Auton remppaamisen ihanuus...

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana janolle, 16.06.2006.

  1. Kalamies

    Kalamies Member

    Liittynyt:
    05.01.2003
    Viestejä:
    165
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saksalaisen tukimuksen mukan (muistaakseni ADAC) on pitänyt listaa mitkä autot ja mistä syystä ovat tarvinneet tien päällä apua, suurista autoista kaikkein luotettavin on AUDI A6.
    Toivottavasti en nyt aiheuta itselleni ensimmäistä tielle jäämis tapausta, kun rupean tässä mainostamaan, että minun A6 ei ole jättänyt koskaan tielle ja uskallan lähteä sillä ulkomaan rundillekin. Ajaminen tuolla on nautinto, verrattuna edellisiin autoihini, opeleihin.
     
  2. Väre

    Väre New Member

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    No juu, ehkä morkkaan Audia turhaan. Perusmoottoreilla olevat Audit ovat varmasti aika luotettavia, mutta heti kun keulalla on jotain eksoottisempaa niin huoltoja on tiedossa. Ja mistään halvoista huolloista ei ole kyse, esim. A6:sen pakoputkiston listahinta on reilusti yli 1000e. (tämä siis A6 V6 mallissa)
     
  3. Yorcci

    Yorcci Active Member

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kesäautossa on vähän pakko opiskella edes perusasiat, kun haluan pitää auton ajossa enkä pajalla. On hyvä olla vähän kokemusta, jos reissun päällä tuleekin jotain ylläriä. Ja se onnistumisen ilo, kun saa jonkun härpättimen toimimaan itse. En minäkään halua olla kädet kyynärpäitä myöten rasvassa ja vartalo kroppa konepeiton alla. Mutta parikymmentä vuotta vanha auto alkaa vaatia huolenpitoa eri tavalla kuin uusi auto.

    Työauto on sitten eri asia. Se menee merkkihuoltoon aina määräaikana ja vaihdetaan samantien uutta osaa, jos huollon mielestä joku osa kaipaa vaihtoa. Mutta sillä pitääkin pystyä ajamaan jatkuvasti, kesät ja talvet. Kesäauto saa levätä pukeilla talven.
     
  4. Onni

    Onni Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asiasta hiukan poiketen:

    Mistä Jyväskylässä löytäisi TOTAL:n öljyjä?
    Alkaisi olla öljynvaihdon paikka..
     
  5. nekki

    nekki Member

    Liittynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    1
    Taitaa Opel olla saksalaisista autoista tällä hetkellä laadukkain. Ainakin sitä kovasti lehdissä mainostetaan. (Auf Wiedersehen Audi, Mersedes und BMW....):D Siinä vähän suolaa haavoihin peltilehmien palvojille jos niitä nyt täältä löytyy.:D
     
  6. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 360
    Saadut tykkäykset:
    3
    japsin vaihon vag-you konsernin autoon. remppaa eka viikolla ollu jo enemmän kuin japskissa 3 vuoden aikana :D
    japsi oli viel 7 vuotta vanhempi ja enemmän ajettu :D
    ei riemulla rajaa kun siittimellä ajaa :thumbsup: :naminami:
     
  7. Kaitzu

    Kaitzu Active Member

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 373
    Saadut tykkäykset:
    11
    Niinpä, itsekin olen 2 kpl:tta "espanjan ihmettä" omistanut ja korjattavaa oli :(

    Onneksi olivat uusia, joten takuuseen korjaukset meni (ensimmäisen vuoden korjaukset). Mutta kun paikallisen merkkikorjaamon ja auton laatu kohtaavat, niin tähän talouteen ei enään ikinä tule Seattia vaikka kuinka tuo uusi Leon on hyvännäköinen menopeli.

    Mitä itse autojen remppaamiseen tulee, niin kyllä se itsellä jää taitojen puolesta renkaiden vaihtoon ja nesteiden lisäämiseen, muuten joutuu ammattilaisiin turvautumaan.
     
  8. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 360
    Saadut tykkäykset:
    3
    rahallisesti ei ole mennyt montaa euroa, mutta töitä senkin edestä. onneksi olen saanut kuitenkin nämä ko. mallin tyyppiviat oikeilla ohjeistuksella saamaan kuntoon. korjaamon palveluita ei ole tarvinnut vielä käyttää.
    hankinta hinta oli muihin nähden edullinen niin laskin että pientä laittoa saakin olla.
    vag-com softa ollu hyvä lisä ;)
    ee tartte korjaamolle viedä kun näkee mahdolliset vikakoodit omalla läppärillä :p
    oha tuo nyt tosi hyvä ajaa ja erittäin taloudellinen. alle viiden litran menee melkeen ajaa miten ajaa (TDI).
    kassellaan miten yhteistyö jatkuu :naminami:
     
  9. uppiskuppis

    uppiskuppis Active Member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa perjantai-iltana hitsailin japsi biileniin uutta pakoputken pätkää. Muuten ois ollu helppo homma kunnes pakosarjan päästä katkesi yksi pultti! Ei mennyt kuin 2 tuntia ennen kuin sain sen pätkän pois sieltä. Ei sitten kestänyt kuin 6h koko homma että sain vaihdettua metrin pätkän pakoputkea.
    Yli 15 vuotta vanha ja yli 200000 km mutta ei ole kertaakaan jättänyt välille.
     
  10. Arzie

    Arzie Member

    Liittynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei kannattais niihin vageihin sotkeentua :p

    Ei vaan kyllähän tuo VAG on meillä ainakin luotettavasti pelannut ja kilsoja on reilut 300tkm.
     
  11. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 360
    Saadut tykkäykset:
    3
    pitihä sitä kokeilla onko noi vag-herjaukset olleet totta :D
     
  12. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 760
    Saadut tykkäykset:
    13
    Niin no, tämä pätee vain silloin kun voi luottaa että auto on huollettu asianmukaisesti. Valitettavan usein nykyään tehdään ala-arvoista työtä autojen huoltojen yhteydessä, ja varsinkin merkkihuollot tuntuvat syyllistyvän tähän varsin usein, valitettavasti. Ja tämähän on varsin harmillista sellaisissa tapauksissa kun asiakas ei ymmärrä itse mitään autoista ja tyytyväisenä luulee että asiat on kunnossa... kunnes sitten paukkuu vähän kalliimmat jutut. :grr:

    Yleensä itse teen huollot omaan Audiin (-94 V6 quattro :D :rolleyes: :thumbsup: ). Viimeksi jarrupalojen vaihto, sitä ennen alustasarjan(H&R/Bilstein :king: ) allelaitto. Toki sitten löytyy yksi yksityinen "hovikorjaaja" joka hoitaa asiat hyvin varsin inhimillisellä hinnalla (esim. jakoremmin + tilpehöörien vaihto) Onhan siinä vähän todenperäisyyttä että nämä vanhemmat audit ova ns. harrasteautoja joita vähän väliä joutuu vähän ruuvaamaan. Toki perustekniikka, kone (vanhemmat 5 ja 6 koneet) kestävät uskomattomia kilometrimääriä ja kori on kestävä, mutta oheislaitteet siinä ympärillä sitten monesti vaativat pientä hienosäätöä. :D No jos tylsää käyttöautoa haluaa, niin ehdottomasti Toyota.
     
  13. Yorcci

    Yorcci Active Member

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tänään kävin tarjoamassa rytöläjää katsastusmiehelle. Pari pientä mussutusta tuli (eturekkarille saisi kuulemma etsiä paremmin näkyvän paikan ja toinen sumuvalo näyttää taivaisiin), mutta hylsynä pompsahti silti, kun kuskin puoleinen etuiskari oli täysin kuollut, möhnät pihalla.

    Onneksi Finnvettestä sai uudet iskarit eteen huomiseksi lähipostiin. Sitten alkaa ehkä tunnin pieni jumppa... Ikinä en ole iskareita vaihtanut mihinkään autoon, mutta näytti niin kakkupalalta, että täytyy tarttua härkää sarvista. Ja perjantain korjaamoaika ei sopinut.
     
  14. Väre

    Väre New Member

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meni muuten kakkosauto eli Opel Astra -93 hengettömäksi viime perjantaina. Akkuvalo oli kuulemma palanut ja nyt ei auto starttaa, on purkanut näköjään akun tyhjäksi. Akku on kohtuullisen uusi, eli vika on varmaan laturissa. Mitenkähän tuon laturin saisi testattua kotikonstein että se toimii/ei toimi?
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 792
    Saadut tykkäykset:
    440
    Jännitemittarilla ainakin voi mitata latausjännitteen. Itse en mikään automies ole, mutta muistelen, että jännitteen pitäisi olla noin 14 volttia. Joku paremmin tietävä voi tarkentaa.
     
  16. Väre

    Väre New Member

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täytyypä käydä kotimatkalla hakemassa Biltemasta tuollainen jännitemittari ja soittaa kaveri kylään käynnistämään auto :). Pakko yrittää rassata tuo halpa läjä liikkeelle, aika tuhlausta viedä korjaamoon tuon hintaista autoa. Ehkäpä tästä alkaa se rassailu-ura urkenemaan ja ostan sitten sen Audin ;).
     
  17. marko

    marko Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 739
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ei se korjaamo välttämättä heti oven avaisun jälkeen tyhjää lompakkoa. Tuon ikäisissä autoissa kannattaa jättää se merkkihuolto oman onnensa nojaan ja suosia sellaista pientä nyrkkipajaa mistä tutuilla on hyviä kokemuksia. Ainakin itselläni on hyviä kokemuksia tuollaisesta tutun suosittelemasta pikku pajasta.
     
  18. Yorcci

    Yorcci Active Member

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    1
    Pari tuntia sitten kuitenkin vierähti työkalujen etsintä mukaanluettuna. Mutta säästöä korjaamoon verrattuna 300 euroa (tosin eri iskarit, mutta silti) ja katsastusmieskin löi leiman paperiin. Tarkisti sitten vielä nuo sumarit oikein laitteella ja tuomio olikin, että oikeanpuoleinen näyttää ihan oikein, mutta toinen näyttää liian alas!

    Eihän siinä mitään, nyt kelpaa taas pörrätä. Ja kyllä muuttui etuosan käytös ihan toisenlaiseksi. Parempaan suuntaan ;) (Varsinainen jättiylläri, kun toinen iskari oli kerran ihan kuollut)
     
  19. Peke78

    Peke78 Member

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    545
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä kokemuksia jos jonkin merkkisistä autoista(mm. Fiat, Ford, Honda, Seat, Citroen, Peugeot...) ja kyllä Seat on ollu mulla vähävikaisin. Ostinkin sen kyllä uutena, mutta mitään vikaa siinä ei ollu reilun kahden vuoden aikana, mitä sen omistin. Nyt tilattu kylläkin taas vaihteeks japanilainen peli. Ja joku mainitsi Audin putkiston maksavan yli 1000€, niin kukas hölmö yleensä ostaa jotain alkuperäistä "paska"-putkistoa? Rosterisen saa jo samaan rahaan ja varmaan halvemmallakin ja kestää!
     
  20. Yorcci

    Yorcci Active Member

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    1
    Päätin sitten viedä Vetten perushuoltoon, missä tarkistettaisiin sytkäpuoli, bensansyöttö, ilmansaanti jne. Kun eto pulkka meinasi pari kertaa sammua heti käynnistyksen jälkeen tai tyhjäkäyntikierrokset seilasivat n. 400 - 1000 rpm. Välillä oli nyykähtää reippaassa valolähdössä (yhdellä pompulla liikkeelle). Starttikin alkoi kiukkuamaan ja omituinen pieni nestevuotokin vaivasi, lohkon päällä kuskin puolella oli kosteutta. Jäähdytysnestettäkin katosi aina satunnaisesti.

    Åålrait. Kaikenlaista pikkukivaahan sieltä löytyi, sai poijjaat tehdä FinnVettellä ihan täyden päivätyön...

    Lähtien sytkäjohtojen puuttuvista kiinnikkeistä/kannakkeista, mistä johtuen oli yksi pinnaltaan kärähtänyt ja lyönyt läpi, joten sytkäpiuhat uusiksi. EGR-venttiili oli eläkkeellä, samoin happitunnistin OEM, syylärin korkki, imusarjan tiiviste oli kuin olikin päreinä toiselta puolelta ja vesiletku (jonka vaihdoin pari viikkoa sitten, mutta ei sitten ollut mitään 'ammattilaatua') meni vaihtoon myös. Ja superyllätyssektorista peliin osallistunut starttikin oli kypsää kauraa, joten sekin uusiksi. Taisi mennä jotain alipaineletkuakin uusiksi. Tulpat olivat erinomaisessa kunnossa, joten siitä hyvästä AAALTO!

    Kyllä teki loven lompakkoon, mutta lähteepä auto nyt kiukkuamatta ja heti avaimesta vääntämällä käyntiin, käy nätisti tyhjäkäyntiä ja liikennevaloistakin lähtee ilman sitä yhtäkään kengurupomppua. Tuntui jotenkin persdynolla, että pollet lisääntyivät tuolla reissulla. Service Engine Soon- ja Low Coolant -valotkin loistivat (heh-heh) poissaolollaan.

    Keskikulutus lastuaivon mukaan oli paluumatkalla 0.8 l pienempi 100 km kohden, ollen 8.1 l / 100 km! Ajotapa samanlainen kuin menomatkalla, paluumatkalla tuli tehtyä vielä useampi ohitus, kun oli enemmän liikennettä. Eihän tuolla lukemalla ole käytännössä väliä, mutta oli mukava huomata, että kaikesta tuosta jumpasta konepeiton alla oli ihan mitattavaa 'hyötyä'.

    Vielähän sinne kevättalvelle jäi vaihtolistalle vähän osia, mutta ensi kesäksi auto pitäisi olla sitten vimpan päälle ajokunnossa.