Audiokit AW-Surround, kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Modulaatio, 27.07.2005.

  1. Modulaatio

    Modulaatio Guest Guest

    Liittynyt:
    27.07.2005
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käyttökokemuksia/mielipiteitä kaivattaisiin kyseisestä kaiuttimesta. Takakanava käyttöön olisi tarkoitus rakentaa 3kpl jos ei kauheen negatiivisia kokemuksia
    kenelläkään noista löydy.
     
  2. TTT

    TTT Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2004
    Viestejä:
    227
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvät on ja helppo rakentaa. Myös jalustojen tarpeettomuus hyvä asia.
     
  3. apex

    apex Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    2 674
    Saadut tykkäykset:
    3
    Juu, ihan kivat on. Itsellä on takana keskellä tuollainen. Tosin nyt jälkikäteen ajateltuna olisi melkein voinut tehdä saman yhdellä W4-655SA Tangbandilla. Hintaa viidesosa ja äänenlaadussa tuskin on mitään kuultavaa eroa.
     
  4. RedStar

    RedStar Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    820
    Saadut tykkäykset:
    0
    mites toimii tollanen takana keskellä, varsinki jos 2 muuta takakajaria on erilaiset? toimiiko jos laittaa sohvan ja seinän väliin (seinän ja sohvan väli 50cm)?
     
  5. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 396
    Saadut tykkäykset:
    1
    mulla on noin, toimii.
     
  6. DTSMan

    DTSMan Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    Hyviä kokemuksia täälläkin. Toimii loistavasti :thumbsup:
     
  7. apex

    apex Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    2 674
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jep. toimii ihan kivasti vaikka surroundit on erilaiset.
     
  8. Modulaatio

    Modulaatio Guest Guest

    Liittynyt:
    27.07.2005
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia informaatiosta. Ei muuta kuin rakentamaan, että pääsee itse testaamaan/kuuntelemaan kuinka toimii.
     
  9. Hermoheikko

    Hermoheikko Guest Guest

    Liittynyt:
    05.03.2005
    Viestejä:
    294
    Saadut tykkäykset:
    0
    En viitsinyt uutta aihetta tehdä, siispä lainaan tätä.

    Rakenteluvimma on nyt kova. Subbaria suunnittelen ja nyt tuli mieleen että jos rakennan subbarin ja sävytän sen saman väriseksi kuin etukaiuttimetkin niin samalla voisi rakentaa aw-surroundeille uudet kotelot. Takakaiuttimethan ei hirveitä äänenpaineita toista niin ajattelin että voisikohan ne tehdä 9mm vanerista? Vanerit olisi jo valmiina.

    Jos sinne kaiuttimen sisään laittaisi esim yhden tuen niin luulen kyllä ettei siitä ongelmaa tule. Etulevy 2x9mm eli 18mm. Sisätilavuuden säilyessä samana ulkomitoiksi tulisi 23cm x 35cm x 15cm.

    Samalla voisi tehdä yhden kaiuttimen lisää :thumbsup:
     
  10. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kai se 9 mm riittää kun laitat esim. kolme rei'itettyä reikälevyä sisään koteloon tueksi. Levyyn voit porata vaikka 4 isoa reikää.
     
  11. MiNopa

    MiNopa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    mitenkäs noi Aw-surroundit toimivat nurkassa. Sohvan ja sivuseinän väli alle 50 cm, toisella puolella taas tilaa enemmän. Entä muuten mielipiteet ko. kaiuttimeen. Olisi mukava päästä jonnekin kuuntelemaan toimiiko oikeasti niinkuin väitetään. Sijoittelun kannalta kuite erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Edessä aw-25i + aw-6i, kannattaisiko takanakin tyytyä noihin kutosiin. :OI
     
  12. Paarma78

    Paarma78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nostetaas tämä taas esille kun itsellä tuli ajankohtaiseksi.

    Eli takakaiuttimien (surround) suhteen on vielä mietintä vaiheessa. Järjestelmä tällä hetkellä:

    Edessä 3x Chorus Compact 662
    Subbari Chorus Vertigo XLS UcD

    Takakaiuttimiksi on kaksi vaihtaria:
    1. Chorus Compact 662 2kpl jalustoille
    2. AW-surround (rakennussarja) 2kpl

    Huone on takakajareiden sijoituksen suhteen hivenen haastava. Sohva on takaseinällä kiinni eikä sen takana ole tilaa. Compact 662 jalustoilla olisi heti sohvan vieressä ja ääni kuuluisi siis tulevan suoraan sivulta.

    AW-surroundien suhteen haluaisinkin tietää että mitenköhän nuo toimisivat jos asentaisi ne elementti alaspäin katon rajaan sohvan sivuille? Olisiko ääni suhteellisen samanlainen kuin lattiasijoituksessa? Ongelmia/etuja? Tämä katonrajapaikka tuli mieleen ja olisi ehdottomasti parempi ratkaisu, jäisi tilaa sohvien sivuille verrattuna muihin ratkaisuihin.

    Tilaäänen tuoton kannalta kun olen kommentteja AW-surroundista lukenut niin olen saanut sellaisen kuvan että tässä minun sijoittelusuunnitelmassa (kajareita ei voi laittaa kuuntelupaikan taakse, vain sivuille) olisi tästä kaiuttimesta selkeä hyöty (verrattuna Compact 662 ratkaisuun). Mitäs mieltä olette? Kommentteja?

    Ja kiitokset vastauksista jo etukäteen! :thumbsup:
     
  13. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    16
    Etupää lähes sama, kuin omakin (3 x 662 + Vertigo XLS). Takana on katon rajassa takanurkissa toisiinsa suunnattuna kaksi merkitöntä halpissarjan kaiutinta. Sohva on takaseinässä kiinni. Omasta mielestä toimii leffojen tilaäänillä ihan ok, musiikki/konserttiesityksistä ei riittävästi kokemuksia.

    Olohuoneessa ollessaan samat halpiskaiuttimet olivat noin 120 cm korkealla jalustalla hieman sisään päin käännettynä vajaan parin metrin päässä kuuntelupaikalta. Samalla etäisyydellä kokeilin lattiasijoitettuja tehdasvalmisteisia AW surroundeja (Chorus Mondo 55). Eroa oli Choruksen hyväksi, mutta huomattavasti odottamaani vähemmän.

    Jos mahdollista, kokeile molempia kaiuttimia katon rajassa. 662 jalustalla kuuntelupaikan vierellä ei varmaan ole kovin hyvä ratkaisu. Itse olen hieman kytistellyt edullista 662-paria nykyisten tilalle takanurkkiin...
     
  14. Paarma78

    Paarma78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Katon rajaan jos asennus tulee, silloin AW-surround olis parempi vaihtoehto "visuaalisesti" (liittimet & refleksiputket saa pois näkyviltä) sekä tuon kehtaa maalata itse mieleiseen väriin. Vaimollakin on siis tähän mielipide! :hitme:

    Mitenkäs tuo nurkka-asetus katonrajassa 662:lla (kaiuttimet vastakkain) toimii kun diskanteissa on suuntaimet? Heikkeneekö "tilaefekti"?

    Nyt kun on laitteiston päivitys menossa niin haluan kiinnittää huomiota noihin surround kaiuttimiin. Edellisessä kokoonpanossa (joissa kaiuttimet ihan vieressä) ei tuo surround ääni oikein toiminut.

    Lattialle en oikein voi tuota AW-surround kaiutinta laittaa sillä jälkikasvua tulossa ja taitaa tulevaisuudessa sitten herkästi rikkoontua :rolleyes:...
     
  15. ATD

    ATD Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2006
    Viestejä:
    546
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itsellä on noin 40cm katosta ja 30cm takaseinästä nurkassa ja hyvin toimii.
     
  16. geru

    geru Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2007
    Viestejä:
    1 389
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pieni kysymys tuosta kotelosta, katselin tuota Hifitalon sivujen kotelopiirrosta, niin onko tuossa pohjassa tosiaan kaksi reikää?
    [​IMG]
    Tuon perusteella näyttäisi että pohjassa on yksi reikä refleksiputkea varten, ja yksi reikä ihan muuten vaan?
     
  17. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Toinen reikä on liitinpaneelia varten.
     
  18. geru

    geru Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2007
    Viestejä:
    1 389
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aaaivan. Ajattelinkin että kyllä minulla nyt sen verran on käsitystä kaiutinkoteloiden toiminnasta, että tuossa ylimääräisessä ilmareiässä ei ole mitään järkeä. :)
     
  19. tolu

    tolu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.08.2007
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri sain omani valmiiksi ( suojakangasta vailla). hyvin toimivat elokuva käytössä. musiikin kuunteluun eivät sovi millään mutta ihan hyvät takapöntöt. suosittelen jos on sijoitus ongelma niin AW- surround on hyvä vaihtoehto.
     
  20. amph1on

    amph1on Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    62
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletteko saaneet projekteja valmiiksi? Itse mietin, josko laittaisi AW-surroundin taakse keskelle, takana muuten AW-6i. Ilmeisesti toimii?