Aloittelijalle ohjeita

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana alphazig, 17.01.2010.

  1. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt olisi aika aloittaa "hifiharrastus" ja hankkia autoon äänentoistolaitteet. Ongelmana vain on se, että tietoa asiasta ei ole juuri yhtään, joten laitteiden hankinta on hyvin vaikeaa.

    Kirjastosta lainasin "Hifin perusteet" ja "Autohifikirjan", mutta eivät ne aivan vaikuta siltä mitä etsin.

    Jospa täällä netissä olisikin jonkinlaisia aloittelijan ohjeita/tutoriaaleja, joita joku voisi linkitellä.

    Budjetti on n. 500-800 euroa ja siihen sisältyy kaikki; soitin, vahvistin/vahvistimet, kaiuttimet, subwoofer, johdot....

    Tällä hetkellä noita on hyvin vaikea lähteä valitsemaan kun en tiedä esimerkiksi että mitä eroa on 1-, 2- tai 3-kanavaisella vahvistimella, mitä tekee useammalla rca-linjalähdöllä soittimessa yms.

    Suurimmat ongelmat tällä hetkellä on ehkä juuri noissa soittimissa ja vahvistimissa sekä johdotuksissa, niistä ei ole ymmärrystä. Rehellisesti sanottuna en ole edes varma, että mitä johtoja soittimesta vedetään vahvistimeen ja vahvistimesta kaiuttimiin.

    Kiinnostusta aiheeseen olisi, toivottavasti tulee vinkkejä/ohjeita. :)
     
  2. MovieFreak

    MovieFreak Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
  3. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.autoala.net/autohifi/autohifiopas.php

    Mitä vahvistimiin tulee, niin:
    -1-kanavaiset= lähinnä subwooferkäyttöön tarkoitetut vahvistimet, vain yksi äänen vahvistava kanava. Jos sisääntulkoihin tuodaan erikseen kanavat vasen ja oikea, niin antaa ulos vain näiden summasignaalia, siis ns. monosignaalia.
    - 2-kanavaiset: Monesti pääkaiuttimille käytettävä vahvistintyyppi. Kaksi kanvaa, joista kumpikin vahvistaa sitä signaalia, joka ko. kanavan sisääntuloon tuodaan. Hyvin monesta mallista voidaan myös kanavat yhdistää yhdeksi esim. subikäyttöä ajatellen.
    - 3-kanavainen on ikäänkuin ed. mainittujen yhdistelmä.
    - 4-kanavaisen voisi ajatella vaikka kahtena yhteenkytkettynä 2-kanavaisena.
    - 5-kanavaisen 4- ja 1-kanavaisen yhdistelmänä. Ja
    - 6-kanavaisen taas kolmen kaksikanavaisen yhdistelmänä, jossa yksi kaksikanavainen tod.näk. on kahta muuta jonku verran tehokkaampi ja subikäyttöön tarkoitettu, muiden kahden ollessa pääkaiuttimille tarkoitettuja.

    Toivottavasti vähän selvensi ainakin tuota vahvistinasiaa.

    Useammalla linjalähdöllä taas helpoitetaan useamman vahvistinkanavan käyttöä erillis(t/i)ä vahvisti(nt/mi)a käytettäessä. Tai vaikka pääkaiuttimet olisivat pelkän soittimenki perässä. Kun soittimessa on subia varten on oma lähtö erillisellä tasonsäädöllä ja pääkanaville omat lähdöt, joihin vaikuttaa balance- ja Fadersäädöt, niin helpottaapa se huomattavasti kaiutinten välisten voimakkuuserojen säätämistä. Voi säädellä suoraa soittimelta..

    Soittimelta vahvistimelle vedetään vähintään yksi signaalijohto (RCA-johto), parikaapeli pitää olla. Soittimen output-liitännästä vahvistimen Input-liitäntään tulee siis tämä. Signaali pitää saada jokaisen vahvistinkanavan sisäänottoon, jonka perässä on kaiutin. Sen voi hoitaa vaikka haaroittamalla, tosin useampaan kuin kolmeen sisääntuloon ei ole suotavaa jakaa samasta johdosta signaalia. Silloin tosin ei pystytäkkään soittimelta ed. mainittuja asioita säätämään, vaikka useampia linjalähtöjä olisikin. Taih tietenki riippuu siitäkin, mitä kaiuttimia vahvistimen perässä on, jos subille on ainoastaan erillinen vahvistin ja pääkaiuittimet on soittimen perässä, niin se on asia erikseen.. Paras tietenki on, kun käytetään soitinta, jossa linjalähtöjä on kahdet tai kolmet ja kaikille käytössä oleville vahvistinkanaville tuodaan soittimella asti oma signaalipiuhansa. Ed. mainittuja säätöjäkin voi tehdä tällöin suoraa soittimelta. Lisäksi soittimelta vahvistimelle tuodaan heräte (remote), soittimen johtonipussa sininen tai sinivalkoraitainen johto. Tässä kulkee ohjausvirta, joka käynnistää vahvistimen, kun soitin pistetään päälle.

    Vahvistimelta kaiuttimille vedetään kaiutinkjohdot niitä varten olevista liittimistä.

    Lisäksi vahvistin tarvitsee virtaa ja sitä saadaan akusta. Koska teho on jännite x virta ja tyypillinen AB-luokan autovahvistin hukkaa vielä puolet sisäänottamastaan tehosta lämmöksi, niin virtaa tarvitaan kohtuu paljon. D-luokan vahvistimet on hieman parempia, ne hukkaa tyypillisesti vain n.20% ottamastaan tehosta lämmöksi. Jännitehän ei autokäytössä mikään mahdoton ole, 12V nimellistä, käydessä akun latauminen vaatii käytännössä 13.6-14.4V:n luokkaa. Mutta siis eipä siinä nyt mahdotonta ole varaa hukata matkalle siinäkään. Virtajohdotuksessa taas on aina jonkun verran vastusta ja se pyrkii syömään jännitteestä osansa. Sitä enemmän, mitä enemmän ohuemmassa ja sitä myötä suurempivastuksissa johdossa pistetään virtaa kulkemaan. Jottei kallisarvoista jännitettä hukattaisi johtoihin liikaa, on syytä siis käyttää mahd. paksua virtajohtoa. Puhtaasta kuparista puhuttaessa suosittelen yleensä minimissäänkin 35mm2 kaapelia käyttämään. Oikeen järeään laitteistoon paksumpaakin. Virtajohto tulee aina suojata sulakkeella akun päästä, sulakkeen ja akun välimatka max. luokkaa 30cm, mutta ei kuitenkaan minkään, ainakaan johdon pellinläpiviennin jälkeen sulaketta, silloin se ei suojaa niinkuin pitäisi. Siis tarkoitushan on, että jos johdon eriste esim. hankautuu rikki, niin sulake palaa syntyvän oikosulun seurauksena, eikä suinkaan johto lyö oikosta auton runkoon, aiheuta kipinöitä ja pahimmassa tapauksessa koko auton palamista. Noh joo,joku perehtymätön voisi ajatella, että mitä sitten, vaikka auto palaisikin, onhan siinä sentäs palovakuutus (jos on). Noh jooh, se nyt vaan ei mene niin yksinkertaisesti, vakuutusehdoissa mainitaan virtajohdon suojasulakkeet pakollisiksi. Puuttumisesta seuraa korvausten automaattinen hylkääminen.

    Toivottavasti tää nyt vähän selvitti tilannetta. Eikä vallannkaan ollu liian vaikeatajuinen selostus.
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2010
  4. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia vain teille molemmille ja erityisesti papukaijalle, oli hyödyllinen teksti. Eiköhän tämä tästä lähde, pikkuhiljaa alan oppia ja ymmärtää näitä asioita. :)

    Mitäs kauppoja muuten netissä on? Mitä tiedän niin, Powerset, Autostudio ja JJ-Tuonti.

    Ja onko se niin, että aina mahdollisimman paksut piuhat joka paikkaan? Jostakin kuulin kyllä, että jos menee liian paksuksi niin sekin sitten haittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2010
  5. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Fanatic Audio, Hifikonex, Poppikoneet... Ja monta, monta muuta. Onhan noita autohifiä myyviä netti pullollaan. http://www.gti.fi/keskustelut/nettilinkkeja-t7754.html löytyy pitkä lista autohifiliikkeitäkin. Kaikki linkit ei vaan taida enää toimia...

    Virta- ja maapuoli kyllä kannattaa toteuttaa ihan alusta asti (siis laturilta lähtien) mahdollisimman paksuilla kaapeleilla. Ainoa haittapuoli joka tulee mieleen, on paksujen kaapeleiden veto eri paikkoihin mahdollisen ahtauden/ johdon paksuuden takia. Siitä mitään haittaa ole, jos siellä on riittävästi johdinpinta-alaa virtaa kuljettamassa.

    Kaiutinkaapeleiksi pääkanaville minimissään 2x1.5mm2 kaapelia, mutta mielellään vaikka 2x2.5mm2:kin. Ja subille 2x4mm2. Ei mitään halpahalli- / Biltemakaapeleita sitten, kunnollista kuparikaapelia saa lähes samaan hintaan. RCA-kaapeleiden osalta taas kannattaa kiinnittää suojaukseen huomiota. Tuplasuojattua on hyvä vähintäänkin olla, mutta eipä esim. kolmoissuojattukkaan olisi pahasta...
     
  6. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Tavallinen kotikäyttöön tarkoitettu kaiutinkaapeli kovettuu pakkasessa, muovi muuttuu erittäin jäykäksi. Läpinäkyvä muovikuori ainakin. Se, onko jäykkyydestä haittaa, riippuu tilanteesta. Esim. itselläni mopoissa ja moottoripyörissä muinoin nuorempana käytin pakkasessa kovettuvia kaapeleita, ja ne kuluivat kiinnityskohdistaan. Löysä kaapeli toimii tärinää vaimentavasti, mutta kovettunut kaapeli tärisee mukana ja kosketuspisteisiin kohdistuu kulutusta. Kaapeli voi jopa rikkoutua jos se ei pääse vapaasti joustamaan kuten sen kuulusi, esim. jousituksen antureiden johtimet, ylipäänsä kaikki tärisevien ja kiinteiden osien väliset johtimet.

    Jos siis käyttää sisäkaapeleita autossa, pitää ne tukea aloilleen niin, ettei kaapeli pääse missään olosuhteissa liikkumaan lainkaan, hankautumaan ja tärisemään. Auton kori nyt ei sen ihmeemmin tärise, mutta tulipahan silti varoitettua, että ajoneuvoissa pitäisi käyttää ajoneuvoihin suunniteltuja materiaaleja. Ja joustavaksi tarkoitetuissa liitoksissa on pakko käyttää pakkasessakin joustavana pysyviä johtimia, muuten voi tulla oikosulkuja, tulipaloja, räjähdyksiä.

    Hienosäikeiset taipuisat silikonikuoriset kaapelit ovat taipuisia lämpötilasta riippumatta. Ja kalliita.
     
  7. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Selvempi homma, eli mahdollisimman paksua johtoa sitten joka paikkaan, virta- ja kaiutinkaapeleiksi (tietenkin budjetin mukaan, onhan tuo kupari melko kallista).

    Joo hyvä tietää tuo kovettuminenkin. Kyllähän se on parasta ostaa autoon niitä autoon tarkoitettuja vehkeitä.

    Kiitos vain taas. Kyllähän te expertit voitte tänne mulle kirjotella mitä sattuu vinkkejä muutenkin vaikken kyselis. Vaikka jotaki yleisiä luuloja tms. yleisiä virheitä mitä kannattaa välttää.

    Lueskellu vähän nuita linkkejäkin niin alkaa sitä ymmärrystä tulemaan. Mutta ei vielä läheskään riittävästi. Siitä matalalle pääsevästä ja muutenkin hyvästä subbaristahan tykätään, mutta hieman kyllä tuli "uutena tietona" tuo että äänenlaatuun vaikuttaa eniten ne diskantit ja midit (kyllähän tässä oli tarkoitus kuitenkin kunnolliset semmosetkin laittaa, ettei nyt ihan mitään subbariamispilistelijöitä olla, vaan halutaan paras mahdollinen laitteisto).

    Kaverilla oli tämmönen setti ja vaikuttaa nyt näin tällä omalla karkealla tiedolla ihan järkevältä, olin noita samoja tässä jo vähän katellu.
    http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_132&products_id=5709
    http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_115&products_id=7454
    http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_83&products_id=7452
    http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_25_143&products_id=7083
    http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-1200d.htm
    ja joku Kenwoodin subwoofer.

    Vaikuttaa ihan hinnaltaan sopivilta ainakin nuo kaiuttimet ja soitin. Hinta/laatu niissä varmaan kohdallaan. Vahvistimet vaan on vähän kalliin olosia, mutta niinhän ne kai taitaa maksaa. Kai tuolla systeemillä pääsis vähemmälläki ku 4-kanavaisella vahvistimella? Vai? Kai nuille vähempitehosetki vahvistimet riittäis?

    Ja tais olla tuolla papukaijan linkissä missä sanottiin, että 5,25" tarvisi kotelon soidakseen kunnolla, joten onko semmonen sitten liian isokokoinen elementti laitettavaksi auton oveen? Entä minkäköhän verran elementin ominaisuutta huonontaa se 2-tieisyys, siis kun se sisempi eli isompi elementti ei pysty toimimaan niin kunnolla kun pienempihän tavallaan vie siltä tilaa siitä keskeltä (jos se pienempi ei ole ainoastaan sieltä elementin laidoista kiinnitetty)? Vai onko sillä merkitystä yhtään tai ainakaan merkittävästi?

    Ja jossaki tuolla linkissä sanottiin että mielummin enempi tehoa vahvistimessa ku liian vähän (se vähätehosuus hajottaa herkemmin tms?), mutta eikö se vahvistin kannata olla semmonen, että se ei voi antaa niin paljoa tehoa mitä laitteet, jotka siihen on liitetty parhaillaan kestää? Niin ne ei ainakaan hajoa, ettei tule siis vahingossa annettua 100W RMS vehkeelle 150W tehoa?
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2010
  8. Junnuh

    Junnuh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    kyllä halvemmallakin saat vahvistimia, esim. Dls:n 4 kanavaisen saa jo 199e, ja on siis ihan laatumerkki. Riippuu sitten ihan subista, tarviiko olla noin tehokas vahvari sille, eli minkälaista subia oot aatellu, siitä tietoa? Näkyisi olevan nimittäin PowerSetissä aika hyvä tarjous Spl Dynamicsin 5 kanavaiselle vahvarille, kannattaa käydä katsomassa (S-4006). Tuolla siis pystyisit hoitamaan etu- ja takakaiuttimet, ja perus 12" subinkin samalla, ja tulis PALJON halvemmaksi kuin nuo sinun linkittämäsi vahvistimet. Ja kyllä näille laatumerkkisille subeille uskaltaa huoletta antaa enemmän vahvistintehoa kun mitä subin tehonkesto on, jopa useita satoja watteja enemmän.

    niin ja ei tuo 5.25" oo liian iso oveen ollenkaan, käytetäänhän niitä 6.5":kin. kotelointi siks että bassotoisto voi olla aika heikko tuolla 5.25" midbassolla ilman kotelointia. mutta jos et mikään kultakorva hifisti ole, niin voisin sanoa että ei tarvitse koteloida, jos subbarikin tulee, se sitten hoitaa sen bassopuolen. varmastihan sillä koteloinnilla paremman äänenlaadun ja toiston saisi kylläkin.

    korjatkaa viisaammat jos vääriä/huonoja neuvoja tuli.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2010
  9. -PK

    -PK Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    1 x Alpine CDE-112Ri (2xlinjalähtö + USB)
    1 x DLS Performance CA41 (4-kanavainen vahvistin)
    1 x Rainbow SAX 265.20 (tai SAX 230.20)
    1 x Rainbow Cyclone 12
    6m DLS 21mm² punainen
    2m DLS 21mm² musta
    1 x DLS FH1B AGU-sulakepesä
    1 x DLS 80A AGU-sulake
    2 x DLS RT22 rengasliitin
    2 x DLS FT22 haarukkaliitin
    2 x DLS SL 5 DB
    18m DLS SC 2x2.5mm²

    http://www.powerset.fi/autohifi/alpine/cde-112ri.html
    http://www.powerset.fi/autohifi/dls/ca41.html
    http://www.powerset.fi/autohifi/rainbow/sax-265-20.html
    http://www.powerset.fi/autohifi/rainbow/sax-230-20.html
    http://www.powerset.fi/autohifi/rainbow/cyclone-12.html
    http://www.powerset.fi/autohifi/pakettitarjoukset/tarvike-21-2xrca-18.html

    Siinä yksi esimerkki laadukkaasta noin 800 Euron setistä.
     
  10. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    No juu on kai nuita... Kai tuolla S-4006 sais sitte tällä asetuksella "3-kanavaisena: 2 x 160W/rms + 1 x 320W/rms (4 Ohm)" laitettua sen subbarin ja takakajarit sekä etukajarit.
    Mutta eipä nyt vielä ruveta sen tarkemmin ite näitä tuotteita kattelemaan, kun ei ole tuota tietoakaan niin paljoa, että hankintoja kannattaisi vielä tehdä. Karkeasti vaan olen katellu jotaki.
    Ja ei kai nuile "hyvillekään" subbareilla ihan satoja watteja enempää voi antaa tehoa ku mitä RMS-tehoksi sanotaan.
    Jotaki muutaman vuoden vanhoja Autosoundeja luin kirjastossa ja näytti olevan Rainbow'n ja Focusin subbarit hyviä kuuntelun puolesta, eli siis äänenlaadun. Ja sitähän minä haen, paineelle on lähes ihan sama, enkä aio huuattaa vehkeitä niin kovaa että kuulo lähtee... Eli kotelovalinnaksikin tulee silloin varmaan se suljettu. Niin joo ja tosiaan, mitään "hienon näköisiä" tai "katu-uskottavia" vehkeitä ei tarvita, vaan ainoa asia mikä kiinnostaa on se, että ne vehkeet kuulostaa hyvältä, eli tuotteen hinta soisi olla mahdollisimman vähän muodostunut jostain "turhasta". En aio esitellä kenellekään takakontissa olevaa subbarikoteloa. Subbarikotelonkin teen sitten varmaan itse.

    Kiitos vain, täytyypä tutkailla hieman tarkemmin tuotakin kunhan ehtii.
    Edit: Näyttääkin ihan pätevältä setiltä sikäli miten nyt nuista vielä ymmärrän. Aika ohuilta vaan vaikuttaa nuo kaapelit? Mutta opettelen, tutkin ja luen arvosteluja vielä ennen ku alan tarkemmin kattomaan.

    Ja kyllä tässä on tullu ymmärrettyä, että ei tuo budjetti riitäkään ihan siihen, mitä haluaisin. Tietysti on eri asia onko järkeä käyttää tonnia kun ensimmäistä kertaa ostelee kajareita ynnä muuta hifivehkeitä... Toisaalta ei kai nuo paljoa vanhene, kai se äänenlaatu on sitä samaa kymmenenkin/kahdenkymmenen vuoden päästä? No voishan sitä rahaa hieman hankkia että sais paremmat/kunnon vehkeet kerralla niin ei tarvis ostella enää toiste...

    Oiskohan semmosessa setissä mitään järkeä, että jos eteen laittais kojelaudalle diskantit, ja keskiäänet (jos mahtuu), sitte etuoviin jotku sen kokoset kajarit ettei niile koteloa tarvi (vai voiko sitä auton ovea käyttää "kotelona" järkevästi?)? Takaoviin jotku vastaavanlaiset 2-tiekajarit vaikka ja hattuhyllylle jos vielä 2-tie tai 3-tie 6x9:t ja konttiin subwoofer? Kanaviahan tuohon tarvis aika lailla, mutta oisko tuossa mitenkään järkeä edes, vai meneekö jo liiallisuuksiin, liikaa vehkeitä sekottamassa toisten toimintaa tms?
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2010
  11. -PK

    -PK Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
  12. Junnuh

    Junnuh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    et siis saa 3-kanavaisena etu- ja takakaiutimia ja subia. siis yksi kanava per yksi kaiutin, eli kaksi etukaiutinta + kaksi takakaiutinta on yhteensä 4, eli tarvitaan 4 kanavaa vahvistimessa hoitamaan nämä kaiuttimet. ja kylläpä niille subbareille uskaltaa ja voi antaa satoja watteja enemmän, tietysti voi riippua subista mutta yleensäkin voi antaa huoletta enemmän.
     
  13. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, no se on hyvä :D. Näköjään hieman enemmän asiantuntemustaki sulla aiheeseen :D.

    Jaa, no tämä selvä, jotenkin tyhmästi ajatellut, että yks kanava riittää molemmille etukajareille tai jotenkin, että "yhdessä toimiville/samanlaisille".....:hitme: Tässähän sitä opitaan :D.



    Näitä kysymyksiä sun muita juttuja näköjään mulla pulpahtelee mieleen ja tulee ku sieniä sateella... Jos vain pysytte perässä niin vastailkaa kiitos :). Nyt tosiaan tuli mieleen että ovatko keskiääni ja mid/midi/midbasso eri asia?
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2010
  14. -PK

    -PK Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun kerran pienellä budjetilla haluat tehdä hyvin soivan auton niin unohda ensimmäisenä takakaiuttimet. Missään lähimmän 12 vuoden aikana näyttelykäyttöön rakentamassani autossa ei ole ollut takakaiuttimia.

    Hyvin soivan auton rakentamiseen ei tarvita kuin hyvä erillissarja + subbari taakse. Jos tuntuu siltä että rahaa jää liikaa tilille niin osta vieläkin parempi erillissarja ja subbari. Tai sitten DSP-prossulla varustettu soitin.

    http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/dsp-ohje.htm

    2-tie erillissarjan midbasso/keskiäänet asennat freeairina oviin ja ovi toimii siis niiden kotelona. Jos vaan budjetti sallii niin ovia kannattaisi vaimentaa esim. Vibroplast M1 vaimennusmatolla. Diskantit asennat peilikolmioihin tai kojelaudalle. Subbarin ja vahvistimen asennat takaluukkuun ja se on siinä.
     
  15. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinkö vähällä sitä todella pääsee :D? Ainakin itelle tulee semmonen fiilis, että jos takana ei ole ovissa eikä hattuhyllyllä mitään niin takapenkille se musiikki ei kuuluis kovinkaan hyvin? Tietenki kuskin musiikinkuuleminen on tärkeintä, mutta kyllä ne muutkin siitä sais nauttia.
    Tainnu tulla kaveripiirissä totuttua just siihen, että "auton vakiokajarit eessä + subbari kontissa"... Tai vaikka olisikin jotkut Motonetin 4":t takana niin eipä se silti kovin hyvältä ole kuulostanut.
     
  16. -PK

    -PK Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep :king:
    Kotona kaiuttimet on monen metrin päässä sohvasta ja silti musiikki kuuluu hyvin. Miksi ei se siis autossa kuuluisi reilun metrin päähän takapenkille. ;)
    Mieluummin mä kuuntelen musiikkia sellaisen auton takapenkillä jossa on vain hyvälaatuinen erillissarja edessä kuin sellaisessa jossa jotkut halvat koksut rääkyy korvan juuressa. ;)
     
  17. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä kysymys: Tuollaisissa midbasso + diskantti -erillissarjoissahan on aina kaksi kappaletta molempia kaiuttimia (vai onko?), siis vasemmalle ja oikealle puolelle yksi? Eli yhteensä neljä? Niin miten tuo nelikanavainen vahvistin sitten riittää nille + subbarille, jos jokaiselle kaiuttimelle tarvitaan yksi kanava? Liittyykö jakosuotimet tässä jotenkin peliin mukaan vai toimiiko tuollaisessa 2-tie erillissarjassa aina midbasso + diskantti yhdellä kanavalla?
     
  18. jms

    jms Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    Autossa nyt sattuu olemaan ylimääräistä taustamelua ajon aikana ja jos selän takana kumisee subbari, niin kyllä se vähän haittaa ainakin puheohjelmien kuuntelua. Mutta ei kait näissä autohifiasioissa yleensä matkustajien ehdolla mennäkkään.

    Itse laitteiden osto on vielä helppoa, ei kun vaan powersetistä kamat.:)
    Mutta onnistuuko topikin aloittajalta asennus, uudet autot turvatyynyineen on myös vähän sellaisia pyydyksiä. Tai ainakin olen kuullut peloteltavan.
     
  19. alphazig

    alphazig Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2010
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikös tuollaiset ongelmat hoidu asiallisella subbarilla ja kyllä ne etukajaritkin sen verran kuuluu sinne taakse. Jos ei vielä riitä niin säätää soittimesta subbaria pienemmälle.

    Eiköhän se asennus onnistu. Monesti kai pääsee niinkin helpolla kuin että laittaa vakiokaiuttimien tilalle ne uudet. Joutuuhan sitä auto varmaan purkamaan aika lailla kuitenkin, että saa johdot vedettyä, mutta eihän se mikään mahoton homma ole. Jos joutuu jotain ulokkeita tai muita lisäkkeitä tekemään niin sitten on tietenkin vähän kovempi homma jos pitää kuiduttamaan ryhtyä tai puuta/peltiä työstämään. Näitä hommia mietitään sitten kun on niiden aika. Ja kai sitä aina jonkun näistä asioista enemmän tai vähemmän tietävän kaverin saa avuksi niin hommat luistaa... paremmin tai huonommin. Mutta eiköhän niistä asennushommista selvitä ihan niin kuin on kaikki muutkin selvinneet.

    Ei onneksi ole mitään turvatyynyjä tai paljon muitakaan hilppeitä tuossa Rellun 19:ssa vuodelta -89. Mikäli nyt siihen autoon ne vehkeet tulee asennettua.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2010
  20. jms

    jms Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    Juu ainakin jos soittaa niitä alkuun soittimen vahvistimella, säästyy johtojen vedolta. Tuo 19 on ihan sopiva aloitella asennusta, perinteinen laitteet maksaa enemmän kuin auto. Onko tuossa alkuperäiset etukaiuttimet ovissa vai kojelaudassa? Kojelautaan taitaa sopia vain 4":set elementit.