Astianpesukonetta

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana ShockedFIN, 20.04.2011.

  1. ShockedFIN

    ShockedFIN Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2009
    Viestejä:
    36
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pitäisi ostaa uusi astianpesukone. Vaatimuksina pieni hinta, hiljaisuus, tilavuus, pitkäikäisyys ja helppokäyttöisyys. Mitä merkkiä kannattaisi alkaa katselemaan? Viikonloppuna on suunnitelmissa käydä ylivieskan kärkkäisessä. Olisiko siellä jotain alennuksia tarjolla?
     
  2. LSA_Vinnie

    LSA_Vinnie Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2010
    Viestejä:
    236
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä ominaisuuksia et kaipaa koneelta? Noihan oli jo pitkälti ja pitkälle toisiaan poissulkevia. Esim. kallis kone on yleensä hiljainen. Pari desibeliä voi tuntua pieneltä erolta, varsinkin kun se ei suoranaisesti ota kantaa äänen "laatuun" (esim. terävää kilkettä, loisketta, tasaita murinaa), mutta silti itse ainakin arvostan hiljaista keittiötä. Paljon mukavampi kun pystyy puhumaan tavallisella äänellä eikä tarvitse huutaa koneen yli.
     
  3. Aqu

    Aqu Guest Guest

    Liittynyt:
    22.04.2007
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse laitoin Whirlpool:n peruskoneen väliaikaiseen kämppään. Ei ollut ihan halvin malli, mutta kuitenkin sieltä edullisesta päästä. Olisko ollut jotain 350e luokkaa.

    Tuntuu ajavan asiansa. Eikä pidä hirveää ääntä...
     
  4. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    Melkein ostettiin Asko, se kolmikorinen malli. Nättejä ja herättää laatuvaikutelman. Ei kyllä ehditty kokeilla mahtuuko isot lautaset siihen alakoriin. Tiukalta näytti. Ja se kolmas kori on ilman lisäsuutinta joten en tiedä onko se hyvä juttu sitten.

    Askot onkin liki tonnin....

    Mutta sitten äänestettiin lompakolla ja ostettiin kiinalainen(!) Sandström. Sen muovisen liitäntäletkun heivasin heti mäkeen ja ostin teräspunotun bauhaussista.


    Plussat:
    - on kyllä hiljainen
    - ohjelmat hyvin kuvattu
    - nätti
    - kannessa pesuajan näyttö insinööreille :)

    Miinukset:
    - se paineletku olisi ollut muovia!
    - piippailee hiljakseen jos ei sammuta
    - sai survoa kalusteisiin (se ääneneristysmatto kanittaa)
    - piiiiiiiitkät ohjelmat: P4 pesuun menee kaksi ja puoli tuntia!


    yleistä:


    Hyviä koreja on tosi vähän. Vanhan upo pisaran korit olivat paremmat kuin missään uudessa joita katseltiin.
     
  5. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Itse olen erittäin tyytyväinen ylimpään koriin jossa kuuluu pestä aterimet. Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sellainen irtokori jossa lusikat jne ovat toisissaan kiinni ja välit eivät puhdistu.

    Meillä taitaa olla tämä tai vastaava malli:
    http://www.siemens-home.fi/tuotetie...stianpesukoneet/SN45T282SK.html?source=browse

    Erittäin hienoa on myös "vario speed" -toiminto jolla (kaikista nykyisistä tiskareista tutun) liki 3h pesuajan saa kutistettua reiluun tuntiin.

    Taisi jäädä 690e hintaa tuolle.
     
  6. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Pitääpä peesata Huppea ja kehua Siemensiä. Meillä tämmöinen:

    SX65T090SK

    On erittäin hiljainen, tilava, erillinen ruokailuvälinekori on loistava. Samoin VarioSpeed on todella hyvä toiminnallisuus jota oikeasti tulee kyllä paljon käytettyä. Muutoinkin kone antaa kaikin puolin laadukkaan vaikutelman. En kyllä oikeastaan mitään huonoa tuosta koneesta keksi.
     
  7. Aqu

    Aqu Guest Guest

    Liittynyt:
    22.04.2007
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellänikin on tuossa whirlpoolissa tuo aterinhylly. Piti ihan siksi ottaa kun olen katsonut tuohon uuteen kämppään tuollaista samanlaista konetta kuin Hupella, mutta täysin integroituna. Täyttäminen ei ole ihan niin nopeaa, mutta se onkin ainoa miinus.
     
  8. Snpp

    Snpp Ehkä se on pora. Tukijoukot

    Liittynyt:
    29.03.2001
    Viestejä:
    965
    Saadut tykkäykset:
    3
    Siemens tännekin kannettiin ja tuolla ylähyllyllä myös, joskin eri malli (pykälää alempi) kuin edellisillä.

    Kokemuksia paha sanoa, kun on ensipesu käynnissä, mutta hiljainen ainakin on, mikä on ihan loistohomma, sen verran keskellä taloa tuo on. Plus jos yösähköllä tulee ajettua.
     
  9. LSA_Vinnie

    LSA_Vinnie Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2010
    Viestejä:
    236
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yhtenä vinkkinä vielä tosiaan voisi korostaa tuota astioiden sopivuutta koneeseen. Melkein kannatatisi ottaa sinne kauppaan mukaan niitä astioita, mitä sinne alas meinaa saada mahtumaan. Kuullostaa ihan tyhmältä, mutta jos koneen käyttöikä on lähemmäs 10 vuottakin, niin se v-käyrä voi vähän tässä ajassa ehtiä nousta...

    Jos ne eivät sinne sovi, tai niitä joutuu laittamaan vaikka "joka toiseen" tai joka kolmanteen rakoon, niin kärsii aika rajusti pesukapasiteetti.

    Mitä noihin pesuaikoihin tulee, niin selkeästi sitä ekologisuutta on haettu sillä pesuajan pidentämisellä ja veden lämpötilan laskemisella, jolloin keskimäärin kulutetaan vähemmän energiaa. Eli tuollaiset parin tunnin pesuajat ovat ihan normaaleja nykykoneilla. Jos ohjelman kesto häiritsee, niin useinhan sitten löytyy pikaohjelmia tai sitten vähän paremmissa malleissa koneen voi vaikka ajastaa, jolloin vaikka pesu tapahtuu yöllä ja astiat ovat valmiina aamulla. Yöllä voi päästä hyötymään vielä mahdollisista yösähköistä tms.
     
  10. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Meillä on Boschin tiskikone, samoin edellisessä kämpässä. Hyviä vehkeitä, kun ei niitä ihan kaikkein halvimpia malleja hommaa. Samaa konserniahan tuo on Siemensin kanssa nykyisin.

    Meillä aterimet on alatasolla korissa, mutta eivät yhdessä nipussa toisissaan kiinni vaan kivasti toistaan eroteltuina. Puhdasta on tullut.

    Variospeed löytyy myös meidän koneesta. Harvemmin tulee nuukana miehenä käytettyä, koska se syö samalla säästöt veden- ja sähkökulutuksesta. :D

    Hiljaisuutta osaa todella arvostaa, etenkin kun tulee usein laitettua kone pyörimään ajastimella yöksi. Yösähköllä lisää säästöä siis. ;)

    Oliskohan meidän kone maksanut Prismassa teräksen värisenä jotain 600-700 eeroa.
     
  11. Käikäle

    Käikäle Guest Guest

    Liittynyt:
    14.03.2001
    Viestejä:
    992
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oikeastiko 3h? Nykyisen kämpän kellastanut minkälie merkkinen peruskone huitasee astiat puhtaaksi puolessa tunnissa. Uuteen torppaan tulossa Siemensiltä joku vanhentunut malli viidellä sadalla. Näyttäisi kyllä olevan aika äänekäs.
    http://www.siemens-home.fi/SN64E001SK.html?source=comparision

    edit: aterimet on nykyisessä korissa ja ei mitään ongelmia puhdistumisen kanssa. Latomistavalla ja puhtausasteella on varmaan oma vaikutuksensa.
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2011
  12. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Se on tätä nykyaikaa, kiireettömän ja säästäväisen ihmisen laatuaikaa ;)

    2h38min ehdotti juuri kun testasin normaaliohjelmaa. Meidän edellinen, Siemensin paras malli täysintegroituna vuodelta 2005 pesi normaaliohjelmalla jotain 187 minuuttia. Pikapesun kun valitsi, se lyhensi ainoastaan kuivausaikaa ja astiat jäivät märäksi, ohjelma kesti kuitenkin lähes yhtä pitkään. Variospeed oli yksi tärkeimmistä valintakriteereistäni tässä uudessa koneessa. Tuo edellinen, Siemensin paras malli oli hyvä koska kaikki hyllyt olivat täysin muunneltavissa lautastelineineen, jotka pystyi siis taittamaan alas. Mutta kun se pikapesu puuttui... Siinä oli lisäksi peltien pesu-suutin jonka sai ylähyllyn tilalle, se oli loistava ominaisuus myös.
     
  13. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuosta tulikin mieleeni, että myyjä mainosti meidän koneessa olevan tommonen, mutta enpä ole asiaa huomannut saati suutinta nähnyt. Täytyypä selvittää asiaa. :hitme:
     
  14. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    Kannattaa kattoa ohjekirjasta pystyykö koneen liittämään kuumaan veteen. Lyhentää meinaan pesuaikaa kummasti. Kyseisen menetelmän kustannussäästö tai -korotus riippuu tottakai siitä, millä tavoin lämpimän vetensä lämmittää.

    Mulla särkyi koneessa muutamia juomalaseja, kunnes liitin koneen kuumaan veteen (ohjekirjan mukaan max veden lämpötila 65C). Nykyään siis myös huuhtelee kuumalla, eikä lämpöshokkia näin synny. Lämmitän veteni yösähköllä ja tiskailen yleensä päivisin, joten säästöä tuskin tulee (vs. esimerkiksi maa- tai kaukolämpö), mutta eipä hajoa laseja enää ja ohjelma kestää vain 1h 10min.
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2011
  15. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    16
    Muutama koneellinen mennyt harjoitellessa Siemensin SN45M503SK -koneen kanssa. Muutamaa eri ohjelmaa on kokeiltu, viimeisenä Eco 50 joka kestää n. 2,5 h. Vario Speedillä aika oli lyhyempi, mutta astiat märkiä. Tässä mallissa ei ole tehokuivausta, kone on kylmävesiliitännässä kiinni.

    Puhdasta tulee kyllä, mutta astiat jäävät hyvinkin märiksi. Onko hyviä vinkkejä asiaan?
     
  16. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    En omista astianpesukonetta, mutta eikös astiat voi jättää kuivumaan koneeseen ovi raollaan? :)

    Miettinyt koneen hankintaa itsekin, mutta kaupassa näitä pesukoneen pulveripalojen hintoja katsellessa tulin miettineeksi, että taitaa kone jäädä ostamatta. Tuommonen tiskiaineputeli, kun ei maksa kuin pari euroa ja kestää ties kuinka kauan.Tuleeko astioiden pesu koneella käsinpesua paljonkin kalliimmaksi? Tietysti aikaa säästyy, jos on pesuetta jos toistakin, mutta esim. kahden hengen taloudessa koneen omistaminen tuntuu hieman turhalta.
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2011
  17. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kuuma käyttövesi tulee minulla kalliimmaksi kuin sähköllä itse lämmitetty. Laskin tämän jokunen vuosi sitten ja lopetin kuuman veden käytön sapuskahommissa. Lämmitän vedenkeittimellä vettä kun tiskaan käsin astiat. Poikkeuksena erikoispäivät, suursiivous tms., jolloin surutta käytän kuumaa vettä, koska siivoan tyyliin: kerran 10 vuodessa.

    Älkää siis uskoko urbaanilegendoja kuuman veden halpuudesta, laskekaa omin sormin tai taskulaskimin, paljonko vetenne maksaa sähköllä kuumennettuna tai hanasta kuumaa vettä ottaen.



    Hypoteettinen esimerkkilaskelma (etsikää tarkat kaavat muualta, minä en ole fyysikko):

    1 litra vettä 65 asteen verran lisää lämmitettynä kuluttaa sähköä 75,5 wattituntia. Kuutiometri eli 1000 litraa kuluttaa 75,5 kWh.

    Jos sähkö maksaa 0,1 € / kWh niin vesikuution lämmitys 65 astetta kuumemmaksi maksaa tällöin 7,55 euroa.

    Kutakin lämmitysastetta kohden yhden kuutiometrin sähkölämmitys vie 1,16154 kWh ja se maksaa noin 0,116 euroa.



    Jos taloyhtiö myy kuumaa vettä hanasta vaikkapa 9 eurolla per kuutiometri, se tulee liian kalliiksi, ei kannata ottaa hanasta.

    Jos taloyhtiön "kuuma vesi" on vain 55-asteista, sekin pitää huomioida raskauttavana seikkana. Oletetaan, että kylmä vesi on 5-asteista, joten itse sähköllä lämmittämisessä tarvitaan 50 asteen lämmönnosto, ja se maksaa kuutiometriä kohden 50 * 0,116 = 5,80 euroa. Eli aina kun taloyhtiö myy kuumaa vettä kalliimmalla kuin 5,80 € per kuutiometri, hana pidetään kiinni ja lämmitetään itse omat kuumat vedet. Jos siis haluaa säästää rahaa.

    Turha leikkiä ekologista veden/sähkönsäästäjää jos ei myös toimi puheidensa mukaan. Minä en veden hintariistoa siedä ja pesen itseni kylmässä suihkussa kesäisin, silloin vesi on noin 10-asteista ja siihen ei kuole. Talvella kylmä vesi hipoo nollaa (meidän spurgu-taloyhtiössämme ei ole kunnolla lämpöeristettyjä vesiputkia), joten talvella kerran kuussa suihkutan itseni kuumalla vedellä. Eniweis, olen kaupungin pienimmän vesilaskun omaava paviaani. Sähkölasku taas on maan pahin, noin suunnilleen. Yli 20 tietokonetta lämmittävät kämppää niin pirusti, että lämpöpatteritkin täytyy pitää suljettuna; en käytä lämmitysverkoston kuumaa vettä, vaikka se minulle ilmaista olisikin.

    .
     
  18. Japsu1

    Japsu1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.05.2006
    Viestejä:
    728
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä pakkko noita kalliita "pulveripaloja" on ostella? Itse olen aina käyttänyt kaikissa koneissamme kilon "kanisterissä" olevaa irtoainetta joka meidän 2 hengen huushollissa riittä useamman kuukauden.
    http://www.ruokatori.fi/epages/Ruokatori.sf?ObjectPath=/Shops/Ruokatori/Products/6415330007294

    Ainetta ei koskaan pidä laittaa niin paljon kun lokeroon mahtuu, kokeilemalla selviää sopiva annostus.
    Ja jos paikkakunnan vesi on niin kovaa että pesukonesuolaa suositellaan niin sitä saa Tarjoustalosta puolta halvemmalla kuin noista kodinkoneliikkeistä tai heidän huolloista ja sitäkin voi sitten kokeilemalla lisätä. Sama juttu kirkasteen kanssa, Pirkka tai Rainbow sarjoissa löytyy halvalla yhtä hyvää kuin merkkituotteissa ja käyttö ei ole mitenkään pakollista, takavuosina yhdessä koneessa ei koskaan käytty mitään suoloja ja kirkasteita eikä se haitannut menoa yhtään.:D

    Mutta jos käyttää noita tabletteja niin käyttää jatkuvasti turhia kemikaaleja...

    http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1283034-astianpesuaine-vertailu-koneeseen/
     
  19. Japsu1

    Japsu1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.05.2006
    Viestejä:
    728
    Saadut tykkäykset:
    0
    Entä kun yhtiö ei myy muuta kuin kylmää vettä 3,50 euro/m3 ja itse omalla sähköllä (keskihinta 5,73snt/kWh) lämmitän sen varaajassa ja säädän itse ulostulevan lämpötilan, miten silloin kannattaa toimia? :confused:
     
  20. Hellcat79

    Hellcat79 Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2007
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en oikein ymmärrä mitä merkitystä on sillä miten nopeasti tiskikone astiat pesee. Tuskin koskaan on sellaista tilannetta, että sitä odotellaan koneen saavat astiat puhtaaksi, jotta sinne saisi lisää tiskiä. Minusta ihan sama vaikka kone pesisi 5 tuntia noita astioita.

    Itsellä ollut nyt vuoden käytössä halpa Rosenlewin täysin integroitu ja ei mitään valittamista, mutta ei kehuttavaakaan.