Avaruusseikkailu 2001 -keskustelua?

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana monkeyheaven, 10.11.2002.

  1. Ruis-Antero

    Ruis-Antero Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2006
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alun perinhän Pink Floydiä pyydettiin tekemään musiikit 2001:een. PF kieltäytyi, ja katui tuota myöhemmin. Perintönä tuosta in se, että Pink Floydin biisi "Echoes" sopii 100% yhteen 2001:n lopun kanssa. YouTube auttaa:

    http://www.youtube.com/watch?v=f88NZ1sxWX0&feature=youtube_gdata

    yhdistetään yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista yhteen kaikkien aikojen parhaista biiseistä, niin lopputulos saa ihon kananlihalle :).
     
  2. Metanaut

    Metanaut Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.02.2008
    Viestejä:
    282
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. Mookid

    Mookid Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 704
    Saadut tykkäykset:
    352
    Pilkunviilausta: häiritsevää, että elokuvan nimi kirjoitetaan toisinaan muotoon "Avaruusseikkailu 2001", vaikka oikeasti se on "2001: Avaruusseikkailu". Vuosiluku ensin! :)

    Ja se vielä lisättäköön, että tämän elokuvan "vaikeatajuisuus" on ylimitoitettua. Minun mielestäni se kertoo melko selkeän tarinan evoluutiosta. Toki tätä taideteosta on herkullista analysoida monelta kantilta, mutta en ole koskaan oikein ymmärtänyt ihmisiä jotka ovat elokuvan jälkeen että "mitä siinä tapahtui, aika sekoa trippailua, miten ne apinat siinä alussa liittyy mihinkään" jne. Ei tämä niin vaikea ole kuin yleensä annetaan ymmärtää.
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2010
  4. RidgeForrester

    RidgeForrester Guest Guest

    Liittynyt:
    01.08.2004
    Viestejä:
    554
    Saadut tykkäykset:
    1
    Puhut asiaa, ja olisipa niin, että tämä ilmiö koskisi ainoastaan tätä elokuvaa.

    Monilla on niin ilmeisesti joko yksinkertainen ja itsekeskeinen käsitys elokuvista, että eivät voi käsittää mitään, mikä ei ole valmiiksi pureskeltu ja armeijakuntatussilla alleviivattua. Katsotaan elokuvia asenteella "try and impress me", ja sitten kun elokuva menee ohi, niin todetaan leffa paskaksi, vaikka ei olle ymmärretty koko tekelettä. Mielestäni elokuva voi olla elokuvana huono vain, jos sen tekijät ovat epäonnistuneet siinä, mitä ovat yrittäneet.

    Monet leffat ovat sillätavoin monitahoisia, että helmien seassa on jotain muutakin, mistä ne kuuluisat siat innostuvat, jolloin leffa voi olla katsojan mielestä "OK" tai jopa "ihan hyvä", vaikkei tämä olisi ymmärtänyt teoksen sisältöä alkuunkaan. 2001: Arvausseikkailussa ei ole välttämättä näin, ja vieläpä jos yksinkertainen katsoja syyllistyy vertaamaan elokuvaa itsensä asettamiin ennakko-odotuksiin, tuo tuskastunut tuomio tulee nopeasti, kun "ei tää leffa ookkaa sellanen ku piti.... vittu mitä paskaa."
    Olisiko sittenkin kannattanut ihan oman hyödyn nimissä yrittää nöyränä ymmärtää teosta ja sen tekijää, eikä turhaan odottaa, että elokuva täyttäisi jotkin henkilökohtaiset "hyvän leffan kriteerit"... Jos ei heti tai ikinä ymmärrä, niin so what?
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2010
  5. Higher

    Higher 1. Stanley Kubrick Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    15
    100% Samaa mieltä olen minäkin, olen huomannut kaveripiirissäni pari tyyppiä jotka ovat "HWood-Scheisse" tyyppiä, heidän elokuvan ymmärtämisen taso on mielestäni samaa tasoa kuin itsellä keskenkasvuisena 15 vuotiaana.
    En suurimmissa odotuksissakaan odota että varsinkaan yksi ko. henkilö voi ikinä saada elokuvista sitä mitä esim. mä saan 2001:stä kun sen 2x /vuosi katson.

    Katson leffan aina yksinään ilman mitään ulkoisia häiriö tekijöitä, kännykkä kiinni jne...

    Joskus kaveri oli katsonut tämän ja totesi että ihan ok avaruus jutut noin vanhaksi elokuvaksi mutta mitä ***tua ne apinat siinä alussa teki?
    Tuumasi että Full Metal Jacket on Kubrickin paras leffa.

    Ei siis minkäänlaista sanomaa edes herättänyt tämä leffa hänellä. No, onneksi omaan aivot joilla näitä mestariteoksia ymmärretään edes jotenkin ja leffa puhuttaa yli 10 katselu kerran jälkeenkin pientä ihmismieltäni.

    Maailman Paras Leffa. *****/*****
     
  6. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Valitettavasti kaikki eivät ole nähneet(eivätkä voikaan enää nähdä) tätä elokuvaa alkuperäisenä Savoyn silloisessa elokuvateatterissa v.1968.

    Savoyssa oli tietääkseni Suomen ainoa kaareva valkokangas ja elokuva oli tehty Panavisionin 70mm tekniikalla. Screeni oli arviolta jotain 5x15m. Nämä yhdessä olivat jotain ainutlaatuista Suomessa silloin. Elokuvan kokemisessa kuvasuhde 2,21:1 oli lyömätön. Tunne oli kuin olisi itse ollut kohtausten tapahtumapaikalla!

    Kotiteatterissa vieläkään monella ei ole tuohon mahdollisuutta, siihen tarvitaan anamorfinen linssi, sopiva tykki ja suuri kaareva screeni.

    Silloin v.-68 elokuva oli erittäin vaikuttava noista ulkoisista seikoista johtuen. Elokuvan näkemisen jälkeen ostin tuon elokuvan musiikin vinyylillä ja oli kiva fiilistellä tuota musiikkia kuunnellen. Dvd-versio oli aika kuraa, mutta tämä BR-versio on jo hyvä kuvanlaadultaan. Täytyy sanoa, että, kun näin tuon elokuvan aikanaan teatterissa, ei mikään muu elokuva ole tehnyt enää samaa vaikutusta. Valitettavasti.
     
  7. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep,

    Valitettavasti joillakin on ongelmana, että jos leffa vaatii katsojalta vähänkin oivaltamista, ei leffaa ymmärretä. Näille tyypeille juonen tulee olla yksinkertainen ja jokainen asia tulee näyttelijöiden toimesta selittää, eikä mitään todellisuudesta poikkeavaa voi olla - "Tuohan on mahdotonta > Typerää > En tajua > Pa**a leffa". Loistava esimerkki on WUXIA-pätkät, esim. Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme, jossa henkilöt lentävät ilmojen halki. Toinen "vaikea" genre on eri aikatasoissa tai rinnakkaistodellisuuksissa liikkuvat leffat, esim. Memento tai Mullholland drive. Lisäksi joillakin on vielä ongelmia leffojen kanssa, joissa on useita erillisiä tarinoita, jotka vasta lopussa kytkeytyvät toisiinsa, esim. Baabel tai loistava Amores Perros. Oma lukunsa on elokuva Sidottu.

    2001 ja 2010 tekivät lähtemättömän vaikutuksen kun joskus näin ne leffassa. Olin lukenut 2001 kirjan ja olin jo nuorena kloppina innostunut SciFi-kirjallisuudesta. Isaac Asimovit, Arthur C. Clarket, Ursula K. Le Guinit ja Ray Bradburyt on luettu :)
     
  8. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Mukava kuulla, että täältä löytyy muitakin tuon 2001-elokuvan teatterissa aikanaan nähneitä. Leffa kuuluu minun mielestäni kaikkein parhaimpiin ikinä, ellei ole paras.

    Tiedätkö sinä, tai joku muu, löytyykö 2010-leffaa BR-versiona? En ole nähnyt ja haluaisin ostaa/vuokrata tuon, jos saa BR-version. Saisiko tuon jostain suomiteksteillä ja mihin hintaan?
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2010
  9. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Löytyy. Itse tilasin Play.com:sta molemmat (2001 & 2010), yhteensä hitusen alle 20 € (toim. sisältyy hintaan), vajaa kuukausi sitten. Tämän ketjun mukaan molemmissa on suomitekstit (BD-soitin on vasta hankinnassa).
     
  10. Higher

    Higher 1. Stanley Kubrick Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    15
    Heh, tilasin juuri pari tuntia sitten 2010 (The Year We Make Contact) leffan Blu-Raynä, 101cd.comista 12,14e postikuluineen.

    Itsekkin olen pitkään etsiskellyt tota. Ainakin äsken oli 1kpl Discshopissa Blu-Raynä, 24.95e+pk, siksi laitoin tulemaan ulkomailta alle puoleen hintaan kun näyttäisi olevan tossa UK versiossakin Suomi tekstit.

    EDIT: Groke olikin jo kerinnyt vastata samalla kun kirjoittelin tota omaa vastaustani.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2010
  11. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ihan hyvä, että vastasit, koska en tarvitse 2001:tä, joten tilasin tuolta samasta paikasta, kuin sinä. Kiitoksia vinkistä!
     
  12. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Siis tarkoitit, että 101cd.com'in leffassa myös on Suomitekstit?
     
  13. phelin

    phelin Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    2010:n kaikissa BD-julkaisuissa on suomenkielinen tekstitys.
     
  14. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Johan helpotti:)
     
  15. 100mo

    100mo Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    26
    Kyllä toi kaareva valkokangas on melko yleinen elokuvateatterissa. (Cinemascopen anamorphisella levittäjällä on helpompi saada kuva teräväksi koko kuva-alueella sen johdosta)
    Esim. Iisalmen Kuvalippaassa on ollut noin 5x12 metrinen kaareva kangas jo vuodesta 1963
    Itseenikin teki Avaruusseikkailu 2001 lähtemättömän vaikutuksen kun sen elokuvissa 60-luvun lopulla näin!
     
  16. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Siksi käytinkin sanontaa "tietääkseni". Pääkaupunkiseudulla olevissa teattereissa en ollut nähnyt mokomaa, saattoi olla jopa metrejä suuntaansa suurempikin, eihän noita aikojen takaa niin muista, en halunnut liioitella yläkanttiin.
    Kävin aika usein silloin leffassa, enkä tosiaan ollut Stadissa nähnyt noin isoa ja kaarevaa screeniä.
    Itsellänikin on ollut harrastuksen alussa anamorfinen linssi Anssi Leppäseltä ja myös kaareva screeni häneltä.
     
  17. Higher

    Higher 1. Stanley Kubrick Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    15
    On toi 101cd ihmeellinen, keskiviikkona tilasin 2010:n, ja tänään oli postilaatikossa. :)
     
  18. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Saa siksi nopeasti koska alle £18 tuotteet tulee Sveitsistä.
     
  19. Higher

    Higher 1. Stanley Kubrick Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    15
    Koivumahla Vodkissa katoin nyt 2010:n ekaa kertaa. JA OLEN SANATON ! ! !

    2001:n jälkeen, jopa ilman tota Kubrickin mestariteostakin menee tämä 2010 mun asteikolla TOP 5 leffoihin EWÖ!!!
    Räjäytti tajuntani maailman kaikkeuden atomeiksi kovemmin kuin mikään muu leffa IKINÄ ekalla katselu kerralla!
    Täydellinen, siis sanan oikeassa merkityksessä, TÄYDELLINEN jatko-osa. Voisin kuvitella Kubricin ohjanneen tämänkin ja A.Clarken tuottaneen tämän!

    Olen sanaton edelleenkin, leffa on 100% jatko 2001:lle, niin juoneltaan kuin leffan 'kalustonkin' osaltakin, kaikki samoja mitä 2001:kin oli.

    Perfektionistin tekemä, olisi kiva nähdä Kubrickin kommentit/mielipiteet tästä leffasta?

    Vielä 60min leffan loppumisen jälkeen ajatukset on sekaisin, WTF, Siis aivan mieletön leffa!!!

    Jotka ei tajua 2001 + 2010 leffoja niin ovat mulle ... 'tyhjiä' ... persoonia ...

    Näin ekan näkemisen jälkeen yhä 2001 on mulle se 'paras leffa ikinä' eli *****/***** , pisteet jotka harvalle olen antanut.
    Tälle 2010:lle isken heti järisyttävät ****/*****, näin ekan kerran jälkeen...
     
  20. Higher

    Higher 1. Stanley Kubrick Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    15
    Mielessäni oli kyllä heti 4,5 pisteet, mutta ne tullee myöhemmin...
    Kuvanlaatu ei tosin yltänyt BD 2001 tasoon eli ihan perus BD 'vanha' leffa laatua ja pettymys oli tyytyminen vain BD DD Ääniin eli Dolby 640kbps 5.1.

    Still: ****/*****.

    Edit: Menee uudelleen katsontaan vielä tässä kuussa!
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2010