Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Liikenneturva, 10.4.2003:
    "Tänä keväänä yksi tai useampi autoilija ajoi päin punaisia valoja joka kuudes kerta, kun liikennevalot vaihtuivat... ...Punaisia päin ajaminen on edelleen ongelma suurissa kaupungeissa kuten Tampereella, Turussa ja Oulussa."​

    Liikenneturva, 09.05.2006:
    "Liikenneturvan tarkkailujen mukaan autoilijat noudattavat liikennevaloja aiempaa huonommin. Päin punaista ajetaan joka neljäs kerta... ...Eniten punaisia päin ajetaan edelleen Oulussa, Tampereella ja Turussa."​

    HS 03.08.2010:
    "Liikenneturva selvitti punaisia päin ajamista alkukesästä tehdyssä seurannassa. Tulos oli masentava, sillä yli neljäsosassa havannoista yksi tai useampi autoilija kaasutti päin punaista.
    Helsingissä punaisia päin ajettiin muuta maata useammin. Kun koko maassa rikkomusten osuus oli 27 prosenttia, nousi se Helsingissä 40 prosenttiin.

    Kyselytutkimuksessa peräti 90 prosenttia autoilijoista ilmoitti pitävänsä punaista päin ajamista erittäin vakavana tai vakavana liikennerikkomuksena."​



    Eli ilmeisesti em. jenkkikäytäntö ollaan meillekin pikkuhiljaa omaksumassa jo ennen kuin se edes on kirjattu tieliikennelakiin. Tosin sillä erolla, että myös vasemmalle saa kääntyä ja suoraankin voi jatkaa, jos haluaa. Kunhan vain pitää tilannenopeuden varmasti riittävän korkeana ja ilmoittaa aikeistaan selkeitä kansainvälisiä käsimerkkejä käyttäen, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman kitkattomasti.
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Oulu tuntuu aina olevan kärkisijoilla noissa tutkimuksissa. Hyvä me! En tiedä muista kaupungeista, mutta tuntuu, että täällä bussit ajavat eniten päin punaisia. Voi tosin olla, että ne tulee huomoitua helpommin koonsa vuoksi.

    Oulussa on myös pari busseille hankalaa paikkaa. Esimerkiksi tämä on hankala paikka, jos bussi haluaa lähteä eteenpäin eikä seuraavasta risteyksestä oikealle. (Kuva on aikalailla venytytetty, joten risteys on oikeasti lähempänä) Kyseinen bussipysäkki sijaitsee oikealla kaistalla eikä bussin etuajo-oikeus tässä tapauksessa päde silloin, kun bussi haluaisi vaihtaa keskikaistalle. Samanlaisia paikkoja on varmasti muissakin kaupungeissa. Ongelma tulee tietenkin silloin, kun keskimmäistä kaistaa ajava auto pitää väkisin kiinni omasta etuajo-oikeudesta ja bussikuski luulee saavansa vaihtaa keskikaistalle, kun lähtee pysäkiltä. Pari kertaa olen todistanut lukkojarrutusta ettei auto törmäisi lähtevään bussiin. Varmasti joskus on kolahtanutkin. Ärsyttäviä paikkoja varsinkin talvella. Noillekin voisi jotain tehdä.

    Eikös Suomen poliisi ollut järjestämässä Virossa kampanjaa, jonka avulla saatiin suojatieturvallisuus Euroopan kärkeen, kun se aiemmin oli häntäpäässä. Joten luulisi, että täälläkin homma voitaisiin tehdä, jos vain rahaa ja tahtoa olisi.
     
  3. winterland

    winterland Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    5 248
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jalankulkijana ja autoilijana toimivana Oulussa, eri puolilla Savoa ym. on todella yleistä, että autoilijoille on oikealle kääntyessä vihreät valot, samaan aikaan kuin jalankulkijoille ja punapaitaisille tädeille.
     
  4. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Hammaslääkäri pelkoa. Omat hammaslääkäri kokemukseni ovat enimmäkseen 90-luvun alusta, jolloin jouduin pitämään rautoja. Jos olisin elännyt 30-50 -luvulla, olisin varmaan pelännyt hammaslääkärin tonkeja.

    http://www.iltalehti.fi/terveys/2010091612358991_tr.shtml

    "Olen sen jälkeen inhonnut, vihannut ja pikkuisen pelännytkin näitä saatanan lähettejä maan päällä. F**k you!" :D
     
  5. winterland

    winterland Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    5 248
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jep tuosta Iskon pysäkiltä päivittäin lähtevänä voin vahvistaa, että paikka on huono, koska sijaitsee samalla kaistalla, mistä käännytään sitten Puokkarille. Kyllä nuo bussit muutenkin aika röyhkeästi lähtevät pysäkeiltä, jolloin takaa tulevat autoilijat joutuvat väistämään jopa toiselle kaistalle, tai tekemään kovia jarrutuksia.
     
  6. Fakiiri

    Fakiiri Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    1 463
    Saadut tykkäykset:
    9
    :) Melkosena lumiukkona sä kaduilla dallaat ElvisThePelvis. Toisin sanoen voi v#ttu EtP että oot pimee. Siis aiva käsittämätöntä p#skaa jauhat. Headhunter ei muuten ole suomeksi rekrytoija eikä värväri.

    Arvailutehtävä kaikille: Koskeeko kuvassa näkyvä punainen valo torin pyörätieltä polkevia? Se ainakin on käytännössä todettu, että valtaosa ei tiedä. http://maps.google.fi/maps?f=q&sour...auF-vLLOzFp5i5H_xAQXNA&cbp=12,322.31,,0,15.74

    Sori meni hieman ohi aiheen, eli asioita, joita muut eivät voi ymmärtää.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    En nyt oikein tiedä mitä tarkoitat tuolla "torin pyörätieltä polkevia" -hommalla. Onko tuo pyörätie, mikä tulee tuolta puiden keskeltä? Ja jos on niin jatkuuko se edes tuosta oikeasti? No, jos joskus Helsinkiin sattuisin pyörällä tuohon paikkaan, niin en menisi suojatien kohdalta ylitse pyörän kanssa, jos valo on punainen, jos siinä edes pyörällä saa ajaa. En jaksanut sen enempää alkaa tuota tutkimaan. Jos taas tuo on pyörätie, mikä tulee tuohon keskelle risteystä tuolta puiden välistä, niin kai sillä taas on normaali väistämisvelvollisuus ja se saa mennä tielle, jos ketään ei tarvitse väistää, oli valo mikä tahansa. Jos se taas ei ole pyörätie niin en sitten kyllä ymmärrä, että missä se menee. :) Kieltämättä vähän hankala paikka.

    Luultavasti itse menisin suojatietä ja taluttaisin pyörän ja ihmettelisin ison kaupungin hälinää ja etsisin lähimmän baarin, jonka jälkeen junalla kotio. :)
     
  8. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mielestäni tässä käyty keskustelu osoittaa varsin hyvin, että vaikka eri osapuolet ovat usein yhtä varmoja asiastaan, se ei tarkoita että kaikki olisivat yhtä väärässä.

    EtP:n dissaamisessa en halua kuitenkaan olla mukana. Hän myönsi rehellisesti erheensä, mikä on aivan liian harvinaista tällaisissa keskusteluissa.
     
  9. Burana

    Burana Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2001
    Viestejä:
    1 036
    Saadut tykkäykset:
    10
    Oulussa autoilevan on syytä varoa myös pyöräilijöitä suojatiellä. Päivittäin Järvitien yli pyöräilevänä en voi kuin ihmetellä pyöräilijöiden luottamuksen määrään autoilijoihin. Aivan surutta poljetaan vauhtia juurikaan hidastelematta suojatien yli ja oletetaan että kyllä se autoilija luopuu etuajo-oikeudestaan ja hidastaa.

    Toisaalta, samalla matkalla Muurahaistieltä Ruskontietä eteläänpäin oikealle kääntyvät autoilijat pitävät katseen naulittuna vasemmalle kun ajavat kolmion ja suojatien yli risteykseen saapuessaan. Yhden kaatumisen olen siinä jo nähnyt - ja autoilija ei edes pysähtynyt.
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Toki se toimii myös tällä tavalla. Ei minustakaan tuossa omassa tilanteessa pyöräilijän tai jalankulkijan tulisi surutta lähteä ylittämään katua valkoisia palkkeja pitkin vihreiden palaessa -- ympärilleen pitää katsoa. Ongelma oli vain siinä, että turhan usein on tapahtunut, että autot kaartavat surutta oikealle vaikka jalankulkijat ja pyöräilijät ovat jo aloittaneet sen liikkeen tienylittämiseksi. Autolla on tässä tilanteessa väistämisvelvollisuus.

    Kyllä minua saa dissata ainakin tässä tapauksessa. :) Vaikka perimmäinen pointtini oli täysin oikea (mainitsemassani tilanteessa autot eivät saa surutta kurvata oikealle eteen), niin liian itsevarmasti menin tunkemaan punaisia valoja mukaan kuvioon. Tietenkin näin autottomana minulle se suotakoon, etten osannut ajatella asiaa tämän suhteen autoilijan kannalta.
     
  11. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    :rolleyes:

    Ei liity edelliseen:

    Kuvittelevatkohan nämä, jotka liittyvät moottoritielle kiihdytyskaistaa viittäkymppiä körötellen, ajavansa jotenkin turvallisesti ja varmasti? Ennen kuvittelin tämän olevan vain eläkeläisten tunarointia mutta tätä näkyy harrastavan ihan kaiken ikäiset ja näköiset kuskit. Mikä siinä muun liikenteen mukaan ajamisessa on vaikeinta?
     
  12. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Eivät ole polkupyöräilijätkään kaikki täysin puhtoisia pulmusia. Pahimpia ovat ne itsemurhakanditaatit jotka yrittävät puikkelehtia liikennevaloissa seisovien autojen välistä jonon keulille. Kerran tällainen ajoi päin autoni sivupeiliä, kaatui, ja samalla naarmutti sekä minun autoni pelkääjän ovea sekä viereisellä kaistalla olleen auton kuljettajan ovea. Peilin lasikin halkesi. Laitoin hätävilkut päälle ja olin menossa katsomaan kävikö hurjastelijalle mitään, kun mokoma kampesikin pystyyn ja sanaakaan sanomatta, vihaisesti mulkoillen, lähti fillareineen karkuun jonojen välistä puikkelehtien. Jäipä sitten ovien maalautukset minulla ja viereisellä autoilijalla omasta pussista maksettavaksi. Poliisi ei ollut kovin toiveikas törttöilijän kiinni saamisen suhteen, eikä asiasta ole mitään kuulunutkaan vaikka tämä tapahtui jo keväällä.
    Mikä siinä on, että pitää sinne jonon kärkeen tietä tukkimaan välttämättä päästä aina? Ruuhkaisempaan aikaan usein samat fillaristit puikkelehtiivat ohitseni useissa valoissa peräkkäin, kun tulevat parinsadan metrin matkalla ohitetuksi, ja taas seuraavissa punaisissa yrittävät jonon kärkeen. Ehkä fillarin kuljettamiseen ajoradalla pitäisi vaatia jokin mopokortin tapainen tutkinto tai koe?
     
  13. Fakiiri

    Fakiiri Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    1 463
    Saadut tykkäykset:
    9
    Jep. Siis kun kuvaa kääntää, torilta suojatien oikealle puolelle tulee pyörätie kohtaan, jossa ei ole reunakiveä.
    Niinpä.
    ;) Ihan hyvä idea; lähin baari on nokan edessä, ja junalle on matkaa 200 metriä.
     
  14. pundewhee

    pundewhee Guest Guest

    Liittynyt:
    18.03.2008
    Viestejä:
    872
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ymmärrä miksi kirjoitin tämän. Niin paljon draamaa, niin paljon trolleja, niin paljon hyvää ja pahaa mieltä valtakunnassa. Prinsessa astui parvekkeelle ja loi. Loi loi laa laa laa. Hauska on metrolla matkustaa. Prinssi tuli, söi, joi, söi. BMT.

    No olipahan tapahtumarikas päivä muutamien netissä elävien elämässä.
     
  15. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Sitä että kotimaisissa tv-ohjelmissa (ei-fiktiivisissä) musiikit jätetään kovin usein kreditoimatta lopputeksteissä. Esim. graafisesta ilmeestä vastaava kyllä usein kerrotaan, mutta jostain syystä musiikin tekijää/tekijöitä mainitaan kovin harvoin.

    Poikkeuksiakin toki löytyy, kuten esimerkillisesti kappaletiedot kesken ohjelmaa näyttävä Start! (mikä toki käytettyyn Creative Commons -lisenssiin nähden onkin soveliasta).
     
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Itse olen myös sitä mieltä, että tuo punaisista oikealle kääntyminen olisi ihan jees. Tosin ensin pitäisi selvittää, että minkä verran se aiheuttaa ongelmia vs. nopeuttaa liikennettä.

    Liikennevaloihin liittyy myös yksi asia, jota en voi ymmärtää. Kun uusia liikennevaloja laitetaan risteyksiin, niin ainakin täällä Oulussa (kaupunki, joka on liikenteellisesti niin takapajula kuin olla voi) risteyksiin ei aina laiteta autojen tunnistusta. Ja sitten saat yksin odotella risteyksessä, että milloinkohan se vihreä valo syttyy. Ja vihdoin ja viimein, kun vihreä valo syttyy siihen suuntaan, josta autoja olisi tulossa, se sammuu samantien ja taas odotellaan. :OI Noitakin voisi korvata liikenneympyröillä tai kiertoliittymillä. Toimisivat paremmin.

    Toinen homma on sitten valot, jotka eivät toimi niin kuin järjen mukaan pitäisi. Esimerkiksi Oulusta Kuusamoon lähtevällä tiellä on muutama uusi liikennevaloristeys, joissa iloisesti ruuhka-aikana päätetäänkin päästää sivutieltä autoja, vaikkei sieltä ketään ole tulossa. Risteyksissä on tunnistimet, sen olen huomannut, joten en tiedä mikä v*tun järki siinä on, että yhtäkkiä päästetäänkin näkymättömiä autoja sivuteiltä. Siinä sitten jono seisoo ja tappi kasvaa.

    Tai no oikeastaan voisi yleistää, että Oulun liikenne ja liikennejärjestelyt ovat semmoiset asiat, joita en voi ymmärtää. On tämä vaan paska kaupunni. :)
     
  17. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    En kyllä voi allekirjoittaa tuota että kiertoliittymät toimisi paremmin. Tai kyllähän liikenne niissä hieman sujuvammin kulkee ruuhka-ajan ulkopuolella kun ei tarvitse valoissa odotella mutta toisaalta aika vaarallisia paikkoja ne on, monet kun ei tunnu tajuavan vilkun käytöstä, kaistanvaihtosäännöistä tai etuajo-oikeudesta (tai sen puutteesta) mitään. Ja jos on monikaistainen kiertoliittymä niin siinä on sitten sellainen kolariansa valmiina... :cool:
     
  18. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Niin, jatketaan vielä liikenteellä. Eli sarjassamme "Asioita joita en voi ymmärtää".... Miksi polkupyöräilijöiden sallitaan liikkua muun liikenteen seassa, vaarantamassa ja hankaloittamassa älyllisempien elämänmuotojen kuten autoilijoiden, jalankulkijoiden ja koirien elämää? Sama kysymys itseasiassa muistakin kaksipyöräisistä, eli mopoilijoista ja moottoripyöräilijöistä. Hurjastelevat ja poukkoilevat tuolla miten sattuu vailla itsesuojeluvaistoa ja ilmeisesti liikennesäännöistäkin autuaan tietämättöminä. :mad:

    Ehdotankin että kaksipyöräiset pitäisi eristää omille suljetuille alueilleen, esimerkiksi kelkkarännejä muistuttaville väylille jossa saavat sitten vapaasti törmäillä ja naarmuttaa toistensa kulkuvälineitä ja tappaa toisiaan. Ja saman tien ne väylät maan alle pois maisemaa pilaamasta. :)

    edit: huom. tässä ei ole kyse tekopyhyydestä, en ole ajanut polkupyörällä tms yli kymmeneen vuoteen.

    edit2: vaikka jalankulkijoiden liikennesääntöjen tuntemuksessa usein onkin aukkoja, he eivät kykene vaarantamaan muuta liikennettä läheskään yhtä pahasti kuin edellämainitut kaksipyöräiset, vaan vaarantavat lähinnä itsensä.
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2010
  19. Jeukkuli

    Jeukkuli Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.02.2004
    Viestejä:
    1 867
    Saadut tykkäykset:
    10
    No ehkä täällä käyty keskustelu. En kuitenkaan viitannut pelkästään DVDPlazaan, vaan kaikkiin mahdollisiin nettikeskusteluihin ja netin uutiskommentteihin. Vähänkään liikenteeseen liittyvä maininta/uutinen/kolumni/blogi tuottaa aivan helvetisti viestejä, joissa omasta mielestään liikenteen huippuasiantuntijat kertovat, kuinka liikenteessä pitää käyttäytyä ja antavat ohjeita kuinka liikennejärjestelyt on hoidettava. Siellä vaan yhdet höyry korvista nousten meuhkaavat miten liikenteessä pitää "oikeasti" käyttäytyä, tieliikennelakikin kun on täysin väärässä.

    Mutta ehkä parempi vaan, että sentään jotkut osaavat purkaa paineensa nettikeskusteluihin eivätkä liikenteessä. Niin, ja ovathan ne noiden "keskustelujen" tuottamat huikeat argumentit, kärjistykset ja yleistykset hauskaa seurattavaa...
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2010
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Satun juuri katsomaan Yle Areenalta dokumenttiä "Tiededokumentti: Liikenneruuhkat" ja siinä mainitaan, että verrattuna liikennevaloihin, liikenneympyröissä liikenne kulkee kaksi kertaa nopeammin ja kuolonkolareita tapahtuu 75% vähemmän.