Moi En ole kovin paljon touhunnut näiden hifilaitteiden kanssa ja tarvitsisinkin hieman apua näiden virittelyyn... Kamppeet on siis tulossa veneeseen mutta ajattelin kokeilla testata laitteistoa siten, että otan auton akun ja viritän koko setin siihen. Soitin http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=0&valmistaja=136&tuote=2500 Vahvistin http://www.sonicelectronix.com/item...ut[query_id]=8516744&SearchClickout[Ignore]=1 Kajarit http://www.sonicelectronix.com/item_33958_Boss-Rocker.html Kuvassa jossa näkyy vahvistin (4x150W) on 'power connectionit'. -Kuinka yhdistän tuon 20 mm2 kaapelin, joka tulee akulta tuohon punaiseen piuhaan? -Samalla tavalla pitäisi varmaan yhdistää tuon musta kaapeli paksuun maadoitus piuhaan? Tämäkö akun neg-napaan? -Samassa kuvassa näkyy vahvistimesta lähtevät kaapelit kaiuttimille. Millä yhdistän ne kaiutin kaapeliin? Kaikki apu ja vinkit otetaan ilolla vastaan katso liitettä IMG_0805.jpg katso liitettä IMG_0806.jpg
Aika napakka tietopaketti aiheesta: AutoSound Technical Magazine - Virtajärjestelmät. Tärkeintä on muistaa sopivan kokoiset sulakkeet kaikissa tarvittavissa kohdissa. Muita muistettavia on läpivetojen suojaaminen piuhan hankautumiselta sekä etenkin pitkissä vedoissa käyttää varmasti riittävän paksuista touvia. Kaapelien paksuuden ja sulakkeet voi laske AutoSoundin laskurilla.
Jaa, sinulla olikin näköjään jo kamat hankittuna. Vahvistimessa olevat virtakaapelit ovat juu todella hintelän näköiset. Noista piuhoista ei taatusti kulje läpi luvattu 1200W teho, ei sitten millään. Virta- ja kaiutinkaapelit voi liittää vahvistimen päästä esimerkiksi ihan juottamalla. Vesitiiviit liitoksista saadaan kun päälle laitetaan liimallinen kutistesukka. Akun päässä on tarkoitettu käytettäväksi kuvassa näkyvää suurempaa rengasliitintä. Joko tuo liitin käy suoraan akun kenkään, tai sitten siihen johdon päähän hankitaan sellainen liitin joka käy akun kenkään. Akulta parin kymmnen sentin päähän laitetaan tuo iso pääsulake. Siitä sitten tuodaan virta paksulla kaapelilla vahvarin lähistölle ja juotetaan kaapeli vahvistimen punaiseen virtaliittimeen. Juotos suojataan kutistesukalla. Maadoituksen voi joutua muoviveneessä tuomaan akulta saakka, kun runko ei oikein sähköä johda. Maadoitus ei tarvitse sulaketta, mutta kaapelin tulee olla vähintään yhtä paksua kuin virtakaapelinkin. Tämä kaapeli juotetaan vahvistimen mustaan piuhan tököön. Tarkista ohjekirjasta mikä tuo oranssi kaapeli on. Epäilen että se saattaa olla ns. herätevirta, jolloin se kytketään ohjelmalähteen herätevirta liittimeen. Herätevirtakaapeli vaatii pienen sulakkeen ohjelmalähteen puoleiseen päätyyn. Kaapelien läpivetoihin laitetaan asianmukaiset suojat kaapelin puhki hankautumista estämään. Ohjelmalähteelle voidaan virta tuoda ohuemmalla (sulakkeella varustetulla) kaapelilla suoraan akulta saakka, tai haaroittaa vahvistmelle tulevasta paksusta kaapelista. Kumpi nyt on sopivammalla sijainnilla. Ilmeisesti kaiuttimet kytketään erilliseen vahvistimeen, jolloin ohjelmalähteeseen päin tulee virtakaapelit, heräte virtalukolta sekä muistinvarmistus suoraan akulta (jokkainen sulakkeella varustettuja) (sekä radion antenni) ja ohjelmalähteestä vahvistimelle päin lähtee 2x RCA sekä herätekaapeli vahvistimelle. Heräte-, muisti- sekä virtakaapelit juotetaan soittemeen kytkettävään iso liittimeen, jonka tarvittavat kytkennät selviävät AutoSoundin ohjeesta. (Liittimessä olevia mittarivalaistus/kaiutinlähtö/sähköantenni liitäntöjä ei tarvitse kytkeä jos niitä ei käytetä, mutta käyttämättä jäänee piuhat on hyvä poistaa liittimestä tai suojata, jotta ne eivät ota kontaktia mihinkään.) Kaiutinkaapelit tuodaan aivan tuikitavallisella kaiutinkaapelilla kaiuttimien asennuspaikoilta vahvarin luokse ja juotetaan tuohon isompaan kaapelikimppuun. Sopiva kaiutinkaapelin paksuus tarvittavista pituuksista riippuen esim. 4 neliömillimetriä. Kunkin kaiuttimien sijaintipaikan ja plussien ja miinusten mukaan katsotaan mitä juotetaan mihinkin karvaan. Kaikki juotokset suojataan kutistesukalla. Ohjelmalähteeltä tuodaan heräte sekä 2x RCA. Tällaisia herätteellä varustettuja kaapeleita on myös valmiina olemassa. Ei tarvita välttämättä 4x RCA:ta koska vahvistimessa on valintakytkin 2ch inputille.
Kiitti vastauksesta! Onneksi sieltä ei ihan 1200W tarvitsekaan saadakaan. Mainoshöpötystä nuo wattilukemat... Oranssipiuha on tosiaan 'remote turn on' Voisikohan tämän tehdä siis näin? katso liitettä Kaavio.png 80A sulake löytyy tällä hetkellä kaapelipaketista, jonka ostin. Vahvistimen power connectionissa on itsessään 40A sulake kiinni. 1. Pystyisikö tuota power blockia hyödyntämään noin kuin kuvassa? 2. Entä nuo sulakkeiden koot ennen iso liitintä? 3. Aikaisemmassa kuvassa näkyy vahvistimesta lähtevät kaiutinkaapelit. Kuinka saan ne yhdistettyä pidempään kaiutinkaapeliin? Riittääkö tuo 1,5 mm2 kaapeli? Pärjäänköhän yleensäkään noilla kaapeleilla, joita paketissa on vai pitäisiköhän se viedä takaisin? Paljon kysymyksia... : )
Jakoblokki suunnitelma näyttää jokseenkin toimintakelpoiselta. 40 ja 80A sulakkeet kuulostavat suurehkoilta kaapelien kokoihin nähden. Tarkoitushan on että sulake palaa ennen kaapelin sulamista. Kaiutinjohtoina olisi hyvä olla hiukan paksumpaa kuin 1,5mm.. Kaiutinkaapelit juotetaan kiinni noihin irrallisiin piuhan pätkiin joissa on toisissa päissä vahvistimen piuhanippuun sopivat liittimet.
Osaatko sanoa noista sulakkeista, jotka menee jakoblokilta iso-liittimelle? Kuinka suuret ne pitäisi olla ja minkälainen pidike niissä kannattaa olla? Autosoundin laskuri antaa piuhan paksuudeksi 25 mm2 ja sulake 150A...
Soittimen iso-liittimeen esimerkiksi nastalle A-4: 10A, A-5: 1A ja A-7: 1A. Noissa herätteessä ja virtalukossa kulkee pelkkä herätejännite eikä tehoa oikeastaan ollenkaan, joten aivan pieni sulake riittää. Sulake kuitenkin vaaditaan, koska ohutkin kaapeli voi esim hankautua poikki ja vetää oikoset johonkin sopimaatomaan paikkaan. Näihin käyvät aivan hyvin tavalliset kaapelin väliin juotettavat lasiputki- tai lattasulakepitimet.. Tuollaista 150A pääsulaketta käytettäisiin oikean kilowattiluokan päätteen kanssa, kun vahvistimeen perille asti menee suora kymmenien neliöiden kaapeli. Sinulla kaapeli muuttuu ennen vahvaria ohueksi naruksi joka ei missään nimessä kestäisi tuollaista 150A virtaa, vaan sen eristeet syttyisivät todennäköisesti palamaan ennen sulakkeen menoa. Liian suuri sulake ei suojaa järjestelmää vikatilanteessa. Kun vahvarissa on 40A sulake, niin sen verran se sitten sitä oikeaa virtaa ilmeisesti ottaa (tästä myös nähdään että vahvarin todellinen maksimi jatkuva ottoteho 400W tietämissä, joten vahvarista ulos päin ei myöskään oikein voida saada luvattuja 1,6kW tehoja). Ulkoinen pääsulake laitetaan piuhan alkupäähän, koska se vahvarin kyljessä oleva nalli ei suojaa mitään piuhan ottaessa jostain huonosta läpiviennistä matkalta oikoset. Pääsulake laitetaan heti akun jälkeen ja se mitoitetaan sen mukaan mitä laitteet yhteensä vievät. Tässä tapauksessa olisi tulossa suunnilleen 40+10+1+1A kuormaa eli voidaan valita vaikkapa 60A pääsulake.
Ok, kiitoksia paljon! Olen laittamassa myös toista akkua kiinni paattiin ja niiden väliin erotusrele. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/ Minkäköhänlaista letkua noiden akkujen väliin olisi hyvä laittaa?
Huom, editoin aiempaa viestiäni viimeisimmän postauksesi jälkeen. Akkujen välillä kulkee moottorin käydessä tasainen latausvirta, eikä suuria piikkitehoja. Erotusreleen voi siis kytkeä vaikkapa 16mm^2 piuhalla. Toki riippuu taas etäisyydestä, pitkälle matkalle paksumpi touvi. Molempien akkujen puoleisiin päihin laitetaan sulakkeet. Lisäksi releeseen tulee herätevirta virtalukolta (tämän perusteella rele kytkee käyttöakun lataukseen) ja herätteeseen riittää taas 1A sulake jollain ohuemmalla piuhalla. Herätevirrat sekä soittimelle että erotusreleelle olisi siis todellakin hyvä ottaa virtalukolta, koska silloin molemmat toimisivat automaattisesti moottorin käynnistyksen mukaan, kuten herätteiden on tarkoituskin toimia.
Nyt ei yksinkertainen mies oikein ymmärtänyt tuota herätevirtaa virtalukolta soittimelle ja releelle...? Siis, kun laittaa virrat päälle sterot käynnistyy ja mitäs rele tekee? Ajatus on siis kytkeä akut siten, että äänentoisto käyttää vain apuakkua eikä ikinä pääakkua. Veneessä on semmoinen ikävä "sireeni" joka huutaa, kun pelkät virrat on päällä eikä konetta ole käynnistetty. Pitäisiköhän tähän äänikaavioon laittaa oma pääkytkin, jotta pystyisi käyttämään stereoita ilman tuota sireeniä? Tällöin virta soittimelle kannattaisi varmaan vetää suoraan akulta ohi pääkytkimen?
Kun moottori käynnistetään niin soitin kytkeytyy automaattisesti päälle ja rele kytkee hifi-akun kiinni ajoakkuun, jolloin hifiakku alkaa latautua. Kun moottori sammutetaan, niin heräte irrottaa hifi-akun ajoakusta jolloin ajoakku ei tyhjene vaikka popitus jatkuukin. Eihän se rele mistään muualta saa tietää milloin moottori on käynnissä kuin virtalukolta. Miten ajattelit latauksen toteuttaa? Tuo erotusrele siis kytkee akut yhteen aina moottorin käydessä, jolloin hifi-akku saa virtaa ajoakulta jota taas laturi lataa moottorin käydessä. Ei tarvita erillistä pääkytkintä. Virtalukon heräte radioon on automaattista käynnistymistä varten. Soittimen käyttöjännite (A-4 pinniin) voidaan tuoda ihan suoraan hifi-akulta, jolloin soittimen voi käynnistää milloin tahansa manuaalisesti. Veneen muiden virtojen ei tarvitse olla tällöin päällä.
Latauksen ajattelin toteuttaa jotenkin tuolla releellä Eikös tuo rele toimi ihan ilman minkäänlaista herätettä? Kun laturi alkaa lataamaan pääakkua ja siinä on tarpeeksi iso jännite, jatkuu lataus hifiakkuun. http://www.biltema.fi/Documents/manualer/25/25-230_man.pdf Stereoiden ei tarvitse käynnistyä automaattisesti, kun kone käynnistetään. Autossa tarvitsee mutta ei veneessä Elikkäs siis kytkennät hifiakulta piirretyn kaavion mukaisesti ja erotusrele akkujen väliin sulakkeiden kanssa, eikös vain?
Jaa, tuo bilteman relehän onkin tosiaan automaattisesti jännitteen mukaan kytkeytyvää mallia. Ei siis tarvitakaan herätettä sille. (Kokemusta on vain erillisellä herätteellä varustetusta mallista, siis tämän kaltaisesta.)