Anti-mode ylihinnoiteltu?

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana TonyA, 15.01.2008.

1. TonyA

TonyA Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Hmm, vähän epäilyttää kirjoittaa tuon Anti-Mode 8033-taajuuskorjaimen (http://www.dspeaker.com/fi/tuotteet/anti-mode-8033.shtml) hinnasta näin suoraan, mutta koska olen miettinyt tuon tilaamista haluaisin tietää mihin rahani menevät. Eli hintaahan tuolle tulee kotiin kuljetettuna lähemmäs 250 euroa. Ja sillä hinnalla saa automaattisen taajuuskorjauksen subbarille, eikä suuria säätömahdollisuuksi ole.

Onko siis niin, että valmistajat käärivät tuosta laitteesta huomattavat voitot vai sisältyykö kyseiseen mötikkään hienostunutta tekniikkaa, josta kannattaa oikeasti maksaa em. verran? Ainakaan laitteen sisältämä elektroniikka tai viimeistely eivät voi hintaa nostaa. Eniten minua pelottaa juuri tuo automaattisuus; sehän ei näissä asioissa ole välttämättä suurikaan plussa, koska olemassa on erilaisia kuuntelutottumuksia ja mieltymyksiä erilaiseen ääneen.

Eli vääntäkää tyhmälle rautalangasta: saisiko samanlaisia tuloksia jostain muusta laitteesta halvemmalla? Entä onko tuo tuote röyhkeästi ylihinnoiteltu? :hitme:

Ja älkää ymmärtäkö väärin, en erityisemmin "vastusta" laitetta. Joudun olohuoneeni kalusteiden sijoittelun takia pitämään subbaria lähes nurkassa ja kiinni seinässä, joten kuminoita löytyy ja uskoisin Anti-modella saavani ainakin joitain niistä kuriin. Mielelläni tilaisin laitteen, mutta hinta mietityttää kovasti. :confused:

2. Bumer

Bumer Goodfella Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4
    Lukaisehan uusin hifimaailma.

3. TonyA

TonyA Member

Saadut tykkäykset:
    1
    No, se on just tässä käsillä ja olen sen jo lukenut, mutta hintaa ei juurikaan käsitellä.

4. Wile E Coyote

Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    8
    Hinta on aina hankala käsite. Pienessä tuotteessa voi olla erittäin suuret kehityskustannukset vaikka osat olisivat halpoja.

Jos katsot Hifimaailma- lehteä, niin Anti-mode näyttäisi olevan suorituskyvyltään sekä hinnaltaan Behringer- paketin kanssa suht. samalla viivalla(tosin B:llä pystynee aikaa ja vaivaa säästelemättä parempaan lopputulokseen).

Velodynen Behringeriä automaattisempi, mutta näitä molempia "heikompi" korjain (sms-1) maksaa 3x enemmän.

Eli; Behringer ehkä paras, mutta vaatii erittäin paljon perehtymistä ja säätötunteja.

Anti-Mode niukka kakkonen, mutta säädöt kestävät n.5min ja se on siinä.

Velodyne SMS-1 reippaasti kallein ja niukin säädöiltään. Plussana videoliitäntä, säädettävyys vrt Anti-Mode ja eri tilojen (lisää passoa leffoille-vähemmän nykyrockille jne.) tallennus vrt. Behringer ja Anti- Mode

++Muut ammattilaitteet; Uskaltaisin väittää että B saattaisi jäädä kakkoseksi vaikka pelkän subbarin säädöstä olisikin kyse, mutta hintaluokka pompsahtaa yli 2000€:n

Vedä tuosta sitten johtopäätös. Minä ottaisin DIY:n rinnalle anti- moden, tai jos voittaisin lotossa niin ammattivehkeen jonka säädöt saisi hoitaa palkattu ammattilainen.

5. Lobotomy

Lobotomy Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Mittamikki + esivahvistin + feedback destroyer > 200e. Hintaero siis ei välttämättä suuri. Olettaen että sopiva tietokone löytyy mitausten tekoa varten valmiina. Ja mikäs on SMS-1 hinta?

Jos tiedät omat kuuntelutottumuksesi, niin osaat varmaan säätää behkun sen mukaan. Jos et, niin järkevämpää, ja huomattavasti nopeempaa, luottaa koneen tekemään säätöön.

Itse en ole ostamassa anti-modea. Olen joutunut liian sisään säätämiseen.

6. ritamaki

ritamaki Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Ai kallis? Laite on minun mielestäni erittäin halpa ominaisuuksiinsa nähden. "Mötikän" sisältämä elektroniikka ja varsinkin softa on vaativan tuotekehittelyn tulos, joten laitteelle olisin veikannut jopa paljon nykyistä kalliimpaa hintaa. Vielä kun ottaa huomioon, että valmistaja ei ole mikään monikansallinen elektroniikkajätti, vaan pieni Suomalainen yritys, niin laadukkaasti viimeistelty taajuuskorjain on ehdottomasti ainakin minun ostoslistallani. Nykyään kaikki elektroniikka pitäisi saada lähes ilmaiseksi, eikä mistään olla valmiita maksamaan.

7. uppiskuppis

uppiskuppis Active Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Varmaan joka laitteessa itse valmistuskustannukset on 5% luokkaa. Eniten se maksaa kehitystyö...

8. elmac0

elmac0 Active Member

Saadut tykkäykset:
    69
    Jos nuo Anti-mode boksit tuotettaisiin massiivisina erinä Aasiassa tai Kiinassa, niin tuotantokustannus yksikköä kohti varmasti olisikin pieni. Sen sijaan, ainakin tällä hetkellä noita tehdään enemmän tai vähemmän käsityönä Suomessa, joten tuotantokustannus on ihan oikeasti merkittävä osa laitteen hinnasta. Mistään röyhkeästä yli-hinnasta en todellakaan puhuisi.

Tasaisempi vaste ja lyhentyneet vaimenemisajat automaattisesti kalibroituna on minusta ainakin ihan hyvä lähtökohta bassotoistolle missä tahansa äänijärjestelmässä. Ainahan volumea voi säätää subbarista kovemmalle jos pitää korostuneesta bassosta. Anti-modehan ihan luonnostaan "syö" energiaa matalilta taajuuksilta kun huonemoodien tuottama hyötusuhteen paraneminen vähenee, jolloin subbarin voimakkuutta joutunee jonkun verran nostamaan joka tapauksessa. Lisäksi monissa av-vahvistimissa on mahdollisuus äänen värin säätöön jos sellaista tarvitsee. Toki jos kaipaa sellaista itse säätämisen riemua, niin mm. BFD varmasti tarjoaa sitä puolta enemmän.

9. janolle

janolle New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä se ylihinnoiteltu ole. Ilkan arvostelua lukiessani tulee mieleen kuitenkin mieleen kolme syytä olla mielestäni ostamatta.

1. Laitteen valitsema 0-taso on korkea, näkee käyristä että BFD:llä ja isolla subbarilla pääsee parempiin tuloksiin. Pienet subbarit eivät kiinnosta minua eikä lopputulokseen käytetty aika ole minulle haitaksi.

2. Ilman tarkempia ekutusmahdollisuuksia en tekisi laitteella mitään. Subbarilla olen tottunut käyttämään kahta eri säätöä: Leffoille melkein suoraan pohjamuutin asti ulottuva ja musiikille loivasti (n. 3dB/oktaavi 50hz lähtien) vaste.

3. Olen friikki joka tykkää härvätä härpättimien kanssa. :hitme:

Jos ylläolevat eivät ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä voi Anti-modea suositella jo pelkästään Ilkan artikkelin perusteella varauksetta. Hinta-laatusuhde on kilpailijoihin verrattuna verraton.

10. lmfmis

lmfmis Active Member

Saadut tykkäykset:
    2
    Eiköhäntuo vika ole kaikilla..:)

Alakerrassa isossa laiteräkissä on SMS-1 + parametrinen eq käsisäätöä varten.

Anti-mode tulee olohuoneeseen digiboksin taakse piiloon ....näppärää.

Ja hintahan on kohdallaan niinkauan kuin kilpailua ei ole.

Vinkki: Pienellä vaivalla voisi VLSI:n porukat lisensioida piirinsä Yamaha/Denon/yms valmistajille. Lähtisi volyymit nousuun.

...ja jolloin se varmaan kohottaisi ko vahvisten hintaa - ainakin 250 eur...

11. sakali

sakali Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Olet valmis maksamaan vain hienostuneesta tekniikasta.:hitme: Ja ajastus tuotteiden hinnanmuodostuksesta:sleep:

12. TonyA

TonyA Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Ok, ihan kiinnostavia vastauksia tullut. Mielestäni voisi kuitenkin sanoa, että tuote on ylihinnoiteltu (ehkä oikeammin sanottuna tuotteen valmistus- ja kehitysprosessi on sellainen, että hinta tahattomasti nousee), jos sitä a) tuotetaan Suomessa käsityönä suurin kustannuksin ja pieniä määriä ja b) yritetään liian nopeasti saada takaisin tuotekehittelyyn käytettyjä varoja. A-kohta korjaantuisi siirtämällä työ johonkin halvemman työvoiman maahan, jossa voitaisiin myös tuottaa suurempia määriä, jolloin Anti-moden kappalehinta edelleen pienenee. Ja eikö b-kohta korjaantuisi sillä, että tosiaan tuotetaan suurempia määriä laitteita, jolloin yhdestä laitteesta ei tarvitse saada niin paljon voittoa.

Nojoo, todella pitkälle menevää mutuilua ja jossittelua. Viime aikoina on vaan alkanut kiinnostaa yleisemmin äänentoistoon liittyvien tuotteiden "todelliset hinnat" verrattuna kaupasta pyydettävään hintaan. Eikö se hienoimmissa hifi-laitteissa mene juuri niin, että kuluttaja joutuu suurimmaksi osaksi maksamaan tuotteen nimestä ja maineesta, käsityöstä, kehitystyöstä ja pienistä tuotantomääristä johtuvasta hinnan kallistumisesta? Kaiken tämän jossittelun voisi lopettaa elämää suurempaan lauseeseen: Se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. :thumbsup:

13. Zammy

Zammy Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en ymmärrä mistä tuommoinen ylihinnoittelu on repäisty? Tuotehan on ylihinnoiteltu ainoastaan siinä tapauksessa, jos se ei käy kaupaksi. Ei näille tuotteille mitään voittomarginaalin rajaa ole olemassa ja miksi pitäisikään?

14. Brunberg

Brunberg Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten mä sain hinnaksi melkein 300e ja rahti oli tästä törkeät 36e? Siis tolla rahalla lähettää 10kg tavaraa jenkkeihin lentokoneella. Muuten laatikko on varmaan todella hyvä mutta toi rahti on ihan kauheeta rosvousta.

edit nyt se heitti sen airmailina halvemmalla, äsken tuli jostain syystä toi courier ja sikahinta. Tosin epäilen silti vähän tuota lentorahtia...

15. TonyA

TonyA Member

Saadut tykkäykset:
    1
    No kysytään näin päin: missä vaiheessa jokin tuote on OIKEASTI ylihinnoiteltu? Muistan jostain lukeneeni tapauksesta, että hifiharrastajille myytiin ääntä parantavia pistokkeensuojia, jotka olivat siis käytännössä värjättyä muovia ilman mitään vaikutusta. Tässä tapauksessa lienee selvää, että kyseessä on ylihinnoittelu. Jos tästä räikeästä esimerkistä lähdetään kohti Anti-Moden tasoa, niin missä vaiheessa ylihinnoittelu muuttuu perustelluksi hinnoitteluksi? Haluaisin kuulla esimerkin, jossa ollaan juuri ylihinnoittelun ja oikeutetun hinnoittelun rajalla. Itselläni Anti-Mode on juuri tuolla rajalla, koska - joudun myöntämään - en oikeasti tiedä mistä maksan, kun ostan kyseisen tuotteen. Tiedän, että en maksa ainakaan tuotteen viimeistelystä, ulkomuodosta tai nimestä, eli jostain muusta sen hinnan täytyy koostua.

Jos lähtisin vertaamaan tuota tuotetta joihinkin muihin, laittaisin sen samaan kategoriaan esimerkiksi hdmi-splitterien/switchien tai muun pienelektroniikan kanssa. Johtuen juuri tuosta automaattisuudesta. Jos minulle esimerkiksi myytäisiin mustaa boksia, jonka sisällä on yksi DSP-piiri (vai onko siru?), joka muuttaa stereosignaalin 7.1.-kanavaiseksi, en maksaisi tuosta juuri mitään. Tietysti kyse on tarpeesta, mutta niinhän se on tässä Anti-modenkin tapauksessa. En tiedä vielä onko hieman parantunut matalataajuuksien toisto 250 euron arvoista. Tietysti jos kyseessä on huomattava parannus, on se koko rahan (ja miksei suuremmankin summan) arvoista.

16. TonyA

TonyA Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Pitäis saada 8 eurolla tuo kuljetus. Minäkin pelästyin 36 euron hintaa ja soitin siitä kysyäkseni. "Ongelmana" nettikaupassa oli se, että se automaattisesti suosittelee kalleinta toimitustapaa.

17. säätäjä

säätäjä Member

Saadut tykkäykset:
    5
    Kun ensimmäisen kerran näin laitteen olin sitä mieltä, että hinta uskomattoman halpa ominaisuuksiin ja vastaaviin tuotteisiin nähden. Kun testasin laitteen, olin edelleen samaa mieltä.

IMO: Jos joku kokee tämän laitteen kalliiksi, hän ei tiedä hifilaitteista / subbareista / subbareiden säädöstä juuri mitään. Tälläkin hetkellä olen miettinyt, että saadaankohan tuo hinta pidettyä noin alhaalla kun tuote poimitaan jälleenmyyjän hyllystä ja siihen tehdään kunnollinen kuluttajapakkaus / tuotteistus?

18. säätäjä

säätäjä Member

Saadut tykkäykset:
    5
    Sulla menee nyt sekaisin:

Yksilön mielipide

vs

Tuotteen hinta

Tuote voi maksaa mitä vaan. Esim joku maksaa muotikäsilaukusta 10 000e ja pitää sitä perusteltuna. Toinen ei maksa siitä mitään. Jos joku kokee saavansa laitteesta hyötyä niin kaikki on hyvin.

Lue speksit: Saat automaattikalibrointilaitteeen 250 eurolla. Tällä hetkellä halvin tällainen taitaa olla SMS-1:n, joka maksaa kolme kertaa tämän. Et saa yhtä tyylikästä mikkiä tai pakkausta, mutta lopputulos pitäisi olla aika identtinen. Joku voisi siten väittää (kuten esim allerkirjoittanut) että tuote on lopulta aika halpa.

Niin, kyse on sinun mielipiteestä, ei yleisestä. Joku toinen voisi olla valmis maksamaan tuosta erosta kymmenen kertaa enemmän :)

19. Zammy

Zammy Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä tapauksessa on kyseessä lähinnä huijaus. Eihän tuossa vaiheessa ole väliä, että maksaako tuote 10 tai 100 euroa? Vai olisitko valmis ostamaan em. tuotteita jos olisivat riittävän halpoja?

20. Yen

Yen Active Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Sulla ei taida olla mutua enempää kokemusta taloudesta, firman pyörittämisestä ja tuotteiden kehityksestä.

Pitää ensin repäistä sijoitusrahaa (tai hitosti omaa ja muiden persettä, mutta kehitys kestää), jotta näinkin sofistikoitunut tuote pystytään tekemään. Firma tuottaa tappioo.

Sitten kun on tuote kehitetty, pitää ruveta valmistamaan. "Siirtämällä työ johonkin halvemman työvoiman maahan" ei ole mikään napista tehtävä juttu. Pitää etsiä sopiva kumppani, tehdä sopimukset, varmistaa että ko. kumppani tuottaa laadukasta tavaraa, ja varsinkin pitää varmistaa että oma kallilla kehitetty tekniikka ei vuoda ulos ja kohta kumppanilta tulee samanlainen kilpaileva tuote markkinoille. Kaikkiin näihin kuluu aikaa ja rahaa, ja paljon. Pitää palkata lakimiehet, pitää matkustaa ja etsiä kumppaneita (tai ostaa palveluna), pitää matkustaa ja pitää tuottaa koe-eriä jne.

Eli tähän asti on tehty tappiota ja uralla.

Kun Anti-Modekin on aika pienen piirin tuote, ei ole mitenkään helppoa lähteä noin vaan laajentamaan, jos volyymit on tällä hetkellä kymmenissä tai sadoissa. "Siirto halvemman työvoiman maahan" ei tuota välttämättä säästöjä, kun laskee muut kulut päälle. Ymmärrän hyvin, että ensimmäiset satsit tehdään Suomessa itse, se on nopein, halvin ja helpoin tapa lähteä liikkeelle.

EDIT: Ja tuotteen hintaanhan pitää sisältyä muutakin kun valmistuskulut - muuten firma ei kannata. Muut kulut ovat tuotekehitys, mainonta, tilat, työkalut, työvoima (muu kuin valmistuksen), verot, yms yms yms, ja viimeiseksi myöskin voittoa.