Amazon.com

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana pirpelo, 28.08.2012.

  1. pirpelo

    pirpelo Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2012
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo eli jo valmiiks anteeks ettei kyse ole dvd:istä tai muistakaan sillein tänne liittyvistä, mutta katselin, että täällä on kyselty kyseisestä puljusta niin toivoisin, että joku jaksais asiallisesti vastata ensikertalaisen pariin hassuun kysymykseen :)

    1. Olen tilaamassa reppua(mitä ei saa uk:n tai muidenkaan maiden amazonista), kyseinen reppu maksaa 39,90 dollaria ja toim.kulut päälle, ne oli kai jotain kympin luokkaa, onko ensinnäkään turvallista tilata? (ja tuotetta toimitetaan suomeen)
    2. Tämä on se askarruttavin, eli tollasesta hinnasta, jääkö tulliin? pitääkö johonkin ilmoittaa, mitä maksaa?
    3. Onko pakko olla luottokortti kun tuolla asioi? omistan perus visan vain :D
    4. Mites kun hinnat on dollareissa? onko siellä jotain valuutanmuunninta joka kertoo paljonko maksan euroissa vai pitääkö ite muunnella ja pohtia?

    Olisin kiitollinen jos joku auttais daijuu meikäläistä :D kyseinen reppu on nimittäin todella mieluinen ja ei kyllä semmosta suomen markkinoilta löydy. Muttakun olen ekaa kertaa tilaamassa ulkomailta ni olis kiva tietää nuo seikat ja jos on muutakin hyödyllisiä neuvoja niin olen enemmän kuin kiitollinen niistä :>
    Kiitos ja anteeksi :p
     
  2. JayKay70

    JayKay70 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    574
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jos reppua todellakin toimitetaan Suomeen (Amazon.com ei oman kokemuksen mukaan kovin herkästi toimita muita kuin levyjä tännepäin) ja toimituskulut nimenomaan Suomeen ovat tosiaankin kympin luokkaa (esim. Amazon Marketplacen myyjillä voi olla pikkusormen kokoisesta tuotteestakin 40 euron toimituskulut), niin itse ainakin tilaisin. Ensinnäkin kysymys siitä, onko Amazon.comista turvallista tilata on vähän sama kuin se, onko Anttilasta tai Stockmannilta turvallista tilata: jos kyseessä on iso, yleisesti suosittu ostopaikka, niin on mielestäni turhaa pelätä tulevansa huijatuksi tms. Esimerkiksi itse tilailen käytännössä joka viikko ulkomailta jotakin ja viimeisen neljän vuoden aikana on tullut ainoastaan yksi tapaus eteen (vähemmän suosittu, pieni myyjä Ebayssa), jossa oli huijauksen makua mutta josta sain Paypalilla/luottokortilla maksamisen takia rahani takaisin.

    Tulliasiat löydät tästä (HUOM! toimituskulut ja tuotteen hinta lasketaan siis yhdeksi summaksi, josta katsotaan, tuleeko tullimaksua tai ALV:tä). Jos tuo ostosi siis 50 dollariin pysähtyy, niin tulleja tai ALV-maksuja ei pitäisi tulla. Mikäli tulisi, niin nykyään nuo tulliasiat hoidetaan netissä (sinulle tulee kotiin kirje tullista, jonka jälkeen vain heittelet nettiin tietoja paketin sisällöstä yms., maksat mahdolliset tullimaksut verkkopankin kautta ja tulli pistää paketin sitten jatkamaan matkaa sinullepäin).

    Omistat siis vain pankki-/ debit-kortin? Mikäli siis korttisi on joku muu kuin luotollinen Visa tai Visa Electron, niin en ole varma, käykö se maksuvälineeksi Amazonissa -- jossa ei muistaakseni ole Paypal-vaihtoehtoakaan. Luottokortin käyttäminen shoppaillessa netissä on siitäkin järkevää, että mikäli nyt tulisi huijatuksi tms., niin luottokortin (tai Paypalin) kautta saa rahansa helpommin takaisin. Visa Electronin kanssa ainakin ennen homma meni niin, että joidenkin pankkien Electronit laskettiin luottokorttien kaltaisiksi ulkomaiden nettiputiikeissa, kun taas joidenkin pankkien ei. Amazonissa on tietenkin se hyvä puoli, että siellä voi tehdä ns. demotilauksia. Kun olet rekisteröitynyt ja syöttänyt maksuvälinetiedot, niin voit huoletta edetä tilauksessa aina viimeiseen kohtaan asti, jossa on tilauksen yhteenveto ja mahdollisuus esim. valuuttamuunnokseen. Tehdessäsi tätä "demotilausta" sinulle selviää muun muassa se, toimitetaanko tuotetta oikeasti Suomeen vai ei (Amazon ilmoittaa tässä vaiheessa, mikäli tuotetta ei voida Suomen osoitteeseen toimittaa). Itse menettelen näin joka kerta, kun haluan tietää tuotteen saantimahdollisuuksista.

    Suosittelen maksamaan ostoksesi dollareissa, sillä vaiettu salaisuus monessa valuuuttamuuntimen sisältävässä paikassa on se, että mikäli muutat dollarit tai punnat euroiksi, niin niihin tulee "maagisesti" pientä lisää. Oma nyrkkisääntö näin ollen on ollutkin se, etten koskaan muunna puntia tai dollareita euroiksi, kun shoppailen netissä.
     
  4. pirpelo

    pirpelo Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2012
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Anteeksipyynnöt Jaylle että olen toiminut liian hätiköidysti katsomatta ensin tarkkaan :-( (en osaa siirtää kysymystäni sinne :D) eli toiv. joku vaikka poistaisi tämän ketjun

    Ja Elvikselle super kiitokset vastuksista, auttoivat paljon eteenpäin! :) kiitos