Balansoitu kaapeli

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana Tonitiina, 31.10.2017.

  1. Tonitiina

    Tonitiina Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.05.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silläkin uhalla.

    Mistä tiedän, onko xlr kaapeli balansoitu? Vai onko aina?

    Pikainen googletus ei antanut vastausta.

    Tarkoitus on etsiä letkut Genelecien ja esivahvistimen välille.
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2017
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 189
    Saadut tykkäykset:
    590
    Sanoisin että on aina, jos kyseessä on XLR - XLR (eli molemmissa noi liittimet) XLR - RCA taas ei ole
     
  3. Tonitiina

    Tonitiina Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.05.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    No tähän päätelmään itsekin päädyin. Mutta hintahaarukka pisti epäröimään. Suunnittelen nimittäin Marantzin av7704 tilaamista Saksasta ja jokaisesta hifikaupasta, josta kyseistä vahvaria myydään, letkujen hinnat alkavat 150€/0,5m; loppuen johonkin 800 € metrihintaan.

    Osaako joku hifisti kommentoida, onko tuon vahvistin-Genelec-yhdistelmän osalta merkitystä ovatko letku 50€ vai 500€ /metri?
     
  4. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Ainakin noilla kalliimmilla kaapeleilla saa paremmat myyntipuheet ja hyvässä lykyssä hienomman myyntipakkauksen.

    Itse olen tyynesti tyytynyt niihin edullisimpiin valmiskaapeleihin, yhtä kaapelia lukuunottamatta ne ovat olleet kunnollisia. Tuossa yhdessä oli jokin valmistusvika, ja kaiutin alkoi jonkin aikaa päällä oltuaa pöristä. Pörinä poistui kaapelia vaihtamalla. Suurin osa omista XLR-kaapeleista on cordialin kaapelia, mutta muutama supran kaapelikin on mukaan sattunut. Suprassa oli kieltämättä hinnan lisäksi myös hienompi myyntipakkaus.
     
  5. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Jos se kaapeli on mekaanisesti kunnossa ja tarpeeksi pitkä ylettämään vahvistimesta kaiuttimeen = se on siinä.

    Kaapelien väriset kuullut erot katoavat joka kerta, kun kuuntelijalle ei kerrota, mikä kaapeli on kiinni.

    Kuuntele vapaasti kaapelia A, vapaasti kaapelia B. Nyt kiinni on kaapeli X, kummasta on kyse, A vai B? Toistaiseksi tuossa ei ole koskaan saatu kolikonheittoa parempaa tulosta. Missään.
     
  6. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Suomesta Cordialin valmista XLR liittimillä olevaa mikkikaapelia saa alle 3€/metri hintaan. Itse tehden vaikka Cordial CMK 222 piuhasta 1,5€/metri ja liittimet päälle.
     
  7. Tonitiina

    Tonitiina Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.05.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksista. Häiriöherkkyys on mulla se kriittinen tekijä, koska nyt mulla on rca-xlr vedot ja olohuoneeseen kun laittaa valot päälle niin kaiuttimista lähtee ihan älytön pörinä.
     
  8. JPA1976

    JPA1976 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.11.2017
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tehden kannattaa myös panostaa ladukkaisiin liittimiin esim. Neutrik eikä mitään ebay kiinan kopioita.
     
  9. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 734
    Saadut tykkäykset:
    319
    Kuulostaa ongelmalta, jota XLR-XLR ei välttämättä ratkaise. Ovatko XLR-RCA vedot minkälaatuiset? Oikea ongelmahan on talon sähkökytkennöissä.

    Itsellä kokemusta Cordialin XLR-RCA-kaapeleista. Hyvin pelittää vailla mitään häiriöitä.
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Jep, XLR pelastaa vain häiriöiltä, joita signaaliin hyppää siirto aiheessa eli laitteiden välissä. Ihan olennaista studioissa, joissa johtospagettia riittää. Jos häiriöt tulevat sähköverkosta laitteeseen, XLR ei auta.