DIY: Akustisesti läpinäkyvä valkokangas

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Kassu62, 28.02.2008.

  1. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onko kellään kokemuksia tästä kangastoimittajasta
    http://seymourav.com/
    Kankaan hinta yhdeltä jalalta 98" leveänä on 30$ -> Neliöhinta olisi noin 40$ eli 27€. FedEx rahtikuluja tulisi lähetystä kohti 130$.

    Kangas on kaiketi lähes samaa tavaraa kuin tämä
    http://www.smxscreen.com/

    Tässä on myös jonkinlaiset rakennusohjeet.
    http://seymourav.com/DIYFixedFrame0712.pdf

    Aikomukseni olisi tehdä 3.3 metriä leveä 14:9 valkokangas ja katseluetäisyys olisi runsaat 4 metriä. Projektori olisi ainakin näillä näkymin Panasonic PT-AE2000E. Onko todennäköistä, että LCD-verkko aiheuttaisi näkyvän moiren kankaan kanssa, ellei kankaan kudoksia käännetään 15% vinoon, kuten ohjeessa neuvotaan?
     
  2. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Ihan uusi tuttavuus minulle. Nettisujen alareunassa oleva Copyright ei kauheasti herätä luottamusta.

     
  3. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Luin tuon nettisivun läpi ja sama käsitys minullekin jäi. Harmillisesti SeymourAV:n sivuilla ei ollut yhtään lähikuvaa myytävästä materiaalista. Olisin varmaan pystynyt toteamaan jos olisi ollut samaa vinyyliä kuin SmX. SmX:ään olen vajaan vuoden käytön jälkeen todella tyytyväinen. Jos tämä materiaali on samanlaista niin suosittelisin kyllä hankkimaan kun hinnat ovat noin alhaiset ja dollarin kurssi huippu edullinen. Onko tuo kauppa luotettava?

    Jos hankit vinyylikankaan niin voin kokemuksesta sanoa, että lämpötila vaikuttaa siihen kuinka se istuu kehykseen. Omaani muodostuu aaltoja jos huoneessa on pitemmän aikaa viileä :weep:. Toki nämä voi korjata jälkeenpäin, mikä on itsellänikin suunnitelmissa. Toisaalta screenin voi rakentaa suoraan siinä lämpötilassa mikä parhaiten vastaa normaali huonelämpötilaa.

    Mikä takia 14:9 (1.56:1)? Leffat on DVD:llä ja Blu-ray:lla yleensä 1.78:1, 1.85:1, 2.35:1, 2.39:1 tai 2.40:1 kuvasuhteisia.

    Tuohon moirekysymykseen on hankala vastata kokeilematta. Oman SMX:n heitin varmuuden vuoksi kerralla vinoon.
     
  4. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Haluan taas vain kertoa, että viimeiset boldatut 3 kuvasuhdetta tarkoittavat 70-luvun jälkeen tuotetuissa elokuvissa kaikki samaa kuvasuhdetta: 2.39:1. :)
     
  5. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Niinkös se olikin. No live and learn. :)
     
  6. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuosta kuvasuhteesta viellä...

    Kaikki HD-projektorit ovat 1.56:1 kuvasuhteella. Jos teen valkokankaan 2.39:1 kuvasuhteella, miten niin käy vähemmän leveiden kuvasuhteiden kanssa? Nehän eivät mitenkään mahdu kankaalle ilman zoomausta tai anamorfisen linssiin kääntöä vai olisiko tarkoituksena käyttää 'natiivia' resoluutiota jolloin SD kuvasta tulee luonnostaan matalampi? Ilman anamorffista linssiä kuvan hyötyala olisi noin 800 x 1920 pixeliä. 16:9 ha 4:3 kuvaa ei taida helposti saada skaalattua 800 pixelin korkuiseksi -> zoomia olisi pakko käyttää?

    On tietysti niinkin, että elokuvateattereissakin kuva on aina yhtä korkea, vain leveys muuttuu. Olisiko kuvakoko riitävän suuri myös 4:3 ja 16:9 kuvasuhteilla?

    Nopeasti laskettuna kuvakoot olisivat (cm)
    1.33:1 138 x 184
    1.78:1 138 x 245
    2.39:1 138 x 330

    Miten olette ratkaissut tuon kuvakoko-ongelman?
     
  7. mabe

    mabe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.12.2003
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin tarkennetaan vielä että kaikki hd-projut on 1.778:1 eli 16/9 kuvasuhteella.

    Linssin kanssa kikkaillessa tosiaan käytössä on kaikki 1920x1080 pikseliä kuvasuhteelle 2.39:1.

    Sitten jos on linssi jossa mekaaninen tai sähköinen säätö niin 1.78:1 kuvalle saadaan sama reso.

    4:3seen joutuu sitten luopumaan reunoilta resosta ihan normaalisti. Itse tosin en jaksa huonoa linssiäni mekaanisesti säätää oikeastaan koskaan ja katsonkin 16:9 leffat 4:3 tilassa tykistä ja linssi levittämässä. Hukkaa resoa joo, muttei tunnu oikeastaan missään.

    Ja miten hirveän kaukaa meinaat tuota kangasta katsoa? Tuntuu aika järkyttävän kokoiselta tuo suunnitelma..
    Oma siis 225x95 ja etäisyyttä kolmisen metriä.
     
  8. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Niin kuin mabe sanoi, kuvasuhteen ja reson kanssa ei tule ongelmia linssin kanssa. Näin ainakin jos tuohon Panasonic PT-AE2000:een päädyt (siinä on oikeanlaiset kuvasuhdevalinnat levittävää anamorfista linssiä varten). Itselläni on AE2000 ollut nyt pari viikkoa käytössä ja edelleen tyytyväisyys on hyvällä tasolla.

    Kuvakokosi vaikuttaa taas minun mielestäni hyvältä. Oman kankaani korkeus on pienempi (115cm), mutta katseluetäisyyteni on lyhyempi (3.5 m).

    Mitä linssiä olet harkitsemassa?

    Prismasonicin linsseillä pystyy kuvasuhdetta muuttamaan tosi kätevästi 1,78:1 ja 2,37:1 välillä.
     
  9. Enoelmeri

    Enoelmeri Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2004
    Viestejä:
    834
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sinun lisäksesi Plazalla ei taida kauheasti olla muita linssin käyttäjiä. Itse aion hankkia linssin kunhan rahatilanne sen sallii. Miten olet ratkaissut tekstitysongelman blu-ray kuvalla? Käsittääkseni tähän ei nykypäivänä ole ratkaisua vielä olemassa edes tietokoneavusteisesti? Vai katseletko teräväpiirtomateriaalin kokonaan ilman tekstejä? Mikä noista Prismasonicin linsseistä sinulla on käytössä, aiheuttaako se kuvaan joitakin ongelmia? Käsittääkseni sinulla on käytössä kaareva 2.35:1 kangas? Huonontaako pystyskaalaus projektorilla kuvaa?

    Tulipahan kysymyksiä, mutta näistä asioista on niin vähän keskustelua täällä, että on vaikea löytää vastauksia. Hifimaailma -lehti saisi tehdä kunnollisen jutun tästä aiheesta.
     
  10. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Tämä olisi erittäin tervetullutta.

    Onhan noita muitakin linssin käyttäjiä. Linssien hinnat ovat kuitenkin turhan kovia ja kokonaisuudessaan linssillinen ratkaisu vaatii enemmän asennustöitä yms.

    Tietääkseni Blu-rayn tekstityksiin ei ole vielä kehitetty toimivaa ratkaisua, eikä Blu-ray-soittimet tee kuvaan pystyvenytystä. Oppo:lla saattaa kuitenkin olla jotain suunnitelmia tulevien soittimiensa kanssa. Tuolla on asiasta jotain puhetta. AVS:llä olen myös nähnyt puhuttavan (olisiko ollut nimimerkki Vern Dias) tietokonepohjaisesta ratkaisusta tekstitysten osalta, mutta siihen ei ole linkkiä heittää. Itse en enää käytä tekstityksiä, mutta aasialaisten elokuvien kanssa tekstityksille olisi tarvetta.

    Minulla on H1200R. Sen aiheuttamat ongelmat johtuvat suureksi osin epäoptimaalisesta asennuksesta. Jos kuvan haluaa täysin teräväksi niin linssin asennukseen pitää käyttää paljon aikaa. Vanhalla tykillä linssi oli minulla aina vähän valosäteen suhteen sivussa, jonka seurauksena kuvassa oli chromatic aberraationia. Testiristikoissa näkyi, että kuvan toisella puolella oli punertavaa huntua ja toisella puolella sinertävää huntua.

    Tein uutta tykkiä varten uuden telineen, jossa on enemmän säätövaraa linssille. En ole kuitenkaan kerennyt linssin sijoitusta tykin edessä vielä täysin säätämään. Kuitenkaan kuvassa ei enää näy huntuja. Uusi sijoitus on vajaan metrin pitemmällä heittoetäisyydellä, jonka ansiosta pincushion distortion on minimaalista eli ristikot näkyvät oikeasti neliön muotoisina myös kuva-alan reunoilla. Tämä ei edellisen telineen kanssa onnistunut linssin huonon sijoituksen takia. Ongelmien määrä tuntuu olevan suoraan verrannollinen tykin heittoetäisyyteen sekä linssin sijoitukseen tykin edessä.

    Tällä hetkellä säädettävää on vielä tarkennuksen suhteen. Kun tykin saatuani testasin linssiä väliaikaisella paikalla lattialla, jossa linssiä oli helppo siirrellä lennosta, niin sain kuvan 15 minuutissa tarkaksi oikeastaan koko kuva-alalle. Nyt kun tykki on katossa ja linssiä on vaikeampi säätää niin stretch-modessa linssi aiheuttaa kuva-alan oikeaan laitaan huonon focuksen. Pass-tilassa eli 16/9 kuvalla, linssi aiheuttaa huonon focuksen vasempaan reunaan. (Uusilla Prismasonicin FE-malleilla focuksen pitäisi pysyä samana stretch- ja passmoden välillä.) Uskon vahvasti, että saan focuksen säädettyä hyväksi koko kuva-alalle sitten kun kerkeän linssin sijoitusta säätämään. Olihan se hyvä tuossa väliaikaisessa sijoituksessakin. Luulen, että saan kuvan lopulliseen tarkkuuteen säätämällä Prismasonicin prismastoppereita.

    Voi tuota tulla tänne vilkaisemaankin.

    Uusi HD-5000-malli on varmaankin kertaluokkaa helpompi asentaa, koska siinä on tarkempi säätöteline, joka ei salli toisen puolen alempaa sijoitusta suhteessa toiseen. myöskin kallistuksen pitäisi toimia tarkemmin ja varmemmin. Uutuus malli sisältää myöskin focuksen säilyttävän etuelementin. Onhan tässä mallissa myös isommat prismat linssin väärän asennuksen sallimiseksi.:D
     
  11. Enoelmeri

    Enoelmeri Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2004
    Viestejä:
    834
    Saadut tykkäykset:
    0
    Paljon kiitoksia vastauksista:) Eiköhän tekstitysongelmakin poistu aikanaan ainakin tietokonevusteisesti. Itse en yleisesti tekstityksiä kaipaa, mutta tietyissä tilanteissa ne olisivat kyllä kätevät.

    En ole hankkimassa linssiä vielä ainakaan vuoteen, sillä opiskelut ovat vielä hieman kesken eikä nykyiseen olohuoneeseen oikein saisikaan leveämpää kangasta sovitettua. Olen nähnyt kyllä linssin toiminnan käytännössä Hifimessuilla useampaankin kertaan ja joka kerta on ollut tunne, että tuollainen on joskus hankittava.

    Mitä muuten olet mieltä 113" (266 x 112 cm): kokoisesta kaarevasta kankaasta. Tuollaista näytti saavan Vidotykistä ja koko on oikeastaan juuri se mitä olen suunnitellutkin. Kankaan korkeus on täsmälleen sama kuin nykyinen 16:9 kangas. Siitä olen kokeillut reunojen ohi zoomailua 2.35:1 kuvalla siten, että kuvan korkeus on koko kankaan korkuinen niin kuva on kyllä todella näyttävä kaikinpuolin. 2.25:1 kuva on onnettoman pieni noin 90 tuumaisella 16:9 kankaalla. Oikeastaan kysymys on, että onnistuuko tuollainen 113" (266 x 112 cm) kuva laadukkaasti heittoetäisyyden ollessa noin 5.5 metriä? Katseluetäisyys olisi suunnilleen 4-4.5 metriä. (olettaen, että huoneen koko olisi noin 4x6 metriä)

    Tämä on vain suunnittelua. Nykyisellä kokoonpanolla mennään vielä ainakin ensi vuosi.
     
  12. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Pidän laajoista panoraamakuvista, siksi leveä kangas :)

    Nykyisille kotiprojektoreille 3.3 metriä leveä kuva taitaa olla suorituskyvyn ylärajoilla. Resoluutio kyllä riittäisi, mutta kirkkaus uhkaa loppua kesken. Huone rakennetaan kuitenkin myös tulevaa silmällä pitäen. Oletan, että kuvan kirkkaus paranee projektorisukupolvesta toiseen ja vaihtolamppujen hinnat laskevat (ei haittaa, vaikka lamppua joutuisi ajamaan täydellä teholla).

    Ilman linssiä kuva-alasta olisi vain 75% hyötykäytössä mustien reunojen takia. Linssin avulla siis saisi 25% kirkkaamman kuvan, mutta vastaavasti tekstitys leviäisi ikävän leveäksi.

    Ilman linssiä tekstityksen koko olisi OK, mutta paikka väärä. Saako tekstityksen paikkaa säädettyä muutoin kuin käyttämällä HTPC:ta soittimena?

    Kyselen siksi, että kangas ostetaan metritavarana. Kangaspakan leveys on 2.5 metriä, joten valmis valkokangas on siis lähes saman hintainen korkeudesta riippumatta. Matala kangas on hyväksi silloin, kun kaiutin pitää sijoittaa kankaan ylä- tai alapuolelle. Akustisesti läpinäkyvällä kankaalla kaiutinsijoittelu ei tuota ongelmia.
     
  13. Enoelmeri

    Enoelmeri Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2004
    Viestejä:
    834
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siitähän tässä olikin jo puhe, että tekstityksen paikkaa ei nykypäivänä ole mahdollista muuttaa blu-ray kuvalla edes tietokoneen avula. Dvd kuvalla tekstitysongelma on mahdollista kiertää esim. Samsungin dvd-soittimilla.
     
  14. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Uskon, että onnistuu hyvin. Ainoan mahdollisen ongelman näkisin siinä, ettei Videotykin screenin kaarevuus sopisi heittoetäisyydellesi, jos 5.5 m. on ainoa mahdollisuus. Jos voit vapaasti sijoittaa tykin vähän lähemmäksi tai kauemmaksi niin "vakiokaareva" kangas on varmasti täysin mahdollinen. Videotykin tekele oli mielestäni hyvä kun sen aikoinaan näin.

    Suoralle kankaalle on aina parempi mitä pidempi heittoetäisyys on, koska silloin pincushion distortion on pienempi. Omassa kankaassani on 12 senttiä kaarevuutta eli sivut ovat 12 senttiä keskikohtaa edempänä. Heittoetäisyyteni on jotain 4.7 m. ja kuvan korkeus 115 cm. Arvalla jos heittäisin niin veikkaisin, että 5.5 m heittoetäisyys on hieman liian pitkä Videotykin kankaalle, jonka kaarevuus on varmaan samaa luokkaa omani kanssa. Joku voisi sen kaarevuuden tänne postata.

    Kassu62:n löytämä SeymourAV-kangas olisi varmaan hyvä vaihtoehto jos rakentelu onnistuu ja haluat tasan oikeankokoisen kaarevuuden. Siinä samalla saisit kaiuttimet kankaan taakse.
     
  15. oodeej

    oodeej Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko kukaan tilannut Suomeen tuollaista kohtuuhintaista ns. akustisesti läpinäkyvää valkokangasta? Esimerkiksi tuolta http://seymourav.com/ paikasta? Tai löytyykö Suomesta yritystä, josta voisi hankkia kohtuuhintaista materiaalia. Oma budjetti olisi kankaalle muutamia satoja euroja, enkä todellakaan halua sijoittaa valkokankaaseen mitään 1500 euroa. Kankaan leveys voisi olla 2,15 - 3,00 metriä ja 16:9 kuvasuhteella. Tuolla 2,15 metrin leveydellä vain keskikaiutin menisi piiloon ja 3,00 metrin leveydellä kaikki kolme etukaiutinta jäisivät kankaan taakse.
     
  16. oodeej

    oodeej Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kysytääs uusi kysymys, jos vaikka saataisiin paremmin vastauksia. Onko kenelläkään käytössä perforoitua valkokangasta ja millaisia kokemuksia on äänenlaadun suhteen? Itselläni on etupäässä kolme samanlaista 1,35m korkeata kaiutinta, joten kaiuttimien asennus ei tule kysymykseen valkokankaan ala- tai yläpuolelle. Eli täytyisi löytää kohtuuhintainen ratkaisu toteuttaa valkokangas niin, että keskikaiuttimen ääni toistuisi mahdollisimman puhtaasti myös kankaan läpi. Olen valmis tinkimään kuvanlaadusta, mutta äänenlaatu tulisi olla ratkaisulla mahdollisimman hyvä.

    Onko kellään kokemusta Cinema Trading nimisen yrityksen metritavarana myymästä perforoidusta kankaasta? Kyseessä on ilmeisestä Da-Liten AudioVision kangas.
     
  17. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itselläni on vakaa aikomus tilata SeymourAV:sta 11 jalkaa 98 tummaa leveää kangasta.

    Kangas maksaisi mielestäni kohtuullisesti 330 $ (sama hinta kuin Suomessa vastaavalla 'normaalilla' valkokankaalla). Kankaan neliöhinta tosin nousee roimasti korkeiden rahtikulujen vuoksi (130$).

    Olisiko kiinnostuneita kimppatilaajia? Rahtikulut jaettaisiin osatilausten määrän suhteessa. Ennen kimppatilausta olisi varmaankin hyvä pyytää tavaranäyte. Maksu näyttäisi tapahtuvan Google Checkoutin kautta. Turvaako se millään tavalla tilaajan etuja?
     
  18. oodeej

    oodeej Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olisin tilaamassa tuolta SeymourAV:sta juuri tuota 98" leveää kangasta. Voidaan tilata kimpassa, mutta tilaus pitäisi tehdä lähipäivien aikana ja itse en ainakaan jaksa jäädä odottelemaan mitään tavaranäytettä. Eli tilaan kyllä suoraan sen määrän kangasta, mitä tarvitsen omaan projektiin. Ihan luotettavalta kaverilta vaikutti tuo firman omistaja, joten itse olen ainakin valmis tilaamaan. Voidaan tilata tarvittaessa vaikka mun Visalla, oman osuutesi voit maksaa mulle tilisiirtona.
     
  19. oodeej

    oodeej Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äh, teatteri ei valmistu turhalla odottelulla. Tilasin juuri tarvitsemani kankaan Seymour AV:n Chris:ltä. :king:
     
  20. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    :thumbsup: Heitäthän sitten kommenttia, miten kaveri hoisi tilauksen ja itse kankaastakin olisi kiva lukea kokemuksia.