Apuuuuuva autohifeihin alkavalle?

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana sartzuh, 07.01.2011.

  1. sartzuh

    sartzuh Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2011
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Auttakaahan fiksummat vasta-alkajaa :confused:

    Eli..Nyt ois tarkotus ostaa ekaan omaan autoon vähän soitinta. Kyseessä coupe-mallinen, vanhempi henkilöauto enkä ajatellut mitään über tykkivehkeitä ostaa, vaan "ihan hyvät" on riittävät kun budjettikaan ei kauheen suuri ole.. Elikkäs n. tonnilla pitäs lähtee.

    Harkinnassa:

    * Soitin on: Takara DVD-mankka CDV1270
    (Audio ulostuloteho 4 x60W, esivahvistettu ulostulo subbarille)

    (* Edessä on jo "perushyvä erkkasarja" (+ SPL vahvistin niille)

    * Subi: Ground Zero GZRW 30SPL tai Ground Zero GZRW 12XD-AL

    * Vahvari: Ground Zero GZTA 1.800DX tai Ground Zero GZTA 1.1200DX


    Mitä mieltä näistä, kertokaa jos on menossa ihan metsään :hitme:? Mitä kannattaa huomioida (em. millasta piuhaa näille ja tarviiko vaihtaa akkua parempaan tai muuta vastaavaa) ? Vaihtoehtoja samassa hintaluokassa otetaan myös mielellään vastaan ;)
     
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ensinnäkään en kyllä ihan noita teholukemia käytännössä tuolta soittimelta oottais. Ensinnäkin ihan outo merkki ja toisekseen merkkivalmistajien soittimista ei käytännössä saa kuin luokkaa 4x15W käyttökelpoista. Riippumatta, mitä valmistaja kehdannut valehdella. Eikä kannata nyt erehtyä sen suhteen, että kun erillisille vahvistimillekkin ilmoitetaan helposti reilusti ylikkin tuon 4x60W:n tehoja. Vahvistimissa käytetään aikalailla erillaista tekniikkaa, mm. käyttöjännitteitä nostetaan hakkureilla ja virrankesto virtalähteen puolella aikalailla eri luokkaa. Sitten vielä muistetaan, että kaiuttimille ei saada koskaan meneen kaikkea sisäänotettua (P=IU, jossa siis p=teho, I=virta ja U= jännite), hyötysuhde soittimien vahvistintekniikalla n.50%, eli puolet häviää lämpönä, tosin soitinhan tarvi virtaa muuallakkin. Mutta etukaiuttimille näyttikin jo olevan vahvistin, joten siinä mielessä tuskin ongelmaa tulee.

    Subipuolesta saa ihan kohtuullisen noilla GZ:n kamoilla. Siihen en ota kantaa, mikä yhdistelmä antaa sinun käyttöösi parhaan lopputuloksen, mutta hyvän subipään saat, valitsit miten vaan. Tuolle pienempitehoiselle vahvistimelle riittää 35mm2 OFC-virtakaapeli (=50mm2 CCA), isompitehoisen kanssa suosittelen laitettavan jo 50mm2 OFC:tä. Toisaalta liian paksuahan ei olekkaan, eli jos lompakko sallii, niin lievä tai vaikka vähän rajumpikin ylimitoitus on jopa suotavaa. Samaten pienemmän kanssa tulee vielä kohtuullisesti toimeen hyvälaatuisen, kunnossa olevalla ja mahdollisimman suuren (EN-)käynnistysvirran omaavan ("vesi")akun kanssa. Isommalle suositelisin seuraksi melkein jo Optimaa tms. AGM-tyyppistä hifiakkua. Tehontarve kuitenkin lähes tuplaantuu. Käytännön eroa ei mainittujen vahvistimien välillä kuitenkaan silti mahdottomia ole. äänenpaineissa ero jää, pelkästään jos siis teholla pelaillaan, eli mitään muuta ei vaihdeta, alle 3 db:iin teoreettisesti maximissaankin. Edellyttäen siis, että subi sen lisätehon edes oikeasti kestää. Tietenkin suurempitehoisella saa pienemmillä voimakkuuksilla hieman puhtaamman äänenlaadun, edellyättäen, että virtapuolikoin on kunnossa, ettei pääse ahdistamaan ja sen takia synny säröä..

    Vahvistimille vaihtoehtoina SPL Dynamicsin ICE-sarjan D-lankut.
    Subipuolelle vaihtoehdoiksi Alpinen uusi Type-R ja SPL Dynamicsin XTR...
     
    Viimeksi muokattu: 07.01.2011