä:
    372
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, ei se nyt ole ihan niinkään, kyllä DVD:ltäkin leffoja katsoo ja varsinkin jos näyttimenä on TV. Eikä DVD näytä kotiteatterin kankaaltakaan hullummalta, itse katson 92" kankaalta. Ja elokuvahan se on tärkein, toki myönnän että BD-leffa on selvästi parempi kuvanlaadultaan. Ja on paljon elokuvia jotka eivät kovin paljoa hyödy HD-kuvasta ja/tai eivät ole lempparileffoja, ne voi halvalla ostaa DVD:nä. Pitää toki myöntää että viimeaikoina on tullut melkein kokonaan osteltua BD-leffoja - toki halpoja sellaisia.

    PS. "kovollesiirtoprojekti" pitäisi olla kovallesiirtoprojekti, KOVAlevystähän oli kyse...
     
    Viimeksi muokattu: 14.06.2010
  10. arthur

    arthur Guest Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    2 430
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toisessa ketjussa oli mainittu tällainen softa: http://www.makemkv.com/
    Kokemusta mulla ei ole.

    OT
    Kiintolevyistähän tuossa puhutaan, ei mistään rakennusaineista...
     
  11. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    No minä en katso ainakaan. Poltin DVD-kokoelmani viime viikonloppuna periaatteellisesti nuotiossa.

    Näyttimen suhteellinen koko riippuu melko paljolti miten etäältä sitä katsoo. Itse katson 40":sta 144 senttimetrin päästä.
     
  12. k4mmo

    k4mmo Guest Guest

    Liittynyt:
    06.08.2009
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän hyvien elokuvien arvo on jossain ihan muualla kuin 7.2 hd-dts-master-ääniraidassa ja 1080p- kuvassa. Senpä vuoksi medialla itsessään ei ole niin merkitystä. Tietty eri asia on efektipläjäykset, niissä mieluiten käyttää sitä uusinta formaattia.
     
  13. Leffa-Lefa

    Leffa-Lefa Guest Guest

    Liittynyt:
    06.02.2008
    Viestejä:
    372
    Saadut tykkäykset:
    0
    En minä puhunut puisesta kovalevystä, kovo on vaan eri asia kuin kova. Kun englannin kielessä on termi "hardware & software" niin suomeksi se on "kovo & pehmo". Eli kovo ei ole kovalevyn lyhenne vaan kova.
     
  14. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onpas!

    Ja anteeksi offtopic, mutta oli vaan pakko avautua.
     
  15. Gergo

    Gergo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.11.2004
    Viestejä:
    610
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuotahan pitää testata.

    Joo kyllä itsellekin se leffa on tärkeämpi, tosin ei paremmasta kuvanlaadustakaan haittaa ole. Ja aika hyviä skaalaimia on nykyjään olemassa joilla dvd-laatua saa parannettua.

    Tämä projekti on ollut stand-by tilassa eli mitään en ole tehnyt asian eteen. Katsellaan kesäloman aikaan jos on paskaa keliä ja kiinnostusta että jaksaisko alkaa imageja vääntämään, ainakin parhaista, leffoista.