Babylon 5:n paluu?

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana tnjrp, 02.12.2003.

1. xclone

xclone Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    No lähinnä ihmettelin tätä "sitten ostin kaikki dvd:t enkä ole katsonut ensimmäistäkään"

Ja kaikki B5 fanit kyllä tietää noista virheellisistä levyistä. Lasken itseni tähän joukkoon mukaan.

2. xclone

xclone Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    Kesälomien takia jäänyt hieman vähemmälle seuraamiselle Babylon jutskat mutta kun pitkästä aikaa kävin jmsnews sivustolla niin tämmöstä tekstia taas pamahti eteen. Eli ei mitään uutta edellisiin vuosiin nähden. :OI

Kirjoittaisi vaan lisää Lost Talesia ja dvd lättyjen sijasta sarja kaapelikanavalle ja ammattiohjaajat kehiin niin saataisiin kohtalaista jälkeä edes pienellä budjetilla. Babylonilla on aina ollut keskitasoa huonommat CGI jutut joten aivan sama olisi jos nykytuotannoilla olisi samankaltainen taso CGI:n suhteen kun kerran stoori linjat olleet omasta mielestä parhaasta päästä. Noh ehkä taas 5 vuoden päästä saadaan jotain B5 matskua jos hyvä säkä käy. Leffaa tuskin tulee lähivuosina sillä totaalista taiteellista vapautta Warner ei ilmeisesti halua JMS:lle antaa joten homma on siinä sitten.

B5:TLT was commissioned at a $2 million budget to, yet one more time,
    "test the waters" for B5. We did what we could with that, and that
    was that. As we did with Rangers, which also suffered from not having
    a lot of money because of concerns about "is there really a B5
    audience?" Which is, of course, a foolish question from a studio that
    has never really understood what it has in B5.

Of late, there have been more discussions from WB about doing more
    DVDs, again at a low cost, or a cable thing, again with minimal
    investment.

So for the last few months, I've been giving this whole subject a lot
    of quiet thought. And I've come to a conclusion.

B5 as a five year story stands beautifully on its own. If anything
    else is to be continued from that story, it should be something that
    adds to the legacy of B5, rather than subtracts from it.

As well intentioned as Rangers and TLT were, as enticing as it was to
    return to those familiar waters, in the end I think they did more to
    subtract from the legacy than add to it. I don't regret having made
    them, because I needed to go through that to get to the point where I
    am now psychologically, but from where I sit now, I wouldn't make them
    again.

So I've let everyone up here know that I'm not interested in doing any
    more low-budget DVDs. I'm not interested in doing any low-budget
    cable things or small computer games. The only thing I would be
    interested in doing regarding Babylon 5 from this point on is a full-
    featured, big-budget feature film.

It's that or nothing.

And if it's nothing, I'm totally cool with that because the original
    story stands on its own just fine. I'm not lobbying for it, I'm not
    asking fans to write in about it (nor should you) because such
    campaigns never really have much impact...that's simply the position
    I've taken up here. Lord knows I don't lack for other things to do
    these days. I'm busier on more prestige projects with terrific people
    and great film-makers than at any other time in my career.

At the end of the day, for me, it's not just a matter of getting more
    B5. It's a matter of getting more *good* B5 that respects what came
    before it and doesn't have to compromise visually or in terms of
    action. The original show deserves better than that, the surviving
    cast members deserve better than that, and the fans who have supported
    it over the years definitely deserve better than that. A lot better.

So I've drawn that line in the sand, and I'm happy living on whichever
    side of that line the universe puts me. Just thought you should know,
    'cause it's your show too.

3. Euphemos

Euphemos Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    Paskempi homma. Aina ei voi voittaa.

Noh, ehkä joskus 10 vuoden kuluttua joku tekee B5:lle kunniaa uuden laatusarjan muodossa kuten Battlestar Galacticalle tehtiin.

4. Jeje2

Jeje2 Fubar Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    IIRC JMS:llä on oikeuksia sen verran B5:seen ettei mitään tehdä ilman hänen suostumustaan. Joten voipi jäädä vain toiveeksi...

Mutta imho JMS teki oikean päätöksen - alkuperäinen tarina oli hyvä. Niin hyvä ettei sitä kannata pilata sekundalla. Parempi että jäisi sitten vaan tähän kuin että jatkavat heikosti.

5. EcoR1

EcoR1 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    Edit. joo pari päivää vanhojahan uutisia nämä olivat. No vituttaa silti, että tämä taisi olla B5:n loppu

Tuoreita uutisia koskien B5-maailmaa. Eli uusia pienen-budjetin DVD-julkaisuja tai TV-elokuvia ei ole tulossa. Tämä on JMS:n päässä hiljalleen kypsynyt päätös. WB-studio ei halua antaa tarpeeksi rahaa kunnollisten DVD-julkaisuiden tekoa varten ja JMS ei puolestaan halua tahrata B5:n perintöä mitäänsanomattomilla pikku tarinoilla. Ainoa asia johon hän suostuu on täyspitkä suuren budjetin teatterielokuva. Sitä odotellessa... :(

Viimeksi muokattu: 17.07.2008
  6. JTX

JTX Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    Tuoreita uutisia, jotka xclone (joka viettää päivänsä painellen F5-näppäintä jmsnews-sivustolla) postasi jo muutama päivä sitten :)

Loistava päätös IMO.

7. peacemaker

peacemaker Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    Ainoa mitä toivoisin olisi B5 remake kunnon tehosteilla, mutta jos oltaisiin jenkeissä, joku voisi replytä "don't hold your breath". :)

8. Mörris

Mörris Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    Muistutuksena Crusade alkaa näkymään MTV3 Scifillä ylihuomisesta keskiviikosta (27.8.) alkaen joka keskiviikko klo 22.10

9. warre

warre Käyttäjä Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    Meikäläinen taas toivoisi Crusaden tarinan (eli ruton parannuksen löytämisen) kertovaa elokuvaa.

10. xclone

xclone Käyttäjä

Saadut tykkäykset:

Ruttoon parannuskeino olisi löydetty 1 kauden lopulla ja 2 kaudesta eteenpäin Excalibur miehistöineen olisi ollut maanpaossa Maan allianssin julistettua Gideonin poppoon lainsuojattomiksi... Näin siis täydellisessä maailmassa mikäli sarja olisi jatkunut pidempään.

Spoilertagien sisällä käsikirjoitus myös eräästä Crusaden jaksosta jonka tekeminen jäi myös haaveeksi. Spoilertagien sisälle sen takia kun on niin isokokoinen teksti nivakka että olisi vienyt liikaa tilaa. Kyseessä siis ei ole ruton parannukseen liittyvä jakso vaan Bester/Garibaldi episoodi. Olen jo postannut tämän aikaisemmin mutta newbie osastolle kertauksen vuoksi laitan...

The Excalibur is waiting outside a space station orbiting Tariff's Colony (a moon). The
    Governor of the colony wants the Excalibur crew to pay a bribe to be allowed on the moon's
    surface. Apparently IPX was allowed down, but only after making special arrangements. Gideon
    strikes a deal with the Governor - they will play a game of poker together. If Gideon wins,
    Excalibur's officers can accompany IPX on the dig for free. If he loses, then they will pay the fee.
    The Governor agrees and ends the call. Matheson says: "You'd better win," to which the captain
    replies, "It's Friday. I never lose on Fridays."

Down on the planet, Max is working with 5 IPX people on an alien doorway found in a
    mining tunnel. He speaks over the link with Gideon, giving him an update on the status of the dig
    and the translation of the language surrounding the lock. Just a few moments after their
    conversation ends, a large shock wave blasts from the door, knocking everyone off their feet and
    seriously injuring two people. Max quickly calls MedLab for help.

Act One

In the MedLab, Dr. Chambers is examining the injured techs while Max is there, asking her
    how long they will be "out of commission." She replies that they're lucky to be alive, then goes on
    to explain that they were hit by a telepathic mind blast, causing a massive stroke. Just then, Lt.
    Matheson enters the room. From the look on his face, he overheard their discussion but says
    nothing; instead, he asks Chambers, "You wanted to see me?"

She shows him a reconstructed model of the effect of the accident on the patients' brains,
    then asks what he makes of it. He confirms that it is a telepathic attack. Max tells him that
    something behind the door attacked the two people. Matheson examines the screen, and says he
    believes it is a defense system, a telepathic lock. Max asks if he can disarm it and the Lieutenant
    says he will have to take a closer look, and he'll get read to head down. The doctor quizzes
    Matheson about his going planetside when no crew was supposed to go down until the captain
    worked something out. Matheson replies that she's right, but ... "it's Friday, so I expect to hear
    we can come down at any time."

In a dark bar, the Governor and Gideon are playing poker. Gideon lays down his winning
    hand, and the Governor comments that he's "one lucky son of a bitch, almost too lucky. Telepath
    lucky." He then goes on to explain that they don't like telepaths there and there is only one teep
    on the whole colony. His name is Al and they stay away from him because he is dangerous.

After an interesting conversation about Gideon's name being biblical, the Governor tells the
    captain that they're free to take their team down to the planet. But he cautions him to be careful.

In the hallway of the space station, Gideon talks to Matheson over the link. The Lt. explains
    about the injured crew, the telepathic device, and his desire to come down and check out the
    device. After some discussion, Gideon denies his request.

Down at the archeological site, two shuttles land - Gideon's and Eilerson's. Max walks up to
    Gideon, who is standing in front of the alien doorway. The captain asks Max why Dureena is
    there with him - it turns out she stowed away on the shuttle. After a little lecture on why being a
    thief is harder than being a technomage, she says she's there to pick a lock and asks if they're
    coming. As the three walk towards the artifact, the audience sees a crate of supplies with a
    camera lens visible through a hole. Back on the space station, they are being observed by a thug
    who overheard the whole thing. He leaves to tell his buddies.

Act Two

On the Excalibur bridge, Matheson tells Dr. Chambers that he really feels he should be on
    the surface helping. The doctor reminds him of how Gideon is a "hands-on" Captain that won't
    send anyone in harm's way without checking the situation out himself.

At the archeological site, Dureena examines the lock, then tells Gideon that the schematic of
    the lock's pathways are really feints, dead ends set up to keep people preoccupied until they hit
    the advanced telepathic "land mine." She advises that Matheson come down to take a look.

On the space station, the thugs have a meeting. They decide there must be something
    valuable at the dig if Earthforce is getting involved, and it really belongs to them. They decide to
    make a plan to get it for themselves.

Back at the dig, Matheson and Dr. Chambers arrive. Gideon instructs Matheson to scan the
    lock, and the doctor to monitor his readings. He seems to make some progress, but is suddenly
    hit by a mind blast. He reels back a bit, but fights it off, and the doctor pronounces he is okay.
    Matheson then says it is comparable to a telepath rated P10 or higher, and he's only a P6.
    They're obviously going to have to find a P10 or higher telepath. Gideon mentions the governor's
    remark about the only telepath on the colony and that maybe they could find him; however, all
    they have to go on is a name - "Al." They set off to find him.

Walking down a hallway similar to B5's Down Below section, Matheson tells Gideon he
    should be allowed planetside more often. In this particular case he could have prevented the
    accident at the dig. Gideon goes on to explain that the Excalibur and its mission is more important
    than his own life. When he leaves John in charge, he knows the ship is safe, and he can focus on
    the task at hand. He then goes on to tell John Matheson how much he relies on him.

Inside an apartment, we see a room with an environmental video of a hearth burning,
    mementos scattered around the room. A voiceover proclaims a judgment being passed, stripping
    the room's owner of all rank and commission, and revoking membership in the Psi Corps. The
    voice goes on to say "You are charged with the innocent slaughter of normal human citizens
    during your previous employment as a member of the Meta Pol."

The camera moves slightly, showing a pair of feet in black slippers resting on an ottoman, a
    blanket thrown over the legs. The voiceover continues as a judge reads the charges, then asks
    "how do you plead." There is the sound of a loud and angry crowd yelling and cheering. The
    camera pulls back to show "Al" Bester, sitting in a large wingback Victorian chair, his face in the
    shadows. He looks peaceful and serene; he hears himself answer "Not guilty."

The memories are interrupted by the voices/minds of the Excalibur team approaching his
    apartment. They come to his door and it opens just as Gideon is about to ring the chime. Bester
    greets them by name, saving Matheson for last. The camera closes in "on Matheson's expression
    of recognition and alarm" as he exclaims: "Al ... (beat - horrified) ALFRED BESTER!" Gideon
    turns around, looking stunned, and the scene fades out.

Act Three

Standing in the hallway outside the door to Bester's quarters, Lt. Matheson insists that the
    Captain take Bester into custody, as he is a war criminal from the Telepath Crisis. Bester sniffs
    derisively at the word "crisis," says it was a war, then a beat later, asks the Excalibur crew in for
    tea. Gideon asks him if that is all he has to say...war, not crisis, and won't they have some tea,
    and Bester answers yes and goes back into his quarters.

Matheson protests to Gideon that they can't ask him for help because of what Bester did,
    that he's a war criminal that EarthGov has been trying to catch. Max pipes up that he happens to
    **like** tea and steps inside the doorway. Gideon tells Matheson they should consider all the
    possibilities before making a decision and, after a moment's hesitation, turns and enters Bester's
    quarters, the others following. Except for Lt. Matheson, who angrily stands in the doorway.

Later in Bester's quarters, Eilerson and Bester are sitting in the Victorian wingback chairs,
    having tea and discussing why IPX wants him to help. Gideon steps in and says the price is
    negotiable, but Bester's turning himself in if he is indeed a fugitive isn't. Bester philosophically
    states that scapegoats must be found and "history rewritten from the point of view of those who
    won." Matheson enters the room and the argument, challenging Bester about his actions against
    fellow Psi Corps members as well as normal humans. Eilerson butts in, saying they still need
    Bester's help to unlock the door and that none of what they're discussing has anything to do with
    why they're on the planet.

Bester agrees to help, but only in exchange for the transport to his next destination aboard
    the Excalibur, no questions asked. Gideon asks for a moment to discuss it with the crew, who
    are having mixed reactions to this request. Bester asks them to weigh how much they need his
    help against what is right or wrong, and leaves the room.

Inside a dark ship, we overhear a transmission to the helmeted pilot. It says Bester's
    presence on the Tarriff's Colony is confirmed and a strike mission is being prepared to recover
    him. The pilot replies that he will send word to "Top Dog." Another ship pulls up alongside the
    first one, seemingly out of nowhere, and the two ships glide off into space.

In Bester's quarters, the crew are discussing the moral implications of taking Bester versus
    the good of the mission. They question Matheson on his info about Bester, asking him if he's sure
    that Bester is guilty. "For a telepath, it's a gut instinct...only stronger. You won't get a clearer
    signal about someone unless you read their minds."

In the adjacent room, Bester receives a warning from a pocket-com: Warning, pursuit team
    en route, sighted in this sector.

Gideon is just agreeing to wait to get help and trust Lt. Matheson on how to handle this when
    Bester walks back into the room, telling them he's decided to help them. Gideon tells him they've
    already made their decision, but Bester tells them that they **will** take him with them, or he
    will implicate Lt. Matheson as one of his conspirators during the Telepath Crisis. "Matheson
    looks like a crushed man, completely at the whim of this devastating, loathsome person" as the
    scene fades out.

Act Four

The crew enters the archeological dig with Bester in the lead. He warns them that he needs
    some time to prepare and that he must not be distracted, or they all will suffer massive brain
    trauma. Gideon tells Matheson he's starting to understand what the Lt. meant about a "bad gut
    feeling" and to please remind him not to doubt the first officer's instincts again.

Close-up on Bester's face as he concentrates. We hear gears and mechanisms unlocking
    from inside the door, the sound of air and steam escaping, and the door opens, slit down the
    middle in a jagged edge. As Bester steps back, Eilerson peeks in, with the doctor right behind
    him. Max and Chambers walk in, the doctor scanning the vault. The inner chamber is empty, its
    walls cut roughly out of bedrock, the sound of running water in the background. Max is
    disappointed, "This is it?" However, Dureena knows better. She goes to the far corner of the
    room where there is a small waterfall tumbling down the rocks. The rocks have turned emerald
    green and translucent where the water hit them. Dureena reminds Max and the doctor that there
    are natural alternatives to medicine, such as fire, wind, and water. Chambers agrees and the two
    women collect samples of the water and the green stones. They walk out of the vault when they
    are finished, but Max is still inside, looking on the ground for anything that might be valuable. The
    door has started closing, but Max has found something in the dirt, a scroll case, and is digging it
    out. Gideon yells at him to get out. Eilerson tells him he found something. The captain turns to
    Bester and asks him if he can't keep the door open, to which the telepath replies, "No. It's
    closing because you got what you came for." Max manages to unearth the scroll and throws
    himself towards the door, just managing to get out before getting crushed. Gideon asks him what
    he has. "I don't know. I'm hoping it's instructions."

They leave via the shuttle, but receive a message from the station that the governor wants to
    see them before they proceed to the Excalibur. The crew disembarks in the Cargo Bay, Bester
    being the last out, when they're attacked by 12 thugs, most of who have weapons. A fight
    ensues. Gideon yells, asking what they want. The thug fighting with him says they want the "loot"
    from the planet. Gideon tries to tell him they don't have anything, but the thug doesn't believe him.
    Another thug jumps the captain from behind, holding a knife. Matheson yells out "Matt!" and
    joins the fight, grabbing the thug off Gideon and restraining him. However, another thug is coming
    up behind the Lieutenant with a police club raised over his head. "At the last minute Matheson
    knocks his Thug out, and then looks behind him at the second Thug.

P.O.V. Matheson (Comp) "The thug prepares to hit Matheson, but is suddenly hit by a mind
    blast, causing severe pain. He drops the club and grabs his head, screaming, then falls to the
    ground, dead. As the man drops to the ground, just past him we see Bester.

As we pan back to see the whole cargo bay again, Matheson and the others realize Bester
    saved his life. So do the other thugs, who quickly leave, not wanting to be Bester's next target.
    Close up on Matheson as the realization that Bester saved his life sinks in.

Later, the Excalibur jumps in to hyperspace. In the MedLab, the doctor and Dureena are
    analyzing the stones and spring water they found. Chambers says it'll take about 48 hours to
    finish, then they sit in silence and watch the water working its way through the analyzer machine.
    Max enters and stops before them. He's been translating the scroll, which says "We left because
    we no longer needed this sacred place. We had evolved in such a manner that our own bodies
    were timeless, formless, and perfect. We left our shells behind, we left this spring behind. ...We
    do not know where it comes from, or why it is so potent. Only that it helps to prolong life and
    soothe the sick." Chambers says again that they have 48 hours until they know what it does.
    Dureena optimistically says they already know what it's capable of, but the doctor doesn't want
    to get her hopes up. Max and Dureena leave as Chambers starts writing in her medical journal.

On the flight deck, Bester is waiting for a shuttle. Matheson comes up to tell him his shuttle is
    ready. Bester asks him what it's like in Earthforce, and Matheson replies it is even better than he
    dreamed, and that he's happy. They discuss the distrust and discrimination telepaths receive from
    mundanes as opposed to the paranoia within the Corps. Then the lieutenant asks Bester why he
    saved his life. He replies because Matheson is a telepath, and because it was the right thing to do.
    That even though he is not a Psi Cop anymore, he will still do whatever he has to to protect other
    telepaths, whether they want it or not.

Matheson asks him if that is why he murdered during the Telepath Crisis. "I did what was
    necessary," Bester tells him. "There were casualties on both sides of the war. The difference is,
    when you win the war, you're a hero. When you lose, you're a war criminal." He says he will not
    turn himself in, as he feels he did what was right. Matheson comments that if he's running, he must
    be guilty of something. Bester laughs, and says, reminiscently, "I remember being your age.
    Things seemed more fair then." He goes on to tell about his mentor, Sandoval Bey, who did not
    run because he felt he was innocent, and thus was murdered by mundanes. He tells the Lt. that he
    is running from the mundanes.

In the MedLab, Gideon comes to Chambers, asking for the verdict on the water analysis.
    She tells him it is the most potent pain-reliever humans have ever had, that it will help ease the
    pain for people when the virus starts to break out, perhaps even extending life-spans by holding
    off some of the virus's symptoms. "All in all then, we did the right thing," the captain says. The
    doctor agrees, but she's not so sure that taking Mr. Bester to his rendezvous point is the right
    thing. Gideon says he will keep this promise even if it is "the only honorable thing we've done all
    day."

Tag

The Excalibur is stopped in hyperspace. In a close-up of the flight deck, we see a simple
    shuttle, not much more than a life pod, leave the flight deck and sit in hyperspace. On the bridge,
    Gideon is sitting in the captain's chair, Matheson behind him, watching the tiny shuttle floating in
    hyperspace on their view screen. "Bester's just going to sit there. With 24 hours of life support,"
    Gideon comments. Matheson confirms. If no one comes for him in 24 hours, he will run out of
    oxygen and die. Gideon comments perhaps they should put him out of his misery now with one of
    the ship's forward guns. Given his former position, you expect Matheson to agree. However, he
    remembers what Bester said about his former mentor, also innocent, who didn't run and was
    killed by the mundanes. Matheson looks at the tiny lifepod of a shuttle, then shakes his head and
    says, "No sir. I ...We'd just be sinking to his level. One day someone will catch him, and put him
    on trial for what his crimes. And he'll get what he's due." Gideon agrees, and the Excalibur leaves
    the small shuttle alone in hyperspace.

A few minutes later, a Psi Corps Mothership approaches the shuttle through hyperspace, and
    the shuttle moves towards it. Inside the ship on the flight deck, a rogue Psi Cop is waiting for Mr.
    Bester. He exclaims it has been 3 years since they last hooked up with Bester. As they walk off
    together, Bester says it helps to know that the "remaining few death wagons are in good hands."
    EarthGov will never admit that they built offensive ships for the Psi Corps, so they can't send out
    forces to find them. The rogue Psi Cop says, "And we have a weapon to strike back with."
    "When the time is right," Bester replies.

Back at the space station, the dark ships have reached Tarriff's colony. One of the pilots is in
    Bester's quarters. He tells the other pilot, over the link, that he's checked the whole station and
    Bester seems to be gone. There was no record of any ships leaving with him on it, though the
    Excalibur was there. The pilot in the ship says he had heard about the Excalibur being there, then
    says Top Dog had just wired in and wanted a full report. The pilot in Bester's quarters tells him to
    go ahead and tell him the bad news.

On the dark ship, the pilot starts recording a transmission to MarsDome. "This is Under Dog
    to Top Dog. When we arrived at the colony, Al Bester was not here. There are no records of
    him leaving the planet."

In an office on Mars, we see a hand at a desk, turning off a desk link. Mars is visible through
    a window in the background. The recording continues, "I'm sorry, Mr. Garibaldi. He got away
    again."

The end.

11. JammuS

JammuS Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    Huoh. Katselin tuossa juurikin Battlestar Galacticaa, joka hetkisen verran vaikutti todella lupaavalta. En tiedä onko sitten piilevä B5-fanius vai mikä, mutta ennen pitkää tuokin sarja kävi todella pitkästyttäväksi. Tuntui että jaksoja pystyi silmäilemään siinä samalla kun selaili nettiä ja rupatteli muuta, ja mukana pysyi hyvin, sillä mitään ei varsinaisesti tapahdu - vaikka tapahtumia olisikin. Juoni ei tunnu sarjan kuluessa harppaavan suurta maailman tarinat yhteen kietovaa loikkaa, vaan matelee jotenkin annostellun oloisesti tasapaksua viivaa. Babylon 5:ssa koukutti juuri se, että loppujen lopuksi kaikella tuntui olevan jokin tarkoitus. Näissä uusissa scifistelyissä tuntuu siltä, että koko sarjan juonta kirjoitetaan lähinnä sen mukaan, miten kaupallinen menestys sanelee. Jos menestyy, niin tarinaa suolletaan kammesta vääntämällä vaikka loputtomiin, eikä juoni tunnu siltä että minkäänlainen mietitty loppu olisi edes tulossa.

Pakko on kyllä myöntää että kun B5:sta on tässä suomi-julkaisujen viimein edetessä katsastanut uusiksi, niin kyllähän tuossakin nykyään pari juttua jo rassaa otsalohkoa. Ajan saatossa entistä pahemmin elähtänyt tekninen toteutus ja pulttibois-tason lavasteet ovat pieni ongelma, mutta suurempia ovat esimerkiksi muutamat aivan järkyttävät jaksot varsinkin sarjan alkupäässä. Myös vielä sarjan keskivaiheille mahtuu paljon ihmeellisen tuntuisia tuokioita joissa B-luokan näyttelijät ulvovat kameralle mitä omituisempia galaktisia sattumuksia. Pakko myöntää, että aikanaanhan nämä kaikki upposivat kuin isä äitiin, mutta nykyään tuo JMS:n tietty yli-mielikuviksellisuus noissa random-eventeissä hieman häiritsee.

Kaikesta huolimatta pääjuoni on onneksi varsin hienosti nähtävillä, ja se on silkkaa timangia edelleen. Salaisissa haaveissani B5:n pääjuonesta tehdäänkin remake, mutta nykyaikaistaen teknisesti. Tunnelma voisi olla ehkä rahtusen synkempi - tai sanotaanko että vakavammin itsensä ottava - luulen että tämän voisi saavuttaa jo kuvauksellisin keinoin. Ehkäpä myös realismi-ruuvia voisi vielä vääntää aavistuksen kireämmälle muutamia "teknisiä" yksityiskohtia hiomalla ja aavistuksen lisää selitellen - luulen että JMS:ltä irtoaisi muutama tälläinen jakso nolojen täyte-turhakkeiden tilalle, tyyliin vaikka se 1. kauden taisteluturnausjakso...

Näin siis omissa fantasioissani. B5 kunnon budjetilla ja hyvällä nykytekniikalla, alusta loppun mietittynä ilman mitään epävarmuuksia tuotannon jatkumisesta tms, jotka hankaloittaisivat tarinan kertomista. Vielä kun jostain irtoaisi yhtä sopivia näyttelijöitä vanhan kaartin väsyneimpiä (tai edesmenneimpiä) korvaamaan, niin voilà - tuo kokonaisuus pyyhkisi startrekilläkin jo persettä.

Mutta joo... semmonen tunnelmointihetki. Mitenkäs ruvetaan keräämään massia tätä projektia varten? :rolleyes:

Viimeksi muokattu: 01.09.2008
  12. rauer

rauer Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    Vuosikymmenten aikana on tullut katsottua paljon TV-sarjoja ja elokuvia, mutta tämä Babylon 5 on mennyt itselläni ihan ohi. En muista nähneeni yhtään jaksoa! Kuvat, mitä sarjasta olen nähnyt, ovat näyttäneet pahimman luokan halvalta kuminaamari-scifiltä eikä kiinnostus ole siksi juuri herännyt yleisestä scifi-innostuksesta huolimatta. Olen lukenut kuitenkin sen verran paljon fanien kehuja, että täytynee siinä sarjassa jotakin erityistä olla ja kaipa sitä pitäisi siksi päästä joskus näkemään. Näitä DVD-settejä ei viitsisi välttämättä mennä ihan sokkona ostelemaan ja jonkinlaista esimakua olisi hyvä saada.

Onko tietoa olisiko sarjaa tulossa tulevaisuudessa jollakin ei-maksukanavalla Suomessa?

Miten kuvailisitte lyhyesti sarjan tyylilajia ja ideaa? Nuo kuminaamarikuvat antavat odottaa jotakin kieli-poskella-tyyppistä komediallista avaruusoopperaa, mutta siitä ei ilmeisesti olekaan kyse.

13. Sabbe

Sabbe Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    B5 on pohjimmiltaan draamasarja. Huumoria ei kuitenkaan ole unohdettu, sitä on mielestäni ihan riittävästi. Lyhyesti sanottuna kuvailisin Babylon 5:sta sarjaksi, jossa on mahtavat, jopa eeppiset juonikaaret viiden kauden aikana. Sen lisäksi siinä on iso liuta mahtavia hahmoja, mahtavaa musiikkia ja ennen kaikkea mahtava tunnelma. Avaruustaisteluitakin on niitä kaipaaville, niistä eeppisimmissä on todella hyvä tunnelma.

Babylon 5:n yleistunnelma ja fiilis on yksi merkittävimmistä tekijöistä, minkä takia se on niin hyvä. Siihen tietysti vaikuttaa aika merkittävästi eeppiset juonet, muutaman ydinhahmon ensiluokkainen näyttely, paikoittain erittäin laadukas dialogi, musiikin ja lavasteiden käyttö sekä kuvaustyyli. Olen katsonut valtavan määrän sarjoja, mutta en ole vielä löytänyt tämän voittanutta.

Suuria negatiivia asioita en helposti keksi. Katselin nyt kolmatta kertaa sarjan läpi äskettäin ja hyvin iski edelleen. En tosin enää ollut viimeisen jakson aikana (paras lopetusjakso minkä olen nähnyt missään sarjassa) niin tunteellisissa fiiliksissä kuin olin kahdella ekalla kerralla, pientä tippaa oli linssissä, mutta en varsinaisesti itkenyt. Aikaisemmilla katselukerroilla tilanne oli toinen.

Onhan tuossa mukana suht huonojakin jaksoja, ekalla kaudella muutama ja myöhemminkin muutamat, mutta ei siinä ole mielestäni yhtään niin huonoa jaksoa, etteikö jaksosta löytyisi jotain mielenkiintoista tai hauskaa dialogia. Totaalisena B5-friikkinä pidän siis jokaikistä jaksoa enemmän tai vähemmän katselukelpoisena.

Viimeksi muokattu: 11.10.2008
  14. Arttu78

Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    :D Ei tuo luonnehdinta nyt ihan metsään mene. Sarjassa on vahva komediallinen ote. Minä ainakin olen saanut nauraa B5:den kanssa kyyneleet silmissä useita kertoja. Komiikka ei kuitenkaan laimenna sarjaan erinomaisen hyvin rakennettua avaruusaseman ja sen edustamien rotujen selviytymistaistelua. Sarjassa on jatkuvina teemoina muun muassa suvaitsevaisuus, ystävyys, hyvän ja pahan problematiikka, se kuinka jonkun tarvitsee aina toimia oikein, jotta kaikki voivat selvitä jne.

Vaikka ensimmäinen tuotantokausi onkin sarjan viidestä kaudesta selvästi heikoin, kannattaa katselussa edetä lineaarisesti alusta loppuun. Muussa tapauksessa tulee missaamaan monta mahdollisuutta nauraa itsensä kipeäksi tai vaihtoehtoisesti missaamaan yllättäen ilmaantuneen tarpeen itkeä.

15. Groke

Groke D'oh! Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    Itse pidin B5:ää jonkunlaisena Star Trek -kopiona, joten en aikoinaan vaivautunut katsomaan ensimmäisiä jaksoja tv:stä. En nimittäin enää pitänyt Star Trekiä kuin korkeintaan kohtalaisena sarjana. Ihmettelinkin järkevinä pitämieni työkaverien kohua mokomasta kuminaamari-sarjasta, joka siis vaikutti vain huonolta kopiolta. Kauniit ja rohkeat avaruudessa, kuka sellaista jaksaa katsella aikuisiällä?
    Sitten katsoin muutamia jaksoja. Aluksi tuli juuri tuo "kuminaamariefekti", mutta parin jakson jälkeen jäin siltikin koukkuun. Ja meno vain keskimäärin parani loppua kohden. Loppuratkaisu olikin jo fantastisen hyvä, jo pelkästään sitä kannattaa odottaa kaikki 5 kautta. Vielä paljon, paljon enemmän wau!, kuin vaikkapa se Matrixin alussa tapahtuva "wau!-kohtaus". En nyt puhu efekteistä tms., vaan "vain" kirjoittajan hämmentävän hyvästä ideasta, joka todella laittaa ajattelemaan ja ihmettelemään. Sellaista en itse ole kovinkaan usein kokenut elokuvien ja tv-sarjojen parissa. Tietenkin, jos ei pidä yhtään mistään scifistä, niin jopa B5:n loppuhuipennuskin voi olla pettymys. Meitä kun on moneksi.

En voi spoilaamatta kertoa kaikkein positiivisimmista jutuista. Mikäli aiot katsoa ko. sarjan, niin älä missään tapauksessa etukäteen selvitä loppuratkaisua. Laitan spoiler-tagin taakse pari spoilaavaa juttua, jos et vielä pelkällä hehkutuksella sarjalle lämpene. Loppua en mainitse, mutta positiivisten oho-elämysten vuoksi olisi kyllä ehdottomasti parempi, ettet näitäkään etukäteen lukisi:
    Vaikeaahan se on kenenkään toisen ihmisen makua päätellä, eli voitpa kokea B5:n jopa loukkaavanakin, mikäli olet erityisen tiukasti jonkun uskonnon oppien kannattaja. Ei B5 varsinaisesti uskonnoista kerro, mutta tietyt jutut kyllä sitäkin aihetta sivuavat, asian lievästi ilmaisten.
    Ko. sarjan katsottuaan nimittäin "oppii" esim. sen mitä joidenkin ihmisten näkemät enkelit ainakin joskus ovat ja mahdollisen selityksen sille, että jotkut ihmiset kavahtavat kaikkia hämähäkkimäisiä hahmoja. Telepatiakin saa "luonnollisen selityksen".

Lopun megajymymahtavaa juttua en tässä mainitse. Juuri se on itselleni se pääsyy sille, että yhä edelleen kehun tätä sarjaa. Kumpa edes yhdessä sarjassa tuhannesta olisi vastaavanlaisia juonenkäänteitä. Spoilaamatta en lopusta osaa yhtäkkiseltään enempää sanoa, muuta kuin että se on ainakin omasta mielestäni odottamisen arvoinen.

Babylon 5 - Wikipedia

16. dixi

dixi Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    Olen nähnyt sarjan kaksi kertaa, mutta en nyt saa millään päähäni että mikä megajymymahtava wau-oivallus siinä viimeisessä jaksossa oli. Eikös Sleeping in Lightissä - joka on kyllä mahtava lopetusjakso - edetä vain ihan rauhallisesti ja solmita juonenlankoja yhteen ja lopuksi räjäytetään asema avaruusromuksi samalla kun Sheridan kuolee ja liittyy Ensimmäisten joukkoon rajan taakse.

17. Groke

Groke D'oh! Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    Väärinkäsitys, olisi kait pitänyt kuvailla paremmin. Mainitsemallani lopulla en suinkaan tarkoittanut B5:n viimeistä jaksoa, vaan kyseisen tv-sarjan loppupuolella pienen ajan sisällä paljastuvia, ihmisrodun(kin) kannalta äärimmäisen huikeita juttuja. Se siis on se -minun mielestäni- todella mahtava oivallus, jota aina hehkutan. Eli se, että...
    ...edellä mainitulle miehelle ilmestyi -hänen jo kerran "kuoltuaan"- "Jumala", jota jopa mahtavat Vorlonit ja Varjot kunnioittivat. Nehän olivat onnellisia, kun pääsivät "Jumalan" avulla "taivaaseen", eli lähtivät pois kaikkien meidän alempien rotujen hiekkalaatikolta. Ja pääsipä ko. mieshenkilökin "taivaaseen", kun sitten oikeasti kuoli, siis liittyäkseen Ensimmäisten joukkoon.

Ja tuo "Jumala" paljastui vain yhdeksi kaltaisistaan eli Ensimmäisistä, nekin siis olivat lopulta "vain" yksi rotu muiden joukossa. Mutta piskuisen ja koomisen vähä-älyisen ihmisrodun tai vaikkapa Minbarien näkövinkkelistä siis kuitenkin tavallaan olivat jo melkoisia "Jumalia". Ainakin joillekin uskovaisille tai uskonnollisen kasvatuksen kotona saaneille tuossa kaikessa voi olla melkoinen jymyjuttu, kun tuota kokonaisuutta ajattelee (mitä ovat jumala ja enkelit, mitä mielelle tapahtuu kuoleman jälkeen jne.). Tai sitten ei...
    Itse hieman hämmästelen, että B5:n kuvaukset ovat joskus melkein kuin puhuttaisiin jostain avaruuden Kauniista ja rohkeista, tai Star Trekin draamaversiosta pitkällä juonella. Eli puhutaan usein vain että on hyvää dialogia ja tietynlaisia todella huvittaviakin hahmoja jne. (mistä olen kyllä pitkälti samaa mieltä). Mutta tuo edellä kuvaamani "wau!-juttu" on todella hurjaa tarinankerrontaa, johonkin perusdraamaan tai henkilöhahmojen välisiin jännitteisiin verrattuna. Vaan makunsa kullakin. Hyvässä leffassa tai tv-sarjassa on useimmiten enemmän kuin vain yksi syy, jonka vuoksi niitä kehutaan. Ja hyvä niin.

Viimeksi muokattu: 13.10.2008
  18. rauer

rauer Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    Kyselin tuossa reilut pari kk sitten sarjan luonteesta. Nytpä herra Joulupukki (vaimon muodossa) toi toiveestani ykkös-seasonin ja siitä on katsottuna puolisen tusinaa jaksoa. Vähän on hämmentynyt olo, ei tiedä oikein miten suhtautuisi. Hetkittäin pilkottaa tunnetta siitä, että tässä voisi piillä jotakin isompaakin, mutta tekniset rajoitukset ja ilmeisen matalalla budjetilla tehdyn sarjan kömpelyydet rajoittavat kyllä eläytymistä. Kaikki nuo naurettavat Muppet Show -tasoiset kuminaamarit, osa hahmoista joiden pääasiallinen tehtävä tuntuu olevan toimia comic sidekick'inä. Tietokoneanimaatiot avaruudessa laatutasolla, jota parempaa löytyy ilmaisista tietokonepeleistä. Sellainen häiritsevä myötähäpeän tunne.

Jaa-a. Pitää katsoa tämä season loppuun ja miettiä sitten perehdynkö enempää sarjaan, ensivaikutelman perusteella tämä ei kyllä koukuta.

19. JR1911

JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    Sarja paranee huomattavasti ensimmäisen kauden loppua kohti mentäessä, nuo alkupään jaksot ovat vielä lähinnä hahmojen ja maailman esittelyä. Ne kannattaa kuitenkin kaikki katsoa, koska jokin aluksi pieni ja merkityksettömältä tuntunut yksityiskohta voi myöhemmin nousta tärkeäksi. CGI paranee myös huomattavasti tulevilla kausilla. Jos pystyt sarjan jättämään kesken kauden viimeisen jakson cliffhangerin jälkeen olet kyllä aika kova jätkä :)

Ykköskauden parhaimmat ja tärkeimmät jaksot ovat:

And the Sky Full of Stars (8. jakso)
    Signs and Portents (13)
    A Voice in the Wilderness (18 ja 19)
    Babylon Squared (20)
    Chrysalis (22)

20. eddie63

eddie63 Eddie Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    Jos yhtään pidät scifistä, niin kannattaa katsoa kausi loppuu, siitä se sitten IMO paranee koko ajan ja yltyy aika huikeisiin tapahtumiin.
    Itse aloitin vähän aikaa sitten uudelleen koko sarjan ja nyt on viimeinen kausi enää katsomatta ja täytyykin aloittaa se tänään.
    Ja juu, olihan se ekan kauden alku vähän niin ja näin, niinkuin (melkein) kaikki sarjat ja kasvaa sitten edetessään...