Auton remppaamisen ihanuus...

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana janolle, 16.06.2006.

  1. janolle

    janolle Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samat koiranluut menevät yllättävän moneen pösöön. Tällä hetkellä alla on vahvistetut Peugeot Sportin koiranluut, seuraava proggis onkin sitten vahvistetut tukivarret kun tuntuvat nekin olevat kulutustavaraa.

    Alkuperäiset GTI:n tukivarret maksavat 150€ kappale ja vahvistetut rallitukivarret taas 124€... :hitme:
     
  2. Onni

    Onni Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Huh..
    Itte tossa just gti-206:sta meinailin mutta päädyin xsara VTS:ään, halvemman hinnan vuoksi. Ja parempi kenties matkaajossa, jota päivässä 60km kertyy.
    Ja vaikutti kyllä vähän:rolleyes: toi koiranluiden suurkulutuskin..

    Mutta on sitä "pikkuvikaa" ollu tuossakin..Puhaltimen vastus(230e), vilkun viiksi(155e) ja sitten tietty 100 tonnin huolto(n.200e).
    Toi vastus oli niin vitun kallis kun on automaatti-ilm.:grr: Muuten 30e tjsp...

    Kone tosin oli veholla aikoinaan vaihdettu tehdaskunnostettuun joten siinä tällä hetkellä vasta 10tkm takana ja reilu vuosi vielä takuuta!.:thumbsup:
     
  3. Commonicator

    Commonicator Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.03.2004
    Viestejä:
    140
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, kyllähän ne jenkit polttoainekauppiasta ilahduttaa. Mutta se on vaan se hinta minkä joutuu "hieman" suurempina polttoainekuluina maksamaan ettei joudu ajamaan millään japsi koirankopilla ;) No joo...
    Mutta jenkeissä on kyllä onneksi melkopienet vakuutusmaksut. Esim Chevrolet Chevy Van G20 tai G30 6,2 tai 6,5 dieselkoneella noin 500€ nolla bonareilla :thumbsup:
     
  4. Yorcci

    Yorcci Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 952
    Saadut tykkäykset:
    3
    Höpöhöpö. Mulla '87 Corvette vie matka-ajossa parhaimmillaan 8,6 l / 100 km ajotietokoneen mukaan (JKL - LPR). Mitäpä vie '87 Volvo/Saab/joku muu jollain parilitraisella koneella varustettu vispilä maantiellä?

    Toisaalta oikein reippaasti komentamalla saa Veten hörppäämään reilustikin enemmän, eihän se teho tyhjästä synny ;)
     
  5. janolle

    janolle Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ojasta allikkoon jouduit. :p
    Noita puhaltimen vastuksia menee noissa vähän väliä, työkaverilla 110tkm ajettu VTS jossa jo kolmas menossa. Mulla taas on toinen tukivarsipari ja kolmas koiranluupari menossa. Tällä kertaa otin härkää sarvista ja laitoin kestävempää osaa.

    Ranskalainen kuin ranskalainen... niitä pitää rakastaa jotta niillä uskaltaisi ajaa. Aidon rakkauden tunnistaa siitä että joku omistaa ranskalaisen auton yli vuoden. :D
     
  6. Dr. G.

    Dr. G. Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    1 025
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitäs ihmeellistä tuossa vastuksessa muuten on? Tehonkesto ja resistanssi vaan ylös siitä ja kyselemään alan miehiltä, että mistä etsimään vastaavaa... vai...?
     
  7. janolle

    janolle Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa olla se liukupinta siinä joka kuluu, jostain syystä noissa ei käytetä ihan perinteistä potikkaa. Enpä oo tarkemmin tutustunu kun ei oo omissa autoissa vielä lämppärin vastukset kulunu... luvattoman kalliita ne ainakin on. :OI
     
  8. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 098
    Saadut tykkäykset:
    82
    Tulipa hitsailtua japanilaista koirankoppiani. Helmassa tai siis kynnyskotelossa oli ruosteenestoaineen levitystä varten tehty reikä (näin oletan) joka oli kukkinut ja rapeutunut varsin laajasti.On aika vitsikästä että siitä ekana ruostuu läpi. No keliä piisasi, olikohan yli 30 astetta. Olipa hivenen lämpöistä pitää koppaa päässä ja haalareita päällä. Bonuksena silti jotakin kuumaa lensi niskaan ja se on aavistuksen ai-ai.

    Oli jälki sellaista että ei kehtaisi kellekään näyttää, mutta ainakin lappu jäi tukevasti kiinni. Rälläkällä ei saanut kovin tasaiseksi. Kitti onneksi armeliaasti peitti härskin näköisen sauman eikä paikka ole onneksi edes kovin näkösällä.

    Ikävä vaan että takapyörän kotelon takaa löytyi lisää räkimistä. Taidan kyllä yrittää etsiä ammattilaisen joka tekisi loput maksua vastaan. Ei viitsisi koko lomaa käyttää tuohon varsinkin kun huonolla harrastelijahitsarilla menee moninkertaisesti aikaa pro -tason peltimieheen verrattuna. Hauska harrastus mutta eipä taitaisi fysiikkani kestää tuota hommaa pidemmän päälle...
     
  9. jurriaivo

    jurriaivo Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    424
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minäkin olen enempi niitä huoltosopimusmiehiä. "Remppataitoni" vaativampaan päähän sijoittuvat öljyn- ja renkaanvaihdot, jotka kuitenkin poikkeuksetta jätän ammattilaisten hoitoon parin kympin hintaan. Tulin ensimmäisen polttomoottoriajoneuvoni omistajaksi kypsässä 28 vuoden iässä, joten en minä parhaassa rassausiässä ole omistanut mitään rassattavaakaan.

    Tavallaan kyllä kadehdin kun työkaverini vastaa työpaikalla krapuloissaan uteluihini krapulan syystä: "Sain vihdoin sen mitsun koneen takaisin kasaan (2 viikon purkamisen + kasaamisen jälkeen) ja starttasin. Se *&!¤"#%na leikkasi kiinni kun olin unohtanut laittaa xxxxxxxxx:n kiinni ni oli pakko ottaa vähän lääkkeeksi." Ja tuota ei sitten pidä ottaa pimppailuna rasvanäppejä kohtaan. Se on mun mielestä kunnioitettavaa, että viitsii kunnostaa itselleen jokapäiväistä kulkupeliä vaikka siihen ei varsinaisesti taloudellista tarvetta olisikaan. Muistan myös toisen työkaverini selostukset kuinka Sierran jarrupaloja tms. on ikävä vaihtaa reilu parin kympin pakkasella parkkipaikalla.

    Joskus luin lehdestä että naisille oli jossakin kansanopistossa auton remppaamiskurssi. Tuollaiselle saattaisi olla ihan mukava mennä tällaisen tumpelomiehenkin niin oppisi edes jotakin rahaa säästävää tekemään.

    On ne vaan äijiä nuo remppamiehet. :thumbsup:
     
  10. Onni

    Onni Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulema menee uudemmissa VTS:ssä nuita. Siis niissä missä vaihtui lamput "pyöreämpiin".2001 vuodesta etiäpäin?
    Tehdas vaihtanut silloin sähköosien alihankkijaa tjsp ja tullut uudenlaiset versiot mm. vastuksista.

    Itsellä Saara vm.2000 (eli vanhalla eli paremmalla keulalla),
    ja toivon että ei nyt koko ajan alkais poltella tuota vastusta.Tulee vaan sen verta kalliiks se...:weep:

    Ja kyllä niitä vikoja löytyy joka autosta oli ranskis tai ei.
    :D Ilmankos niitä kutsutaankin merkkivioiksi:hitme:-Viikon viisaus
     
  11. Raimo

    Raimo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.02.2000
    Viestejä:
    2 650
    Saadut tykkäykset:
    4
    Xsaran kori vaihtui 9. tai 10. kuukausi 2000. Samalla vaihtui tosiaan myös osa elektroniikkaa. Juttujen perusteella vaikuttaa että vanhakoppainen on vähän kestävämpi kuin uusi.
     
  12. moukari

    moukari Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.01.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Autorempassa jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. Herra murphy on aina läsnä.
    Yksinkertaisimmistakin remonteista saa helposti vaikeita, jos joutuu käyttämään rälläkkää melkei joka mutterin/pultin aukaisemiseen, kuten itsellä on ollut tapana käydä :thumbsup:

    Jos jotain on tullut opittua 17 vuotta vanhan riisikupin kanssa, niin väkivalta ja raaka voima korvaa järjen suurimmassa osassa remonttitapauksia :hitme:
     
  13. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Bongasin tähän mielestäni otsikon alle sopivia linkkejä, ompahan muutakin kuin mutu-tietoa ja baarilegendoja:
     
  14. janolle

    janolle Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nojoo... ton hesarin linkin jutut voi kyllä unohtaa. Luulisi tollaisessa listauksessa olevan tyyppivikoja eikä seuraavanlaista:
    "Pakoputki ruostuu, kytkinvaijeri katkennut, jarrulevyt kuluvat..."
    Lisäksi melkein joka autossa on sekä laturivikoja. Vanhoissa autoissa tosiaan tuppaa alustassakin olemaan väljää... :p
     
  15. Peke78

    Peke78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    545
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tälläinen tieto on myös mulla, että ns. uudempikoppaiset Xsarat tosiaan olisi vikaherkempiä. Laatu jossain sähköosissa on heikentynyt. Itsellä oli -98 VTS eikä siinä ollut mitään vikaa. Huollot vaan teetti ajallaan ja ajoa. Mutta onhan se totta, että japanilaiset autot on tekniikaltaan varmempia kuin muut, mutta sit taas kori tahtoo olla se heikko lenkki. Sitä ongelmaa esim. ranskalaisissa ei ole.
     
  16. Yorcci

    Yorcci Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 952
    Saadut tykkäykset:
    3
    On se kivaa, kun tietää autoista suurinpiirtein yhtä paljon kuin sika tuulimyllyistä ja saa jonkun vian korjattua ihan itte. Kesäautosta hukkasi syylärin litkuja (painesäiliö tyhjänä), lämmöt pysyivät normaalina, mutta vähän väliä vilkutteli 'low coolant' -valoa. Syylärin korkista kurkistettuna nestepinta pysytteli n. 5 cm korkin alapuolella.

    Sitten sattui niin, että toissailtana mökillä pysäytin auton ja sattui koneen lämmöt olemaan hieman koholla. Konepellin alta kuului omituista sihinää ja sieltähän se syypää sitten paljastuikin. Yksi parinkymmenen sentin letkunkiekura päästi toisesta päästä nestettä pihalle. Syypään löytämistä vaikeutti se, että sihinää ei kuulunut, kun jäähdytysnesteen lämpötila laski alle 103 asteen ja tuossa lämpötilassa neste haihtuu melko nopeasti, eli valumajälkiä ei jää.

    Eihän siinä mitään, ensimmäisestä vastaan tulleesta autotarvikeliikkeestä tarpeeksi tiukalle mutkalle taipuva 90 asteen mutkaletku, ensin entinen pois malliksi (vanha letku katkesi tottakai irroituksessa) ja uusi letku paikalle pienellä viilailulla ja taas vessa toimii. :thumbsup:
     
  17. marko

    marko Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 750
    Saadut tykkäykset:
    10
    Omakohtaisesti en näe kyllä mitään hohtoa istua parkkipaikalla ruuvata ja vääntää jotakin paskaista autoa, kun kohtuullisella summalla saa saman asian hoidettua viemällä auton huoltoon ja hakemalla sitten muutaman tunnin kuluttua huollettuna ja korjattuna.

    Viimeisimmän auton vaihdon yhteydessä päätin, että korjaukset jäävät vain palaneiden polttimoiden ja aivan välttämättömien pikkuosien vaihtoon, ja muut teetän mieluiten rahalla jollakin paikallisella pajalla kohtu korvausta vastaan.

    Kun muistelee aikoja kun kärjet vaihdettua ja säädettyä ja samalla öljyt/suodatin tuli vaihdettua räntäsateessa, tai termostaatti vaihdettua pikku pakkasessa saatikka kun laturi piti vaihtaa kunnon pakkasessa, niin nyt kun on varaa niin mieluusti maksan korjaamolle ettei käsiä tarvitse sotkea turhanpäiten.
     
  18. Väre

    Väre Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minäkin olen täysin samoilla linjoilla. Tuli ostettu vastikään uudempi käytetty auto ja yhtenä tärkeimmistä kriteereistä oli se että auton huolto on halpaa, eikä sitä tarvi yhtenään viedä huoltoon. Vanhaa Opelia sai viedä vähän väliä huoltoon kun ei riittänyt mielenkiinto rassailla itse. Uudempi auto onkin sitten tylsääkin tylsempi valinta eli Toyota Avensis, mutta ainakin muinoin vanha Carina E oli itsellä niin pommin varma auto kuin vain auto voi olla.

    Monelle autoilijalle tuo auton korjaus ja rassailu on ihan harrastus (Audistit ;) ). Mutta itselle auto on vain liikkumaväline, johon ei viitsi paljon aikaa tuhlata.
     
  19. Peke78

    Peke78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    545
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ai että Audeja pitäis olla kokoajan rassaamassa?! Nyt puhuu tollasia ainakin poika, joka ei tiedä autoista yhtään mitään. Opeleista on itselläkin huonoja kokemuksia, mutta kyllä Audit on laatupelejä. Itsekään en tykkää noita autoja korjailla, eikä niitä edes tartte korjata kunhan käyttää huollot säännöllisesti hyvässä liikkeessä.
     
  20. Väre

    Väre Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän valitettavan monella nuo Audit tuntuvat olevan melkoisia rahareikiä. Itsekin A4:sta harkitsin yhtenä vaihtoehtona ja mainitsin asiasta isälleni. Hän lupasi lähettää omat korjauskuittinsa Audi 100:sen ajoilta jotta tulisin järkiini. Kuittikasassa oli kuitteja yli 30 000mk edestä :D. Töissä on myös yksi A4:sen omistaja joka on omistanut noita parikin kappaletta. Ensimmäinen vm.96 oli kuulemma ollut täysi susi, mutta nykyinen -01 on kuulemma parempi. Audithan ovat huomattavasti kalliita, enkä sitä väitäkkään että ne täysiä romuja ovat. Täytyy vain olla pätäkkää ostaa n. viisi vuotta vanhoja :). A4:ssakin tuo tyyppivikalista on kohtuullisen pitkä.

    Ai niin, yksi A6:sen omistaja kehotti pitämään vara-auton käytössä, sillä muuten menee pyörähommiksi niin monesti kun auto on rikki. Näiden kannustavien kokemuksien saattelemana pyyhin Audin pois hankintalistalla.

    Ja auto ja merkki ovat monelle tärkeitä asioita. Jokainen ajelkoon millä tykkää ja parhaakseen näkee :).

    Edit: ja pojallahan on jo ikää 29v ja tolla audi 100:lla on jääty kerran tien päälle. Olihan se kiva ajaa. Silloin kun toimi.