Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

1. Mulholland

Mulholland Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    61
    IMO huono vertaus. Mäkin vedän pulttia Gazan tilanteesta, muun muassa. Mä kutsun sitä omaksitunnoksi. Siksi lähtee kuukausittain rahaa Suomen luonnonsuojelusäätiölle ja parille vastaavalle, kun -tuttaa mitä luonnolle tehdään. Enkä tarkoita vain niitä raakkuja. Ja -tuttaa -tanasti että hesarista on tullut täysi naistenlehti. Aatos Erkko kääntyilee haudassaan.

2. 71 dB

71 dB Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    935
    Eli kaikki mitä kirjoitat on jotain läpän heittoa? Tietysti hyvä, jos et ihan vakavissani tuollaisia kirjoita.

Ihan samaa mieltä olen. Kunpa kaikilla olisi töitä ja hyvä toimeentulo sitä kautta ja tunne siitä, että on hyödyllinen ja arvostettu yksilö yhteiskunnassa. Nykyinen globaaliin markkinatalouteen perustuva työelämämme ei vaan tue tätä ja moni korkeasti koulutettukin saa taistella hampaat irvessä että löytyy minkäänlaista työtä ja jos töitä sattuu löytymään, niin työkuorma ja esimiesten narsistinen spykopaattisuus ajavat burn-outtiin muutamassa kuukaudessa. Kaikki kuitenkin yrittävät elää jotenkin tässä helvetissä...

Kiitos!

3. Mulholland

Saadut tykkäykset:
    61
    Ei ole kaikki läppää, kuten sinäkään et varmaan tarkoita että kaikki esimiehet ovat spykopaatteja. Mäkin olen toiminut niissä hommissa ja aikas rento olin, piti oikein kiristää "räyhäremmiä" kun ns. alaiset hiukan ottivat omia valtuuksia. Mutta noin kaiken kaikkiaan.

4. 71 dB

71 dB Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    935
    Onneksi olkoon, että olet päässyt ajoittain ihan esimiestehtäviin, mutta niihin liittyy sitten isompi vastuu jne, joten eivät nekään herkkua taida olla. Kaikki esimiehet eivät tietenkään on spykopaatteja, mutta niillä, joilla on vaikeaa saada töitä on suurempi riski joutua ikävän esimiehen alaisuuteen, koska ns. "halutut" työntekijät voivat valita työnantajansa vapaammin ja "nostaa kytkintä", jos työpaikan ilmapiiri kusee.

Alaisilla pitäisi olla tietyissä raameissa "omia valtuuksia", koska:

1) He tuntevat usein tekemänsä työtehtävät parhaiten ja ymmärtävät, miten ne kannattaa tehdä tehokkaasti
    2) Tietty liikkumatila lisää työntekijän kokemaa työn mielekkyyttä/arvostuksen tunnetta ja siten lisää työmotivaatiota.

Terveen ilmapiirin merkki on se, että näistä raameista ja liikkumatilasta on keskinäisen luottamuksen kautta ymmärrys sekä esimiehillä että alaisilla. Hyvä ilmapiiri johtaa siihen, että alaiset voivat kommunikoida ideoistaan esimiehilleen ehdotuksina tietäen että ne otetaan vastaan avoimesti ilman, että esimies tuntee itsensä "tyhmäksi" alaisiinsa nähden. Näin vältetään se, että alaiset tekevät asioita (olivat ne sitten fiksuja tai tyhmiä) omin päin esimiehen tietämättä. Hyvä esimies ei yritä olla alaisiaan parempi alaisten tekemissä töissä, vaan yrittämällä olla hyvä esimies. Sillä saavutetaan alaisten kunnioitus. Kun suunsa avaa, niin alaiset myös kuuntelevat.

5. Mulholland

Saadut tykkäykset:
    61
    En tykännyt siitä että on alaisia. Mutta kun ylennys tuli oli pakko ottaa, jenkki firmassa ei ymmärretä jos kieltäytyy.
    Itse viihdyn parhaiten ns. asiantuntijana eli hoidan yksin tai vastaavan tasoisen kollegan kanssa jotain hommia. Yleensä esmies tietää vähemmän asioista kuin minä, eli hän vain hoitaa että välineet, aikataulutus jne on kohdillaan.

Sun pitää kuule alkaa kirjottamaan opusta "näin toimii hyvä organisaatio" tms.