Buffalo AirStationin omistajat (AOSS)!

Keskustelu osiossa 'Tietoliikenne' , aloittajana ElvisThePelvis, 17.02.2005.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Olen hankkinut laajakaistan (4/1) kotiin. Minulla on Telewellin ADSL-modeemi (EA-200), Buffalon tukiasema (Buffalo AirStation 125 WBR2-G54S) sekä Buffalon verkkokortti (Buffalo Airstation 125 WLI-CB-G54S ). Haluan muodostaa langattoman lähiverkon kolmen kannettavan välille.

    Minua askarruttaa Buffalon AOSS-ominaisuus. Onko tämä siis todellakin totta, että Buffalon voi asentaa vain ensin asentamalla ajurit kannettavaan, kytkemällä verkkokortin kannettavaan ja sitten painamalla tukiaseman AOSS-nappia. Ainakin ohje antoi sellaisen kuvan, että pelkkä napin painallus riittää, eikä minun tarvitsisi käydä läpi valikoita ja IP-osoite-asetuksia.

    Eli tapahtuuko Buffalon asennus siis pelkästään asentamalla ajurit ja painamalla yhtä nappia?
     
  2. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    jos muodostat verkon vain AOSS laitteiden kesken buffalo väittää että näin kävisi. en tiedä itse, koska mulla on buffalon tukiasema, mutta sekalaisia laitteita ottamassa siihen yhteyttä, joten kaikki on konffattu handulla.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Eilen sitten muodostin AOSS-yhteyden. Se sujui hienosti. Tosin siinä saattaa olla sellainen ongelma, että en tiedä huomioiko AOSS sitä, että siinähän pitää olla palvelun tarjoajan verkkotunnukset ja salasanat. En tiedä hakeeko se ne automaattisesti. Minulla ei ainakaan alkanut netti toimimaan heti AOSS-asennuksen jälkeen, vaan kävin Buffalon asetuksista DSL-kohdassa lisäämässä tunnuksen ja salasanan Baana-yhteyteen.
     
  4. masavara

    masavara Guest Guest

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä mitään buffalon tukiasemista tai tästä AOSS-toiminnosta mutta mietin vain että luoko kys. nappi myös salausavaimet tukiaseman ja koneiden välille ja syöttääkö se ne salasanat koneeseen? Piilottaako se automaattisesti verkon osoitteen ja hakeeko se automaattisesti sallittujen koneiden mac-osoitteet listaansa. Toisinsanoen tekeekö se tukiaseman ja koneiden yhteydestä turvallisen vai pääseekö naapurikin hyötymään nettiyhteydestäsi ja koneittesi sisällöstä??
     
  5. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Eli tuli ostettua tuommonen Buffalo WBR2-G54 ja en saa sitä toimimaan mitenkään :(

    Kerran jopa pääsin pöytäkonneella sen läpi nettiin, mutta nyt ei toimi ollenkaan pöytäkoneella puhumattakaan läppärillä (FS M1425).

    Lisäksi yhteyteni on Baanan VDSL ja haluaisin säilyttää tunnuksien ja salasanojen kyselyn, olisiko tämä mahdollista.

    Olen tuota CD:llä olevaa manuaalia lueskellut mutten vaan saa toimimaan, Viikonloppu mennyt näiden pc-koneiden kanssa "tapellessa" :grr:
     
  6. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    kerro nyt miten se on kytketty,

    onko ongelma WAN puolella, wlan ppuolella vai molemmissa

    mitä teet ja miten olet yrittänyt asentaa. sitten joku voi ehkä yrittää vastata. näitää ei meediot lue
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Joo siis tässä ei ilmeisesti ole kyse kummiskaan AOSS-yhteyden luomisesta, vaan yrität siis manuaalisesti luoda yhteyden, vai? Muuten, onko tässä kyseessä se, että saat kyllä tietokoneen ja tukiaseman välille yhteyden, mutta netti ei pelaa, vaan etkö saa yhteyttäkään?
     
  8. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Just eli ei ole AOSS:stä kyse, vaan on tarkoitus päästä nettiin tuolla läppärillä hyödyntäen sen sisäistä WLAN-ominaisuutta ja samoin pöytäkoneella, joka on verkkojohdolla kytketty tuohon Buffaloon.

    Nyt olen hieman edistynyt ja päässyt kummallakin nettiin asti kun aikani värkkäilin ja ihmettelin yhtäläisyyksiä Buffalon WEB/TKIP/AES-salauksille ja Windowsin WEP/WPA/WPA-PSK-salauksille. Ois se vaan fiksua että laitevalmistajat ja ohjelmistotuottajat käyttäisivät samoja termejä :D

    Pari asiaa jäi vielä auki :

    Haluaisin tietää oisko mahdollista ettei tuo Buffalo ota suoraan yhteyttä PPPoE:lla nettiin vaan käyttäjätunnus ja salasana syötettäisiin vasta koneella ??

    Tuntuupa olevan osan ohjelmien toimivuus vähän niin ja näin tuon Buffalon kanssa. Otetaan esim. MSN Messenger (joo, tiedän monien mielipiteen ohjelmasta, mutta pidetään ne omina tietoina ;) ), läppärillä se toimii OK, mutta kun pöytäkone on kytketty verkkokaapelilla tuohon Buffaloon, niin ei Messenger toimi. Mutta jos kytken pöytäkoneen suoraan VDSL-modeemiin, niin ohjelma toimii, joten vika ei ole PC:ssä eikä ohjelmissa (XP, palomuurit jne) vaan tuossa Buffalossa. Eli nyt tuossa Buffalossa tuntuu olevan eri ominaisuudet WLAN- ja piuhayhteyksille :grr:

    LISÄYS : Eipä näköjään onnistunut tämänkään viestin lähettäminen kun pc oli kytketty tuohon Buffaloon vaan piti siirtää piuha tuohon modeemiin :OI Muuten kyllä toimi netti mut ei vaan onnistunut lähetys, ihan kuin tuo Buffalo nyt blokkais osan ulospäin lähtevästi liikenteestä :(

    LISÄYS 2 : Lisää harmaita hiuksia eli kun läppärillä ollaan langattomasti netissä ja päivitetään ad-awareen uutta päivitystä niin kone sammuu kera blue screenin (harmikseni sitä ei kerkeä lukemaan). Mutta kun läppäri verkkopiuhalla kiinni VDSL-modeemissa niin ohjelman päivityksien tarkistaminen onnistuu.

    Ja nämä ongelmat vasta muutaman tunnin käytöllä, saas nähä mitä muuta mukavaa tuo Buffalo tuo tullessaan :weep:
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No toivotan sulle onnea, Kaitzu. Mä tosiaan valitsin sen varmimman ja helpoimman tavan yhdistää, eli ostin tuon tukiaseman (mulla tosin 125Mbps-versiona) lisäksi yhteen kannettavaan Buffalon PCMCIA-verkkosovittimen, ja tähän uudempaan täysin omaan kannettavaan Buffalon USB-verkkosovittimen. Arvaa sainko kuulla moitteita siitä, kuinka älytöntä mun oli olla käyttämättä esim. tämän M3438G-kannettavan sisäistä verkkosovitinta. No anyway, ainakin mulle yhteydet toimii täydellisesti ja sain ne aika nopeasti kuitenkin kuntoon, joskin molemmilla kerroilla sain yhteyden pelaamaan puolivahingossa, eli en tiennyt täysin mitä tein :D

    Mutta mikäs kannettava muuten sulla on? Nimittäin monet sanovat, että AOSS toimii Centrino-kannettavilla, joskin mä en tiedä toimiiko todella. Eli sun olis kai mahdollista yhdistää tuolla AOSS:llä käyttäen kannettavan omaa sisäistä verkkosovinta, mikäli kannettavasi on Centrino. Mut tosiaan varmaan haluat kuitenkin manuaalisesti asentaa tuon yhteyden. Mähän muuten voisin antaa sulle linkin tonne MuroBBS:n puolelle, kun siellä tiedustelin tätä asiaa, ja mulle neuvottiin miten yhteyden voi luoda manuaalisesti Buffalon tukiasemaan. Toivottavasti tämä jotenkin auttaa sua:

    MuroBBS

    Ja tosiaan kannattaa muutenkin selata tuota foorumia, koska siellä on aika paljon käsitelty tätä asiaa. Ja muista myös se, että äärimmäisessä hädässä voit meilata Buffalolle. Ainakin mulle he ovat mailitse vastanneet johonkin ongelmaan.
     
  10. Teukka76

    Teukka76 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    2 376
    Saadut tykkäykset:
    2
    taitaa tuon fujitsun omakin wlan kortti tukea aossia...
     
  11. houm_thiätör

    houm_thiätör Guest Guest

    Liittynyt:
    10.07.2003
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattanee tutustua sen buffalon palomuurin säätöihin. Sen lisäksi firmwaren päivityksillä saa paikkailtua paljon pikkubugeja ja epävakauksia. Kannattaa tarkistaa onko uudempaa saatavilla.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Siis ainakin mä olen oppinut erityisesti näissä nettijutuissa asian niin, että jos laitteen softassa on vikaa, niin sitten kannattaa päivittää, mutta jos ongelmat johtuvat vain itsestä ja laitteen softa toimii, niin ei silloin kannata päivittää. Esim. Telewell neuvoo sivuillaan näin...
     
  13. houm_thiätör

    houm_thiätör Guest Guest

    Liittynyt:
    10.07.2003
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei niitä firmwareja nyt huvikseen julkaista uusia versioita. Niillä pyritään aina parantamaan laitteen toimintaa, se on sitten eri asia kuinka oleellisia parannuksia aina saadaan tehtyä, mutta harvoinpa nyt uudempi fw on ainakaan vanhempaa huonompi.

    Se että telewell neuvoo ettei kannata päivittää jos ei ole ongelmia on ihan järkevää. Mutta kaitzullahan on ongelmia niin se saattaisi olla yksi helpohko tapa ratkaista ongelmat.
     
  14. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Latasin tuolta Buffalon sivuilta uuden päivityksen, mutta kuinkas se asennetaan ?? Tulee vain yksi tiedosto (WBR2-G54_2.32_1.00).

    Mielestäni tuosta Buffalosta olen palomuurin poistanut käytöstä eli se ei vois ainakaan tuohon Messengeriin vaikuttaa. Tästä oli huonosti kerrottu laitteen sähköisessä manuaalissa. Eikö noita manuaaleja vois olla paperimuodossa laitteen mukana ja suomennettuna :grr:

    Illalla hieman lisää testailin (pöytäkoneella) :
    - seinäpistoke ---> Cisco ---> verkkokortti (palomuuri (Sygate Personal Firewall) päällä) = Messenger toimii
    - seinäpistoke ---> Cisco ---> Buffalo ---> verkkokortti (palomuuri (Sygate Personal Firewall) päällä)= Messenger ei toimi
    - seinäpistoke ---> Cisco ---> Buffalo ---> verkkokortti (palomuuri (Sygate Personal Firewall) sammuksissa)= Messenger toimii

    Eli jotenkin tuo palomuuriohjelma ja Buffalo eivät toimi yhdessä. Sinänsä mielenkiintoinen tuo palomuuriongelma, nimittäin tuossa läppärissä on sama palomuuriohjelma ja samat asetukset (jotka on tarkistettu useampaan kertaan), mutta siinä pääsee kirjautumaan Messengeriin ongelmitta palomuurin läpi.

    Toki helpompi ois pitää pöytäkone kytkettynä suoraan tuohon Ciscoon, mutta tällöin ei pysty "rakentantamaan" kotiverkkoa, joka on tarpeellista, kun tuolla läppärillä pitää päästä yhteyteen pöytäkoneessa olevaan tulostimeen.

    Tuo läppärin Ad-aware ongelmaan ratkaisuksi vikaraportin lähettäminen antoi että Inteliltä pitäis ladata päivitys WLAN:lle. Lataus menossa, joten saas nähä auttaako se, toivottavasti.
     
  15. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    äh, suoraan sanottuna alkaa tuo Buffalo ottaa aivoon. Blokkaa jostain syystä kaikki Messenerin liitetiedostot jotka tutut yrittää lähettää tuohon kannettaavaan. Nyt ei voida syyttää Sygaten palomuuria, kun ei ole vaikutusta onko päällä vai ei.

    Liitetiedosto näkyy kyllä ruudulla, mutta kun valitsee tallenna, niin eipä ala lataamaan :(

    Jos läppäri on verkkopiuhalla kiinni tuossa Ciscon päätteessä, niin kaikki toimii kuten pitääkin eli syyllinen on tuo Buffalo. Sen asetuksista on kyllä valittu että hyväksyy Messengerin käytön, mutta ei vaikutusta.

    Oisko olemassa ihan ihan perus-wlania, jolla sais yhteyden läppärille tuosta ciscon dsl-modeemista ilman turhia krumeluureja. Palomuurit ym. hoidettas sitten kuntoon tuossa läppärillä.

    :grr: :grr: :grr:
     
  16. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    noniin, nyt jotakin mukamas tein ja sain toimimaan tuon vastaanoton tuossa läppärissä. Mutta edelleen ongelma on toiseensuuntaa eli läppärin Messengerillä ei voi lähettää liitetiedostoja :grr:
     
  17. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Meikäläisellä on Buffalo AirStation WHR-G54S-2 ja sen kaverina pöytäkoneessa Buffalon USB-tikku. WLAN toimii hienosti AOSS-nappia painamalla.

    Vaan nyt ilmeni ongelmia! Hommasin MacBookin, enkä saa sitä toimimaan millään WLANilla. Kone kysyy salasanaa, mutta mistä hemmetistä minä sen tietäisin, koska en ole milloinkaan sellaista muistaakseni laittanut. Täytyykö minun siis vaihtaa salaussysteemiä? Vai mitä?
     
  18. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No tämähän oli minullakin juuri ongelmana (toisen läppärin kanssa). Kaikki sitä manuaalista konffausta pitää lastenleikkinä, mutta ei se minusta ole helppoa ellei tiedä sitä niksiä. Toinen ongelma on, että kun muut yrittävät selittää sitä niksiä, he tekevät sen ns. nörttikielellä, josta ei moni ota selvää.

    Itse vastaukseen: Minä olen ymmärtänyt sen niin, että sun pitää yhdistää piuhalla nyt se tukiasema ja MAC, loggautua tukiaseman asetuksiin, ja käydä sinne luomassa se salasana, jota sitten käytät kun Mac sitä kysyy.
     
  19. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Helpointa on, kun konffaa ne tavis wlan asettukset kuntoon ja asettaa sen salasanan, eikä leikkiä noilla valmistajien omilla systeemeillä. Sitten kun myöhemmin tulee kavereita, sukulaisia yms. niin voi päästää verkkoon pelkästään tolla salasanalla.

    Yleensä noissa reitittimissä on sellaisia wizardeja, jolla se käy vähintäänkin yhtä helposti kuin tuo AOSS... :D Ja jos ei ole sellaista niin susin olette kyllä ostaneet... D-Linkin halpisvehkeissäkin on moinen automaatti. Itse en muista konffanneeni mitään muuta kuin tuon salasanan ja verkon nimen.

    Jos on toinen kone siinä verkossa niin sitten onnistuu sen kautta kanssa, niin ei tarvi Mäkille etsiä piuhaa.
     
  20. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Asiaa :thumbsup:

    Itsellä Buffaloon asetettu:
    - salattu SSID eli ei näy verkkoa (eli pitää tietää verkon nimi)
    - salasanasuojaus (WPA-PSK - AES)
    - MAC-filteröinti

    Ylläolevan takia ei kyllä naapurin 80-vuotias pappa pääse käyttämään nettiäni :king: Muut naapurit taitaa olla kantaman ulkopuolella.

    Ei ehkä toimiva ratkaisu, jos pitäis kyläilijöitä päästää koneillaan nettiin, mutta kun ei ole tarviskaan, niin noilla mennään :D