Auton huolto ja katsastus

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Juksa, 26.02.2008.

  1. Juksa

    Juksa New Member

    Liittynyt:
    08.12.2007
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jaahans, on tulllut se aika vuodesta kun pitäs auto viedä katsastukseen. Menopeli on tosin appiukon omistuksessa ja ollut meillä käytössä viime kesästä lähtien. Appiukkoa en kehtais häiritä, kun asuu eri paikkakunnalla ja hänelläkin on tällä hetkellä omat huolensa eri asioiden tiimoilta. Mutta mutta, tässä kun ollaan niin sanotusti "ensimmäistä kertaa pappia kyydissä", niin ajattelin, josko täältä löytyis kokeneenpia automiehiä pohtimaan asiaa... :)

    Kyseessä siis tommone farmari Xantia -98, mietin tässä että onko lie järkevää viedä ensin ns "katsastushuoltoon" vaiko suoraan vaan katsastukseen? Jos tulee sitten jotain huomautuksia, niin veis vasta sen jälkeen huoltoon..??

    Toisaalta jos veis eka huoltoon ja jos auto sattuu pomppaamaan katsastuksesta, niin jääkö korjaajaa sillon tavallaan vastuuseen? Huollolla tarkoitan tässä tapauksessa ihan perus auton läpikäyntiä, eli ammattimies osais varmaan paremmin tutkia auton..

    Autoon laitettiin uus pakoputki ennen joulua ja samalla mukava korjausmies vilas ton pohjan, niin siellä ei kuulemma mitään erityistä ollut. Lieköhän sen perusteella uskaltaa viedä jo suoraan katsastukseen, vai miten..??

    Ja jos jollain jotain yleishyödyllisiä neuvoja/vinkkejä liittyen aiheeseen, niin eikuvuan.. :thumbsup:
     
  2. alspe

    alspe Active Member

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän ne sieltä vikalistan ja kuukauden aikaa antaa jos vikoja on.

    Savumittaukset pitää kumminki maksaa vain toisessa paikassa joten eihän se pahaa tee mennä vaikka johonki korjaamolle suodattimet (ilma+öljy), öljyt ja vaikka tulpat kädessä ja sanoo, että vaihtaa ne ja huudattaa savumittaukset läpi. Kaikki polttimotkin kannattaa katsoa läpi etukäteen. Ei tee hyvää säväystä jos valoja uupuu useasta paikasta. Sitten vaan konttorille koittamaan.

    Jos tulee valitusta alustasta tms. niin kannattaa tarkkaan vaatia inssiltä selvitys mikä osa on varmuudella rikki/väljä eikä kuunnella mitään jossain tuolla on väljää-höpinöitä.
     
  3. Aceman

    Aceman Shot down in flames!

    Liittynyt:
    23.02.2000
    Viestejä:
    3 328
    Saadut tykkäykset:
    33
    Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoisin, että vie kärry ensin katsastukseen. Siellä se setä sitten merkkaa paperiin, että mitä tarttis korjailla.

    Oman autoni kanssa kävin viikko sitten 120 tuusan huollossa, sen jälkeen katsastukseen. Läpihän se meni, mutta kolme korjauskehotusta tuli rekisteriotteen liitteeseen, eli se siitä huollon sataprosenttisuudesta. Katsastaja oli joku juuri koulusta päässyt virkaintoinen nappula, muuten olisi varmaan tullut puhtaat paperit. Koskaan ei ole meikäläisen kärryä syynätty yhtä kauan ja hartaasti, eikä kyseessä ole edes mikään ikäloppu lahna. Ei ihme, että jonossa saikin seisoa...
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 056
    Saadut tykkäykset:
    254
    Halvimmalla varmasti pääsee, jos viet auton ihan oikeaan katsastukseen ensin ja sitten korjautat mitä pitää. Jälkikatsastus on joku 20€ joten se ei paha hinta ole.

    Jos taas ensin huollat autoa niin katsastusta ajatellen saatta korjaaja korjata turhaakin (vaikka sinänsä hyvähän autosta on muutakin korjata kuin vain katsastukseen liittyvät asiat) ja auto saattaa silti joutua uusintakatsastukseen jolloin se 20 euroa pitää kuitenkin maksaa ja päälle vielä auton uudestaan korjaaminen.
     
  5. Juksa

    Juksa New Member

    Liittynyt:
    08.12.2007
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aivan, tätäpä en tullut ajatelleeksi.

    Vaihtaisin ite mielelläni nuo uudet suodattimet + tulpat, mutta asun kerrostalossa, eikä kehtaa mennä tohon pihalle hankeen värkkämään. Nykyään kun asun paikkakunnalla, josta en tunne porukkaa jolla olis joku talli tai vastaava. Kotipaikkakunnalla asuessani mummolassa oli talli, josta löyty pelit ja vehkeet, niin pystyi tekemään tollaset itekki. Nyt harmittaa vaan maksaa noista, kun joutuu teetättää ne jollain toisella.. Tietty esmes Teboililla on noita tee-se-itse halleja...

    Vaihdelaatikon öljyt pitäs vaihtaa, kun tökkii tuo keppi välistä, tämäkin varmaan asia, joka vaikuttaa katsastuksen lopputulokseen. Mites mittarivalot, aiheuttaako uusintatarkastusta vai tuleeko vain huomautus, jos ei toimi kunnolla?? Nää on ehkä ne suurimmat ja "näkyvimmät" viat, mitä tuli mieleen..

    Kiitos jo vastanneille!
     
  6. sakali

    sakali Active Member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1 218
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos huoltotoimeksianto on laittaa auto kuntoon, jossa se selvittää katsastuksen ja huollossa jää jotain tekemättä/huomaamatta, josta syystä ajoneuvo on käytettävä uusintakatsastuksessa, niin silloin huollon tekijä on vastuussa 2. katsastuksen kustannuksista.

    Joka tapauksessa maksat huollosta tehtiin sitä ennen katsastusta tai vasta 1. katsastuksen jälkeen taikka sekä että, jollet ole sopinut jostain kiinteästä hinnasta, joka kattaa kaikki huollon/korjaukset (kukaan ei tee tälläisiä sopimuksia).

    Muut sinulle aiheutuvat vahingot ovat sitten näyttökysymyksiä ja monet kuitenkin korvausvastuun ulkopuolella, johtuen siitä, että ne ovat liian etäisiä tapahtumaan.

    Jos ajoneuvon katsastus hylätään jostain syystä, jonka vuoksi sitä pitää korjata ja käydä uudelleen näyttämässä, niin sen osalta pystyy kontrolloimaan onko korjaus todella tehty. Itselläni pari vuotta sitten oli vasemman takarenkaan kotelossa reikä, joka piti paikata ja sen jälkeen käydä katsastamassa uudelleen. Auto kävi korjaamolla, jossa piti nimenomaan korjata vasemman takapyörän kotelo ruostevauriorei´istä. Korjauksen jälkeen käytin auton uudelleenkatsastuksessa. Katsastusmies totesi, että reikää ei oltu paikattu.:OI Menin sitten korjaamolle takaisin ja vaadin korjauksen tehtäväksi. Pienellä kiukuttelulla tekivät korjauksen ilman veloitusta. Tämän jälkeen katsastus meni läpi. Uusintakorjaus tapahtui kuitenkin 1 kk lisäajan jälkeen, jolloin autoon piti tehdä kokonaan uusi katsastus, joka tietenkin maksoi enemmän. Pienellä kiukuttelulla sain korjauksen tehneeltä firmalta koko uudelleen katsastusmaksun takaisin.
     
  7. Pertsa9

    Pertsa9 New Member

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    250
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä on listaa katsastuskohteista. Nuo kun käy suurinpiirtein läpi(ainakin valojen osalta) niin tarkemmin voi katastusmies varmaan katsoa.

    Öljyt voi vaihtaa tee-itse nosturihallissa kun hankkii sen avaajan millä öljynsuodattimen saa näppärästi irti jos se on jumissa.
    Tulpatkin voisi vaihtaa jossain huolto-aseman takapihalla. Niin minä ainakin aion keväämmällä tehdä.
     
  8. opelman

    opelman Active Member

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 382
    Saadut tykkäykset:
    22
    Eikai vaihteistoöljyssä suodatinta oo?
     
  9. Juksa

    Juksa New Member

    Liittynyt:
    08.12.2007
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eihän siellä semmosta, mutta takapenkillä löytyy uusi öljysuodatin, joka odottaa vahtoa.. Eli sekä moottoriöljyt että vaihteistonesteet odottaa vaihtoa.. :thumbsup:
     
  10. alspe

    alspe Active Member

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Automaattilootissa on kyllä suodatin, ainakin osassa.
     
  11. driver

    driver New Member

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    835
    Saadut tykkäykset:
    1
    Entisenä Xantian omistajana kehoitan tarkastamaan tosiaan polttimot varsinkin takaosasta. Mielellään juuri ennen katsastusta. varsinkin rekisterikilven valot.
     
  12. peergunt

    peergunt Member

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    7
    "höpinöitä"? Itselleni on ainakin joka kerta tarkastuksen edetessä selkeästi kerrottu jos autossa on jotain korjattavaa. Sillä ei ole mitään väliä ymmärtääkö itse auton tekniikasta mitään. Katsastuksen jälkeen (oli se sitten hyväksytty tai hylätty), saat katsastusmieheltä todistuksen johon on merkitty korjausta vaativat kohteet (jos niitä on).

    A-katsastuksen (jota itse on tullut käytettyä) sivuilta:
    Kaikki viat ei suinkaan aiheuta hylkäystä ja vaadi uudelleenkatsastusta. Jos vika on kuitenkin aiheuttanut hylkäyksen, voit viedä auton ja "vikalistan" korjaamolle jossa korjausta vaativat kohteet laitetaan kuntoon. On myös mahdollista että haet itse varaosaliikkeestä tulpat/öljyt/suodattimet/jne, viet auton korjaamolle ja pyydät heitä vaihtamaan osat JA hoitamaan katsastuksen puolestasi. Jos autossa on jotain korjattavaa, he laittavat paikat kuntoon ja ilmoittavat kun auto on katsastettu ja haettavissa. Itse en ole näin koskaan tehnyt, joten hinnasta en osaa sanoa verrattuna siihen että itse käyttää katsastuksessa.
     
  13. Raimo

    Raimo Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.02.2000
    Viestejä:
    2 650
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ei kun vaan konttorille katsastukseen jos menopeli kulkee suoraan, ei kolise ja jousitus toimii. Katsastus on edessä myös itsellä kunhan kuukausi vaihtuu. Saa ainakin 1kk lisää ajo/korjausaikaa, jos on jotain valittamista. Tietysti korjausaika voi vaihdella.
    Tietysti joillain paikkakunnilla on Cxxxxxxx guruja, joiden apuun voi kääntyä tällaisissa tapauksissa. Ja itse en ole vaikka merkki on sama. Lisää vinkkejä Sitruunapatongista tai merkki foorumilta.

    Ja katsastushintoja voi vertailla täällä.
     
  14. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tarkista että kaikki valot palaa ja ettei auto merkkaa reviiriään (öljy-/lhm-vuotoja). Aja kuoppatiellä, jos ei kuulu ylimääräisiä kolinoita, alusta on ok. :thumbsup: Jos kulutus ja kulku on normaalia, päästötkin tod.näk on ok. Etujarrulevyt oli semmoinen kestovalituksen paikka katsastuksessa mulla Xantiassa, mutta niinpä vain kaksi katsastusta peräkkäin meni läpi samoilla "liian ohuilla levyillä". Ajomatkaa tossa välissä 25tkm. :rolleyes: Ruosteongelmia ja iskarivikojahan tossa ei voi oikein ollakaan. :D

    Ei tosta katsastuksesta kannata sen enempää ressiä ottaa, vikalistan antavat jos korjattavaa on.
     
  15. marko

    marko Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 725
    Saadut tykkäykset:
    4

    Osa vioistakin on katsastajan "päivästä" riippuvaisia.

    Onkohan tuota nykyistä autoa katsastettu kolmasti, ja joka kerta on ollut jotakin pikku vikaa joka ei kuitenkaan ole ollut uudelleen tarkastuksen arvoisia. Ja joka kerta ne ovat jääneet korjaamatta ja seuraavassa katsastuksessa niistä ei ole enää valitettu, vaan on aina löydetty uusia "vikakohteita". "Vikaa" on ollut niin alustassa, kuin "väärän värisissä" takavilkuissa.
     
  16. Aceman

    Aceman Shot down in flames!

    Liittynyt:
    23.02.2000
    Viestejä:
    3 328
    Saadut tykkäykset:
    33
    Eehe, meikäläiselle tulikin juuri korjauskehotus liian punertavasta sivusuuntavilkusta. Eipä ole aiempina vuosina haitannut. :D
     
  17. Juksa

    Juksa New Member

    Liittynyt:
    08.12.2007
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    No läpihän se meni että pätkähti.. Vasen pallonivel menee vaihtoon, mutta ei tarvi uusintakatsastusta, oli mukava tarkastaja.. :D

    Oli kuiten 63 euroa pakokaasumittauksineen. Ei se halpaa hommaa tuo katsaminen ole..

    Kiitos kaikille neuvojille.
     
  18. Raimo

    Raimo Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.02.2000
    Viestejä:
    2 650
    Saadut tykkäykset:
    4
    Onnea Juksalle ja paljon kilometrejä! Oma kulkupeli ei kelvannut vaan pientä laittoa on tiedossa. Alatukivarsien kumipuslat on kulutustavaraa eurooppalaisissa näköjään. No kuukausi on ajoaikaa vielä.
     
  19. Grr

    Grr Member

    Liittynyt:
    26.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muistaahan kaikki pikku rasvanäpit, että autolle saa 2kk ajoaikaa (korjattuna), jos se feilaa katsastusaikana. 1kk raja koskee vain jälkitarkastusta.

    --
    pommit ja pudotteleminenn
     
  20. opelman

    opelman Active Member

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 382
    Saadut tykkäykset:
    22
    Kuinka maksimoita katsastuksesta saamasi taloudellinen hyöty? Tässä pari vinkkiä:

    Ryystä kahvia kax kuppia ja penskat mukaan ja niille mehut ja keksit. Säästää heti 10-20 egee.
    Muista tuijottaa vastaanooto virkailijan povea jos nännit sattuu vilahtamaan jossain vaiheessa niin se on heti 20 egee säästöä verrattuna jos lähtisit baariin tai privaan katsomaan.
    Uusin tai toissavuotinen tm kannattaa myös lukea odotellessa omaa vuoroa noin 7 egee säästöä.
    Viat kannattaa korjauttaa vasta uusinta katsastukseen. Säästää helposti noin 1000 egee turhia laskuja korjaamolla. Toisen tonnin säästää kun avautuu vasta siinä vaiheessa herra insinöörille kun leima on papereissa.

    Tai sitten voi pistää eukon katsastamaan autoa ja säästää helposti uusinta katsastuksen hinnan.