DIY katusoitto boomblasteri - apua

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana bsfre, 23.06.2014.

  1. bsfre

    bsfre Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    (Tuli niin pitkä viesti, etten viitsinyt laittaa tohon valmiiseen ghettoblasta-ketjuun. Tää voi hautautua sitten vanhetessaan erikseen..)

    Moi, suuri kiitos ja vaikka kaljat (helsingin alueella) sille joka auttaa mut alkuun oman kiireellisen projektin kanssa, etenkin jos jaksaa vastata mun tyhmiinkin kysymyksiin. Tarttisin siis katu- ja puistomusisointia varten mahd. hyväsoundisen, ja myös bassopuolella riittävän blasterin hajonneen jvc:n boomblasterin tilalle. (siitä kun hajos jostain kumman syystä bassoa peukuttaessa wooferin elementit, ja oli kyllä ulkona mun käyttöön muutenkin pikkasen liian köykänen)

    Mulla on jo
    -12V 55Ah hopea-kalsiumakku biltemasta. Riitti invertterin, jvc:n mankan + efektien kanssa ainakin 3,5-4h kovaa soittoa.
    -Lastenvaunut, joiden kopassa blasterille tilaa n. 69x26x30cm (LxSxK, korkeus voi vielä elää ylöspäinkin riippuen ratkasusta) karkeesti olis noilla mitoilla 53L, jostä täytyy vähentää kotelon paksuus + laajakaistojen vaatima tilavuus, mahd. refleksiputki jne..
    Blasterin paino saisi olla jvc:n putken luokkaa, eli ilman akkua ~10kg tai alle, mutta ei mielellään pahasti yli, että noi vaunut vielä kestää. Sen verran muutakin tavaraa ja se akku painona tossa. Varmaankin jostain ohuesta koivuvanerista tms. +tuista tuon kotelon kasailen.

    -Lisäksi mulla on invertteri, josta saan 230v:n virtasta mikseriä ja efektejä varten. (Nyk. akulla jaksaa väh. 250Wh invertterin jälkeen kulutusmittarilla mitattuna, ennenkun invertteri lyö 10.5V:ssa virrat pois. Efektit ja mikseri vie yht <40W, ja loput jää sitten vahvistimen käyttöön.. JVC:n blasteri otti myös virran invertteriltä, mutta ilmeisesti paras invertterin virtahävikin takia olis ottaa vahvistimen virta suoraan 12v akulta? -> Tuleeko maadotuksen tms. jännite-erojen kanssa ongelmia jos vedän mikseristä (joka siis saa 230v virran invertteriltä) RCA-johdon vahvistimeen joka saa 12v virran suoraan akulta?

    Riittääkö 12V akun jännite ylipäätään ajamaan sekä vahvistinta, että invertteriä? (tolla 40W:n kulutuksella näyttäis pudottavan akun jännitettä 0.4-0.5V -> 12.4V:iin, mutta paljonko jännite tippuu kun tehokas vahvistin vääntää watteja elementeille ja ilmaan? Putoaako heti alle 10.6V:n joka on minimi, jonka invertteri vaatii?) Mun logiikan mukaan, jos jännite putoaa ton 1V/100W, niin pitäis vielä riittää järeemmällekin vahvarille? En vain tiedä miten käyttäytyy useemmalla 12V laitteella. Täytyykö bassopiikkejä varten olla joku jännitteentasaaja tms, ettei invertteri sammuile?

    Tarkotus olisi siis musisoida blasterin läpi useempia soittimia, joista soundin kannalta tärkein ja hankalin on sähköbasso (ja blasterin kannalta valitettavasti mun bassossa on vielä se bout 31Hz:n matala B-kieli, jonka suhteen täytyis ilmeisesti tehdä jonkinnäköinen kompromissi. Tosin esim. Phil Jonesin 2x5" 100w akkukäyttönen bassokaappi väittää pystyvänsä toistamaan tuon ala B:n http://www.djangobooks.com/Item/aad-phil-jones-briefcase-pjb-100?source=googlebase ??) Toinen mistä en hirveen mielellään täysin luopuisi on stereokuva. (tykkään stereoefekteistä ja stereosta muutenkin) Vaikka täällä onkin sanottu, että se kannattaa unohtaa ja vetää monona, niin mulla periaatteessa olis mahdollista koon puolesta levittää ainakin yläpäät melko laajalle. Esim erilliset kotelot diskanteille, tai sitten vaan leveän kotelon reunoihin ne elementit. Toi jvc:n mankkakin levitti mun mielestä kohtuu riittävästi sitä stereota. Johtuuko sitten wooferin suotimen taajuudesta, eli että se puskee niistä päädyistä vähän ylempiäkin taajuuksia.. tiedä häntä. Alapään voisi kumminkin tarvittaessa vetää monona jos niin on parempi?

    Sitten oleellisuuksiin.. luin kyllä koko tee-se-itse-ghettoblasta ketjun jo kertaalleen läpi, osan ymmärsin ja osaa en.

    Eli ensimmäinen valinta olisi mulla tuo vahvistin. Elementtejä kun tuntuu kyllä löytyvän.
    Mielummin riittävä josta lähtee ääntä tarvittaessa, ja voi sitten volumenamiskalla säätää akkukestoa. ;)
    Kattelin noita 41Hz:n vahvareita ( http://shop.41hz.com/shop/category.asp?catid=42 ) vaikka en mitään tollasta ikinä ole kolvaillut.
    Amp6 taitaa olla mun käyttöön liian pieni. Mietin kuitenkin, että riittäisikö tommonen 12V versio amp9:stä? ( http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=27 ) Ei oikein selvinnyt, että antaako toi vahvistin tuon 4x50W myös 12V:lla. Ja jos akun jännite on invertterin + ampin takia alle 12v, niin missä kohtaa vahvistin nukahtaa? En löytänyt minimivoltteja tuolta sivuilta ja amp41 foorumi on paraikaa kiinni. Ja tota ei ilmeisesti voinut sillata, kun on valmiiksi sillattu, eli voiko kahta kanavaa yhdistää mitenkään bassolle? Toiset kaksi olisi sitten yläpään stereota varten.. Mutta mites noi ohmit? Toi sanoo, että 2ohmin kuormalle. Voiko sellaseen lyödä 4ohmin elementtejä tai yhteiskuormaa, vai pitääkö olla nimenomaan se 2ohm? En sitäkään onnistunut tuolta selvittämään. Olisi mukava pitää elementtien määrä kohtuullisena.

    Pelottaa myös tuo vahvarin toiminta instrumenttikäytössä, luin nimittäin talkbass forumilla, ettei noi 41Hz:n vahvistimet soveltuisi instrumenttikäyttöön. ( http://www.talkbass.com/threads/anyone-producing-a-class-t-amp.699723/#post-9791291 ) Onko kellään parempaa tietoa tai kokemusta? Toi keskustelu on kuitenkin jo 10v vanha.

    Muita järkeväsoundisia akkukäyttöön soveltuvia 12V vahvistimia saa ehdottaa. Valmiit tietty plussaa niin ei tarvitsisi kaikkea rakennella vaan pääsisi mahd. pian ulos soittelemaan. Olis kiva jos söisi vähän virtaa hiljasella volalla, eli käytännössä ilmeisesti noi T ja D-luokan vahvarit vaihtoehtona. Koitin kattoa valmiita autovahvistimia suoraan, mutta niissä taitaa olla aika huonosti ilmoteltu noita vahvistintyyppejä, vai onko ne sitten kaikki AB-luokkaa jos ei mainita? Projektin kokonaishintakin olisi tänhetkisen budjetin takia mukava pitää JVC:n mankan tasoissa eli max ~300€. Voi sitte myöhemmin päivittää jos tuntuu siltä.

    -Elementtejä saa myös ehdottaa. Ajattelin esim 8" basso (tai 2?) + laajakaistat. Sama meininki kun jvc:n blasterissa, mutta basso luultavasti monona ja suuntais eteenpäin eikä sivulle. Mulle äänen laatu on kyllä vähintään yhtä tärkeää kun -paine. Jos jollain on Helsingin alueella jotain semi-tehokasta omatekosta blasteria valmiina, niin kävisin mielellään vaikka kuuntelemassa että saisin vähän kuvaa miltä tämmöset omatekeleet kuulostaa. Etenkin jos on antaa neuvoja tai vinkkejä samalla niin vielä parempi!

    Tarkoitus on siis saada blasteri joka soi kovempaa kuin jvc:n rv-nb10, toistaa bassot vielä tuhdimmin, ja mielellään soundaa kokonaisuutena paremmalta. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
     
  2. Nummisoft

    Nummisoft Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaatimukset ovat vähän turhan kovat. Kuulostaa, että yrität saada PA-vehkeet pieneen ja kevyeen laatikkoon halvalla. Ulkona ääni hukkuu aika äkkiä etäisyyden kasvaessa ja 31 Hz alaraja vaatii järeät vehkeet vähänkään kovempaa soitettaessa.

    Kun kokemusta ei vaikuta paljon olevan, lähtisin kasaamaan mahdollisimman valmiista osista. Hommaat käytettynä, tai halvalla uutena yläpäät vaikka 5" bassolla ja subin erikseen. Sitten tarvitset jakosuotimen, joka voisi olla esim. minidsp, tai joku autokäyttöön tehty aktiivisuodin. Vahvistimeksi vaikka http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1607
    12 V:lla ei suoraan saa paljon tehoa, joten jotain tämän tyylistä nostamaan jännite vahvistimelle http://www.ebay.com/itm/150W-Boost-...068?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e8c939124
    En tiedä toimiiko juuri tuo palikka hyvin tässä käytössä, mutta olen lukenut vastaavia käytettäneen.

    Lopputulos maksaa helposti yli 300€, tai riippuu millaisia löytöjä käytettynä onnistuu tekemään.

    Akun jännite ei pitäis romahtaa vielä tuollaisilla kuormilla kovin alas, ellei se ole nykyisessä käytössä jo saanut siipeensä.
     
  3. bsfre

    bsfre Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin, pääsin takaisin netin ääreen.. Kiitos, erittäin hyviä linkkejä! Toi minidsp oli myös positiivinen tuttavuus. Helppokäyttöisyydestä maksan mielelläni, vaikka hinta sen takia nousisikin vähän yli alkuperäisen suunnitelman. (Olisi muissakin tilanteissa ollut hyötyä tommosesta. Jos voisi vielä muuttaa asetuksia luurilla tai tabletilla tilanteen mukaan niin toihan olis ihan loistava)

    Mitenköhän toi suren vahvistin.. Ilmeisesti sitä ei voi sillata bassolle, joten se puskee sitten sekä oikeelle että vasemmalle yläpäälle yhtä paljon watteja kun monobassolle. Onkohan se ongelma, eli pitäiskö yläpäiden tasoa pudottaa jo minidsp:stä? Mikäli luin ja ymmärsin oikeen, niin sillä pystyy myös tasot säätämään kanavakohtaisesti.

    Noita suren vahvistimia ei ilmeisesti saa muualta kun Kiinasta $50hintaan? Sitten tulis vielä tullit ja alvit päälle. 2x4 Minidsp:tä saa suomesta suoraan 115&#8364; (+10&#8364; plugari siihen). Hinta olis siis helposti jo 200&#8364; tai päälle. Mietin vaan, että onko siihen hintaan jo syytä harkita jotain valmispakettia, esim: http://www.radiokulma.fi/kauppa/cat/product_details.php?p=2462
    Tossa sais bassokanavan sillattua ja jakarikin olis jo sisäänrakennettuna. D-luokan vahvari, mutta onko toi sitten kuitenkin virta-ahneempi tapaus? Toi jännite-konvertterikin tietysti hukkaa oman osansa, eli miten tän alpinen vahvarin kanssa? Kattelin spekseistä, että toimii 11-16V jännitteellä, mutta vaatisko toikin jännitteen nostamista, että toimii oikeilla tehoilla?

    Kieltämättä mun toiveet on kovat, mutta noista voi sitten tinkiä sen mukaan mikä on mahdollista ja järkevästi toteutettavissa. Tuskinpa toi jvc:n blasterikaan kovin alas herzejä toisti (ehjänäkään), en löytänyt tietoa mistään. Budjetti voi kyllä tosiaan pikkasen nousta siitä 300&#8364;:sta. Tahtoisin vaan tuhdin soundin muutaman metrin sisällä, että olis hyvä fiilis soitella ja muutkin kuulis jotakin.
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2014
  4. aheikkinen

    aheikkinen Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 008
    Saadut tykkäykset:
    137
    Autovahvistimissa on aina DC-DC muunnin virranotossa nostamassa jännitettä, riippumatta 'luokasta'. Suoraan 12V yksipuoleisesta käyttöjännitteestä ei vaan voi saada tehoa tehtyä jotain ~15W nimellislukemaa enempää. Niinpä Alpinen vahvarin sisäänrakennetulla DC-DC muuntimella tehdään esimerkiksi -30V 0 +30V kaksipuoleinen jännite varsinaista vahvistinpiiriä varten, vaikka laite kytketäänkin auton 12V järjestelmään kiinni.

    Tuossa muunnoksessa sitten hukkuu aina jonkin verran energiaa hukkalämmöksi. Akkuvirrassa saattaisi (ehkä, mitään faktaahan harvoin ilmoitetaan tietyn autovahvistinmallin DC-DC muunnoksen hyötysuhteesta) olla tehokkaampaa käyttää erillistä DC-DC muunninta ja yksipuoleiselle käyttöjännitteelle tarkoitettua vahvistinpiiriä. Esim. tämä ottaa sisäänsä 20-50V tasajännitettä. Sille sitten jokin soveltuva DC-DC muunnin lisäksi, millä tehdään se 50V jännite.. Tuon muuntimen hyötysuhteeksi mainitaan 'up to' 95%, eli parhaassa tilanteessa vain 5% sähkötehosta menee hukkalämmöksi. Huonoimmillaan (halvalla autovahvistimella) hukkaan saattaisi mennä vaikkapa 30% sähköstä.

    Linkitetyt laitteet ovat vain esimerkkinä siitä, mikä olisi mahdollista. En takaa yhdistelmän toimivuutta tai yhteensopivuutta.
     
  5. Nummisoft

    Nummisoft Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minidsp:stä saat toki tasot säädettyä kohdalleen.

    Voisit löytää 2-kanavaisia vahvistimia reilusti halvemmalla ja kahdessa erässä (siis yhteensä kaksi) tilaamalla voisi päästä alle alvirajan. Tietysti muutenkin tuurista kiinni kiinnostuuko tulli.

    Alpinekin näyttäisi ihan toimivalta vaihtoehdolta. Varmaan syö vähän enemmän tehoa tyhjäkäynnillä, mutta ei systeemisi inverttereineen muutenkaan ole hyötysuhteeltaan huippuluokkaa.
     
  6. saurama

    saurama Vakiokasvo

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    613
    Saadut tykkäykset:
    10
    Vähän aiheesta sivuun. Koska vahvistin on se akun kuoliaaksi imevä osa niin kannattaa miettiä, voisiko kaiutinosan herkkyyttä kasvattaa ja siten minimoida tehontarve. Eli iso kohtalaisen iso kotelo (ei paksuja seiniä vaan ohuet ja ohuita tukirimoja runsaasti niin lopputulos on riittävän jäykkä - kaarevia seiniäkin kannattaa miettiä) ja elementti, joka hyödyntää sitä isoa koteloa. Siis ajatukset irti noista muutaman tuuman pumpuista ja sopivia 10-12-tuumaisia plaraamaan.
     
  7. bsfre

    bsfre Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelinkin, että joku sen tyyppinen ratkaisu noissa täytyy olla.

    Tuolta olisi löytynyt juuri alle tullirajan 2x100W versio, mutta totesin, että tarvitsen noihin nopeamman toimituksen että pääsen mahd. pian rakentamaan. Hinta siis nousee postikulujen takia niin, että mun kannattaa tilata kaikki samassa paketissa yksillä postikuluilla ja maksaa vaan kiltisti se alvi, jos sitä kinutaan.

    Ajattelin nyt jotain seuraavanlaista:

    -Yläpäille sure 2x100W ( http://www.ebay.com/itm/2-X-100-Wat...mplifier_Parts_Components&hash=item19d8a6e16b )

    -Subille sure 1x300W ( http://www.ebay.com/itm/300-Watt-Cl...mplifier_Parts_Components&hash=item51bf4bb0a0 )

    -Lisäksi molemmille vahvistimille omat volumepotikat (http://www.ebay.com/itm/Digital-Ste...04827753?pt=US_Headphones&hash=item51ad98de69 )
    Saa sitten basson tason säädettyä tilanteen mukaan sopivaksi. Basson kantavuus kun tosiaan riippuu niin paljon ympäristöstä. Jvc:n blasterissahan oli bassoille oma säädin ja totesin sen hyväksi.

    Noille tulee yhteishintaa ~88€ + nopeampi toimitus 7,5€ +mahd. suomen alv24% &#8776;118€ (tulleja ei näköjään tarvitse alle 150€:n ostoista maksaa)

    -Volttiboosteri ~17€ ( http://www.ebay.co.uk/itm/141314741708 )

    -Minidsp 2x4, 115€, jolla saa tosiaan säädettyä jaot ja lähtötasot sekä monotettua signaalin subivahvarille. Eq:kin löytyy jos jotain täytyy korjailla..

    250€:ssa mennään jo, mutta toivon, että tämä combo olisi alpinen valmisvahvistinta parempi ratkaisu.. Ainakin säädöt on kattavammat ja nimellistehoa enemmän, jos noihin suren ilmoittamiin arvoihin on luottamista. Toivottavasti ei liikaa tehoa kumminkaan..? ( maltan kyllä pitää volumen maltillisena, että akku riittää pidempään. Mutta eikös nämä molemmat suret ole nimenomaan sellaisia, että kuluttavat vain vähän hiljaa soitettaessa eli ei lyhennä akkukestoa pienempitehoiseen vahvistimeen verrattuna, vaikka tehoja tarvittaessa irtoaa enemmänkin. )

    Sitten pitäisi vielä elementit päättää ennenkun pääsee koteloa rakentelemaan..

    Meinasitko siis jotain 10-12" kokoalueentoistimia, vaiko bassoelementiksi tuon kokoinen ja yläpäät kuitenkin pienemmistä? Mietin vaan, että eikös isot laajakaistat vaadi niin paljon tilavuutta, että vie jo subiltakin tilaa?
     
  8. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 853
    Saadut tykkäykset:
    0
    On tuo 30hz alaraja melko kova vaade, jos siellä pitäisi vielä olla herkkyyttäkin ja saada jonkinlainen äänenpainekin siitä aikaiseksi (varsinkin ulkotilassa). Itse tekisin kompromissin alarajataajuuden kanssa ja nostaisin sitä esim. 50-60hz paikkeille. Tuo olisi todellisuudessa vielä helposti saavutettavissa ja ääntäkin lähtisi. Boomblasterikaan tuskin toistaa kunnolla 50hz asti ja silti sekin jo kuullostaa aika mukavan tukevalta soundilta muovimankaksi. Siihen verrattuna parannus olisi varmasti hulppea tuolla 50hz alarajallakin. Itse miettisisin refleksitunnelia putken sijaan. Kotelon voisi suunnitella niin, että se refleksitunneli kulkee kotelon ulkopuolella, jolloin kotelon ulkomitat kasvaa mutta kaikki sisätilavuus saadaan elementin käyttöön.
     
  9. Nummisoft

    Nummisoft Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos säädät jännitebuusterin ensimmäisen vahvistimen maksimijännitteelle 32 V, saat rapiat 60 W 8 ohmin kuormaan ja saman antaa jälkimmäinenkin vahvistin, jännite ratkaisee. Tuplasti enemmän tehoa 4 ohmin kuormaan.

    Äänen määrään vaikuttaa tehon lisäksi kaiuttimien herkkyys, johon, kuten jo sanottu, tässä tapauksessa kannattaa panostaa. Käytettävien wattien tuplaaminen lisää akunkulutusta hyvää vauhtia, mutta ei se vielä paljon äänen määrässä kuulu.

    Ylimääräinen teho ei myöskään hyppää kaiuttimeen, joten ei siitä tarvitse huolissaan olla.

    Minidsp:n tuoma selkeä etu on mahdollisuus tehdä jyrkkä ylipäästö subille suodattamaan liian matalat taajuudet pois syömästä tehoa ja aiheuttamasta elementin lepattamista.
     
  10. saurama

    saurama Vakiokasvo

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    613
    Saadut tykkäykset:
    10
    Komppaan Juskya. 30Hz alaraja ulkona, jossa tila ei boostaa yhtään, vaatii todella paljon. Kohtapuoliin saan ulos rakennusohjeen, jossa isoin vaihtoehto on Eminencen Beta-12CX. Sille todella kevyt satalitrainen (use your imagination) viritettynä 60Hz kohdalle voisi olla mielekäs. Tai sitten pykälää pienempi 10CX 40-50-litraiseen. Herkkyys olisi toistokaistalla isomman kanssa +10dB verrattuna pikkuelementteihin eli pärjäisit kymmenesosalla vahvistintehoa.
     
  11. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mitäs muuten kuuluu 18Soundin koaksiaaleille? Toivottominatapauksina jääneet nurkkaan keräämään pölyä?? ;)
    Uskomatonta vauhtia tuntuu sinulta näitä projekteja putkahtelevan.
     
  12. saurama

    saurama Vakiokasvo

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    613
    Saadut tykkäykset:
    10
    15NCX750 on hyvä, hyvin hyvä. Jahka...
     
  13. bsfre

    bsfre Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, olenkin päätymässä tuohon ~50-60Hz viritykseen. Todennäköisesti yhden 10-tuumaisen kanssa. Itseasiassa olin katsellut nimenomaan noita eminencen elementtejä. (bassovahvistimien puolelta noista ihan hyviä kokemuksia) Uraltonelta löytyy 8 ohmisista myös tämä:eminence delta 10A, joka olisi 10CX:ääkin herkempi. Onko tuo CX sitten äänenlaadullisesti parempi? Itse olin katsonut Legend bp102:sta, joka on nimenomaan bassovahvistimissa käytetty elementti, mutta soveltunee myös tähän käyttöön? En taajuusvasteessa ainakaan nähnyt merkittäviä eroja ja myös bassoahan ton läpi ollaan soittamassa. Ei ole ihan niin herkkä (92db/w/m), mutta on sen sijaan 4 ohmin elementti.

    Olisiko siis parempi käyttää 4ohmin vahvistimella 8 ohmin herkkää elementtiä, vai 4 ohmista hieman vähemmän herkkää?

    Sen sijaan en ole meinannut löytää sopivia 4ohmin laajakaistoja mistään. Onko kellään tiedossa sellaisia? Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa molempiin kanaviin 2 x 8ohmin pienemmät elementit, mutta pienemmistä taitaa puuttua kaivattava herkkyys, vai löytyisikö pienistäkin varteenotettavia vaihtoehtoja jos laittaisi useamman? Voiko laittaa 2 kpl samaan koteloon, vai sotkeeko? Harmi, ettei tuota BG20:stä ole 4 ohmisena.
     
  14. saurama

    saurama Vakiokasvo

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    613
    Saadut tykkäykset:
    10
    Se yhdellä numerolla ilmoitettu herkkyys kertoo valitettavasti olemattoman vähän todellisesta herkkyydestä. Esimerkkinä tämä Eighteen Soundin 12MB700: http://www.eighteensound.com/PRODUCTS/Products/ProdID/93/CatID/2#.U7LZTY1_tWs

    Sille ilmoitetaan herkkyydeksi 101,5dB ja sitä luokkaahan se keskiarvo onkin tuolla puolen kilon yläpuolella. Mutta jos elementtiä käyttäisi bassona niin 100Hz kohdalla herkkyys onkin enää 92dB ja 50Hz kohdalla ei saada sitäkään.

    En ole vielä mitannut ulkona tulevien rakennusohjeiden herkkyyksiä, mutta CX10 + driveri pääsee pitkälle yli 90 desibelin, se on selvästi herkempi kuin Delta10A. Tietysti se vaikuttaa lopputulokseen, oletetaanko tilan boostaavan bassoja vai ei. Pihalla ei bassoboostia irtoa ja silloin keskialuetta + diskanttia pitää vaimentaa enemmän, jotta lopputulos olisi tasapainoinen. Ja vastaavasti paljon alapäätä korostavassa pienessä tilassa ja seinän vieressä kaiuttimen bassoalueen täytyy olla selvästi vaimeampi kuin keskialueen ja diskantin tai tulos on hyvin raskassointinen.
     
  15. Nummisoft

    Nummisoft Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Älä ressaa ohmeista, 8 sopii hyvin. Pienemmätkin laajakaistat varmaankin riittävät, ainakin jos on tarkoitus soitella bassoa korostaen, niinkuin Boomblasterilla ainakin useimmat soittavat.

    Lyöt varteenotettavat bassot Winisd:hen ja näet herkkyydet bassopäässä ja muutenkin mikä tuottaa halutun vasteen halutussa kotelossa ja omaa riittävästi liikepoikkeamaa käytettävissä olevaan tehoon nähden.
     
  16. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 853
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä kuin Nummisoft. 8 ohmia on lähes poikeuksetta turvallinen vaihtoehto kaikille vahvistimille. Tässä tapauksessa ei ehkä edes kannata yrittää kutkutella viimisiä watteja vahvistimesta irti. 8 ohmilla kaikki pelittää vakaasti ja akkuakin kuluu vähemmän. Kuitenkin se tehon tuplaantuminen tuo vain sen ~3db lisää ääntä :)
     
  17. bsfre

    bsfre Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kaikille avusta! Projektin aikataulu vähän venähti. (budjetista ja blasterin mitoista puhumattakaan) Jouduin odottelemaan osia arvioitua pidempään. Volttiboosteri tuli perille palasina (oli pakattu ohueen muovipussiin), joten en voi suositella tilaamaan tuolta aiemmin linkatulta brittimyyjältä. Samaa laitosta saa kiinasta hieman halvemmalla ja paremmin pakattuna. Toimitusajassakaan ei ole suuria eroja. Rahat sain tosta rikkinäisestä kyllä takaisin.

    Blasteri on nyt kuitenkin hyvässä vauhdissa. Kotelo kasassa ja elektroniikat melkeen jo kytkettynä. Voin laittaa kuviakin kunhan ehdin kaivaa ne muistikortilta koneelle.
    Ainoastaan tuo refleksiputki vielä mietityttää. En tiedä osaanko käyttää tuota winisd:tä oikein, ja se kaatuilee mun mac-winukassa herkästi.
    Diskanttikotelot on siis erotettu bassosta. Bassokotelolle jäi kokoa elektroniikkasyvennysten ja rimojen sun muiden jälkeen n. 41.96L.
    Nappasin motonetistä muita tarvikkeita hakiessa mukaan 8cm halkasijalla varustetun refleksiputken. Onko tommoseen koteloon sopiva, vai kannattaisiko harkita muunkokoisia putkia?
    Elementiksi valikoitui Eminence Beta-10A. On myyjän mukaan lähes sama kuin beta-10CX. Sillä erotuksella, että tuosta puuttuu diskanttipillin kolo siitä magneetin keskeltä. En sitä kuitenkaan tarvitse, koska mulla on diskantit jokatapauksessa erikseen. (oli myös pikkasen halvempi)
    Winisd antaa 8cm putken pituudeksi 50Hz:n virityksellä 8.48cm. Voisiko joku tarkistaa, että toi on laskettu about oikein? Mietin myös sitä, että pitäisikö tuota putken pituutta laskiessa ottaa jo huomioon vaimennusmateriaalin vaikutus elementin näkemään kotelotilavuuteen, vaiko läiskiä vaimennusmatskua sokkona jälkikäteen. Tattista taasen!
     
  18. iluvai

    iluvai Vakiokasvo

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    709
    Saadut tykkäykset:
    6
    itse nostaisin viritystaajuutta lähemmäs 60hz,paremmin lähtee potkua.Refleksikotelo ei sitä vaimennusainetta paljookaan tarvi,ei tarvi laskea kotelotilavuutta kasvattavana.
     
  19. j_a_k

    j_a_k Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 265
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kyllä tässä tapauksessa vaimennusaine kotelossa on paikallaan, kun elementti toistaa korkeammalle. Eli kannattaa laittaa avohuokoista vaahtomuovia tai soveltuvaa eristevillaa (itse en höttövanuja käyttäisi) kotelon seinämille. Tällä estetään korkeampien taajuuksien heijastelu kotelon sisällä.

    Subokotelossa se vaimennusaine ei ole tarpeellista.
     
  20. bsfre

    bsfre Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jes. Laitoin viritykseksi 60Hz, jolloin winisd antoi Ø8cm putkelle mitaksi vain 4.10cm. Onko tuohon luottamista?? En muista nähneeni noin lyhyitä putkia missään joten kovasti askarruttaa.

    Noin lyhyellä putkella sen putken "hattu" tai siis se pyöristetty pää ei enää yllä diskanttikotelon taakse eikä se myöskään mahdu sen alle, joten siitä joutuisi leikkelemään pyöristettyjä reunoja pois. Onko parempi jättää se muotoiltu pää siis kokonaan pois, vai sahailla siitä reunoja pois sen verran että sopii? Onko siis symmetrinen pyöristämätön parempi kuin leikelty ja osaksi pyöristetyksi jäävä putken pää?

    Koitin myös löytää sääntöä siihen miten tuo putki pitäisi mitata kun päissä on pyöristykset. Mittaanko siis pyöristyksen alusta sen loppuun ja lasken keskiarvon mukaan? Joku sanoi, että laskee yhden pyöristyksen mitan laskurin ilmoittaman päälle, mutta tuossa putkessa kotelon sisään jäävä pyöristys on loivempi kuin etulevyyn tuleva..

    Edit: huomasin, ettei tuota putkea edes saa noin lyhyeksi niin, että kotelon sisään tulevan pyöristysosan saisi vielä kiinni. Osasta kun tulee itsessään jo lisämittaa sen verran. Kuinka tärkeä toi kotelon sisäpuolinen putken pyöristys on? Täytyykö etsiä jotain lyhyemmäksi sopivaa putkea?
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2014