Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. samsamsam

    samsamsam Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.04.2004
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    0
    Enpä ole ennen tällaisesta mainospsykologiasta kuullut enkä siitä ymmärrä tämän jälkeenkään mitään...
     
  2. Don MC

    Don MC Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 161
    Saadut tykkäykset:
    15
    Kaipa siinä viitataan samankaltaiseen väärän tiedon levittämiseen, kuin mitä "80% tuuheammat ripset"-mainoksissa harrastetaan?
     
  3. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kuten saadaan joka vuosi aikaiseksi "50 % puhtaampi pyykki" kuin aiemman sukupolven pesuaineella.

    Outoa sinänsä, että kun lasketaan puhtauden lisääntymisen prosentit yhteen 50-luvulta alkaen, poistutaan fysiikan laeista ja astutaan mainostajien matematiikan alueelle. Koska tänään pyykki olisi mainostajien matematiikalla 6546541651651651561556156 % puhtaammaksi pesevä kuin vuonna 55, kun merkin ensimmäinen pesuaine myyntiin tuli. Käytännössä puhtauden kanssa on tapahtunut päinvastainen ilmiö: ennen pyykki oli puhtaampaa kuin nykyään, koska ennen käytettiin voimakkaan myrkyllisiä pesuaineita ja kiehuvaa vettä.

    Oikeampi mainoslause olisi tämä: Osta Uusi EkoPesuaine, se pesee pyykin 37% niin puhtaaksi kuin lipeässä ja ddt:ssä keitetty pyykki vuonna 1955.



    Jos "ripsiä 40% pidentävä ripsiväri" olisi fysiikan lakien vallitessa totta, niin nykyään, verrattuna vuoden 1955 tilanteeseen, ihmisillä olisi 987654 kilometriä pitkät ripset. Ripset olisi käämitty isoille keloille ja keloja kuskattaisiin ihmisen perässä rekkajonon avulla. Liukuportaissa tulisi ongelmia, koska rekat eivät mahdu tavaratalojen sisään. Siispä ripsikelat jäisivät parkkipaikalle odottamaan ja kelalta päästetään ripsiä ulos sen verran kuin ihminen niitä kävellessään tarvitsee. Kilometrin verran kun ripsiä ottaa kelalta esille, pärjää tavaratalokäynnistä. Pitää muistaa peruuttaa samoja askelia takaisin tavaratalosta rekkaan, muuten ripset jumiutuvat tavarataloon ja menevät sekaisin jonkun muun kanssa, joka siellä ripsiään perässään laahaa.

    Ainoa raukkapolo oliorykelmä, joka voi edes teoriassa uskoa mainosmatematiikka, on hameväki. Yksikään kolmijalkainen ei voi olla niin tyhmä, että ottaisi todesta mainostajien väitteet. Anteeksi, löytyi kuitenkin yksi kolmijalkaisten ryhmä, jolla on aivoissaan hameväen herkkäuskoisuus: amish-viiksivallut. He nimittäin uskovat, että hevosvoimamäärä lisääntyy kun Korollan Pakoputken vaihtaa ja melutaso kasvaa 30 dB. Myös Karvanopilla kuulemma saa 45 hevosvoimaa lisää.

    Kaikki nuo kapiset lisäkaakit kylläkin laukkaavat pelkästään amishviiksen ontossa pääkopassa. Fysikaalisessa maailmassa tarvitaan ihan muut keinot konimäärän lisäämiseksi. Puristusten lisäys on hyvä keino, hyötysuhdetta parantava. Se kaipaa nykyisillä pellebensoilla avukseen nakutustunnistimen asentamisen wanhaan kumijalkaan, tai moottorinhallinnan ohjelmoinnin muuttamisen uuteen. Vasta jos kierroslukua aletaan kasvattaa alkuperäistä suuremmaksi, pakoputken vaihto ja imupuoilen avarrus tulee hyödyksi. Samalla voi joutua uusimaan kiertokangen ja männän laakerit, jopa kiertokangetkin. Polttoaineen syöttölaitteetkin pitää uusia. Tehon tuplaamisen tarvitsemaa tuplamäärää polttolitkua kun ei saa mahtumaan läpi vanhan kaasarin tai ruiskupumpun+suuttimien läpi. Ja niin edelleen. Missään tapauksessa ne karvanoppametodit eivät tehoa kasvata. Vaikka Korollamyyjä miten lupaisi 50% lisää tehoa "pakoputkea vaihtamalla". Myyjä unohtaa sopivasti mainita, että samalla pitäisi ostaa 5000 eurolla muitakin kilpaluokan erikoiskomponentteja, että uudesta avarasta pakoputkesta saa edut käyttöönsä. Saapahan edes sen putken kaupaksi, ja osa ostajista sitten joutuu ostamaan ne loputkin osat, jos rahaa piisaa. Kannattaako sijoittaa 5000 euron osia 500 euron ruosteiseen Korollaan, se on toinen juttu. Mainosmisten mielestä tietysti kannattaa!
     
  4. Samppa

    Samppa Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 056
    Saadut tykkäykset:
    16
    Fazerkin tämän osaa, kun taannoin pienensivät suklaapatukoitaan, mutta hinta säilyi samana. Toiselta foorumilta poimitut Fazerin perustelut ovat aika hienot. Pienempiä patukoita on kalliimpi valmistaa, asiakkaat saavat vähemmän rahalleen vastinetta, mutta kuitenkin kaikki osapuolet ovat jollain logiikalla tyytyväisiä:

    "Tavoitteenamme on vastata kuluttajien tarpeisiin ja huoltaa tuotteita
    siten, että ne pysyvät ajan tasalla. Aiemmin saamamme palautteen mukaan 44
    - 45 g täyte- ja täyssuklaapatukoidemme palakoko koettiin liian suureksi ja
    kulmikkaaksi. Myös trendi hitaaseen nautiskeluun suunnattujen
    suklaapatukoiden osalta näyttää menevän kohti pienempää ja sirompaa,
    paremmin suussa sulavaa palakokoa.

    Muutosprojektit ovat isoja joten kovin kevyin perustein muutoksia ei tehdä.
    Nyt meillä oli kuitenkin mahdollisuus muokata tuotteita nautinnollisemmiksi
    uusien sirompien muottien avulla, joten kaikki Karl Fazer, Geisha ja
    Fazerina suklaapatukkamme muuttuivat kesän aikana 37g - 39g- painoisiksi.
    Koon pienentyessä myös kilomääräinen tuotantokapasiteetti laskee: pystymme
    tuottamaan tunnissa saman verran pieniä patukoita kuin ennen suurempia,
    näin niiden tuotantokustannukset (per patukka) ovat ennallaan. Tämä
    tarkoittaa kilohinnan nousemista ja näkyy myös patukoiden hinnassa.
    Toivomme, että lisääntynyt nautinnollisuus korvaa kasvaneen kilohinnan -
    tämä on ollut muutoksen tavoite."
     
  5. Tilt-type

    Tilt-type Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 118
    Saadut tykkäykset:
    181
    Näiden takia mä rakastan DVB-G:tä :D

    Minulle on kehittynyt sellainen mainostenvälttelytaito, etten vahingossakaan taltioi niistä mieleeni mitään. Joku hauska lause saattaa jäädä päähän pyörimään, mutten osaa yhdistää sitä mihinkään tuotteeseen. Veikkaan syyksi sitä, etten koskaan katso mainoksia. Kuunnella voin silloin harvoin kun katson mainoskanavia livenä, mutten katso. Eipä niissä ole mitään katsomista. Toki ei se aivan mustavalkoista ole... Kyllä varmaan 5% mainoksista pääsee muurista läpi. Usein ne on niitä, jotka jatkaa vanhaa sarjaa. Kuten "elämä on".

    Eilen Perhe paketissa sarjan jakson parhaat naurut tarjosi yläkulmaan ilmaantunut pinkki infoboksi "Tuksu menee naimisiin TV Viidellä 3.3 kello 20". En googlannut tuota aikaa. Nämä oikeasti tärkeät asiat kun tuppaa tarttumaan aivoihin kristallinkirkkaina kuvina. Enää reilu pari viikkoa...
     
  6. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Miksei suklaatehtaaseen ole päästetty ainoatakaan peruskoulun ekan luokan onnistuneesti läpäissyttä?

    Olenko maapallon ainoa, joka ymmärtää, että suklaapalan koon pienennys EI tarkoita suklaalevyn tai patukan kokonaissuklaamäärän muutosta.

    Laskin valmiiksi vähälahjaisille suklaatehtailijoille=kusettajille=riistäjille, joilta puuttuu päästä joka ainoa elävä aivosolu, miten patukan PAINO PYSYY SAMANA, täysin riippumatta palojen määrästä tai palan painosta:

    45 g suklaapatukka:

    Koodi:
    kpl      grammaa
    paloja   per pala
    
     1	45,000
     2	22,500
     3	15,000
     4	11,250
     5	 9,000
     6	 7,500
     7	 6,429
     8	 5,625
     9	 5,000
    10	 4,500
    11	 4,091
    12	 3,750
    13	 3,462
    14	 3,214
    15	 3,000
    16	 2,813
    17	 2,647
    18	 2,500
    19	 2,368
    20	 2,250
    21	 2,143
    22	 2,045
    23	 1,957
    24	 1,875
    25	 1,800
    26	 1,731
    27	 1,667
    28	 1,607
    29	 1,552
    30	 1,500
    31	 1,452
    32	 1,406
    33	 1,364
    34	 1,324
    35	 1,286
    36	 1,250
    37	 1,216
    38	 1,184
    39	 1,154
    40	 1,125
    41	 1,098
    42	 1,071
    43	 1,047
    44	 1,023
    45	 1,000
    46	 0,978
    47	 0,957
    48	 0,938
    49	 0,918
    50	 0,900

    Lyhyt ohje suklaatehtailijoille:

    Jos "kuluttaja" haluaa pienempää palakokoa, se voidaan tehdä muuttamatta patukan kokonaissuklaamäärää.

    Jos joku ei halua ostaa patukkaa, jossa on 6 kpl 7,500 gramman palasia, niin valmistakaa heille vaikka patukka, jossa on 9 kpl 5,000 gramman paloja. Tai jokin muu vaihtoehto listaltani. Kunhan ensin palkkaatte tehtaallenne jonkun, joka osaa lukea tekstiä ja numeroita. Sekin ikävä kyllä vaatii peruskoulun ekan luokan läpäisemisen onnistuneesti.

    Mistä helvetin muropaketista suklaatehtailijat ovat saaneet peruskoulun ekan luokan päästötodistuksensa?
     
  7. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Suklaapalan koon muuttaminen ei ole pieni asia, siinä tuote muuttuu täysin toisenlaiseksi, uudenlaiseksi. Huonommaksi kuin entinen, todennäköisesti.

    Selvennän. Suklaapala, jossa on pinnalla kiinteää suklaata ja sisällä pehmeämpi sisus, on tarkasti suunniteltu kokonaisuus, jossa pintasuklaakerroksen paksuus JA pinnan ala (sekä pinnan muoto) muodostaa tarkasti suuhun sopivan puruvastuksen.

    1) Jos suklaamäärän säästämiseksi pinnan alaa pienennetään ja pidetään seinämävahvuus ennallaan, pala muuttuu liian kovaksi, se vaurioittaa ikeniä kovan puraisun jälkeen tai hampaan lipsahtaessa. Lisäksi sisäosan pehmeä ainemäärä pienenee, makuelämys latistuu. Pinnan pienennys ei kelpaa ratkaisuksi palakoon pienentämiseen.

    2) Jos suklaamäärän säästämiseksi pinnan seinämävahvuus ohennetaan ja pintaa pienennetään, että sama puruvoima riittäisi pilkkomiseen, silloin sisällä olevaa pehmeää ainetta on suhteessa enemmän kuin ennen, se alkaa dominoida syöntielämystä maullaan ja struktuurillaan. Tämän kompensaatioksi sisään pitää jättää tyhjä ilmakupla. Palan koko siis pienenee ulkoa sekä muuttuu sisältä ontoksi. Päivänselvää on, että on syntynyt täysin uusi tuote, joka ei muistuta entistä enää mitenkään.

    3) Idioottien kuluttajien "mää nyhverönyssykkä heikkohampainen tohvelisankari haluan pienempää palakokoa" takia tuhotaan perinteikkäät suklaat. Entiset ammattikäyttäjät joutuvat lopettamaan suklaansa syömisen.



    Suklaapalan koko ei ole mikään plasebojuttu tai vitsi. Jokainen, joka on maistanut esim. Geisha-suklaata, teitää, että se on parasta nimenomaan patukkakoossa, ja menettää makuaan/tuntumaansa kaikissa muissa kokoluokissa. Suklaalevynä se kiikun kaakun vielä menettelee heikkona hetkenä hätätilassa, mutta käärepaperiset karamellikokoiset palat ovat jo aivan perseestä, käytännössä syömäkelvotomia.

    Olen lähes varmuudella maapallon ainoa, joka ymmärtää, että palan kokoon EI SAA kajota. Pitäisi saada lottovoitto ja ostaa 10 kuutiometriä suklaita omaan varastoon, jos/kun vielä niitä myydään perinteisellä palakoolla.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2011
  8. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    121
    Uskon että ripsiväri ei vaikuta ihmisen ripsien pituutta säätelevään geeniin, vaan ripsien pituus palaa jokaisen sukupolven kohdalla alkutilanteeseen. Mainos lupaa tietenkin pidentää olemassa olevia luomuripsiä 40%. Mikäli myös vuonna 1955 tai 1995 tai 2005 myytiin myös 40% pidentävää väriä, niin todellisuudessa ripsiväri ei ole kehittynyt lainkaan. Pituuden prosentuaalinen lisäys onkin edelleen samalla tasolla kuin silloin ennen.

    E: On kehitystä ilmeisesti kuitenkin tapahtunut, mikäli vuoden 1955 ripsiväri lupasi tuon 40% pidennyksen (minä en ole sen aikaisia ripsivärimainoksia nähnyt). Nykyiset värit muistaakseni lupaavat mainoksien perusteella jopa 80% pidempiä ripsiä. "Teho" on kasvanut 29%.
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2011
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 390
    Saadut tykkäykset:
    621
    Tuon kirjoittanut copy ansaitsee vuoden BULLSHIT-palkinnon! :thumbsup:
     
  10. Super-J

    Super-J Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 473
    Saadut tykkäykset:
    252
    Mistä sinäkin olet matematiikkaa opetellut..? :rolleyes: EI kai niitä prosentteja yhteen lasketa vaan otetaan siitä aiemman sukupolven pesutuloksesta 50% likaa pois. Siis likaa on aina puolet vähemmän. Lian määrässä vaikka grammoina mitattuna ero edelliseen sukupolveen on aina pienempi ja pienempi, nykyään jo todella pieni. Ehkä jopa mitättömän pieni.

    Graafinen esimerkki, O-kirjaimet esittävät likaa pestyssä pyykissä:

    2006 OOOOOOOOOOOOOOOO
    2007 OOOOOOOO
    2008 OOOO
    2009 OO
    2010 O
    2011 ( (<-puoli oota)

    Eli tuota se 50% puhtaampi tulos siis tarkoittaa, olettaen että parannusta tapahtuu joka vuosi.

    edit:
    Tuli tätä pohdittua vielä vähän lisää... Matemaattisesti siis tuota likamäärän puolittamista voidaan jatkaa vaikka loputtomiin, mutta reaalimaailmassa raja saattaa tulla jossain kohtaa vastaan. Nimittäin kun tarpeeksi pitkälle jatketaan, aletaan jo halkaisemaan atomeja ja puolittamaan neutroneja... nykyisellään fysiikan tuntemus ei vielä riitä juurikaan tuota pidemmälle mutta ehkä on olemassa vielä paljon pienempiäkin hiukkasia, joita puhtaassa pyykissa voi pesun jälkeen olla jäljellä ja joita pesuainevalmistajat voivat yrittää sieltä poistaa ja puolittaa. Toisaalta kun puhutaan atomien halkomisesta niin tulee väistämättä mieleen että jonkinlaisen ydinreaktion vaarakin on siinä olemassa. Kannattaa siis harkita tarkkaan kuinka tehokasta pesuainetta käyttää. :)
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2011
  11. monkeyalert

    monkeyalert Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    436
    Saadut tykkäykset:
    1
    En voi käsittää miksi hakuteoksissa tai kirjojen hakemistossa asiasanan 'väärillä' synonyymeillä etsiessä ei ko. synonyymin kohdalle voi merkitä suoraan sivunumeroa aiheeseen vaan viitataan ks. 'oikea synonyymi'.

    Esim. (mielivaltainen esimerkki)

    metafora ks. vertauskuva

    Ensin etsit siis metaforan hakemistosta, sitten joudut etsimään vertauskuvan hakemistosta, ja vasta sitten saat sivunumeron, joilla asiaa käsitellään.

    Miksei voi merkitä vain esim.

    metafora ks. vertauskuva s. [sivunumero]
     
  12. Super-J

    Super-J Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 473
    Saadut tykkäykset:
    252
    Koska kirjan tekijät eivät tiedä millä sivulla se tieto on?
     
  13. koomapoika

    koomapoika Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.09.2006
    Viestejä:
    884
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei voi ymmärtää, miten Puhdistuksesta on tehty näytelmä. Ja kommenteista päätellen se ei yleisöön tainnut Nykissä oikein upota. Ihme.
     
  14. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Puhdistus on alunperin kirjoitettu näytelmäksi.
     
  15. hanppu

    hanppu Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.12.2006
    Viestejä:
    165
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elintarviketeollisuus. Joka teklee hommaansa mainosmiesten kanssa ja me viellä onnellisena ostetaan p4sk44 mitä ne suoltavat.
    Samanmoista kusetusta ei taida muualla olla (jätän uskonnot pois). Jos vaniljan maku tehdään lahokuusesta :hitme: ja luontaiset aromit tarkoittavat sitä, että banaanin maku tehdään mandariinin, omenan ja päärynän uutteista laboratoriossa. Pelkkä aromi taas tehdään kemiallisesti ja on molekyylitasoltaan tismalleen sama, kuin tämä luontainen.
    Sit ihmiset vielä innoissaan ostavat kevyt tuotteita.
    Kevyt = vähemmän rasvaa
    Vähemmän rasvaa = lisättyä vettä
    lisätty vesi = vääränlainen koostumus, heikentynyt maku, halvempi valmistaa...
    ja kun koostumus menee ketuiksi pitää lisätä lisäaineita jotta koostumus muuttuisi lähemmäksi alkuperäistä. Maku puolella homma toimii samallalailla lisätään E620-635 ja suolaa niin taas on jokin maku. (ei alkuperäinen mutta jokin kumminkin).:OI
    Niin ja vaikka kevyt tuotteet on halvempi valmistaa ne maksavat enemmän.
    Tässä vain pieni pinnan raapaisu miten persuuksillaan systeemi on.

    Suosittelen lukemaan nämä kirjat:
    -Aitoa Ruokaa http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9789529969784
    -Petos Lautasella http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510345393

    Kertovat kuinka homma nykyään toimii.
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2011
  16. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tekisi mieli sanoa tähän kohtaan "hui kamala".
     
  17. Tilt-type

    Tilt-type Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 118
    Saadut tykkäykset:
    181
    Huvittavinta esimerkiksi jugurttimauissa on se, ettei mikään niistä maistu oikeasti sille mille pitäisi, paitsi ne joissa on oikeita hedelmänpaloja. Esim. banaanijugurtti. Hyväähän se on, mutta banaaninmakuista? Jokaiselle meistä on taottu sen "banaani" päähän.
     
  18. Samppa

    Samppa Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 056
    Saadut tykkäykset:
    16
    Aihetta käsittelee tänään TV2 22:05 Silminnäkijä: Väärennetty ruoka.
     
  19. SkidistiHifisti

    SkidistiHifisti Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.09.2009
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
  20. ana198

    ana198 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    0