Audax AT080M0-kaiutinelementeille korvaajat

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana martinique, 15.06.2014.

1. _MJH_68

_MJH_68 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    ok, kiitos kommenteista. laitoin yksityisviestinakin kysymyksen, kehtaakko kommentoida sitakin.

2. martinique

martinique Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    En nyt jostain syystä saanut yksityisviestiä lähtemään, joten vastaan tähän, kun ei mitenkään salaista tietoa ole.

Kumijalkojen alla on ruuvit, jotka pitävät pohjan paikallaan. Jalat ovat aika tiukassa, ja erehdyksessä "sahasin" veitsellä pari irti niin, että liimapinta piti kootessa korvata liimalla. Katso tarkasti johtojen napaisuus; muistaakseni Peerlessissä ne olivat päinvastoin kuin Audaxissa. Muilta osin purkaminen ja kokoaminen sujuivat helposti.

3. _MJH_68

_MJH_68 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    ok, kaiuttimen alla on kaksi isompaa tassua ja neljä pienempää. Isompien alla varmaan on ruuvit, mutta onko kaikkien neljän pienemmän alla ruuvit vai pelkästään niiden reunimmaisten alla? Ei turhaan viitsisi irroitella noita tassuja ja liimailla takaisin. En tosiaan tiedä onko se pohja vielä ruuvien lisäksi liimattu tms, olettaisin ettei olisi...

4. martinique

martinique Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Sinulla taitaa olla hieman eri versio kaiuttimista, koska minulla on vain 5kpl yhdenkokoisia tassuja, joista yksi on keskellä pohjaa, eli ruuvit vain kulmissa. Minulla pohja ei ollut liimattu.

5. _MJH_68

_MJH_68 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Mainitsit, että plus ja minus navat olisivat alkuperaisessa ja tuossa peerlessissa ristissa. Varmistin Asian 1,5V paristolla ja elementin napojen koon suhteen ovat ristissa, mutta napojen paikan suhteen eivat ole ristissa eli peerlessissa on samalla paikalla + napa kuin alkuperaisessakin. Erona on se etta Audaxin plus napa on se pienempikokoinen kun taas Peerlessissa isompikokoisempi napa on plusnapa.

Päivitys:
    Kaiuttimet on nyt kasassa ja Peerlessin elementit paikallaan. Ihan ok ne soi. Panin tosin merkille kasatessa, että kaiutin A oli oli lähes täynnä karhun villaa ja tweetterissa oli nelja erilaista komponenttia, yksi suorakulmion mallinen ja kaksi lieriön mallista, yksi isompi ja yksi pienempi. Kaiuttimessa B oli karhunvillaa selkeasti vahemman ja tweetterissa oli yksi suorakulmion mallinen ja kolme lierion mallista komponenttia, yksi isompi ja kaksi pienempaa. Johdotuksissa oli myos kaytetty hiukan erilaisia johtoja. Ei sulla varmaan mitään muistikuvaa noista asioista? Mun kaiuttimet on ostettu 1990 kieppeillä.

Viimeksi muokattu: 02.11.2014
  6. martinique

martinique Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    OK, ehkä se muistelemani ero oli tuo napojen koko. Veikkaisin noista sisusten eroista, että sinulle on vain osunut kaiuttimet eri valmistuseristä. Diskanttielementtejä en itse edes irrottanut, joten en nähnyt kaikkia komponentteja. Minulla oli molemmat aika tiukasti täynnä villaa. Sen merkitys on käsittääkseni suurentaa näennäistä kotelotilavuutta, mutten tullut vertailleeksi, miten paljon se vaikuttaa saundiin.

Viimeksi muokattu: 03.11.2014
  7. _MJH_68

_MJH_68 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta tosiaan, jos laitoit mustan johdon peerlessin isompaan liittimeen sen takia etta se musta johto oli alkuperaisenkin elementin isommassa liittimessa ni sitte ne johdon meni todennakosesti vaarinpain tahan peerlessiin.
    Juu, ihan varmasti nuo mun kaksi kaiutinta on eri erästä ja pieni mahdollisuus on siihenkin etta molemmissa olisi ollut kolme lieriomaista komponenttia tweetterin mutta niin ollen hiukan eri tavalla asemoitu (esim yksi lierio suorakulmion taakse).

osaako joku sanoa kuinka tavallista on etta kaiutinparin eri kaiuttimissa on edellakuvattuja eroja keskenaan ja kuinka paljon esim tuommoinen villan maaran ero ratkaisee soundiin. Sekin tuli mieleen etta joissain oikein tosihifikaiuttimissa voisi olla kaiutinelementtikohtaisesti hiukan erilainen jakosuodin, mutta nama ei nyt niin hifia kuitenkaan oo et siihen kovin helpola uskoisin.