DIY-subi - 3 vaihtoehtoa

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Tee80, 25.09.2014.

  1. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ettei tuossa taajuudet ollu selvästi alle viritystaajuuden?
     
  2. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Pienikokoisemman subin kyllä saat tekemällä passiivielementtiä käyttäen http://www.hifitalo.fi/css_apr15

    Eikä vaaraa puhallusäänistä,tuolla passiivilla on helppo tehdä viritys koska elementin keskiössä kuppi mihinkä voi painoa lisätä.
     
  3. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Jjjep.. oma subbari tuhisee kanssa (jos sinne syöttää 700w jatkuvaa tehoa, desibelien ollessa ~120 ja taajuus 17hz, eli suht tuhinoitta saa omassa kerrostalohuushollissa kuunnella).. Tosin tämänkin voi eliminoida sillä että heittää vaikkapa subsonicin jonnekkin tuonne 10-15hz tietämiin. (jyrkkyydestä riippuen)
     
  4. Tee80

    Tee80 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitokset kaikille vastanneille, mielenkiintosta luettavaa!

    Näitä vaihtoehtojahan vois miettiä loputtomiin, mutta jostain se on aloitettava -> Laitoin LAB15 tilaukseen kun "halvalla" sai!
    Jos siitä ei saa miellyttävää subia askarreltua niin ainahan voi tehdä uuden. :)

    Ja mainitsinko siis, että tällä hetkellä 10" suljettu käytössä, toivottavasti jotain eroa tulee mörinöihin... ;)
     
  5. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ja voi sitä isokokoisemmassakin käyttää, ei puhise. Usein kannattaa käyttää tuplapinta-alaa passiiveissa, jottei ne pohjaa. Itsellä sellainen muistisääntö, että passiivissa pitää löytyä 5-kertainen iskutilavuus aktiiviin verrattuna, jottei ala rajoittamaan. Tietenkin virityskin vaikuttaa...
     
  6. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Joo itselläni on kesämökillä 12" titanikin kanssa tuo 15" passiivi suht pienessä 50L kotelossa olosuhteiden pakosta,vanhan lipaston keskelle jäävässä aukossa,passivi hönkäilee taaksepäin.

    Isommassa kotelossa tietysti saisi lisää painetta niihin alimpiin taajuuksiin mutta pääasiassa musiikin kuunteluun tehty tuo.
     
  7. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jännää miten saat sen kuulostamaan siltä, että todellisuudessa et ole rakentanut ikinä itse mitään ja olet todellisuudessa joku 13vuotias mopojonne.
    katso liitettä Jonne.jpg
     
  8. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jonnesukupolviki on nykysin no 18v rajalla :D
     
  9. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6

    Tuolla mun yhdestä valmisteesta myynti-ilmoitus,voi kuvatkin katsella .

    Putkimalli paras ja helpoin tehdä,pirun jäykkä eikä tarvitse mitään tukirakenteita.


    https://www.dvdplaza.fi/forums/show...ihto-topic-kaiuttimille?p=1590230#post1590230

    Tosin minä kuuntelen musiikkia ja katselen leffoja....siniaallon kuuntelemisen jätän suosiolla anttiU:lle .
     
    Viimeksi muokattu: 28.09.2014
  10. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    Putkimallia mietin minäkin aikoinaan, mutta tilavuuteen nähden kovin isoja ovat. Kuutioon menee litroja enemmän. Ja kyllä kai nyt putkikin tukia kaipaa.
     
  11. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ei kaipaa,tuo mikä mulla tehty suurtiheysmuoviputkesta,seinämä muistaakseni 14mm,tuo putken muoto tuo sen jäykkyyden.
     
  12. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Pitäisi joskus kokeilla, missä vaiheessa putken häiriöäänet ja putken aiheuttama kompressio viritystaajuudella esiintyvät suhteessa toisiinsa...
     
  13. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itse tuli 2 vuotta sitten tehtyä 0,5m kanttiinsa suljettu subbari LAB 15:lla. Pelkäsin tuhinoita, sovitusta pääkajareihin ja huonekorostusta niin paljon etten lähteny refleksiin ollenkaan. Itse kuuntelen pelkästään musiikkia ja tyytyväinen olen tuohon ollut. Hifisti kaverit on kehunut tuota yhdistelmää. Minulla on vahvarina Hypex DS8.0 ja eikä tehoa ole ollenkaan liikaa tuolle elementille.

    Koska haluat efektiääniä kuunnella elokuvilla niin refleksi varmaan toimii ja ainahan sen voi tulpata suljetuksi tarpeen mukaan. Koteloksi joku eminencen sivuilla suositeltu ratkaisu. Ainahan refleksi tuhisee täysillä, mutta kuhan ei normikäytössä tee sitä. Siksi eminencen suosittelema refleksi putki ja kotelo koko.
     
  14. Veke76

    Veke76 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    1
  15. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hieno kotelo! Saas nähä pääseekö noissa omissa laatikoissa lähellekkään tuota, itsellä jääny viiimeistely vähän karkean puoleiseksi yleensä
     
  16. Tee80

    Tee80 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin, päivitetääs ketjua!

    Elementti tuli postissa ja mdf-levyt sain viikko sitten, nyt askartelut hyvässä vauhdissa.
    Tässä muutamat kuvat pöntöstä.

    Vanut on laitettu ihan mutulla, pari vanhaa vanutäytteistä tyynyä + vanulevyä Biltemasta.
    Vielä viimeistelyt jäljellä, tyyli tulee olemaan "mattamustaa mancaveen",
    tarkoitus saada viikonlopuksi kuunteluun.
     
  17. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    noni :thumbsup: kohta kuuntelut?
     
  18. KiSaVa

    KiSaVa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2008
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ai ai. Keskustelen tuennasta, kun en muusta ymmärrä (jos siitäkään). Suurimpia seiniä ei ole sidottu toisiinsa mitenkään. Olisit ottanut ajatusmallia tästä.
     
  19. Tee80

    Tee80 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    TJEU esim. tämä kuva:
    Taka- ja etulevy on sidottu toisiinsa välitukien, päätyjen ja laitojen avulla, ruuvit + liimaus. Lisäksi etulevy on tuplana, 2 x 22mm. Uskoisin, että on tukeva rakenne.
    Kuvissa etulevyt ovat vielä ironaisina.

    Vai enkö ymmärtänyt mitä tarkoitit?
     
  20. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    No tämä pointti meni kanssa itseltä kyllä ohi..