Itse lopetin tämän takia Amazonista tilaamisen vuosia sitten. Käytännössä jokainen tilattu boksi tuli ruhjottuna perille, kun oli tosiaan pakattu yleensä paperipussiin. Jos oli pakattu pahvilaatikkoon, niin sitten laatikko oli liian iso ja pehmusteita ei ollut lainkaan.
Pitkästä aikaa tuli tilailtua Amazon.comista. Lähetys tuli aika köykäisessä "paperipussissa", mutta kaikki kolme levyä (kahdessa sliparit) olivat moitteettomassa kunnossa. Kirje oli muutenkin sen oloinen, ettei ollut saanut juuri minkäänlaista osumaa matkalla. Lähetys tuli Pitney Bowes kuljetuksena, jossa oli toimiva seuranta. Itse asiassa Postin appiin ilmestyi automaattisesti tieto lähetyksestä aika varhaisessa vaiheessa. Lähti 7.6., Suomessa 16.6. ja perillä 17.6. Osoitetarraan oli merkitty, että lähetyspaikkana postilaatikko Helsingissä. Kuljetus IOSS-putken läpi toimi mallikkaasti ja suomialvithan maksetaan jo ostovaiheessa Amazonille.
Italian Amazonista tilattu Hitchcock-boksi tuli pahvisessa kuoressa ilman pehmusteita ja on luonnollisesti huonossa kunnossa. Palautus onnistuu ja Amazon hyvittää palautuskuluja 4 euroa. Palautus halvimmalla paketilla kustantaa kuitenkin 21,90 €. Tuo saattaa just ja just mennä kirjeenä, siis jos ujuttaa kirjelaatikkoon eikä lähetä Postin toimipisteestä, mutta silloinkin hinta economylla tekee 9,75 € eikä lähetyksellä olisi seurantaa. Saisiko erotuksen myöhemmin perittyä Amazonilta vai miten näiden kanssa on mennyt? En ole vuosiin joutunut palauttamaan mitään, vaan tuote on hyvitetty ja vaurioituneen paskakasan on saanut pitää, mutta linja on ilmeisesti muuttunut.
Ovat aiemmin hyvittäneet palautuskulut kokonaan. Saksan Amazonissa on lisäksi ollut tarjolla prepaid DHL lähetyskortti, jolloin on voinut viedä paketin suoraan Suomen Postiin ilman kuluja.
En usko, että linja on muuttunut vaan kyse on tuosta Italian Amazonista. Mulla on samanlaisia kokemuksia Italian Amazonin aspan kanssa. Olisiko niin, että siellä on paikalliset italialaiset aspat näiden intialaisten sijaan tai muuten sovittu tiukemmat käytännöt palautuksiin. Itselläkään ei ole enkku amazonin kanssa ollut koskaan mitään ongelmia. Italian amazonista tilatuista 4K leffoista oli kaikista kotelot rikki. Ei pientäkään hyvitystä koteloista vaan kaikki olisi pitänyt lähettää sinne takaisin ja selvitellä palautuskulut. En jaksanut.
Italian Amazonin sivuilta löytyi linkki, johon pystyi laittamaan kyssäriä englanniksi. Ehta intialainen vastasi, että korvaavat aikanaan todelliset palautuskulut ja että tuote pitää lähettää kirjattuna. Täytyy tulostaa pirusti lippulappusia, mutta kaipa hommasta selviää, kunhan paneutuu asiaan. Siltä se tosiaan vaikuttaa. Kovin helposti en jatkossa tilaa tuolta.
Amazon.comissa kohtalainen app offer. Taitaa vaan olla asiakastilikohtainen eli toimii vain osalla. Eligible customers who sign-in to the Amazon shopping app for the first time are eligible to get $15 off their first qualifying $25 order made on the Amazon shopping app. They are also eligible to receive an additional $15 promotional code ($15 off on $25 in-app purchase of qualifying items) for making a purchase in that app for the second time. Sign in and qualifying purchases must be completed before 11:59 p.m. (PT) July 31, 2022.
Blu-ray soitin oli pakattu muovipussiin kuten leffaboksienkin kohdalla monesti nähdään. Oli toki alkuperäisessä paketissa, mutta moni muu pulju olisi pakannut pehmustettuna erilliseen pahvilaatikkoon. Soitin tuli ehjänä, joskin alkuperäinen paketti joka kulmasta jonkin verran lytyssä. Muuten huipputoimintaa, mutta paketoinnissa Amazon perinteisesti säästää, kuten monesti huomattu.
Aika moni suomalainenkin firma olisi tehnyt samoi, myös esim. Verkkokauppa. Sieltä on tullut monta lähetystä, jossa alkuperäinen paketti on laitettu vain kartonkipussiin ja on tullut myös lähetyksiä, missä alkuperäiseen pakettin on liimattu ainoastaan postin pakettikortti päälle.
Jäi pari UHD levyä tulematta (Train to Busan ja Voyagers) odotin kolmisen kuukautta, kun ennen piti aina odottaa kauan, että lähettivät korvaavat tuotteet. No, nyt ei sitten enää rahojen palautus onnistunut, enkä saanut samoja levyjä uudella toimituksella vaan pitkän aspan vääntämisen jälkeen lahjakortin, minkä voin seuraavan tilauksen yhteydessä käyttää. Huoh. Toimitus maksaa nykyisin vielä ihan törkeästi ja silti onnistuvat hukkaamaan? Ennen oli paremmin asiat Amazonin kanssa. Tein vielä vähän aikaa sitten tilauksen, johon olin kerännyt kaikenlaista, mitä olen pidempään katsellut eli nyt menee sitten kauan, ennen kuin taas tulee jotain tilattua. Tuon uuden tilauksen takia itseasiassa katselin vanhoja tilauksia ja ihmettelin, ettei yksi ollut tullut perille. Onhan tämä tietysti pientä siihen verrattuna, että olisi jotain oikeita ongelmia, mutta kyllä se syö kuin pientä sikaa, että joutuu makselemaan postituksesta kaksinkertaisia maksuja ja vielä tullit päälle, eikä edes saa tilaamiaan tuotteita ja rahojen takaisin saaminen on tehty hankalaksi.
Joo, onhan sitä ihmisillä ihan toisen luokan ongelmia elämässään, mutta kyllä se silti ihmetyttää miten hankalaa tavaran tilaaminen ulkomailta on kaiken globalisoitumisen keskellä. Tuotteissa on aluekoodeja tai myyntiä muihin maihin on rajoitettu, satamissa tuotteet ohjautuvat tulliin lisäkuluineen ja valtavista postimaksuista huolimatta paketteja hukataan sinne tänne. Samaan aikaan suuryritykset voivat siirtää tuotantoaan (työpaikkoja) halpamaihin tuosta vaan ja ulkomaiset yritykset voivat ostella suomalaisia yrityksiä mennen tullen aivan kuin valtioita ja niiden rajoja ei olisi olemassakaan. Aikamoista...
Yleensä auttaa kun lorvijat saa monoa, aktivoi jäljelle jääneitä. Amazon monottaa taas. https://www.bbc.com/news/business-65018007