Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mikä hitto on urheiluranneke??

    Mielestäni on reilua ja kohtuullista, että ne jotka hukkaavat tavaroitaan (yleensä tietyt ja samat ihmiset) myös kustantavat tämän palvelun. Ei ole ravintoloiden tms. ydinbisnestä ylläpitää hukattujen esineiden varastoa. Samoin vanha malli eli poliisin ylläpitämä löytötavaratoimisto ei ole enää nykypäivää. Poliisin niukentuvien resurssien ydintoiminta on jotain ihan muuta.

    Jostainhan se tili on sitten tehtävä, esim. siitä maksullisesta puhelinpalvelusta. Olen itse hukannut yhdet hanskat bussiin ja jätin silloin selvittämättä olisivatko olleet kaupallisessa löytötavaratoimistossa lunastettavissa. Katsoin, ettei hanskojen arvo vastannut syntynyttä vaivaa ja kustannusta.
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Toisaalta eikös pede kaikki ole tässä mielessä turhanpäiväistä jatustelua. Kyllä minä näkisin tämän asian, jossa kyse on omaisuuden takaisinsaamisesta, tärkeämpänä kuin vaikkapa elokuvien arvostelut. Sinullekin esim. omaisuus ja raha taitaa näytellä arkisessa elämässä isompaa roolia kuin vähemmän konkreettisista asioista kirjoittaminen. "Get A Life" siis sinullekin kuomaseni, kun olet yleensäkin nettifoorumin jäsen. :)
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Urheiluranneke on "100% humpuukituote", jota kuitenkin jotkut ihmiset pitävät ranteessaan, kun urheilevat. Kyse on suureksi osaksi lähinnä asusteesta (kuten hikipannat paikoissa jotka eivät erityisen paljon hikoile ja joihin ei missään vaiheessa pyyhi hikeään) ja toki joillekin myös ns. placebosta. Esim. NBA:ssa noita käytetään aina suurimmista tähdistä lähtien.

    Mielestäni asenteesi on aika armoton ottaen huomioon, että on sitten ihmisiä (esim. vanhukset, sairaat), joille tavaran unohtaminen on vähän erilainen "satunnainen huolimattomuus" kuin vaikkapa minulle. Tällaiset maksulliset löytötavarapalvelut viestivät minusta sitäkin että "Meillä on omaisuutesi. Veloitamme kuitenkin pienestä ja halvasta tavarastakin sen verran erinäisiä maksuja, että on taloudellinen etusi olla noutamatta omaisuuttasi. Myymme omaisuutesi myöhemmin eteenpäin". Ja jonkun mielestä tämä on reilua ja kohtuullista. :hitme:
     
  4. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Löytytavaroista:
    Tuon mukaan millään millään yksityisellä taholla (voittoa tavoitteleva löytötavaratoimisto) ei ole mahdollisuutta pitää ravintolasta (sen enempää kuin mistään muualtakaan) löytynyttä yli 20 euron arvoista esinettä kahta viikkoa kauempaa. Tämän jälkeen esine on toimitettava löytötavaratomistosta poliisille. Mikäli esinettä ei noudeta aikanaan poliisilta, niin sitten se palautuu löytötavaratoimistolle joka saa tehdä sille mitä haluaa. Bussiin unohtuneet rukkaset saa löytäjä pitää vähäarvoisina jos siltä tuntuu (silloinkin tosin vain jos kyseessä eivät ole monen tonnin hintaiset brändikintaat. Samoin saa pitää vitosen hintaisen muovirannekkeen.

    Poliisin sivuston tietojen mukaan baarista löytynyttä ja toimistoon toimitettua älypuhelinta panttaava löytötavarayritys syyllistyy kavallukseen pitäessään puhelinta jemmassa yli kaksi viikkoa. Kahden viikon kohdalla luuri pitäisi toimittaa poliisille, mistä sen voi käydä noutamassa 10% löytöpalkkiota vastaan. Puhelimen säilytyskulut eivät varmaankaan ole yli neljää euroa poliisin osalta, eikä ulkopuolisen yrityksen tekaisemista säilytyskuluista tai niiden pakkolaskuttamisesta puhuta tuolla sanaakaan.
     
  5. savoc

    savoc The Alien Mindbender Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    976
    Saadut tykkäykset:
    9
    Tauski ja Tuksu
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jokin aika sitten uutisoituun "kettuuntuneen myyjän ohjeista kaupan kassalla".

    Tätä kohtaa en oikein ymmärtänyt:

    Ainakin esim. Citymarkeiteissa minulle päinvastoin AINA tuputetaan noita pikkupusseja pakasteille tai esim. kermaviileille ärsyttävyyteen saakka. Toki olen muutenkin toisinaan epäsosiaalinen, mutta jotenkin se vaan vähän ärsyttää, kun kesken ostoskärryn tyhjentämisen pitää alkaa kääntyilemään ja vastailemaan välipikkupussikysymyksiin -- varsinkin kun itse koen niiden käytön täysin turhaksi. Anyway, tämän uutisen myyjähän antaa taas ymmärtää, että asiakkaat olisivat koko ajan haluamassa (turhaan) pikkupusseja. Ehkä muissa kaupoissa ei sitten tuputeta pikkupusseja ollenkaan...

    Pikkupusseja olen käyttänyt oikeastaan vain silloin kun ostoksia on vain vähän, eikä mukana ole kauppakassia -- ja tällaista on tapahtunut elämäni aikana varmaan alle kymmenen kertaa.
     
  7. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Osan dieselautoilijoiden tankkaustaidottomuutta :OI

    Varmaan tankkaavat tähän tyyliin ....

    [​IMG]

    Ja tiedoksenne 150tkm dieselajelua takana ja lisää tulee kokoajan ... kertaakaan ei ole auton kylki ollut mustana ylitankatusta dieselistä :king:
     
  8. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Ja sen perään julkaistiin asiakkaiden vastakommentit sekä samalla viikolla "Kettuuntuneen parturi-kampaajan tilitykset". Itselleni jäi mielikuva että toimittajat ovat itse keksineet koko aiheen.
     
  9. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Aika keksitty / turha juttuhan tuo oli. Ainoa asia mikä itselle aiheuttaa suurta huolta ja ongelmia, on se ettei edellä menijä voi laittaa sitä välikapulaa omien ostoksiensa taakse. Toiset on kuin olisivat ekaa kertaa kaupassa ja ajattelevat että takana tuleva voi itse kurotella kapulansa. No välillä tuleekin kuroteltua oikein huolella edellä olevan niskaan ja/tai vinoiltua, koska itse ajattelen niin että hyviin tapoihin kuuluu laittaa se itse omien ostoksien perään.

    Pikkupussit on kivoja siinä vaiheessa kun on pikkuinen "sinappitykki" kotona, voi ne kakkavaipat pakata niin että hajut leviä pitkin kämppää vaikka vaippa jäisikin roskikseen. Ja itse uskon että hyvin pakatussa vaipassa tämä meille uskoteltu 400 vuoden maatumisaika saa vielä muutaman lisävuoden :)
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tämä tulee itsellä tehtyä aina ja automaattisesti -- jopa silloinkin, kun takana ei ole ketään. En ole kuitenkaan osannut muiden toisenlaisesta käytöksestä pahastua, koska se on oikeastaan aika kivaa otella niitä kapuloita ja vaikka ennen asettelua vähän kikkailla niillä. :)
     
  11. samsamsam

    samsamsam Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.04.2004
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tunnustan olevani sen verran vittumainen tapaus, että jos edellä oleva asiakas ei sitä kapulaa omien ostostensa perään laita, niin poikkeuksetta minun ottama kapula lipeää näpeistä edellä olevan asiakkaan ostosten päälle. Olen lisäksi opetellut tähtäämään tämän vahingon pehmeiden tuotteiden päälle - yleensä hedelmien tai vihannesten. Jos tällaisia tuotteita ei edelläolijalla ole, voi kapulaan kurottautua ja vain toiseen päähän ylettämällä voi keilata muutamat tuotteet kumoon. Oho, sori... :D
     
  12. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Sarjassamme ongelmia joita en ymmärrä vähääkään. Itse en kiinnitä ollenkaan huomiota siihen laitanko minä perääni vaiko eteenkin sen kapulan. En näe yhtään mikä on vaikeutena laittaa se omien ostoksien eteen tarvittaessa. Omien ostoksien perään laitan miten sattuu, jos tulee mieleen, ja joku tunkee hirveästi siinä perässä, joskus en huomaa laittaa. (en ymmärrä mikä hätä monilla on siinä perseessä kiinni niitä ostoksia laittaa - onhan siinä hyvää aikaa ostoskärryn tyhjentämisen aloittamiseen vielä silloin, kun kassa scannaa edellisen ostajan viimeisiä tavaroita). En ole ikinä ottanut paineita, tai edessä ajatellut asiaa, jos edellä menevä ei kapulaa laita - en ole tajunnut moisesta ärtyä, huolestua tai edes huomata koko juttua.
     
  13. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Noin lyhyt. No hittojakos tuo sitten haittaa, kuten jotkut jaksavat uskotella. Ei joskus 2400-luvulla elävien nyt varmaan pitäisikään hirveästi kiinnostua kuka on näihin aikoihin ostanut millaista vaippaa.

    Koko kapulagate jäisi olematta ihan sillä JOS ihmiset malttaisivat odottaa vuorojaan. Monissa sivistysmaissa vastaavia kapuloita tungeta. Vaan, asiakas menee kerrallaan selvittämään ostoksensa. Liukuhihnameininkiä taas tuossakin kohtaa. Vaihtoehtoisesti kapitalistit voisivat leikkiä vähän enemmän sosiaalista ja EROTELLA ne omat ostokset toisista ihan itsekin. Mutta tämä on ymmärrettävästi vaikeaa.

    Jo periaatteellisena lähtökohtana liikkuva jonotus on sairas ilmiö, ja voitaisiin lopettaa miksei kieltääkin. Perusidea eli ajan voittaminen tms. kun on ihan roskaa. Jatkuvasti joutuu siirtymään sentin, kaksi kun edellä oleva päättää siirtyä ja takana oleva alkaa huohotella. Mikäköhän siinä on, etteivät ymmärrä ajan kuluvan ihan yhtä hitaasti siirtyi se edessäoleva kohti määränpäätä nyt vai juuri ennen suoritusta? Sitten kun itse tämän ymmärtää, niin ei sekään auta kun joku käsittämätön tulee takaa ohi ja etuilee eteen.

    Neuroosin voi kehittää paljon pienemmästäkin. Jos niitä kapuloita vaikka pienennettäisiin huomattavasti, niin vähän ajan päästä joku huolestuisi siitäkin. Ja nimenomaan sitten. Tai vielä radikaalimmin: kokeilkaa viedä oma pikkukapula sinne kauppaan ja sujauttaa se kylmän viileästi siihen. Ininää kuuluu ja äkkiä.
     
  14. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Muistan kun näitä kapuloita alkoi kauppoihin tulla, mitään ohjeistusta ei ollut ja asiakkaat laittoivat lähes aina sen omien ostostensa eteen. Koska jotkut eivät kapulaa ostostensa eteen laittaneet, tuli mun laskuuni pari kertaa takanatulijan tavaroita kun en hajamielisenä muistanut vahtia enkä laittaa kapulaa myös ostosteni taakse.

    Toisen kerran jälkeen funtsasin juttua ja aloin laittaa kapulan pelkästään omien ostosteni taakse. Monet olivat ne kerrat ja hauskaa oli kun mun tavararoita meni edelläolevan laskuun, niitä selviteltiin ja kassa kysyi minultakin onko tavara minun. Kysyin ketä hän palvelee parhaillaan ja eikö edelläoleva tiedä mitä hän on ostanut. En suostunut vastaamaan muuta kuin että laitan kapulan omien ostosteni perään ja mulla ei ole ikinä sekaannusta laskuni kanssa.

    Pitkään sai paikallista Prismaa kouluttaa, mutta vähitellen muutkin oppivat saman tavan. Nyt se on ollut jo pitkään yleinen tapa joka toimii nykyisessä asuinkunnassani yleisimmin käyttämissäni kaupoissa erinomaisesti. Pidän sitä sivistyneeseen käytökseen kuuluvana, nykyistä systeemiä muuten hyvänä ja kapuloita oikean kokoisina, mutta jotain pitäisi kehittää siihen, että menen aina hitaimmin etenevään jonoon.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 18.03.2013
  15. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 528
    Saadut tykkäykset:
    101
    Vaikuttaa vahvasti, että kapulankäytön alkeiden opetus on otettava perusopetuksen tuntisuunnitelmaan. Me varttuneemmat olemme koulussa lukeneet kansalaistaito-nimistä oppiainetta, jossa mm. opeteltiin puhelimeen vastaamista ym. vastaavia tärkeitä taitoja. Varmasti tuon kapulan käyttäminen olisi meille opetettu kansalaistaidon tunneilla.
     
  16. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Minä olen varttuneempi kuin 95% täällä kirjoittavista, ja olen sitä mieltä että mitään kapuloita ei välttämättä edes tarvita, eikä ikinä ole tavarat menneet sotkuun. Ja jos niitä laittaa, niin voihan sen laittaa vaikka omien ostoksien eteen ja taakkse kumpaankin päähän, ei ole sellainen suoritus, että siitä stressiä kannattaa ottaa. Ei se ostotapahtuma siitä nopeudu, että ne ostokset hihnalla ovat kiinni toisisssaan. Ja jos jostain syystä jokin tavara meinaa sotkeentua, niin useimpien voisi kuvitella olevan puhekykyisiä voivan sanoa asiasta.
     
  17. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Herroilla on esimerkillistä kassakäyttäytymistä :thumbsup: Täytyykin kokeilla oikein tota tavaroiden runttaamista tänään, ongelmahan korostuu Lidlssä jossa on pitkä hihna ja kapulat aina siellä edellä olevan kohdalla. On aina mukava kysyä 5-kymppiseltä tätiltä, että "oot sitten ekaa kertaa kaupassa?"...

    Tämä nyt kuuluu hyviin tapoihin. Oletan että jos ihminen liikkuu ihmisten ilmoilla, häneltä voi odottaa edes alkeellisia käytöstapoja.
     
  18. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Tuo käyttäytyminen oli silloin kun kapulat tuli. Ei se silloinkaan ollut esimerkillistä, parempi kun asia olisi hoitunut puhumalla. Puhuminen ei kuitenkaan auttanut, ainoastaan turhautti, joten annoin esimerkin puhua.

    Paikkakunnissa on suuria eroja, täällä on muutenkin ihmisillä parhaat käytöstavat mitä olen missään tavannut. Muutaman vuoden aikana minun Lidlissäni ei ole ollut kuin muutama tapaus jolloin asiakas ei ole laittanut kapulaa ostostensa taakse, joitain yksittäisen patukan ostajia lukuun ottamatta. Viime lauantaina edessäni oli sellainen ja kiinnitin asiaan oikein huomiota, yksin asioiva tyylikäs herrasmies ja vähän ostoksia, ei vaivannut itseään kapuloilla.

    En ymmärrä miksi pitäisi runtata tai kurotella, kyllä tavaroille voi jättää pienen erottuvan välin ja kapulan ehtii laittaa sitten kun on lähempänä kassaa ja pääsee niihin käsiksi. Minä ja meillä muutkin tuuppivat niitä usein nipun linjan alkuu päin, hymyilemme toistemme ystävyydelle ja kaikilla on kivaa.

    Tuntuu omituiselta lukea tällaisista ongelmista, ihan kuin ihmisillä ei olisi aivoja käytössä ollenkaan.

    Koska kapulat ovat käytössä, on niitä syytä käyttää koska se on oletus. Ellei niitä käytettäisi, oppisimme käyttäytymään sen tilanteen mukaan. Nykyinen on kuitenkin sujuvampi tapa.
     
  19. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Ei, kyllä runttaaminen kuullostaa kivemmalta kuin ostosten selvittely ja kuittien tutkiminen vielä jonotuksen päätteeksi. Tai puheiden pitäminen itsestään selvästä asiasta.

    Mutta en päässyt Lidliin vaan S-Markettiin ja sielläkin sattui eteen semmonen nuorimies joka osasi laittaa kapulan vaikkei ostanut kuin sipsipussin tms. pientä. Näytti sellaiselta joka haistattelee ja räkii kadulle ja silti osasi laittaa hyvien tapojen mukaisesti kapulan toisin kuin useat aikuiset jotka sadattelevat noita mukuloita jotka haistattelevat ja räkivät kadulle. Niinq kadulle haistattelu olisi paha asia.
     
  20. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Minusta molemmat ovat huonoja ja turhia vaihtoehtoja. Hiukan ajatusta lukemiseen niin et sekoile niin pahasti.