Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mitäs jos lisätään listaan vielä saame ja viittamakieli. Jos kerta ruotsin opiskelu on rikkautta niin se vasta todellinen jackpot olisikin. Näin voisimme kaikki palvella näillä kaikilla neljällä kielellä joilla palvelut pitää tarvittaessa tarjota :king:
     
  2. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Puolusutusministeri kertoi viimeviikolla Iltalehdessä että pakkoruotsin poistaminen vahingoittaisi vakavasti Suomen kilpailukykyä. Että semmoista, vai vakavasti. Monet ystäväni toimivat kansainvälisissä yrityksissä (laki ja teollisuus), mutta kumma kyllä Suomen lisäksi Saksa ja Englanti on kielet joilla bisnekset hoituvat.
     
  3. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 431
    Saadut tykkäykset:
    769
    Viittomakieli nyt ei hullumpi idea olisikaan. Sitä pystyisi kommunikoimaan visuaalisesti meluisassa ympäristössä. Bonuksena kommunikointi kuurojen henkilöiden kanssa helpottuisi. :)
     
  4. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannatetaan viittomakielen alkeiskurssia kaikille. Itse olen ehkä poikkeus koska olen kaikkia oppimiani kieliä käyttänyt työelämässä, jopa Saksaakin. Ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kanssa tietty ruotsiksi sujuu parhaiten. Aina kun pohjoismaista projektia pukkaa niin minä olen mukana, en valita! :)
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2013
  5. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Pakkoruotsi viittomakielellä pakolliseksi ala-asteelta alkaen. Det är jätte bra!
     
  6. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä, mutta vain jos sattuisit osaamaan juuri sitä viittomakieltä, jota ko. ympäristössä satutaan kulloinkin käyttämään. Nimittäin (wikipediasta):

    "Esimerkiksi Englannissa, Irlannissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa puhutaan englantia, mutta viittomakielet eroavat kaikissa maissa toisistaan (amerikkalainen viittomakieli on itse asiassa läheistä sukua ranskalaiselle viittomakielelle). Kaikissa maissa on omat käsimerkit eli viittomat."​



    Ja kyllä, on olemassa erikseen ruotsalainen viittomakieli, suomalainen viittomakieli ja suomenruotsalainen viittomakieli. Kuinkas muuten. Sillä muutenhan olisi samat viittomat.

    Oma arvaukseni on, että ainakin tuo suomenruotsalainen viittomakieli on sivistysviittomakieli, jonka opettelu auttaa oppimaan muita viittomakieliä. Sen opettelu olisikin varmaan syytä asettaa pakolliseksi myös kaikille kuuleville suomensuomalaisille.
    Sillä eihän sitä koskaan voi etukäteen varmaksi tietää, että muuttaako joskus vaikkapa Ahvenanmaalle tullen samalla kuuroksi. Sitäpaitsi, onhan meillä pakkomatematiikkakin niin kuuroille, kuin kuulevillekin.
     
  7. Must@n@@mio

    Must@n@@mio Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kakaroitten jo ennestään vähäisiä opiskeluhaluja ei tulisi entisestään vähentää globaalisti hyvin pienen l. turhan käyttäjäjoukon vieraan kielen pakkosyöttämisellä 1800-luvulta peräisin olevalla perusteella.
    Järkiperusteella Suomen maantieteellisessä asemassa ruotsin tilalla pitäisi olla saksa (satoja miljoonia käyttäjiä lähialueella) tai venäjä (satoja miljoonia käyttäjiä vielä lähemmällä lähialueella). Ruotsin tunkeminen pakolla kaaliin vastaa viisaustasoltaan kolmannen kotimaisen l. saamen pakkosyöttöä. Opetuskanisterion perusteena voisi olla esim. "Inarin Alkossa ei saata välttämättä pystyä muuten asioimaan".


    En ole koskaan puhunut Suomessa ruotsia kenellekään. Jossain etelässä tai rannikolla olen kehottanut minulle ruotsiksi solkottamaan tulleita jag heter homo-pettereitä yms. tekosvenssoneita vaihtamaan välittömästi primary-kotimaiselle, saatana! Jos ei ole meinannut mennä jakeluun, olen näyttänyt GPS:tä missä maassa ollaan, ja tiedustellut englanniksi svenska-inuiitin oleskelulupa-asioista.
    Varsinaisten ruotsalaisten kanssa olen aina tullut toimeen englanniksi. Mitä he osaavatkin varmaan keskimäärin parhaiten kaikista maailman kansoista.
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2013
  8. PhillyNott

    PhillyNott Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2007
    Viestejä:
    535
    Saadut tykkäykset:
    8
    Aukotonta logiikkaa.

    Tämä pitää varmasti paikkansa tuon porttiteorian osalta.

    Minusta ruotsin kielen voisi aivan hyvin poistaa niiltä, joille englanti tuottaa vaikeuksia. He voisivat keskittyä täysillä tärkeimpään vieraaseen kieleen. Olisi kuitenkin sulaa hulluutta laittaa heitä opiskelemaan jotain muuta kieltä, koska sen tankkaaminen olisi aivan yhtä hyödytöntä. Muille pitäisin ruotsin ainakin jossain määrin pakollisena, ihan sen takia, että opiskelussa tulee tutuksi myös naapurimaamme kulttuuri eikä sivistys ole koskaan pahasta. Ja itärajalla vastaavasti voisivat minun puolestani lukea 'pakkovenäjää' samasta syystä.
     
  9. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kerro tuo vaikka japanilaisille...

    Hesari-nimisessä laatulehdessä oli tänään hassunhauska mielipidekirjoitus "Kaksikielisyys on rikkautta". Yksi perustelu kuului näin: "Koska Suomi on kaksikielinen maa, kuuluu ruotsia opettaa kouluissa." :D :hitme:
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2013
  10. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 431
    Saadut tykkäykset:
    769
    Sen verran kun olen viittomakielisiä uutisia katsonut, niin viittomakieli on hyvin kuvaavaa, symboolista. Sanan "aalto" viittoma taitaa olla aaltoileva käsi jne. Tuskin tällaiset viittomat kovin paljon eroavat toisistaan eri kielissä ja maissa. Suurin osa viittomakielestä on siis varmaankin identtistä (korjatkoon joku joka tietää paremmin). Suomenkielen viittomakieltä Suomessa tietenkin opetettaisiin. Suomessa törmää todennäköisimmin suomenkieliseen kuuroon.

    Enivei, ihan sama minulle mitä latinaa siellä koulussa opetetaan. Jostain pakkoruotsista en ainakaan jaksa vääntää suuntaan tai toiseenkaan.
     
  11. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    tuo viittomakieli ei ollut ihan hatusta heitetty vaan Suomessakin viittomakielisten pitää saada hoidettua "omalla kielellään" samoin saamenkielellä pitää tarvittaessa pystyä asioimaan. Lisäksi Suomessa on kolme kuntaa joissa saame on käytössä toisena virallisena kielenä. Onkin siis kumma että edellämainitut ryhmät pystyvät asioimaan tulkki yms. apujen turvin mutta ruotsia pitäisi kaikkien opiskella että saadaan palvelut taattua.
     
  12. Alex70

    Alex70 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.08.2012
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kielet on rikkaus. En itsekään piitannut koulussa ruotsinkielestä enkä sitä juuri oppinut. Sitten kun sattui muutama tuttava olemaan äidinkieleltään tuota puhuva, puhuin suomea, vastasivat ruotsiksi, vähitellen oppi. Kun lisätään että jouduin/pääsin duuniin firmaan jonka pääkonttori oli Tanskassa ja toimintaa kaikissa skandinaavian maissa, oli jo opitusta ruotsista isoa etua - urakehityksellekin, ja lisää vain oppi. Nykyään puhun ja luen täysin sujuvasti, tosin kirjoittaminen ontuu vieläkin. En siis tyrmää täysin pakkoruotsia, mutta tapa millä sitä opetetaan kouluissa, on täysin joutava. Kielioppia, luetun ymmärtämistä jne, mutta ulosantiin ei juuri kiinnitetä huomiota, siis oikeasti niin paljon että siitä olisi hyötyä kun sitä joutuu käyttämään. Ihan hyvin voitaisiin pakollisen ruotsin määrää vähentää, panostaa laatuun ja ehkä ottaa kolmaskin kieli rinnalle, venäjä, saksa, espana. Vaikka joku noista.
    Lisätään tähän vielä yksi isompi järjettömyys. Ahvenanmaan itsehallinto ja kielipolitiikka. Vain ruotsinkieli on virallinen kieli ja kun Ahvenanmaan poliisipäällikkö (äidinkieleltään suomenkielinen) keskustelee mantereella olevien kollegoidensa kanssa virka-asioissa, ei hän saa puhua suomea, vaan joutuu käyttäämään tulkkia jos mantereella asuva "moukka" ei osaa ruotsia...
    http://hbl.fi/nyheter/2013-04-04/435281/mera-brak-om-polisens-sprak-pa-aland
     
  13. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eläköön enemmistön syrjintä! Noh, talouden/yhteiskunnan sakatessa kunnolla tällaiset asiat korjaantunevat luonnollista kautta.
     
  14. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 526
    Saadut tykkäykset:
    100
    Käsittääkseni nuo itsekin huomasivat, kuinka typerää tuo on, ja antoivat luvan käyttää suomea. Ainakin tällaisen käsityksen asiasta sain kesällä. Korjatkaa, jos joku tietää paremmin.
     
  15. claude

    claude Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 082
    Saadut tykkäykset:
    6
    S-Pankissa en saanut tallettaa satasta tililleni, koska henkkarini olivat vanhentuneet. Virkamerkkiäni eivät halunneet edes nähdä. Toinen pankki taas myönsi asuntolainan samalla vanhentuneella henkilökortilla.

    Pitääkö olla noin helvetin niuho? Satasen tallettaminen tuskin viittaa rahanpesuun.
     
  16. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ihan sama? Tuo alistuva ja välinpitämätön asenteesi tulee vähän väliä esiiin. Eli se, että et viitsi perehtyä, et viitsi tutkia, et välitä, on aivan sama, mitä välii, ketä kiinnostaa, et jaksa vääntää, et ole kiinnostunut, ei ole merkitystä, et ole tutustunut.
    Silti olet monasti kiihkeästi jotain mieltä. Vaikka se usein tuntuukin olevan jonkun muun sinulle sanelema mielipide, jota et ole itse lainkaan pohtinut. Toisaalta, ihan sama.



    Joka tapauksessa, pakkoruotsi on rasistinen käytänne. Se on täysin järjetön käytänne, nykymaailmassa myös suomenruotsalaisten itsensä kannalta. Edellä on vaikka kuinka monta perustetta tähän liittyen.

    Usein tälläisissä asioissa auttaa tuo sama temppu, joka em. videossakin tehdään. Mutta jos tuo pakkovenäjä ei aivan toimi, voit kuvitella jonkun aivan toisen maan, jossa valtaväestö on samalla tavalla pakotettu opiskelemaan pienen vähemmistön kieltä maan syrjäisimmissäkin kolkissa.

    Esim. pakkoturkki Saksan joka kolkkaan + turkin virkamiestutkinto, jotta saksalaiset pystyisivät palvelemaan turkkilaisia paremmin. Kuulostaako järkevältä? Olisiko saksalaisillekin ihan sama?

    Olisiko se rikkautta? Auttaisiko se saksalaisia oppimaan paremmin muita heille tärkeitä maailmankieliä, kuten espanjaa, ranskaa, kiinaa jne.?
    Aivan, ei tietenkään auttaisi. Mutta pakkoruotsipa se auttaakin vaikka mihin vaivaan. Ilman, että mitään tarvitsisi koskaan perustella.
     
  17. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    No jaa. Pankin edustaja toimi, niinkuin piti. Varsinkin nuo nykyiset rahanpesusäännökset on melko tiukat, ja ns. penaltya saattaa napsua myös palveluntarjoajalle, joka jättää säännöt noudattamatta.
    Aika heppoista. Toisaalta lainanmyöntä on pankin asia, ja asiakkaan tunnistustapa voi olla myös "tunnettu" tai muistaakseni "looginen kokonaisuus".

    En ole töissä S- enkä missään muussakaan pankissa.
     
  18. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pakkoruotsi rasistinen!? :hitme: Menkää tekin nyt nukkumaan. :rolleyes:
    Raisismia Suomesta löytyy hyvin edustettuna yhdestä puolueesta erityisesti ja siellä ei kyllä ajattelu ole se osa-alue mitä hallitsisivat parhaiten.
     
  19. claude

    claude Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 082
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kun vähän vanhentunut henkilökortti ja sisäasiainministeriön myöntämä virkamerkki eivät riitä minun tunnistamiseen, niin mielestäni S-Pankissa niuhotetaan. Ja toisaalta S-Pankin tyttö ei omien sanojensa mukaan lainkaan epäillyt henkilöllisyyttäni. Ymmärtäisin toki asian, jos olisin putsaamassa tiliä, mutta olin tallettamassa satosta omalle pankkitililleni. Ja enpä usko, että rahanpesusäännökset koskevat sadan euron talletuksia.

    Lainapankille olin uusi asiakas, joten en ollut mitenkään tuttu jamppa. Omasivat sentään maalaisjärkeä.
     
  20. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 431
    Saadut tykkäykset:
    769
    Mitä sinä nyt taas siellä pauhaat Groke? Niin, en ole perehtynyt tai tutustunut suurimpaan osaan maailman asioista. Et ole varmasti itsekään. Minähän sanoin ettei minulla ole intressiä vääntää pakkoruotsista. Joihinkin asioihin olen perehtynyt. Ymmärrän varmasti 1600-luvun Pohjois-Saksalaisen barokin päälle huomattavan paljon paremmin kuin keskiverto plazalainen. Muut eivät ole viitsineet siihen perehtyä, mutta en minä heitä siitä syytä niin kuin sinä minua hyökkäykselläsi.

    Pakkoruotsiasiaan en viitsi "perehtyä", koska olen jo kouluni käynyt enkä ole opetusministeri. Ei vaan tunnu kovin akuutilta ongelmalta, enkä ole asiasta kiihkeästi mitään mieltä.

    Sille en mitään voi jos itse pohtimani mielipiteet näyttävät muiden sanelemilta. Kaksi ajattelevaa yksilöä kun voi päätyä herranjestas vaikka samaan johtopäätökseen! :rolleyes: