Apple - iTunes

Keskustelu osiossa 'Musiikki' , aloittajana marcoolio, 27.10.2004.

  1. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Apple iTunes on näköjään rantautunut nyt myös Suomeen. Osoite: http://www.apple.com/fi/itunes/home . Fyysisten levyjen ostamisesta näppylöitä saaville ilmeisesti hyvä uutinen?
     
  2. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    !! Tää on ihan tajuttoman hyvä uutinen. Olenkin odotellut jo pitempään.


    rami.
     
  3. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    !! Tää on ihan tajuttoman hyvä uutinen. Olenkin odotellut jo pitempään.

    En nyt kaikkia levyostoja sinne aio keskittää, mutta pari kertaa olisin jo biisin pari hommannut.

    rami.
     
  4. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuskinpa tulee koskaan käytettyä. Eipä paljon iTunes ja CD-R-levyt tarjoa samaa fiilistä kuin oikeat levyt. Se on huikeeta, kun saat vihdoin vuosia odotetun levyn kaupasta, otat mukavan asennon kotisohvalta ja laitat levyn kunnon vehkeisiin soimaan.

    Mulle musiikki on muutakin kuin pelkkiä yksittäisiä piisejä. Levy on aina kokonaisuus. Lisäksi on taide kansilehdissä, kappaleitten sanoitukset...

    Toisaalta mä kuuntelenkin pääasiassa muuta kuin näitä viimeisimpiä listahittejä. Eipä niitten "artistien" kokonaisia albumeja kukaan jaksais kuunnellakaan. :D
     
    Marco tykkää tästä.
  5. SamiS

    SamiS Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2001
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo.

    Kunnon LP-levy tarjoaa oikeasti rahalle vastinetta. Samaa tunnetta ei näistä CD-levyistä saa.

    Vahvasta kartongista sisäpusseineen ja paksusta vinyylistä tehty LP-levy upeine kansineen on aina hieno.

    Eipä noita pakolla ylipitkiksi väsättyjä CD-levyjä jaksa.

    Tietysti jos haluaa kuunnella viimeisimpiä levyjä ja uusinta musiikkia, niin LP-valikoima voi olla vähän rajoittuneempi. Ja tulevina vuosina valikoima myös CD-levyillä voi olla heikompaa, kun osaa musiikista ei julkaista lainkaan fyysisellä medialla.


    Sami S
     
  6. Nietze

    Nietze Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    1 060
    Saadut tykkäykset:
    0
    Luulen että leffasoundtrackien yleensä yksinäisiä helmiä tuolta voisi hakea, saa käsittääkseni häviöttömänä mikä on aika vaikeaa epäeettisempiä kanavia pitkin, ainakin äärimmäisen mainstreamin ulkopuolella. Ja onhan se sitten myös eettistä. Jos jonkun levyn haluan, ostan kyllä kaupasta vaikka tuolta saisi 10 kappaleisen uutuuden puoleen hintaan.
     
  7. Balrog

    Balrog Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    302
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kokeilinpa tässä nyt latailla musaa kyseisestä paikasta, vaikuttaa siltä että kauppa on kuitenkin alhaalla. Muuten kyllä helpoksi ja nopeaksi tehty tuo systeemi, mutta olisihan se vielä plussaa jos se oikeasti toimisikin. :)
    Jokin varaus on kyllä pankkitililtä lähtenyt, vaikka ei biisin lataus ole vielä onnistunutkaan. Saa nähdä millaista palautetta tästä Applelle vielä laittelee..

    Eihän tuo oikeita levyjä minullakaan tule koskaan korvaamaan, mielenkiinnosta pitää kuitenkin kokeilla. Nettiradio siinä on kyllä toimiva, hyvä ja ilmainen.
     
  8. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuota vähän pelkäänkin. Varsinkin sinkkujen myynti -> julkaisu vähenee melko varmasti.
     
  9. SamiS

    SamiS Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2001
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    LP-levyt ja CD-levyt ovat tuon jo tehneet. Jo 60-luvun lopulla singlemyynti alkoi laskemaan, kun ihmiset alkoivat ostaa LP-levyjä. Ei siirtyminen iTunesin tapaiseen järjestelmään mitään muuta sinkkujen osalta. Singlejä julkaistaan nykyään vähän verrattuna vinyylisinkkujen kulta-aikaan.

    Lisäksi minua hämmentää huolesi singlemyynnistä, koska nehän ovat juuri "pelkkiä yksittäisiä biisejä". Mielestäni iTunes lisää "single"myyntiä, kun ihmiset ostavat juuri yksittäisiä kappaleita.

    Minua huolestuttaa enemmänkin tarjonnan kapeneminen levy-yhtiöiden karsiessa kannattamattomia artisteja. Tähän iTunes voi tuoda parannusta mikäli ottavat valikoimiinsa musiikkia laajalti.


    Sami S
     
  10. The Teemu

    The Teemu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onkos kukaan kokeillut toimiiko tää iTunes Sammon visa elkulla?Tiedän suht vanha aihe mutta olis kiva saada tietää :)
     
  11. Balrog

    Balrog Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    302
    Saadut tykkäykset:
    4
    Toimiipa hyvinkin, Sammon kortilla olen tuolta biisejä maksellut.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Mitäs mieltä olette tästä Applen Itunes Music Storesta? Kysyn tätä nimenomaan Windows-käyttäjiltä. Itse tässä pikkuhiljaa olen hankkimassa ensimmäistä mp3-soitinta, ja se tulee olemaan tod. näk. Apple Ipod Shuffle (käyttötarkoitus: lenkit, kuntosali).

    Onko teidän mielestänne AAC-laatu hyvää (128kpbs)? Entä onko teille ilmennyt Itunesin käyttämisessä Windowsissa (XP:ssä) mitään ongelmia. Olen lukenut yhdestä tapauksesta, jossa tyypin Nortonin virusturvaohjelmisto ei antanut hänen käyttää Itunesia, ja hänen piti aina sulkea Norton siksi aikaa, kun hän käytti Itunesia. Itsellänikin on Nortonin turvaohjelmisto ja kaiken lisäksi palomuuri, joka on ollut kyllä aika tiukka lataamaan tai lähettämään mitään vähänkään epämääräistä (ongelmia muun muassa joissakin videoklipeissä, MSN Messangerissa ja javascripteissä).

    Kumpi on mielestänne PC-käyttäjälle parempi yhdistelmä: Ipod ja Itunes Music Store vai Creative Zen ja esim. Microsoftin mp3-kauppa?
     
  13. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    iPodin markkinaosuus kaikista mp3-soittimista on jotain 90 %:n luokkaa, joten voisi kuvitella että ihan turvallinen valinta tulevaisuuden kannalta niin soitinta kuin kauppaakin ajatellen.

    iPodihan soittaa tietysti MP3:sta, joten miksipäs turhaan AAC:ta käyttää.

    Toimivuudesta en osaa sanoa.
     
  14. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Mäkin mietin tätä samaa, kun olin miettimässä ottaako 1GB:n vai 512MB:n soittimen. Periaatteessahan mä en aio siihen laittaa kuin jotain 100 kipaletta, mutta sitten aloin miettimään, että mahtuuko esim. 512MB:iin niin monta kipaletta esim. laadulla 320 kbps tai sitä paremmalla laadulla (Apple Lossless). Kuitenkin sitten luin jostain, että jos Itunesista ostaa kappaleita, niin ne tulee automaattisesti AAC-muodossa (eli 128kbps). Käsittääksenihän tätä ei voi nostaa enää esim. 320 kbps:ään, ellen ole koko juttua sitten väärin ymmärtänyt. Tämän takia päädyn varmaan siihen 512MB:n versioon, kosa siihen mahtuu muistaakseni 120 biisiä AAC:lle, ja jos Itunesista ei muuta saa kuin AAC:tä, niin eihän mun ole mitään järkeä ottaa sitä 1GB:tä, koska sanotaanko, että 15 prosenttia biiseistä tulee olemaan suoraan CD:ltä kopsattuja. Muut ostan Itunesista.
     
  15. juhilus

    juhilus Guest Guest

    Liittynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    227
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia Norton Internet security 2005+iTunes+Win2k yhdistelmällä. AAC 128kb/s on mielestäni ihan riittävä laatu käytettäväksi lenkkeilessä ja salilla ja ainakin iPodin omilla onnettomilla kuulokkeilla.
     
  16. Burana

    Burana Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2001
    Viestejä:
    1 036
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tuossa täydellisen häviöttömän tavoittelussa kannattaa muistaa että heikoin lenkki saattaa hyvinkin olla kuulokkeet tai kuunteluolosuhteet, esimerkiksi juoksulenkki. Eli se 128kbps riittänee varmasti suurimmalle osalle, itseasiassa uskoisin että enemmän voisi olla tarvetta softalle joka lennosta downsamplaa kappaleen pienemmälle bitratelle ulkoista soitinta varten.
     
  17. Willo

    Willo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    625
    Saadut tykkäykset:
    1
    <lievästi_offtopic>
    Asiahan ei tietenkään minulle kuullu, mutta minun jakeluuni ei kerta kaikkiaan mahdu, miksi ihmiset ovat valmiita maksamaan nykyisten verkkomusiikkikauppojen rampautetuista tuotteita niistä pyydettäviä hintoja. Edellinen ei tarkoita sitä, että vastustaisin millään muotoa verkkomusiikkikauppoja sinänsä. Sen sijaan niiden nykyinen toteutus on suolesta.

    Verkkomusiikkikauppa muuttuisi minunkin näkökulmastani kiinnostavaksi, jos se täyttäisi vähintään seuraavat vaatimukset:
    -laatu vähintään samaa kuin cd:llä (lossless). Koska lossless-pakattu musiikki ei ole erityisen kannettavaystävällistä suurehkon tilantarpeen vuoksi, pitäisi softassa olla mahdollisuus transkoodata musa pienemmälle bittivirralle
    -datan talteen otto cd:lle dvd:lle tms. on oltava mahdollista alkuperäisellä laadulla ja palautus takaisin koneelle on onnistuttava niin ikään alkuperäisellä laadulla. Tämä on oltava mahdollista niin monta kertaa, että musiikki ei sen takia katoa tai lakkaa toimimasta. Minulla on hajonnut vuosien saatossa sen verran monta kovalevyä, että jos tämä vaade ei täyty, ei kauppaa tule, ellei hinta ole poskettoman halpa (murto-osa vastaavan cd:n hinnasta).
    -musiikin pitää toimia kotiverkossa, autosoittimessa ja kannettavissa soittimissa. Kotiverkossa toimimisella tarkoitan toiminta kaikissa koneissani (ei välttämättä yhtä aikaa) sekä käyttöä tiedosatopalvelimelta. Striimausmahdollisuus plussaa.
    -toistoon tulee voida käyttää haluttuja ohjelmia. Minä en suostu käyttämään miljoonaa eri playeriä ostopaikasta riippuen. Ei minulla ole myöskään kymmeniä eri cd-soittimia eri kaupoista ostettuja cd:itä varten.
    -Tietokoneen osien päivitys, ip:n muutos, käyttiksen vaihto tms. ei saa haitata musiikin käytettävyyttä. Myöskään verkkoyhteyden puttuminen ei saa haitata musiikin käyttöä. Edelliset tarkoittaa käytännössä sitä, että jos drm:ää on pakko sietää, se ei saa olla call-home tyyppiä.
    -aineiston pitäisi olla asiallisella metadatalla varustettua. Asiallisella tarkoitan perustagien lisäksi samaa infoa, kuin on levyjen kansilehdissäkin (esim. sanoitukset, tekijätiedot sekä kansikuvat).

    Perinteinen cd-tarjoaa kaikki nämä + fyysisen tuotteen. Kotiverkossa ja kannettavissa käyttö sekä taggays tosin maksaa vaivaa (rippaus + pakkaus, taggays + kansien skannaus). Jos fyysistä tuotetta
    ei mukana saa, on hinta oltava merkittävästi cd:tä halvempi. Nykyiset rampautetulla äänenlaadulla varustetut toteutukset muuttuisivat kiinnostaviksi vain, jos niiden hinta olisi niin edullinen, että omia levyjään ei viitsisi ripata (alle euron levy).
    </lievästi_offtopic>
     
  18. kvesti

    kvesti Guest Guest

    Liittynyt:
    18.02.2004
    Viestejä:
    1 133
    Saadut tykkäykset:
    4
    Onko noiden kappaleiden taso sellainen, että niitä pystyy kuuntelemaan kohtuullisen hyvien laitteiden läpi? Tarkoitan PC kiinnitettynä kotiteatteri järjestelmään. Miten paljon eroa cd-tason ääneen?
     
  19. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    (edit)Apple loslessilla koodatut biisit lienevät täysin WAV:hin verrattaviissa, paitsi tietenkin kooltaan puolta pienempiä. Bittivirta määrännee äänenlaadun kuten mp3:ssa. http://www.apple.com/fi/itunes/import.html
     
  20. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ainakin mainostavat niin: http://www.apple.com/fi/itunes/burn.html "iTunes mahdollistaa myös MP3-CD-levyjen teon" Liekö jokin kopiosuojaruksi jäänyt päälle?