Auton remppaamisen ihanuus...

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana janolle, 16.06.2006.

  1. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    No mitä minä olen tuohon omaan huussiin vaihdattanut takakumeja (niitä kun menee muutama pari kesässä), niin pari-kolmekymppiä on ollut kustannukset kahden renkaan osalta: vanhat pyörylät pois - uudet vanteille - tasapainotus.

    Miten isona sitä vaivaa sitten pitää, että heittää renkaat kyytiin ja ajaa rengasliikkeeseen?

    Kun kävin useassa rengasliikkeessä kysymässä noita 275x40x17-kokoisia kumeja, niin halvin parihinta oli 600 euroa, eikä kyseessä olleet edes mitkään merkkirenkaat... tällä hetkellä halvimmat gummit rengas-onlinesta muutaman euron vajaat 300 euroa. Mun kannattaa ottaa kumit tuolta. Raaskii vähän vetää tuplamustaakin tonttiin silloin-tällöin. [​IMG]
     
  2. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Viimeviikolla ei naurattanut, kun kovan pakkasyön jäljiltä aikaseen aamulla avainta virtalukossa käänsin ja tuloksena oli vain *önk, önk, önk*. Akkuhan se oli lopahtanut. Uuden kävin sitten hakemassa kaverin avustuksella. Hakureissu itsessäänkin oli jo melkoinen seikkailu, kun minuuttia vaille sulkemisajan kerettiin akkuliikkeen pihalle kurvaamaan, kiitos Turun iltapäiväruuhkan. Noh, ostin vähän isomman akun (Trane 62 Ah), kun tuo Civicin alkuperäisakku oli vähän sellainen mopoakku (45 Ah).

    Sitten sovittamaan uutta vanhan tilalle. Sen verran olin katsonut, että uusi on matalampi, mutta vastaavasti vajaa viisi senttiä leveämpi kuin entinen. Vanha kiinnikkeet ja muovikotelot hiiteen revittyäni, änkesin uutta tilalle pilkkopimeässä, -15C pakkasillassa. Eihän se sitten tietenkään mennyt heittämällä paikalleen, kiitos japanilaisen supertehokkaan konetilan tilankäytön. Hieman pohjapeltejä kohteliaasti muokattuani sain vihdoin akun suurinpiirtein paikalleen. Ja sitten johtojen kimppuun. Tarvikeakussa oli sitten akkunavat eri puolella kuin alkuperäisessä... Arvatenkin plusjohdin oli sitten 2 cm liian lyhyt pysyäkseen navassa kiinni. Onnistuin vielä pudottamaan akunkengän pultin auton konetilaan, mistä se kimpoili auton alle lumen ja lehtien seokseen... Siinä kohtaa, näpit jäässä, loppui tämän miehen kärsivällisyys, konepelti lämähti kiinni ja suunnistin kiroillen sisälle lämpöiseen lohduttavaa rommitotia maistelemaan. Ensimmäinen asennusyritys päättyi siis karvaaseen tappioon: akku 10 - mies 4.

    Seuraavana päivänä suunnistin sitten paikalliseen Bilteman liikkeeseen hakemaan vähän asennustarvikkeita. Uudella innolla akun kimppuun ja kaikki sujui kuin tanssi edellisiltaan verrattuna. Johdot meni näppärästi kiinni, johtojen suojukset kanssa, akun kiinnityksen varmistin. Konepelti sanoi taas rämps, mutta nyt innokkaana käynnistystä kokeilemaan. Ja lähtihän se iloisesti muutaman kerran terhakkaasti pyöräytettyään. Kyllä nyt starttaa iloisesti uudella akulla. Että sellasta remppaamisen ihanuutta. :)
     
  3. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Auto katsastukseen -> takajousi poikki. Hommattava uudet jouset + nelipyöräsuuntaus + muutoskatsastus. Hieman sylettää, kun yksi pointti kyseisen autoyksilön hankkimiseen oli valmiina ollut alustasarja, ettei tätä ruljanssia olisi tarvinnut itse kärsiä. :OI Noh, selvisi kuitenkin ärsyttävä takapään kolinan aiheuttaja.
     
  4. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kävin katsastamassa -94 Vectran, meni läpi (ei pohjasta). Nyt lähden lottoamaan. No okei, tuulilasista tuli korjauskehotus. Koko lasin levyinen skraidu eli ei mitenkään yllättävä kehotus.
     
  5. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Kesän saldoa.

    Ensin antoi virtalukko periksi. Ei muutakuin auto hinausauton kyytiin ja huoltoon. Viikko huollossa, ja 400 euron laskun jälkeen saikin ajella pari viikkoa ennenkuin ilmastointi antoi periksi. Onneksi sattui olemaan lämmin kesä, ei tarvinnut palella autolla ajellessa. Ilmastoinnin korjauksen loppulasku oli pari kymppiä alle 700 euroa. Osan hinta oli n. puolet loppulaskusta, viitisen kymppiä hihnoista ja loput sitten erilaisia työveloituksia.
     
  6. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Taas muistu mieleen tämä säie kun kärventyneen puhallinmoottorin piti kaivaa esille tuolta kojelaudan alta. :hitme:

    [​IMG]
     
  7. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Saiko puhaltimen korjattua, vai joutuiko ostamaan uuden tilalle;veikkaan jälkimmäistä!
    Itselläkin tuollainen aikanaan tapahtunut käytetylle Rellu 16TL:lle.
     
  8. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Juu, uus piti laittaa, olikin jo valmiiksi hommattuna. Kollektori oli aivan loppu vanhassa moottorissa.

    [​IMG]

    Laaduntarkkailijakin oli paikalla. :D

    [​IMG]