AW-Surround modausta...

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana kinks-58, 25.04.2015.

  1. kinks-58

    kinks-58 Scorpio on the dark side Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    1 850
    Saadut tykkäykset:
    26
    Jep, olin aikeissa rakentaa AW7:t sivukaiuttimiksi koska niitä on 3 ennestään edessä, ja siirtää AW-Surroundit sohvan taakse. Mutta päätin jättää AW7 rakentelut syksyyn.
    Nuo AW-Surroundit on ollut siis suosituksen mukaisissa koteloissa ja sijoitettuna sohvan molemmille sivuille lattiatasoon. En ole ollut niiden tuottamaan ääneen täysin
    tyytyväinen oikeastaan koskaan, täysin sen jälkeen kun ne ja 3xAW7:t rakensin ja luovuin aiemmista 5xAW-10 koksuista ja yhdestä AW-Surroudista takasena.

    Sain päähäni kokeilla miltä nuo kuulostaisi etusina (ehkä hullua...) ja laitoin ne jalustoille vaakatasoon, siten että elementit on suunnattuna kuuntelupisteeseen.
    Yllätyksekseni ääni olikin aika hyvä käytettynä etusina, vaikka nuo on suunniteltu asentaa elementit pystyyn ja säteilemään siten 360 astetta joka suuntaan.

    Päätinkin rakentaa niihin täysin erilaisen kotelon kuin ohjeissa, tosin tilavuuden pitää täysin samana luonnollisesti. Tarkoituksena oli saada ne tuottamaan hiukan
    paremmin eroittuva ääni kuin aiemmin.

    No tuumasta toimeen, rakensin 16,5x100x13cm kotelot ja kasasin ne väliaikaisesti kuuntelusessiota varten.

    Aikani niitä kuunneltuani ja testailtuani kuuntelupaikan sivuille asennettuna, päädyin sivusuunnasta n. 110 asteeseen jossa ääni oli paras muttei liian selvästi eroittuva tai paikallistuva.
    Kyselin muuten Hifitaloltakin aluksi mitä mieltä ovat, sanoivat että miksei toimisi mutta olivat vahvasti sitä mieltä että backsurroundit kuuluu taakse 5.1 järjestelmässä.
    HAH, tuo on jo vanhentuva käsite surround ajoilta ja vain silloin kun on 7.1 järjestelmä laitetaan backsurroundit taakse.

    Nyt olen suht tyytyväinen siihen asti kun syksyllä jaksan aloittaa niiden AW7 kaiuttimien rakentelun, kuten subbasen päivityksen myös ja silloin pitää kuunnella
    jääkö nuo AW-Surroundit noihin korkeisiin koteloihin (uskoisin) vai siirränkö elementit ja jakosuotimet entisiin koteloihin lattialle.

    Lisäys: Toinen maalattuna
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2015