Autoon refexitunneli kotelo 3x 10"

Discussion in 'Tee Se Itse / DIY' started by Mr-tuner, Aug 5, 2011.

  1. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    Elikkäs olisi rakenteilla autoon mielenkiinnosta torvisubia kun ei ole ennen tullut moista värkättyä.
    -Elemenntteinä tulee toimimaan 3kpl - MDS Fanatic FR10W
    Tuossa speksit
    Enimmäissyöttövirta 1000 W
    Nimellissyöttövirta 500 W
    Taajuusvaste 25 - 2000 Hz
    Herkkyys (1W/1m) 90.9 dB
    Impedanssi 2 x 4 Ohm
    Woofer koko 264 mm
    Wooferin upotussyvyys 146 mm
    Wooferin asennusreiän halkaisia 232 mm
    Qts: 0,4
    Vas: 28,34
    Fs: 31,05
    Kotelosuositus suljettu Vb=25L Fc=53Hz
    Kotelosuositus reflex Vb=30.8L Fc=41Hz - Portti Halk. 70mm - Pituus 150mm

    Eli tarviisi laskea tuolel kotelolle tilavuus. ja reflexi tunnelin pituus yms.
    Kotelon työstö ei ole ongelma, työnpuolesta löytyy cnc:t ja vehkeet.
    Joten aupuja tulemaan, Miten laskea tuon tunnelin pinta-ala yms.
    Viritys taajuus voisi olla siinä 38hz tuntumassa.:thumbsup:
     
  2. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    Voin sitämukaa piirrellä kotelosta luonnoksia autocadilla kun saadaan mittoja laskettua :thumbsup: tuo torvi voi tehdä sisällä kotelossa mutkiakin, ( ei ongelmaa työstää).
     
  3. aheikkinen

    aheikkinen Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Joined:
    Apr 5, 2007
    Messages:
    5,008
    Likes Received:
    137
    Torvisubi ei ole laisinkaan sama asia kuin refleksiviritetty subi. Perinteisen pyöreän refleksiputken vaihtaminen neliskanttisene tunneliin ei tee subista torvea.
    Virran ilmaisu watteina onkin mielenkiintoinen konsepti. Yleensä virta ilmaistaan ampeereina ja kaiuttimien tehonkestot watteina.
     
  4. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    Jep nuo arvot kopsattu maahantuojan sivuilta .. ei ne itse näköjään tiedä omista elementeistään.. :hitme:
    mutta apuja tulemaan thanks.:) Tuota reflexi mallia tarkoikin juu, mutta suorekaide tunnelilla ja pyöristetyillä päillä.
     
  5. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    kotelon puhdas tilavuus mahtuu olemaan 80l jostä vähennetty kuvitteelliset elementit . reflexitunnelia mittoja en vielä tiedä joten apuja sen laskemiseen kaivataan :thumbsup:
     
  6. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Sep 3, 2006
    Messages:
    1,853
    Likes Received:
    0
    Vaimennusaineella saanee tuon kotelon tehollisen tilavuuden tuonne 90L paikkeille, kuten valmistaja suosittelee. Suositeltua ~40hz viritystä kannattaa käyttää, hiukan alempikaan ei varmaan haittane.

    Elementtien viemä tilavuus on suhteellisen pieni verrattuna tuon tunnelin viemään tilavuuteen, kyllä! se lasketaan tilavuudesta pois, mikäli se tulee kotelon sisälle. Suosittelisin itse ennemmin perinteistä putkea tässä tapauksessa.

    90L FS 40hz niin vaikkapa 2kpl 4" putkia, joiden pituus on 260mm. Vaihtoehtoiesti vaikka yksi 6" putki niin ikään 260mm pituudella. Paras vaihtoehto tehdä väliseinät koteloon, eli 3x 30L koteloa, joihin jokaiseen oma 3" putki 230mm pituudella. Jokaiselle elementille siis oma kotelonsa.

    Tunnelin mittoja vaikea sanoa ennenkuin hahmottelet vähän kotelon mittoja.
     
    Last edited: Aug 6, 2011
  7. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    - Tuon tunneli projektin ajattelin toteuttaa vaan mielenkiinnosta kun ei ole ennen moista tullut värkättyä. kainennäköisiä muita pönttöjä kylläkin.
    -Tuossa ohimennen paintilla sutaisin kuvan ( Piirrän cädillä kunnollisen kuvan kun saadaan vähän lyötyä mittoja lukkoon, voin sen kuvan suoraan muokkaa sitten cnc:kelposeksi) [​IMG]
    - Kuvan mitat ovat kotelon ulkomittoja
    - Koteloa on varaa kasvattaa ylöspäin 50mm jos tarvista.
    - parit välituet tuonne voisi myös työstää
    - liittimiksi ajattelin speakon liittimiä
    - reflexi portin suut voisi pyöristää ainenkin sivuttais suunnassa etulevyssä ja kotelon sisällä.

    Muita ideoita?:hitme:
     
    Last edited: Aug 6, 2011
  8. jardahl

    jardahl Vakiokasvo

    Joined:
    Nov 9, 2000
    Messages:
    679
    Likes Received:
    1
    Tämä on melko näppärä refleksiaukon laskuri:

    http://maxboom.fi/laskurit/

    Näitä tullaan todennäköisesti ruokkimaan reilulla teholla, eli refleksiaukko saa olla reilun kokoinen. Saa olla sen 200 cm2 ainakin, ei ole liioittelua ollenkaan kun halutaan ettei se aiheuta kompressiota. Pyöristykset aukon molemmissa päissä tottakai kuuluu asiaan.

    Ja kaikki samaan "tilaan", ei väliseiniä. Sisätukia sitten oman maun mukaan.
    Viritystaajuus on hyvä, ei mene metsään.

    Ääntä on luvassa ns. "riittävästi", veikkaan. :cool:
     
  9. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Sep 3, 2006
    Messages:
    1,853
    Likes Received:
    0
    Tunnelia kannattaa mielestäni harkita sijoitettavaksi kotelon päätyyn. Näin saa pinta-alaltaan riittävän ison tunnelin, eikä pituudesta tule heti ongelmia. Esim. 300x100 tunneli kotelon päätyyn. Tässä on pinta-alaa vähintäänkin riittävästi, 300cm2, pituutta 547mm kun fs on 38hz.
     
    Last edited: Aug 6, 2011
  10. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    Tuo kotelon sivuun sijoitettava portti ei ole mahdollinen, koska kotelon sivut ovat melkein verhoiluissa kiinni. tuo kotelon sisälle tuleva mutka ei haittaa mitään. Tehdään sellainen kerta se sen tarvitsee.

    Mites nuo pyöristetyt päät otetaan huomioon ? samanlailla kuin ympyrän muotoisessa röörissä ? eli pituus puoleenväliin pyöristystä?:rolleyes:
     
  11. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    :thumbsup:
    jeps. 3kw jatkuvaa ajatettelin kokopaketille 2:eek:hmiin ruokkia.:thumbsup:

    - Mites tuo portin suuaukon koko? joku 1:5 kaavasta olen lukenut? voisiko joku tuota vähän avartaa? onko se mitta ilman pyöristystä vai sen kanssa?
    ja alla tuon 1:5 vai yli ei saa olla? thanks
     
  12. j_a_k

    j_a_k Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Aug 31, 2007
    Messages:
    2,265
    Likes Received:
    7
    Aika hankala kytkeä 6kpl 4 ohmin puhekelaa 2 ohmin kuormaksi :) No 2.7 on alaspäin pyöristäen 2.

    Kaipa varaudut tehokkaalla ylipäästösuodatuksella, tuollainen bassoviritys ei siedä paljoakaan alle 35Hz:n taajuuksilla tehoa. Muutenki voisi jättää tuon sub-liitteen pois, kun yläbassovirityksestä puhutaan. Toiminnan kannalta olisi parempi, jos jokainen olisi omassa kotelossa, omalla putkella/kanavalla. Tuollainen 3 elementin koteloratkaisu yhdellä virityskanavalla ei ole joka elementille ihan identtisen kuormituksen antava.
     
    Last edited: Aug 7, 2011
  13. jardahl

    jardahl Vakiokasvo

    Joined:
    Nov 9, 2000
    Messages:
    679
    Likes Received:
    1
    Maxboomin Suomen ennätyksiin pienemmissä luokissa on riittänyt yksi 6" aeroport-putki, eli uskon sen 200cm2 pinta-alan riittävyyteen.

    Tuo kaava on vieras, pinta-alan tarve on monesta tekijästä kiinni. Elementtien kartiopinta-ala (ja x-max), kotelon koko ja syötettävän tehon määrä nyt ainakin.
     
    Last edited: Aug 11, 2011
  14. aheikkinen

    aheikkinen Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Joined:
    Apr 5, 2007
    Messages:
    5,008
    Likes Received:
    137
    Tuo kaava viittaa kantikkaan refleksitunnelin sivujen suhteeseen. Tunnelin korkeus suhteessa tunnelin leveyteen.
    Matala ja leveä tunneli on aina huono, sillä tunnelin seinät aiheuttavat kitkaa joka vastustaa ilman kulkua ja aiheuttaa epätoivottuja tuhinoita. Paras seinämäpinta-alan suhde poikkipinta-alaan on pyöreässä putkessa ja heikoin erittäin leveässä & erittäin matalassa tunnelissa.
    1:5 kaava tarkoittaa käytännössä että esimerkiksi 150cm^2 aukon mittojen tulisi olla "matalimmillaan" 55mmx275mm. Neliön muotoista tunnelia kohti voi lisätä korkeutta, mutta madaltaa ei kannata, refleksivirityksen toiminnan heikentymisen ja häiriöäänien vuoksi.

    Kuten edellä on jo sanottukin, kannattaa tunnelin seinät mitoista ja mittasuhteista riippumatta "kiillottaa" vaikkapa lakkaamalla tai maalaamalla, jotta ilma kulkee mahdollisimman esteettä. Käsittelemätön mdf on erittäin nihkeä materiaali jopa ilman liikkeen kannalta.
     
  15. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Sep 3, 2006
    Messages:
    1,853
    Likes Received:
    0
    Jos sihen tunneliin tulee mutka/mutkia, niin pituuden laskeminen/simulointi menee hiukan enemmän hakuammunnaksi. Ainakaan winisd ei laske enään ihan oikein viritystaajuutta mutkaisella tunnelilla, se (ja moni muu softa) kun on tarkoitettu suorien tunneleiden/putkien laskemiseen.

    Ainakin tuossa omassa kävi niin, että viritystaajuus oli matalampi, mitä simulointi näytti. Muistaakseni suunnittelin ~41-42hz viritystä kun todellinen (mitattu) viritystaajuus oli ~38hz. Vaimennusaineen käyttö laski viritystaajuuden 36.5 hertsiin. Voihan olla, että tuli itsellekin jokin virhe. Pituuden laskin tunnelin keskiosan mukaan.
     
  16. jardahl

    jardahl Vakiokasvo

    Joined:
    Nov 9, 2000
    Messages:
    679
    Likes Received:
    1
    Aivan, ihan looginen perustelu. Subsonic-suodin 30-35hz kohdille niin ei ole pelkoa pohjaamisesta. Portti kannattaa tosiaan tehdä mahdollisimman "aerodynaamiseksi".

    Voisin heittää lonkalta että tällä kombinaatiolla päästään 140dB:n korville (termlab / maxboom).