Eikö diskantilla ole oikeasti hyvin pieni tehonkesto (muutama kymmen wattia?) niin miksei se sitten hajoa 2-tie aktiivijärjestelmässä jos on vaikka 4x70W vahvistin? Miten niistä kanavista saa riittävästi tehoa midbassoille, mutta samalla riittävän vähän diskanteille? Autossa 6,5" reiät ovissa, midbassojen kiinnitykselle täytyy vielä tehdä ruuvireiät sun muut mahdolliset vahvistukset ja tuennat. Varmaan pitää hieman lasikuitua laittaa noiden kiinnityskohtien lähelle ja vaikka sikaflexiä oviverhoilun ja pellin väliin siihen ympärille ettei kovin tärise. Diskantit laitan todennäköisesti noilla Focalin mukana tulleilla "toisilla koteloilla" A-pilareihin. Soitinkin lähti irti ja näköjään oli auton alkuperäinen soittimen liitin paikoillaan. Toisaalta sille nyt on se ja sama kun laitan varmaan tällaisen, säästää siinäkin kympin kun ei laita tällaista. Eipä tuo työskentely -10 asteen pakkasessa mitään mahtavaa ole, varsinkin kun työkalut on ties missä (pienimmät torxit jossain niin en päässyt edes kojelautaan oikein käsiksi).
Kun taajuusbalanssi on normaali, niin diskantille menee vain murto-osa bassopään tehoista. Sillä ei ole merkitystä, kuinka paljon teoreettisesti sille voisi mennä. Esim. 150W bassopäälle = muutama watti diskantille...
Ja sen kai voi sitten aktiivijärjestelmässä normalisoida vahvistimen kaistanpäästösuodattimilla? Vai olenko käsittänyt asiat ihan väärin?
Siis kyllä se normalisoituu ilman suodatustakin, diskanttialueelle menee mitä menee ja basso- ja keskialueille mitä menee, suodattamattakin. Suodattimella vain suodatetaan ei-halutut taajuudet pois eri elementeiltä, oli se sitten aktiivinen tai passiivinen.
Mulla ois autossa Rainbow SAX 265.20 -erillissarja ja DLS CA40 vahvari sille ja soittimena toimii Alpine 9882Ri Oon hankkimassa ehkä nyt subia lisäksi, niin kannattaisko tuo CA40 vaihtaa vaikka SPL Dynamicsin S-4006 vahvistimeen ja sitte hommata vaan subi, vai kannattaako hommata erillinen vahvistin subille? Onko tuo S-4006 äänellisesti parempi, kuin nykynen DLS ja riittääkö tuo 1x320W 4ohm mitenkään bassolle? Rahaa en haluais tuohon bassopuoleen kuitenkaan kovin paljoa käyttää ja subin kotelo sais olla suhteellisen pieni. Tuon S-4006:n saattais saada johonkin 160 euroon käytettynä ja jotain Focuksen FX-1200 digipäätteitä liikkuu samaan hintaa, niin oisko vaan järkevämpää ostaa joku digipääte ja sille joku subi? Saako 100-250e hintaluokassa hyvää bassoa kotelon kans? Äänenpaine ei nyt ole välttämättä se pääasia, vaan laatu, mutta saa sitä painettakin jonkunverran irrota
Itse suosittelisin ehdottomasti erillistä subivahvistinta, mikäli asennustilaa löytyy. Pitäisin tuota DLS:ää äänenlaadultaan parempana kuin SPL:ää, lisäksi erillinen monopääte mahdollistaa muutkin kuormat kuin 4 ohmia. Saa, esim. tuollaisella: http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=3&valmistaja=23&tuote=619.
Kyllä se 320W riittää subille, jos ei kovin korkeat vaatimukset ole. Äänenlaadullisessa mielessä tuo vaihtaminen ei kuitenkaan ole järkevää, SPL Dynamicsin S-sarjalaiset ei yllä äänenlaadussa DLS:n Performance CA-vahvistinten tasolle, ei siis edes noiden vanhempien mallien... Jos subille haluaa lisää tehoa niin mielluummin sitten vaikka joku digipääte. Esim. Focus on OK. Subiksi tuohon pudjettiin vaikka tuollainen: http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gzrb12xbt.html Varmasti irtoaa alle 250€, eikä tarvinne edes vaivautua tinkaan, kysyy vaan päivän hinnan..
No onko noissa subbarivahvareissa sitten minkälaisia eroja äänenlaadun suhteen? Hommaanko vaan jonku tehokkaan digipäätteen käytettynä jostakin? Subbarinki vois käytettynä ostaa, mutta vähän vaan epäilyttää, että kuinka huonossa kunnossa ne on Focus FX-1200 on joskus ollutkin ja sen möin pois. Vois kait sitä semmosen laittaa ehkä takasi. Kuinka hyviä on nuo DLS CAD-11 tai Rainbow iPaul, SPL Dynamics DIG-1450?
Kyllä niissä eroja on. DIG-1450:sen pudottaisin kätelyssä pois, vaikka niitäkin sinänsä on äänenlaatu-kisolaitteistoissa aikoinaan käytetty. Vanhentunutta tekniikkaa vaan nykyään, eikä nyt muutenkaan kyllä mikään erikoinen uudempiin kilpailijoihin verrattuna. Tehoissa mainittujen välillä ei ole niin suurta eroa, että niillä vielä minkään valtakunnan eroja tehtäisiin toiston suhteen, watin laadussa sitä vastoin on. Ja sillä erolla tehdään eroja toistossakin. Mainituista parhaat vaihtoehdot on DLS ja Rainbow...
Huomasinpa, että tuolla CA41:llä saa 4x125W 2 ohmiin niin pitää ilmeisesti aukoa tuota subbarikoteloa ja laittaa molemmille puhekeloille oma kanava niin saadaan 50W enempi tehoa kuin 4 ohmin siltauksella. DLS PERFORMANCE CA41 Power output, 4 ohm (0,1% THD) 4 x 70 W Power output, 2 ohm (0,2% THD) 4 x 125 W Power output, 4 ohm bridged 2 x 200 W
Irrotin äsken tuon subbarin, että pääsee niitä kytkentöjä muuttamaan. Ja onhan tuo kyllä jämerän oloinen subbari :thumbsup:. Toisaalta huomasin juuri, että vahvistimeen kohdistuva impedanssihan on sillatessa puolet kytkentöjen impedanssista (tästä luin). Kun tuo Hammer on 2x2 ohminen ja vakiona sarjaankytketty, niin kytkentöjen impedanssiksi tulee 4 ohmia, ja jos laitetaan sillattuna A&B-kanava niin vahvistimen kokema impedanssihan on 2 ohmia. Kyllähän tuo vahvistin antaa 2 ohmilla 4x125W. Noita siltaustehoja ei ole ilmoitettu kuin 4 ohmilla ja ne on sillon 2x200W. Mutta jos yksittäinen kanava kestää 2 ohmin impedanssin, niin kai sitten sillattukin kanavapari sen kestää (vaikka tällainen kuva on kyllä CA41:n manuaalissa, ota sitten selvää minkä impedanssia tuo 4 ohmia kuvaa)? Kysymykseksi vain sitten tulee että minkähän verran tehoa siitä saa 2 ohmilla sillattuna ulos. Vai olenko nyt käsittänyt jotakin väärin ja ihan hakoteillä? Kytkentävaihtoehdot: Subi sarjaankytkettynä, vahvistimesta kanavapari sillattuna sille, vahvistimen kuorma 2 ohmia, tehot = ? Molemmille puhekeloille oma kanava, vahvistimen kuorma 2 ohmia per kanava, tehot = 2x125W = 250W
Ei kestä. Siis 2 ohmia sillattuna. Kun sillattuna se näkee niiden kanavien perässä 4 ohmin kuormituksella 2 ohmin kuorman per kanava. Refleksikotelo vielä, impendanssiminimi voi pahimmillaan käydä selvästi allekkin nimellisen. Suljetulla tilanne olisi hieman toinen. Mutta vallankaan jos ei tiedä mitä tekee, eikä ole varaa pistää uutta vahvistinta väärällä kuormituksella hajoitetun tilalle, niin kannattaa tyytyä vaikkapa käyttämään molemmille kanaville vaikkapa omaa vahvistinkanavaa. Mutta mitenkähän tuon 105Ri:n subilähtö? Onko mono- vai stereolähtö? Nimittäin se lähdön signaali olisi syytä monottaa, jos molemmille subin puhekeloille meinaa omaa vahvistinkanavaa käyttää. Ero muuten siihen verrattuna, että käyttäis 4 ohmin monokuormaa on marginaalinen, vaikka vähän enempi saakin tehoa. Jos tuossa selvää eroa haluais, niin subille pitäisi tehoa olla n. 100W tai 400W 200W:n sijaan. Jos siis watin laatu pysyy samana... Ja kyllä tuo kuva nimenomaan meinaa 4 ohmin elementin kytkentää.
Elikkä elikkä, ainoa tapa kytkeä tuo Hammer onkin, että molemmille keloille tulee oma kanavansa jolloin saadaan se 250W... Tai no voishan sen subbarin puhekelat kytkeä rinnan ja sitten yhden kanavan kautta laittaa 2 ohmilla 125W, mutta tuossa nyt ei olisi järkeä. Jäipä Pasillakin alunperin tuo seikka huomaamatta kun ehdotti sitä 4 ohmia/mono -kuormalla olevaa Cyclonea tuon CA41:n kaveriksi. Siinä oltaisiinkin sitten heti kättelyssä saatu sanoa vahvistimelle hyvästit...
Miten niin? Ihan oikeenhan se on, 4 ohmia mono <--> 2 ohmia stereo. Ihan yks hailee, samaa kuormaa vahvistin luulee ohjaavansa. Mutta sinänsä mielenkiintoista, että 2 ohmiin stereona antaa noinki paljon enempi kuin 4 ohmiin monona... Eikähän nyt pikkuisen alle 4 ohmia monona vielä katastrofi ole, mutta jos puhutaan niinki rankasta alituksesta, että 2 ohmia monona ja vielä refleksikotelolla minimi jopa alle sen, niin tilanne jo on selvästi eri..
Niin joo, oikeinhan se olisi jos tuo Cyclonekin on kahdella 2 ohmin kelalla varustettu ja sitten erikseen kytkisi nuo puhekelat. Ei kai tällä nyt ole merkitystä, mutta miten niin vahvistin luulisi samaa kuormaa ohjaavansa? Siis sillattuna A&B 4 ohmilla vs. A 2 ohmilla ja B 2 ohmilla? Ai onko 50W muka suurikin ero kahdella 2 ohmin kanavalla verrattuna yhteen sillattuun 4 ohmin kanavaan... Alpinen manuaalista luin, että subwooferin punanen RCA-output on oikea ja valkoinen vasen. Miten tuo sitten monotetaan?
Yksinkertaisimmillaan vastusten avulla, nyt vaan en muista minkä verran pitää olla vastusta. Eli signaali tuodaan molemmilta lähdöiltä sopiville vastuksille ja vastusten toiset liitoskarvat sitten yhteen ja siitä signaali vahvistimelle. Molempien subia ohjaavien kanavien sisäänottoihin... Edit: 10 kilo-ohmia ilmeisesti ihan OK. Jaa, niin miinukset voi pistää suoraa yhteen...
Ai siis RCA-parikaapeli poikki, 10 kilo-ohmin vastus kaapelin auki leikattuun päähän ja samoin toisen, sitten näiden vastusten vapaanaolevat päät yhdistetään ja tästä yhtymästä vedetään taas loput RCA-parikaapelista vahvistimen A- & B-kanavaan? Eli tuo oikea ja vasen kanava yhdistyy tuolla missä on vastukset. Miinukset voi pistää suoraan yhteen? Niin siis juuri noin kuten sanoin, vahvistinta kohti olevat päät vastuksista yhteen...? Noinko se nyt menee?
Juu, keskimäinen johdin on signaali. Ne vastuksiin ja vastuksien vapaaksi jäävä (eli vahvistimen) pää yhteen. Siis kummankin puolen signaalijohtimet omiin 10 kilo-ohmisiin vastuksiin. ja vapaaksi jäivistä päistä yhteen ja siitä vahvistimelle signaali. Ulommat on miinuksia tai siis oikeammin suojamaadoituksia, jotka voi pistää suoraa yhteen... Eikusta hetkinen sulla oli Audisonin kaapelit? Ei kai? TwistedPair-rakenteen signaalijohtimesta en osaa kyllä sanoa... Mutta voin kyllä muistaa tuon sulla olevan signaalijohtomerkin väärinki... Edit: Joo, muistinhan minä sen väärin, eli virtajohto oli kyllä Connection Audison, mutta signaalikaapelit (eli RCA-kaapelit) perinteisemmällä rakenteella (keskellä signaali, ympärillä suojamaadoitusjohtimet) olevat DLS:t... Eli siis mainittu kytkentä onnistuu helpolla. Audisonin TwistedPair-johdon kanssa selvittely, että mitkä on signaali- ja mitkä suojamaajohtimia ois ollukki vähän hankalampaa...
Saadaan molemmille puhekeloille takuuvarmasti samanlainen signaali. Subi ei niin järin nhyvää tykkää, jos toiselle kelalle tulee voimakkaampaa signaalia kuin toiselle. Ei se nyt kerrasta hajoita elementtiä, mutta ei se nyt siis hyväkään tee...