Denon & Marantz -vahvistimet

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana TheRealThing, 26.06.2017.

  1. Buckley

    Buckley Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    506
    Saadut tykkäykset:
    6
    Zone2 ei pitäisi olla käytössä ja tuota valintaa ei pysty muuttamaan.
     
  2. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 726
    Saadut tykkäykset:
    388
    Minusta näyttää että inputit on kyllä "näkyvissä" ne vaan on uudelleennimetty tyhjällä nimellä? Katso Inputs/Source Rename valikko.
     
  3. Buckley

    Buckley Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    506
    Saadut tykkäykset:
    6
    Loistavaa, kiitos!

    Tästä todella olikin kysymys. En tiedä milloin ja miksi olen nuo nimet nollannut ja mutta nyt on tilanne korjattu.
     
    3JJ tykkää tästä.
  4. Mauno

    Mauno Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.02.2005
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    4
    Sain viimein hommattua Denon AVC-X3800H-vahvistimen ja ostin siihen myös Dirac Live + Bass Control 1 sub -lisenssit. Nyt kun kytkennät ja Diracit on ajeltu sisään, ajattelin tehdä mittaukset REW:illa ja UMIK-1:llä ja vertailla ennen/jälkeen tilanteita. Nyt olen kuitenkin painiskellut jo tovin MacBook Pro M1:n yhdistämisen kanssa HDMI:llä Denoniin. Käyttiksenä on macOS Sonoma ja toimimattomuus on testattu myös aiemmin Venturalla. Liitännät on tehty seuraavasti: Mac -> USB-C -> CalDigit Soho -dock -> HDMI -> Denon. Kuva menee eARC:lla Sony 85xh9505-telsuun. Ongelmana on, että kuva vilkkuu ja pätkii ja en saa menemään vahvistimelle 6-kanavaista äänisignaalia, jotta voisin tehdä monikanavamittaukset REW:lla. Macin Ääni- ja MIDI -asetuksissakin näkyy vain kaksikanavainen audio, jota ei pysty vaihtamaan monikanavaiseksi Määritä kaiuttimet -kohdassa. Jotenkin keskusteluyhteys Macin ja vahvarin välillä on puutteellinen. Olen testannut yhteyttä kolmella neljällä eri HDMI-letkulla, joilla kaikilla kyllä toistuu 4K-kuva ja HD-äänet muista lähteistä. Aiemman 12 vuotta vanhan Yamaha RX-V667 -vahvarin kanssa monikanavaäänet siirtyvät ongelmitta. Olen plärännyt kaikki vaihtoehdot Denonin valikoista, mutta en saa monikanavaääniä siitymään vahvarille ja lisäksi tuo kuvan välkkyminen ja pätkiminen on ongelma. Kokeilin myös liittää Mac+dock -yhdistelmän HDMI:llä TV:n inputtiin ja tuoda kuva+äänet eARCin kautta vahvistimelle. Tässä tapauksessa kuva näkyy hyvin, mutten nää edelleenkään monikanavaääni-vaihtoehtoa Macin asetuksissa ja vain 2ch siirtyy eteenpäin. Olisikohan jollakin ajatusta, mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
     
  5. Burkitsville

    Burkitsville Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 347
    Saadut tykkäykset:
    1 080
    Alkaa olla "liian fiksuja" nuo nykyajan laitteet. Eihän sen tuollaista säätämistä pitäisi olla, ei tod.
     
    Mauno tykkää tästä.
  6. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    165
    Itsellä myös Denon AVC-X3800H eikä ole ollut ongelmia saada monikanavaääntä kuulumaan Windowsissa HDMI:n kautta. Kokeile asettaa Denonin asetuksista päälle vain toinen ulostulo. upload_2024-1-21_14-38-40.png

    Myös 4K/8K Signal Format asetuksia kannattaa kokeilla muuttaa. Itsellä Toshiban HD DVD HD-EP10 soitin ei anna monikanavaista ääntä ulos, jos sen inputissa on joku muu asetus kuin standard. upload_2024-1-21_14-42-32.png
     
    Mauno tykkää tästä.
  7. Mauno

    Mauno Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.02.2005
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kiitos ehdotuksesta, täytyypä kokeilla noita, kunhan pääsen kotiin. Olen ymmärtänyt, että M1 Maceilla on ollut haasteita näiden handshake-asioiden kanssa HDMI-liitännöissä. Outoa vaan, että tuo vanha vahvari pelittää paremmin. Työkoneena mulla olisi Winkkarikone, mutta haluaisin kyllä pystyä tekemään mittaukset tuolla omallakin koneella. Windowsilla ja REWilla on muistaakseni oma kikkailu noissa monikanavamittauksissa.
     
  8. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 607
    Saadut tykkäykset:
    1 254
    Jos ei toimi, niin yksi vaihtoehto on luoda tunnarit AVS Forumille ja kysellä sieltä tuon vahvistimen ketjusta.
    Itse olen sieltä saanut apua, kun omat taidot eivät ole riittäneet. Tämä saitti on valitettavan pieni ja harrastajia on Suomessa vähän.
     
  9. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    165
    Aiemmin Winkkariin piti asentaa ASIO4ALL-ajurit, että REW:llä sai tehtyä monikanavamittauksia. Jokin aika sitten REW:n beta versiolla monikanavamittaukset alkoi onnistua ihan java-ajurillakin ilman kikkailuja.
     
  10. Mauno

    Mauno Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.02.2005
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tämä ratkesi sitten sillä, että otin kaverilta lainaan toisen donglen, jolla homma pelitti normaalisti. Kävin sitten heti ostamassa itselleni uuden vastavan ja nyt äänet menevät läpi, eikä kuva välky. Luulen että CalDigitin dongle hajosi osittain jossain vaiheessa. Aiemmin kuvien siirto sd-kortilta koneelle sen kautta oli nopeaa mutta toissa kesänä nopeus laski niin merkittävästi, ettei sillä voinut enää siirtää kuvia. Olisiko siinä samalla mennyt jotain oleellista liittyen HDMIn toimintaan. Outoa tässä on, että vanha Yammu toisti äänet hyvin ja uusi Denon ei. Liekö sitten Denon tarkempi ja herkempi liitännöistä, mene ja tiedä. Kiitos kaikille vinkeistä ja avuista asian suhteen!
     
    KILLPATRICK ja noeikujoo tykkäävät tästä.
  11. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    165
    3840x2160@60Hz YCbCr 4:4:4 kuvadata on 18Gbps. Vanhassa vahvistimessasi näytti olevan HDMI 1.4, jonka max. siirtonopeus on 10.2Gbps. CalDigit Soho USB-C sovittimen max. siirtonopeus on 10Gbps, joten ei ole mikään ihme, jos kuva pätki Denonin kautta.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2024
    Snäckby tykkää tästä.
  12. Mauno

    Mauno Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.02.2005
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tämä pätkiminen tapahtui ihan normi läppärin työpöytäresoluutiolla, joka ei ole lähelläkään tuota 4K:ta.
     
  13. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    165
    Sitten varmaan johtunut sitä, että CalDigitin dongle ei vaan ymmärtänyt Denonin HDMI 2.1:n päälle. Vanhempien laitteiden toimivuus HDMI 2.0/2.1 portissa ei ole aina niin varmaa.
     
    Snäckby tykkää tästä.
  14. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 611
    Saadut tykkäykset:
    129