Babylon 5 boksit

Keskustelu osiossa 'DVD-leffat' , aloittajana Imlego, 06.05.2003.

  1. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Varmaan tuosta 1 kaudesta tulee uusi painos kun tuo 2 kausi ilmestyy. Itse ainakin myin jo tuon 1 kauden boksin pois, että voin sitten hankkia kaikki boksit samanlaisina.
     
  2. Drokk

    Drokk Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2001
    Viestejä:
    1 576
    Saadut tykkäykset:
    4
    Uusi MTV3 Scifi kanava saattaa alkaa näyttää Babylon5 sarjaa (ilmeisesti yhteispohjoismainen kanava TV4, joten MTV3 ei välttämättä pääse lopettelemaan kausia tavalliseen tapaan).
     
  3. Discrimen

    Discrimen Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2004
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hmm, mielenkiintoista jos näin on. Vastahan tuo ensimmäisen kauden boksi julkaistiin, ennen joulua?

    Onko sinulla tarkempaa tietoa näistä uusista, tulevista bokseista?
     
  4. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tuo oli jo varmaan toinen tai kolmas uusintapainos tuosta boksista.

    Jos kerta joulukuussa on tullut viimeisin uusintapainos ei ne varmaan nyt seuraavaa painosta tee vielä ihan heti, ellei tuota sitten ole jo myyty loppuun.
     
  5. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onks antaa mitään tarkempaa tietoo kanavan tarjonnasta?
     
  6. Mookid

    Mookid Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 705
    Saadut tykkäykset:
    353
    En ollut itse aiemmin katsonut tätä sarjaa jaksoakaan, mutta kun kaikki tätä kehuvat joka paikassa, niin hankin jokin aika sitten kaikki viisi kautta uk-versioina, nyt on neljä kautta katsottuna ja hyvin on pärjätty englanninkielisillä teksteillä. Ihmeellistä vatvomista vaan ollut tuo B5:n julkaisu suomiteksteillä, boksien julkaisu laahaa vuosia, ja sitten muka pitäisi olla vielä ostamassa. Toisaalta, onhan nämä dvd-julkaisut kuitenkin niin monesta asiasta kiinni... No, onneksi ei ainakaan mulla ole tarvetta noille, en itse osaa edes kaivata suomitekstejä.

    Mitä tulee itse sarjaan, niin (spoilaa neljää ensimmäistä kautta):

    Ihan miellyttävä tuttavuus, vaikken scifin suuri ystävä noin yleensä olekaan. Ykköskausi oli kyllä suurilta osin melko kehno, tuli jo ajateltua että tämäkö on se suuri ja mahtava Babylon 5. No, kyllähän siinä sitten saatiin höyry päälle jossain vaiheessa, vaikka eteneminen onkin ollut aina välillä todella epätasaista. En itse ehkä aivan allekirjoita tuon suuren "story arcin" mahtavuutta, sillä juonenkuljetuksessa nyt kuitenkin on ollut omat huonotkin puolensa. Tosiaan tuo epätasaisuus, varsinkin ykköskaudella ja paikoitellen vielä kakkoskaudellakin mukaan mahtui vähän liikaa näitä "monster-of-the-week" -tyyppisiä jaksoja. Ekalla kaudella ne tavallaan ymmärsi ja hyväksyikin, kysehän oli hyvin pitkälti hahmojen ja tulevien tapahtumien pohjustamista. Mutta luvattoman hitaasti tuo koko hoito silti lähti käyntiin... hitaammin kuin Lost!

    Mutta sitten taas etenkin kolmoskausi oli aika hieno kokonaisuus paria kolmea huonohkoa jaksoa lukuunottamatta. Neloskauden alku oli ahdistavinta settiä ikinä ("Pluck out his eye."), mutta meno lässähti melko pahasti kun Varjosota lopetettiin suorastaan naurettavalla tavalla. Yksi ihminen sanoo Vorloneille ja Varjoille pari valittua sanaa: "Now get the hell out of our galaxy! Both of you!" ja nämä Suuret ja Mahtavat olennot poistuvat vähin äänin. Wtf?

    Varsinkin on kolme kautta rakennettiin suurta sotaa, niin sitten koko homma hoituu sillä että yhdessä jaksossa räiskitään, muurahainen pitää palopuheen ja käskee Vorloneita ja Varjoja lähtemään helvettiin koko galaksista, ja nämä vielä tottelevat. Eivätkä ne Varjot näköjään nyt niin pahoja olentoja olleet mitä sarjan alkupäässä annettiin ymmärtää. Muutenkin sarja on menettänyt sitä jotain, kun Vorloneista ja Varjoista päästiin eroon, ehdottomasti mielenkiintoisinta antia olivat mielestäni nämä kaksi rotua. Etenkin sitä käytävillä haahuilevaa onnenkeksi-Koshia on ikävä. Silloin muuten kirpaisi aika pahasti, kun Mr. Morden tunkeutui varjokätyreidensä kanssa Koshin luo ja pisti haisemaan.

    Suuren Sodan olisi vain voinut lopettaa paljon fiksummin ja uskottavammin. Muutaman jakson se otti, kunnes tajusin että se sota oli tosiaan siinä. Neloskauden puolivälissä oli sitten se hiljainen vaihe, mutta loppua kohden taas piristyi. Yksi suosikkijaksoistani on ehdottomasti neloskauden "Intersections in Real Time", joka koostui oikeastaan kokonaan siitä, kun Sheridan on kuulusteltavana. Huipputavaraa tuo kyseinen episodi. Niin, ja vaikka sarjaa nyt tuli hieman kritisoituakin, niin onhan tämä ollut kyllä pienoisista epäkohdistaan huolimatta huippuviihdettä, jossa on myös tavallista syvempiäkin teemoja pinnan alla. Ok, näyttelijät on välillä melko kehnoja, vuorosanat pateettisia, tarinankuljetus vähän epätasaista, efektit ovat mitä nyt ovat ja lavasteetkin tuntuvat kaatuvan välillä päälle, mutta on tässä silti sitä jotain. G'Kar ja Londo esimerkiksi :thumbsup:

    Juonikikkailu on ollut paikoitellen melko vakuuttavaa, etenkin se että joskus myöhemmillä kausilla palataan johonkin kauan sitten tapahtuneeseen asiaan, joka saa vasta tuolloin lopullisen merkityksensä ja jota ei kertakaikkiaan voi tajuta aiemmin. Suunnitelmissa tosiaan olisi katsoa sarja toistamiseen kunhan saan tuon viidennen kauden vielä tsekattua. Ihan vain senkin vuoksi, että haluan nähdä kuinka paljon esim. ensimmäisellä kaudella on viittauksia tulevaan.

    Viides kausi odottelee tuossa pöydällä ja ensimmäisen jakson ehdinkin jo katsoa viime yönä. Mielestäni jakso oli ihan ok, ei mitenkään mullistava, mutta jotenkin osasin odottaa tuollaista "uutta tunnelmaa". Katsotaan miten se tuosta lähtee etenemään...
     
  7. Drokk

    Drokk Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2001
    Viestejä:
    1 576
    Saadut tykkäykset:
    4

    Ilmeisesti kyseessä on tämä kanava. Muista sarjoista on mainittu ainakin Deep Space Nine, Voyager ja Andromeda. Helmikuun lopulla pitäisi kai aloittaa.
     
  8. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Toki se tänään siltä tuntuu - katsojat ovat kehittyneet ja olemme oppineet sulattamaan nopeammassa tahdissa tapahtumia. Oletko katsonut 50- & 60-lukujen leffoja - niissä todellakin väännetään rautalangasta kaikki. Mutta silloin katsojat eivät olleet vielä oppineet...

    Itse koin pienimuotoisen valaistumisen Moulin Rogue leffalla - ekalla kerralla en laisinkaan tajunnut koko leffaa. Onneksi sitten katoin toistamiseen ja johan pääsin nopean rytmin (leikkaus etc.) mukaan. Sitten extroissa on ku on eräs kohaus hiitammalla leikkauksella tajusin ettei se toiminut. Nyt olen kyseisen leffan suuri fani.


    Pilootista on jo 15v - joten aikaa on kulunut. Babylon 5 on myös oman aikansa tuote. Itse olen yhä sarjan suuri fani, sillä minulle sarja ei ollut ne upeimmat taistelukohtaukset vaan tarina on kuvaus "ihmisten" kehittymisestä. Jopa siinä määrin että olen pitänyt koko tarinaa Londo tarinana. (Vaikka se on totuuden nimissä yhtä paljon myös G'karin tarina - ja kirjojen kautta myös Vir:n tarina) - IIRC JMS:kin on joskus sanonut kyseessä olleen avaruusoppera - ja sitä se on. Tarina "ihmisistä" ja miten he reagoivat eri tilanteissa ja miten aikisemmat taphtumat muovaavat heidän seuraavia tekojaan.
     
  9. MrWelles

    MrWelles Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.03.2004
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    6
    Taitaa Mookidilla olla puutteita pitkäjänteisyydessä jos valittaa hitautta. Ja minä taas pidän tuota Intersections in Real Timea kauden huonoimpanan jaksona. Mookid voisi myös kertoa kuinka olisi lopettanut tuon sodan.
     
  10. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Plääh...
    Eli vanhempaa kamaa näytetään uudestaan. - loistavaa sekin, mutta...

    Toivoin myös tätä uudempaa tuotantoo, kuten Briteistä Dr. Who spinoffeineen Torchwood ja Sarah Jane Adventures. :thumbsup:

    No, aina häviää :weep:
     
  11. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Johan Torchwood tulee kakkoselta.
     
  12. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    tulee tulee - entäs kakkoskausi?

    Ja se että se tulee TV2:lta ei tarkoita etteikö voisi muualtakin tulla.
    Dr Who on päätoiveeni, mutta samalla ajattelin mainita spin-offit.
    (Jos kerran tulee sci-fi kanava - niin eikös voisi toivoa sen olenvan kattava?)
     
  13. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Kakkoskausi vaikuttaisi tulevan suoraan perään, kunhan nyt ensimmäinenkin on ensin esitetty loppuun.

    Dr. Whon jatkoon kakkosella vaaditaan lisää palautetta, sitä ei kuulemma ole pahemmin tullut.
     
  14. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Itse laitoin palautetta suoraan dr Whon ykköskauden dvd-julkaisijalle, siellä lupasivat laittaa kakkoskauden harkintaan. Sinne[kin] kannattaa varmaan laittaa palautetta. Julkaisijana oli FS-filmi.
     
  15. Mookid

    Mookid Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 705
    Saadut tykkäykset:
    353
    Kai tätä nyt kritisoida saa... Ei todellakaan ole puutteita pitkäjänteisyydessä, esim. monien hitaaksi haukkumat Carnivále ja Lost etenivät/etenevät minun mielestäni juuri sopivaa vauhtia. Sehän nyt on ihan tosi asia, että Babylon 5 on varsinkin ykköskaudella kohtuuttoman hidas ja ailahteleva sisältäen todella tyhjänpäiväisiäkin jaksoja. Siis toki tv-sarjat ovat siinä mielessä hieno formaatti, että tarinan kaarta voi rakennella rauhallisesti, mutta kuitenkin. Babylon 5:n ekalla kaudella oli kuitenkin sinne tänne ripoteltu äärimmäisen mielenkiintoisia jaksoja, joten mielenkiinto kuitenkin pysyi hyvin yllä. Monesti vain joutui karvaasti pettymään, kun juuri tarinan päästessä enemmän tai vähemmän vauhtiin, iskettiin ruutuun peräkkäin muutama keskinkertainen tusina-avaruusmonsteri-scifi-pläjäys, joista ei kostunut lainkaan. Mutta B5 oli aikanaan kuitenkin melko kunnianhimoinen tuotos, joten annettakoon anteeksi ykköskauden hapuilut: jostainhan se on lähdettävä ja jostain on opittava.

    Kyllä mun mielestä joku Lost eteni ykköskaudella paljon mielenkiintoisemmin ja nopeammin kuin B5, silti tuolla Lost-ketjussakin aina itkettiin että kun on muka niin hidasta. Totta tuokin että B5 on tavallaan oman aikansa tuote: kilpailu on nykyään kovaa ja jos B5 näytettäisiin nyt, niin millaiset olisivat reaktiot? Sarjaa haukuttaisiin täällä joka jakson jälkeen kun ei taaskaan tapahtunut mitään ja lopulta koko hoito lopetettaisiin luultavasti yhden kauden jälkeen. :) Onneksi sarja petrasi huomattavasti kakkos-, kolmos- ja neloskausilla ollen paikoitellen hyvinkin huikaiseva. Nyt on vielä nähtävä miten viides kausi sulkee ympyrän ja lopullinen mielipide muovautunee sen jälkeen. Nytkin voin kyllä jo sanoa, että tähän asti B5 on ollut mainio sarja. Kyllä ne parhaat hetket kompensoivat niitä heikompia.

    Ja miten olisin lopettanut tuon sodan? En osaa itse sanoa kun en ole JMS, mutta en olisi kuitannut koko höskää vain yhdellä lauseella. Kyllähän toi nyt oli antikliimaksi vaikka miten yrittää miettiä. Ei, en osaisi "tehdä itse paremmin", mutta oletin että sarjan luoja ja mastermind olisi kehitellyt ratkaisun mahtavammaksi. Mutta tietenkin, sarjassa on kyse paljon muustakin kuin yhdestä sodasta: jälkipyykissäkin on pestävää pitkäksi aikaa.
     
  16. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Kyllä Mookid nyt taitaa puhua asiaa ja se on B5-fanienkin myönnettävä. Ensimmäinen kausi oli kömpelö ja toinen lähes yhtä lailla - 3. ja 4. kausi olivat jo parempia, mutta 5. kausi oli taas vähän mitä oli.

    Kuitenkin Lostiin ja muihin jatkuvajuonisiin sarjoihin verratessa on muistettava yksi melkoisen tärkeä seikka: B5 oli ensimmäinen sarja, jossa oli monen kauden pituinen jatkuva juoni. Sen jälkeen tehdyissä sarjoissa jo tiedettiin, että katsojat pystyvät kyseisenlaisia sarjoja seuraamaan, mutta B5-aikana ei uskallettu 1. kaudella vielä edes ajatella juonessa etenemistä, kun kuviteltiin, että katsojat menetettäisiin. Siihen astihan oli nähty vain "viikon mysteeri/planeetta"-tyyppistä Star Trekkiä.
     
  17. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Allekirjoitan aivan täysin tämän ja B5 on minulle "se" sarja.

    Sarjassa näkyy se että sen tekeminen ei ole paljoa maksanut. Muistaakseni yhden Friends-jakson hinnalla olisi tehnyt pari kautta B5:sta. Budjetti oli luokkaa $600k per jakso. Ykköskauden budjetista suuri osa meni lavasteiden ja uudelleenkäytettävien CGI-pätkien tekemiseen ja CGI-malleihin yleensä. Tähän kun lisää hidasta käynnistymistä vaativan juonen, on ykköskauden epätasaisuus selviö. Hyviä jaksoja sielläkin on toki joukossa. Raha oli tietysti tiukassa jatkossakin joten ei sillä huonoja jaksoja perustella. Toinen kausi on jo parempi vaikka sekin erittäin epätasainen. Kolmannella kaudella on parhaat yksittäiset jaksot mutta joukossa myös huonoja. Neloskausi on tasaisin muttei kuitenkaan yllä kolmoskauden tasolle.

    Usein niiden surkeidenkin jaksojen sisällä tapahtui jotain pientä, jotain huomaamatonta jonka "payoff" tuli sitten parin vuoden päästä. Payoffin tullessa kylmät väreet vaelsivat pitkin selkää kun ymmärsi sen yhden kohtauksen merkityksen jostain "TKO":sta tai "Grey 17 is missing":stä.
     
  18. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Sano mitä sanot - itse pidän kokonaisuutena eniten kakkoskaudesta. Siinä on sellainen sopivan pimeän uhan tunne. Kolmonen on sitten jo kakkosen hedelmien korjaamista.

    Ja vitoskaudesta on aina muistettava reealimaailman realiteetit - vitoskausi oli todella pitkään täysin epävarma. Jopa niin että monia tarinan juonia parsittiin kasaan jo neloskaudella ja sarjan viimeinen jakso Sleeping in Light kuvattiin jo neloskauden loppuun. Kun sitten h-hetken jälkeen saatiinkin vitoskausi joutui JMS tekemään vitoskauteen alkuun taas paljon uuden juonen rakentelua. Vitoskauden alussa oli sitten muutenkin epäonnea - hotellisiivoja hävitti valmiita kirjoituksia, paniikissa sitten JMS sai kunnon kuumetaudin jne. Joten ei se ihan putkeen mennyt, mutta kyllä se kuitenkin osa tarinaa on.

    Suurimmaksi osaksi yhdyn kirjoittamaasi, mutta kyllä B5 oli alusta asti suunniteltu viisivuotisesti isoksi tarinaksi josta eka vuosi oli intro. Meidän on siis opittava henkilömme ja universumi jossa leikitään sitten tulevina vuosina. Tottakai ekallakin kaudella on jo vihjailuja tulevista, mutta se ei ole vielä ole tärkeintä.
     
  19. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Jep, tuohon juuri viittasinkin. Nykyään 5-vuotinenkin sarja uskallettaisiin aloittaa heti itse asialla, eli pääjuonen avaamisella, mutta B5 oli ensimmäinen sarja joka koetti pitkää juonta ja siten tuottajat suorastaan vaativat, että pitää aloittaa rauhallisesti ja varovasti. Juuri uranuurtaja-asemansa vuoksi pidän B5-sarjaa suuressa arvossa sen heikkouksista huolimatta.
     
  20. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Ei kai se ihan näin mennyt. Juonen eteneminen oli tiedossa jo ennen kuin yhtäkään jaksoa oli kuvattu, tai edes käsikirjoitettu, näin ollen tuottajat eivät siihen voineet vaikuttaa.