diy subi, Alpine swr-12d2

Discussion in 'Kaiuttimet ja subwooferit' started by arzy77, May 15, 2016.

1. arzy77

arzy77 Käyttäjä

Alkoi taas iskeä kova kuume rakentaa tublasubeja kun tuntuu että huonemoodeja ei oikein saa pois muuten. Mitä raatilaiset on mieltä tuommoisen elementin käytöstä diy-subissa... Itse on tullut simuloitua ja suhteellisen mukavan näköistä käppyrää saa kohtuullisen kokoisessa kotelossa. Voimapuolen hoitaa yamahan pa-pääte. Tällä hetkellä käytössä peerlesin xls-12" passiivielementillä viritettynä...
    Käyttö on musiikilla ja elokuvilla 50/50 ja pääkaiuttimet on jalustamallia joten kapasiteetista ei pitäis olla kiinni ja subien kokokaan ei saisi karata ihan hurjaksi...

2. vps358

vps358 Lähes henkilökuntaa

^Sanokoot muut mitä tahtovat, elementti kuin elementti, jos kotelo sopii, ei se elementti muusta välitä.
    Joku kuitenkin nillittää autoelementistä, kun on Alpine....

T: Vesku

3. latexii

latexii Lähes henkilökuntaa

Hyvä elementti. Itsellä paukuttaa kotona 2 kpl Alpine Type-R 15" (SWR-15D4)

4. arzy77

arzy77 Käyttäjä

No näin minäkin olen ymmärtänyt että nämä on jopa äänenlaadultaan päteviä elementtejä. Mun mielestä jopa edullisia kun katsoo miten järeästi tehty. Elementillä ei tietenkään ole mitään väliä onko ns. autoelementti jos sopii käyttötarkoitukseen... Edellinenkin subi oli spl-dynamicsin. Monesti noissa autosubeissa on aika korkealla resonanssitaajuus, mutta ei sekään ole mikään ongelma välttämättä... Niin kuin ärjy-subin kohdalla esim. Siinä olis kyllä miehekäs laite, mutta aiheuttaa liikaa waf-säröä ja ei tuohon aikomaani tilaan kävisi edes sohvapöydäksi...

Edit. Ainoa mikä noissa alpinen elementeissä on "huonoa" on alhainen herkkyys, mutta sekään ei ole ongelma omalla kohdalla kun ei ole tarvetta tipauttaa lumia katolta subeilla...

Last edited: May 15, 2016
  5. arzy77

arzy77 Käyttäjä

Yksi juttu vielä nousi mieleen... Refleksiputket halkaisijaksi olen ajatellut 10cm, mutta simuloidessa ilman virtaus putkessa nousee yllättävän korkeaksi alimmilla taajuuksilla. Jopa 30m/s näyttäisi olevan. Parantaako aeroporttien käyttö tilannetta kuinka paljoakaan? Vaikka mulla tuskin putket pahemmin tuhisee muutenkaan kun ei tarvi tiputella niitä lumia talon katolta...

6. latexii

^ oman viemäriputken pyöristin itse.. Ei ole kovinkaan vaikea kuumapöhöttimellä.

Meistä on tosiaan moneen koulukuntaan, jotkut itkee tuollaisista lukemista ja unohtaa sen että kys. lukema saadaan maksimiwateilla dB -lukeman ollessa niin helvetin korkealla että moista tuhinaa ei tajua & kuule ellei tunge korvaansa refleksiputkeen. Jos joku katselee leffojaan täydellä volumella korva kiinni putkessa niin näille se varmaan on ongelma. (ps. laita kaksi putkea ja tuki toinen tarvittaessa ja siltä tuntuessa)

7. arzy77

arzy77 Käyttäjä

Nyt on jonkin aikaa tuplasubit olleet käytössä ja eipä voi moittia... Tuplana kun tekee niin bassopää toimii paljon paremmin. Meillä on vanha hirsirakenteinen talo ja rossilattiat. Tarvittaessa lattian saa hytkymään joten painettakin lähtee ihan tarpeeksi 3x4m huoneeseen. Normaaleilla säädöillä siten että kuulostaa basssopää olevan tasapainossa subien kartiot liikkuu varmaan millin osia järkevillä voluumeilla. Korvat ei kestä enää kuunnella pitkään kovaa kun aikanaan tuli autossa soitettua turhan paljon musaa kovalla.

8. latexii

^ Hyvältä kuulostaa :) ... itse töräytin tilaukseen 2kpl 18" Daytoneita ja hintaa tuli vaivaiset 300e. Koitan apinoida tälläiset

15" -tuumaiset alpinet istuisi tod. näk. lilwreckeriin.. :rolleyes: Saa nähdä jos sitä rakentais ny lomalla kerralla 4kpl

9. arzy77

arzy77 Käyttäjä

10. arzy77

arzy77 Käyttäjä

Tuossa on kuvaa millaista käppyrää winisd simuloi tuolla mun kotelo/refleksivirityksellä...