Benq W1700

Keskustelu osiossa 'DLP / LCD -videoprojektorit' , aloittajana Staafe, 15.12.2017.

  1. Kettuuu

    Kettuuu Member

    Liittynyt:
    09.08.2015
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ilmeisesti sama Benq w1700 eri mallinumerolla testissä
     
  2. Kettuuu

    Kettuuu Member

    Liittynyt:
    09.08.2015
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    2
    Porukka varmaan on jo ostellu näitä projektoreita, olisi mukava kuulla kokemuksia?
     
  3. TonyA

    TonyA Member

    Liittynyt:
    06.01.2005
    Viestejä:
    288
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minä kävin tämän kuvaa katsomassa Hifistudiossa. Vertasin koko ajan - siis mielessäni - näkemääni Epson TW3200 -tykkiin, joka minulla on kotona ja johon silmä on vuosien varrella tottunut. Katseluetäisyys oli kolmisen metriä ja kankaan koko 100 tuumaa. 4K-reso näkyi siltä etäisyydeltä mielestäni vain demomateriaalilla. Muuten katsoimme 4k-matskua Netflixistä ja Youtubesta. Pidin kuvanlaadusta todella paljon, mutta epäilemättä kultasilmät valittavat kontrastia. Kovin suureen ääneen siitä ei mielestäni saa tuossa hintaluokassa kuitenkaan valittaa. Käyntiääni on hiljainen ja matala, eli ei millään tavalla häiritsevä. Ostaisin tykin heti itselleni, jos se vain olohuoneeseeni sopisi.
     
    Kettuuu tykkää tästä.
  4. Andows

    Andows New Member

    Liittynyt:
    08.08.2018
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    2
    Pahoittelut vanhaan ketjuun postaamisesta, mutta kiinnostaisi kuulla jos jollain muulla on kokemusta tästä mallista.
    Hankin juuri tämän kyseisen tykin ja tämä on kyllä kaikin puolin huomattava parannus vanhaan Optoma HD200X tykkiini verrattuna. Edellä mainittu reunoilla näkyvä "valovuoto" ei ainakaan minua haittaa... mutta 4K-moodissa tykki pitää erittäin ärsyttävää pärinää. Pärinä kyllä lakkaa kun kytkee "Silence"-moodin päälle, mutta tämä taasen samalla kytkee 4K-moodin pois päältä.

    Alla video, jossa nauhoittelin tykin käyntiääntä. Pörinä alkaa 00:33 kohdassa.


    Otin yhteyttä myyjään (Hifistudio), eivätkä osanneet videon perusteella sanoa onko tuo pärinä vika vai ominaisuus. Olen tässä juuri kahden vaiheilla, että lähetänkö tämän huoltoon vai palautanko takaisin kauppaan. Jos tuo pärinä tosiaan on ominaisuus, niin se kyllä tekee muilta osin mainiosta tykistä aivan käyttökelvottoman.

    Edit: Äänentasoa on tietysti vaikea arvioida ilman mittaria, mutta korvakuulolta tuo pärinä tuntuisi olevan huomattavasti kovempi kuin vanhan Optoma HD200X tykkini humina Eco-moodissa (ilmoitettu 32.0 dB)... ja ainakin itselleni tuommoinen pärinä on ärsyttävämmän kuuloista kuin tuulettimen humina.
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2018
  5. mdk 5.1

    mdk 5.1 Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    629
    Saadut tykkäykset:
    21
    Veikkaisin että väripyörä siellä pörisee kun kierrosnopeutta pitää nostaa. Vaikea on uskoa että tuommoinen saisi olla ominaisuus. Itse juuri vaihdoin Kiinasta tilaamani väripyörän projektoriini ja pyörä on ihan hyvän oloinen, mutta 3D-katselussa alkaa vastaavanlainen pörinä käymään, joten veikkaisin että sen pyörän laakeroinnissa on jotain toivomisen varaa. Omasta pyörästäni tuskin rupean valittamaan kerta en sitä maahantuojalta hommannut ja hintakin oli ehkä kolmasosan markkinoiden muista pyöristä.

    Hieman kun googlettelin niin näyttäisi että se voi hyvinkin olla kuitenkin ominaisuus: https://www.avforums.com/threads/video-new-benq-w1700-acoustic-noise-issue.2159058/
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    5 885
    Saadut tykkäykset:
    198
    Kahden DLP-tykin omistaneena tuo kyllä kuulostaa aika oudolta.
    Tokihan se voi olla ominaisuus, mutta miksi se pitäisi tuollaista ääntä? Kyllähän tuon äänen pitäisi vaimeampana kuulua pienemmilläkin kierrosnopeuksilla, jos se olisi normaalia. Ja olisiko normaalia edes silloinkaan?

    Itse kysyisin suoraan myyjältä, että voiko vaihtaa toiseen kappaleeseen. Tai sitten palauttaisin takaisin ja ostaisin uuden samanlaisen (tai erilaisen) tykin. Huoltojen kanssa kikkaileminen on aikaa vievää ja jos mitään vikaa ei olekaan, voi lasku yllättäen tullakin asiakkaalle.
     
  7. noeikujoo

    noeikujoo Active Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 227
    Saadut tykkäykset:
    13
    Onkohan tässä Benq:ssa kuvanlaadussa paljonkin eroa 5v vanhaan 1080p DLP-tykkiin? Ostin JVC:n hajottua 490h käytetyn Optoman HD33 tykin ja olen tykännyt kovasti sen kuvasta. Musta ei tietenkään ole niin mustaa kuin JVC:ssä, mutta hyvä ansi kontrasti saa elokuvat näyttämään kolmiuloitteisemmalta. Tasaisilla väripinnoilla on myös vähemmän kohinaa, mikä saa kuvan näyttämään filmimäisemmältä.
     
  8. aarno2815

    aarno2815 Active Member

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 019
    Saadut tykkäykset:
    17
    Jos tykki muuten on hyvä, niin voisi harkita hushboxin tekemistä. Tykkihän on halpa, joten pieni askartelu voisi olla ihan mielenkiintoista. Itse tein aikanaan tuollaisen hushboxin tykilleni ja tykistä taisi tulla suomen hiljaisin!
     
  9. Andows

    Andows New Member

    Liittynyt:
    08.08.2018
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    2
    AVS foorumilta löytyy pitkä keskustelu tästä tykistä. Otin urakaksi lukea koko ketjun (900+ viestiä) läpi ja siinä tuli opittua kaikenlaista mielenkiintoista tästä tykistä. Tykissä on Texas Instrumentsin valmistama 0.47" kokoinen DMD-piiri (se aktiivinen peili-komponentti DLP-tykeissä). Piiri itsessään pystyy tuottamaan kuvaa vain FullHD-tarkkuudella, mutta tykissä on lisäksi mekaaninen linssi (optical actuator) jolla heijastettu kuva voidaan kohdistaa eri kohtiin. 4K kuva tehdään jakamalla kuva neljään osaa ja piirtämällä ne yksitellen eri kohtii FullHD-kennoa käyttäen. Tästä tekniikasta käytetään nimeä XPR ja tämä on ilmeisesti se pörinän lähde. Tämän pitäisi olla melko äänetön, mutta ilmeisesti jos tykissä on sisällä jotain vähän huonosti kiinni, niin alkaakin päristä.

    Tosiaan aika ikävää että heti tykissä on heti saapuessa vikaa... Olisi kyllä muuten lähtenyt saman tien takaisin liikkeeseen ja siitä olisi toki saanut rahatkin takaisin, mutta tykki oli ollut esittelylaitteena ja siksi sain siitä alennusta. Uudesta olisi pitänyt maksaa täysi hinta. Pitkällisen sekoilun jälkeen tykki lähti nyt sitten viimein tänään huoltoon. BenQ:n tuki oli katsonut tuon videoni ja pitivät ääntä epätavallisena, lupasivat ottaa tarkastettavaksi ja mahdollisesti lähettää uuden tilalle. Hifistudio myös lupasi ottaa laitteen takaisin jos pärisee vielä huollossa käynnin jälkeenkin.

    Edellinen tykkini (tai siis nykyinen tykkini, Optoma HD200X) on FullHD DLP-tykki vuodelta 2009 ja ainakin tähän BenQ W1700 tykillä on eroa kuin yöllä ja päivällä. En tosin osaa sanoa kuinka paljon on eroa Optoma HD33 verrattuna.

    Tuossa olisi kyllä ideaa, en tullut ajatelleeksikaan. Mietin lähinnä että jos vielä huollossa käynnin jälkeen pärisee, niin laitan takaisin liikkeeseen ja joko tilaan uuden joltain toiselta valmistajalta tai sitten odottelen vielä pari vuotta että 4K-tykit ehtivät vähän kehittyä. Hushboxin rakentelu voisi olla hyvä vaihtoehto.

    Tällä postauksella alkaa olla jo pituutta, mutta ajattelin jakaa vielä muutaman tätä mallia koskevan knopin jotka opin tuosta AVS foorumin ketjusta. Nämä ovat sitten kaikki tuolta foorumilta kuultua, ei mitään valmistajien virallisesti vahvistamaa tietoa:
    • Ketjun melkein koko ensimmäinen puolikas on kiivasta väittelyä siitä, että onko XPR-tykeistä mihinkään vai pitääkö olla "aito" 4K-tykki. Tuon suhteen en paljon viisastunut muuta kuin että hinnassa on noin dekadin ero.
    • XPR-tekniikka on ilmeisesti tällä hetkellä käytössä melkeinpä kaikissa kuluttajille suunnatuissa 4K-tykeissä ja lisäksi kaikissa on joko tämä sama TI:n 0.47" DMD-piiri tai sitten toinen vähän isompi piiri samalta valmistajalta.
    • BenQ W1700 on USA:ssa BenQ HT2550, sama tykki eri koodilla. ViewSonic PX727-4K ja BenQ W1700 ovat myös sama tykki eri paketissa. Lisäksi vielä BenQ TK800 on identtinen BenQ W1700 kanssa, lukuun ottamatta väripyörää. W1700 mallissa on RGBRGB-väripyörä (paremmat värit) ja TK800 mallissa on RGBW (parempi valoteho). Vastaavasti ViewSonic PX747-4K = BenQ TK800.
    • Täälläkin puhuttanut valovuoto-ongelma on olemassa kaikissa DLP-tykeissä johtuen siitä, että varsinaisen käytössä olevan alueen lisäksi DPD-piireissä on ympärillä ylimääräisiä peilejä. Näitä voidaan ilmeisesti tarvittaessa ottaa käyttöön huolto-valikosta osana tuotanto-kalibrointia. Jostain syystä kuitenkin tässä tykissä (ja ilmeisesti vielä yleisemmin tässä kyseisessä 0.47" DMD-piirissä) valo vuotaa näille ulkoreunan peileille tavallista enemmän. Mahdollisesti siksi, että tässä piirissä ylimääräisiä peilejä on tavallista enemmän. Asia oli aika hyvin tiivistetty tässä viestissä.
    • Tykki on ilmeisesti tuotu vähän hätäisesti markkinoille, kun BenQ:n piti olla ensimmäinen $1500 hintaluokan 4K-tykki... ja tästä johtuen tykissä on erinäisiä lapsentauteja. Tykistä on olemassa paranneltu MkII-malli, mutta tämä ei yleensä selviä myynti-ilmoituksista. Firmware on uudemmassa mallissa versiota 1.0.3.
    • Tykissä on tuki 3D-laseille FullHD-resoluutiolla, mutta tämä toimii kunnolla vasta MkII-mallissa. Korjaantuu firmware-päivityksellä, mutta päivitys on mahdollista tehdä vain BenQ:n huollossa.
     
    koomikko ja mdk 5.1 tykkäävät tästä.
  10. noeikujoo

    noeikujoo Active Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 227
    Saadut tykkäykset:
    13
    Millä osa-alueilla on eniten eroa? Lähinnä kiinnostaa mustan taso. HD33 musta on harmaata JVC:n D-ILA tykkiin verrattuna, mutta minulle ihan riittävä. Jos Benq W1700 kuvanlaatu olisi muuten samalla tasolla HD33:n kanssa, niin silloin päivittämistä voisi hyvinkin harkita. Jännä juttu muuten nuo DLP:n sateenkaaret.. Nyt kun on viikon päivät katsellut HD33:n kuvaa, niin sateenkaarien olemassa oloa ei enää huomaa. Optoma on siis meikäläisen tykki nro 7 ja eka DLP-tekniikkaan perustuva tykki.
     
  11. mdk 5.1

    mdk 5.1 Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    629
    Saadut tykkäykset:
    21
    Niin, itsekin, 11 vuotta sitten, ensimmäistä tykkiäni ostaissa epäilin että sateenkaari voisi häiritä, mutta aika kovin sain pinnistellä että lopputeksteistä sen erotin. Kyseessä oli tuolloin Acerin PH530, ilmeisesti neukkaritykiksi suunniteltu, mutta kun kerran 16:9 tykki oli niin silloin kelpasi. Nyt tuon HD33:sen kanssa sateenkaaren havaitseminen on ollut vielä vaikeampaa. Tosin alkujaan itseni häiritsi selvästi enemmän lcd:n kanaverkko, mutta se ei ole tainnut olla edes ongelma enää tällä vuosikymmenellä.

    Tiedäppä sitten onko sateenkaaren näkeminen puhtaasti henkilökohtainen ominaisuus, vai paljonko myös tottumiskysymys. Nyt kun tämän oman HD33:senkin väripyörän laakerointi laukesi selvästi ennen ensimmäistä lamppua niin herää kyllä kysymys pitäisikö seuraavan tykin jo olla lcd-tykki. Toisaalta mielellään sitä uskoisi että kestäviäkin dlp-tykkejä olisi olemassa.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    5 885
    Saadut tykkäykset:
    198
    Itse olen oppinut elämään sateenkaarien kanssa, vaikka eivät ne niin kiva juttu ole. Monissa elokuvissa niitä ei huomaa ja vähiten silloin, kun dlp:t ovat muutenkin vahvimmillaan: kirkkaat ja värikkäät ulkokohtaukset.

    Mutta sitten on taas niitä elokuvia/sarjoja, joissa saisi olla sateenkaarivaroitus :D
    Esimerkiksi Game of Thronesissa on paljon pimeitä/hämäriä kohtauksia, joissa ainoastataan kynttilöiden liekeistä tulee valoa. Vaikeampaa kohtausta dlp-tykille on vaikea löytää: hämärä, jossa mustan toisto on tärkeää, mutta samalla on myös kirkkaita liekkejä, jotka heiluvat edestakas ja välkkyvät sateenkaaren väreissä. JVC pitäisi olla noita kohtauksia varten.
     
  13. noeikujoo

    noeikujoo Active Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 227
    Saadut tykkäykset:
    13
    Kyllä ne sateenkaaret kuvasta aina bongaa jos niitä etsii. Sitten kun keskittyy leffaan, ne unohtuu helposti. Hämärissä kohtauksissa ne kyllä taas huomaa. Sen olen myös huomannut, että HD33 kuvassa on tasaisilla väripinnoilla (esim. sininen taivas) vähemmän kohinaa kuin JVC:llä, mikä saa näyttämään kuvan jotenkin luonnollisemmalta. Kyllähän nuo kirkkaat ja värikkäät ulkokohtaukset on DLP:llä tosi hienoa katseltavaa. Hyvä ansi kontrasti saa niissä mustan näyttämään mustalta ja tummien varjojen yksityiskohdatkin erottuu. Pteittinen on näköjään mitannut HD33:n ansi kontrastiksi 753:1, kun JVC:n X5000 mallin ansi kontrastiksi on mitattu vain 253:1. Jos tämä W1700 olisi kuvaltaan vähintään samaa tasoa HD33:n kanssa, voisi 4K aikaan siirtymistä alkaa harkita.

    Ostin käytetyn DLP:n senkin takia, että pääsisi taas katsomaan hyllyssä olevia 3D elokuvia. Niiden katseluun JVC ei ole kovin hyvä, kun valoteho loppuu kesken, jos lamppu ei ole ihan uusi. Lisäksi JVC:n 3D kuvassa on turhan paljon cross-talkia. Optoman 3D lasit ja lähetin on jo tilattu ebaysta, mutta eivät ole vielä saapuneet.
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    5 885
    Saadut tykkäykset:
    198
    3D on kyllä todella hienoa hyvällä dlp-tykillä. Omani on W7500 ja kyllä sillä 3d:tä katselee mielellään.
    Noissa "pienemmissä" malleissa, jotka ovat kuitenkin W7500:aa uudempia, on tietääkseni vieläkin parempi 3d.
    Itse olen myös 3d-fani ja kun uusi tykki tulee taloon, niin W7500 saattaapi jäädä myös ihan vain 3d:n vuoksi. Sikäli mikäli uusi tykki ei parempaan 3d:hen pysty. Seuraava tykki ei kuitenkaan tule olemaan dlp.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  15. vemkki

    vemkki Well-Known Member

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    2 931
    Saadut tykkäykset:
    68
    Täytyy kyllä kiittää omia silmiäni, kun en sateenkaaria näe normaalilla materiaalilla ollenkaan, jos en niitä syrjäsilmällä ala etsimään. Puolisokaan ei ole niistä koskaan huomauttanut. Tykki on BenQ W1400.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  16. jupeha

    jupeha Member

    Liittynyt:
    18.03.2004
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    1
  17. masa2

    masa2 Member

    Liittynyt:
    12.07.2001
    Viestejä:
    571
    Saadut tykkäykset:
    0
  18. noeikujoo

    noeikujoo Active Member

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 227
    Saadut tykkäykset:
    13
  19. Mitsu

    Mitsu Member

    Liittynyt:
    23.08.2004
    Viestejä:
    358
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei taida olla mitään keinoa saada W1700:n heittosuhdetta pienennettyä 1.21:een? Pitäisi saada 110" kuva 290 cm etäisyydeltä.
     
  20. RedAlert

    RedAlert Member

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    900
    Saadut tykkäykset:
    15
    Osta laajakuvalinssi, itselläni on yksi ylimääräinen (Olympus Wide Extension Lens Pro WCON-08B). Tai hetkinen, olikos sinun ongelmasi tasan päinvastainen...