Mihin kuvasuhteeseen olette päätynyt kun olette laitanut Cinemascope kankaan teatteriin? Vaihtoehtoina on ainakin 2.35:1, 2.40:1 tai 2.39:1.
Minä tykkinoviisina pähkäilin vuosi sitten kuvasuhteiden kanssa ja päädyin ottamaan ne kaikki eli hommasin ALR-kankaan ilman mustia reunoja. Hyvin toimii.
Jos haet constant image height - tyyppistä ratkaisua, niin silloin 2.40:1. Sen sisään mahtuu myös nuo kapeammatkin kuvasuhteet ja kuvan korkeus aina sama.
Minulla on kaksi moottorikangasta jotka laskevat telkkarin eteen. Toinen on 92" 16:9 ja toinen 100" 16:9 kankaasta itse muokattu noin 2.40:1, mutta koska vanhassa tykissä ei ollut lens memorya niin tuo nykyinen 2.40:1 kangas on vain hieman leveämpi kuin 92" 16:9 kangas niin että pystyi vaihtamaan kangasta ilman että tarvitsi koskea tykin säätöihin. Uudessa tykissä on lens memory joten nyt tekisi mieli laittaa niin leveä cinemascope kangas kuin mahdollista.
2.37:1 .. Piti tehdä 2.35:1 mutta perkele pien laskuvirhe materiaalin (kertopuu) paksuudessa. Hyvin toimii anyway. Lensmemory todellakin rokkaa. Cinemascopesta saa suht helposti myös 16:9 esim. heittämällä reunoille motoroidut kankaat joita käyttää vaikkapa jollain 12v triggerillä. 16:9 verhoilu taas -> cinemascope muotoon ei hevillä onnistukaan. Itsellä oli joskus moinen sivuverhoilu scopessa. Itse leveän cinemascopen kannalla kyllä ja kehyksetön on paras.. Fiilis on kun katselisi ikkunasta pihalle (kehyksetön) eikä metrin päästä isoon ikkunaan josta näkee pihalle (kehyksellinen).. joo vähän huono vertauskuva , saa nauraa.. mutta ehkä tajusit pointin
Tuo Varmasti toimii. Rätin pystyreunat sulautuvat taustaan, eikä reunoja näy. Hieno tuo reunattomuus!
Itse ratkaisin tuon siten, että ostin 150" 16:9 -suhteen kankaan ja laskin sitä aina vain sen verran alas, että korkeus oli sama kuin elokuvan cinemascope-kuvassa. Sen jälkeen käsin verhoilla rajasin kuvan sivuilta. Eli kaikki kuvasuhteet onnistuivat ihan 4:3 lähtien. Tuo kangas oli muistaakseni noin 3,3 metriä leveä eli se oli levein mahdollinen kuva.
Ensin ajattelin, että outoa tuo reunattomuus, mutta havaitsin pian, että se onkin hyvä asia. Valkoisessa kankaassa tuo ei varmaankaan olisi hyvä asia. Eipä ole tullut kokeiltuakaan, kun valkoisia kankaita ei taida olla ilman mustia reunoja... Aiemmin joillain oli kylläkin valkoinen rullaverhi valkokankaana, mutta se oli kivi-ja keihäsaikana.
Paljonhan noita borderless projector screenejä (eli kehyksettömiä kiinteitä valkokankaita) on ihan valkoisenakin, mutta moottorivalkokankaita ei tosiaan taida kovin paljon olla. + Tuollaisen kiinteän tekee helposti ja halvalla itse.
Projektoritavaratalosta ostin tuon 150" moottorikankaan. Ja kyllähän siinä itse asiassa tummat reunat on.Eli tuo 3,3 metriä taisi olla tummien reunojen välinen mitta, mikä määrää sitten sen maksimileveyden kuvalle. Mutta sitten sitä kapeammat kuvat rajasin tummilla verhoilla. Tuosta seurasi se, että alareunassa oli aina myös tumma reunus, mutta ylhäällä ei. Se ei lopulta kuitenkaan haitannut. Käytännössä kuvan yläreuna sattui juuri verhotangon piilottamiseen tarkoitetun puisen levyn alapuolelle (onko tuolle jokin oikea nimi?). Eli siis kotelo itsessään oli sen peitelevyn takana paikassa, jossa normaalisti olisi verhotanko. Jos sen levyn olisi maalannut tummaksi, niin olisi käytännössä mennyt tummasta yläreunasta.
Tuo levy on verholauta ja yleensä mdf-levyä, koska sitä ei tarvitse kitata lainkaan-on siisti heti maalauksen jälkeen. Se on tosiaan hienoa, jos saa helposti tuon tyykikotelon häivitettyä helposti. Minulla on katonrajassa kaksi keskuslämmituksen lämpöputkea ja skriininkotelo sulautuu niihin niin hienosti, että ihmiset eivät huomaa koko koteloa, molemmat ovat valkoisia.
Verholauta, sehän se. Sillä nimellä myös itse sitä ennen kutsuin ennen kuin unohdin. Näppärästi meni kolme ja puoli metriä leveä kotelo tuon taakse piiloon. Ja olisi tummana tosiaan hyvin rajannut kuvan ylhäältä. Tuo olikin ihan kiva ylläri satunnaisille vieraille, kun leffaa varten saikin piilosta laskettua melko ison kankaan. Ja sekin jännä, että vaikka kaiuttimet toki esillä olivatkin, niin eipä niitä kukaan ajatellut kotiteatterin kajareiksi. Harmi vain, että olohuoneesta ei maailman tumminta huonetta saanut tehtyä. Kangas onneksi peitti hyvin ikkunat alhaalla ollessa.
Kuvasuhteeksi valikoitui pitkän mietinnän jälkeen 2.39:1, eli 2340x980 mm. Nähtäväksi jää oliko oikea valinta, kangas on yhä tuulettumassa lämpimässä tilassa jotta maali kuivuu kunnolla.
2.39:1 toimii kyllä loistavasti uusien Hollywood tuotantojen kanssa. Kuva sopii lähes täydellisesti kankaalle.