Akustointi

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana RikuD, 12.03.2008.

  1. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    30
    Pääsyy vaahtomuoviprofiililevyjen suosimiseksi, tai siis 2 pääsyytä, ovat:

    1) vaahtomuoviset PROFILOIDUT levyt eivät heijasta diskantteja, lasivillaiset kovat akustolevyt ovat pahoja diskanttipeilejä. Tavalliset absorptiovasteet loppuvat 4 kHz hujakoille, koska teollisuus on kautta aikain valmistanut kamaa, jonka huonous paljastuisi jos vasteet näytettäisiin 20000 Hz saakka. Studioprofiililevyt (joissa on tiheämpi profilointi kuin nyt puheena olevissa halpavaahtolevyissä) imevät kaikkia diskanttitaajuuksia, jopa ultraääniä. Eivät heijasta takaisin mitään ylempiä taajuuksia. SACD- ja HD-musiikin kuulijalle siis kelpaa pintalevyksi vain ja ainoastaan tiheäprofiilinen studiovaahtomuovi.

    2) vaahtomuovilevyt eivät pölise vaarallisia hiukkasia vaikka levyjä purisi tai hakkaisi tai koira riepottelisi levyä pitkin maita sekä mantuja, kun taas lasivillaiset kovat akustolevyt pölisevät vaarallista pistelevää kuitua heti kun niitä tönii/kolhii/antaa koiralle leluksi (eläinrääkkäytä, omistaja vankilaan).



    Muistettakoon silti, että 7...10 cm paksut studiolevytkin on tarkoitettu toimimaan vain 500...20000 Hz alueella, ohuemmat 5 cm levyt 1000...20000 Hz alueella. Eli bassopuoli tarvitsee aina lisäksi jotain muuta vaimennusta, sijoitettuna profiililevyn taakse piiloon. Onneksi bassovaimentimen ei tarvitse tehota kuin 500...1000 Hz asti, siitä ylöspäin profiilivaahtomuovi hoitaa homman.

    Vaikka kivi/lasivillat olisi piilotettu kumikalvon tai tukevan huovan taakse pölysuojaan, eli pölysuojakalvo itsessään toimisi ikävänä dikanttipeilinä, se ei haittaa, koska päälle asetettava profiililevy imee keskiäänet ja diskantit itseensä.

    Jopa tietynlainen pahvilevy kelpaa pölysuojaksi. Sellainen olisi hyvä, mitä käytetään joidenkin suklaalevyjen tukipohjana (Geisha-levyissä oli ennen tällainen), eli matalaresonanssinen häviöllinen, noin millin paksu puristettu kuitulevy, hieman kuin tuulensuojalevyn oloinen. Se on pölytiivis, herkästi murtuva. Aaltopahvi ei ole hyvä, se onkin oikeastaan paperia eikä pahvia, se on liian jäykkä, liian korkea resonanssitaajuus. Rapiseva paperikaan ei siis ole hyvä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2008
  2. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    30
    Miksei halpa-profiilivaahtomuovi-firma valmista perinteisiä studioprofiilimuotoja? Vaahtoaine on kutenkin saman tehoista kaikissa akustiikka-vaahtomuovilevyissä (nukkumapatjavaahtomuovi on absorbenttina lähes tehoton). Ei valmista, koska parhaat profiilit ovat patentoituja. Uusi alalle tuleva firma joutuu käyttämään/keksimään sellaisia profiileja, jota mikään aiempi firma ei vielä ole ehtinyt patentoida. Suomeksi: mitä uudempi firma, sitä tehottomammat profiilit. Tai nerokkaammat. Voihan uusi tulokaspulju keksiä sellaisen mullistavan profiilin, mihin suuret perinteiset akustiikan superfirmat eivät ole kymmeniin vuosiin kyenneet...



    Suosittelen sijoittamaan halvat vaahtomuoviprofiilit hieman etäämmälle korvista, 2 metrin päähän tai kauemmaksi, silloin levyn pinnasta lähteneet heijasteet ehtivät diffusoitua tarpeeksi paljon ennen korvaan saapumistaan.

    Lähelle korvaa (0...200 cm etäisyys) sekä kaiuttimien ensimmäisiin peilauspisteisiin kannattaa asentaa kalliit huippuprofiiliset levyt. Tai saksia halpaprofiililevyihin epäsäännöllisiä monttuja ja huippuja. Irti leikatut palaset voi asettaa levyn huippukohtien päälle uusiksi huippukohdiksi, materiaalia ei mene lainkaan hukkaan. Irtopalaset pysyvät aloillaan esim. nuppineulojen tai hammastikkujen avulla, langalla kiinni neulomalla tai kontaktiliimalla.

    Kauimmaiset akustolevyt saavat olla vaikka lasivillaisia lasihuopapintaisia, lasihuopa heijastaa diskantteja vain keskinkertaisesti, ja heijasteet ehtivät kuolla matkalla korvaan. LasikuituKUDOS-pintaiset lasikuitulevyt ovat massiivisia dikanttipeilejä, niitä en panisi kuunteluhuneeseen lainkaan, mutta kulkukäytävien seiniin+kattoihin ne sopivat täydellisesti, kudos kestää kolhimista melko hyvin, huopapintahan reikiintyy välittömästi pienestäkin kolhusta.
     
  3. Rooky

    Rooky Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.06.2004
    Viestejä:
    3 723
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin akustointi.net pitäjän luona katsastamassa tuotteet. Asiantunteva henkilö, on itse suunnitellut kaikki tuotteensa, sekä myös osallistunut käytettävän vaahtomuovin tuotekehitykseen tms.. Hänen asiakkainaan yleisesti studiot, jollaista hän itsekin pitää yllä, mutta myös teatteriharrastajia löytyi.

    Nyt pitää miettiä, että mitä sitä ottaisi ja kuinka paljon.
    Onkos nuo Ecophonit lasikuitupohjaisia?
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2008
  4. BigShowMan

    BigShowMan Member

    Liittynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    152
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieman OT:ta. Vaikka arvostankin DVB-G:n asiantuntemusta paljon, niin pari käsitevirhettä on korjattava ko kappaleesta. Geishassa aikoinaan ollut "Pahvi" on ollut luultavimmin 3-4-kertaista kartonkia, eli neliöpainoltaan jotain ~300-500 g/m^2. Geishatapauksessa on luultavasti vielä erillisessä laitoksessa liimattu kartonkeja päällekkäin jäykkyyden lisäämiseksi. Aaltopahvi ei ole paperia... se on yhtälailla kartonkia, tosin kerroksien neliopaino on alhaisempi kuin tuossa geishakartongissa. Aaltopahvi rakennetaan erillisessä laitoksessa jossa kaksi kartonkikerrosta (pääli- ja pohjakerros) yhdistetään liimaamalla aallotus- eli flutingkerrokseen. Näin saadaan aikaiseksi kevyt mutta jäykkä ja suhteellisen vahva rakenne. Eli siis varsinaisesti pahvia ei ole olemassa, kartongista tulee pahvia jälkikäsittelyn jälkeen ja silloinkin vain puhekieleen.

    Joo siis OT, eikä tästä sen enempää....
     
  5. Vuti

    Vuti Member

    Liittynyt:
    01.03.2005
    Viestejä:
    115
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkälaista pintakäsittelyä DVB-G suosittelee esim. studiovaahtomuoveille joiden väriä halutaan syystä tai toisesta muuttaa pois mustasta/harmaasta. Lisäksi pintakuvio tulisi säilyttää.
    Käsittely onnistuu esim. vesiohenteisilla maaleilla ruiskun avulla, mutta korkeiden taajuuksien absorptio ilmeisesti kärsii kyseisestä toimenpiteestä. Akustisesti läpinäkyviä maaleja ei ilmeisesti ole markkinoilla?
     
  6. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    30
    Liuotinohenteinen kelpaa paineilmaruiskutettaessa, on parempi kuin vesiohenteinen, koska liuotinmaali "tarttuu" paremmin ja pysyy kiinni ohuinakin harsoina, siinä missä vesimaalit varisevat irtopölynä pois jos kerrospaksuus jää hunnuksi. 2K-liuotinmaali on paras, se kovettuu kemiallisesti, ei jää haisemaan.

    Vaaleaa pintaa haluavalle Hopeamaali tai muu valoa voimakkaasti heijastava sävy on paras "pohjamaali tummalle vaahtomuoville", se synnyttää ohuimmalla kerrospaksuudella suurimman visuaalisen muutoksen. Kannattaa siis aluksi suihkia hopealla pinta "vaaleaksi", ja vasta sen päälle suihkia lopullinen värisävytys ohuena harsona, vaikka valkoisella tai pinkillä tai mitä sävyä nyt haluaakaan. Hopea siellä alla vähentää kokonaismaalimäärän tarvetta moninkertaisesti, hopean optinen vaikutuskerroin on maalin massaan nähden suuri.

    HVLP-ruisku on paras jos maalaa sisätiloissa; paikalleen asennettuja akustiikkalevyjä. Että huoneeseen ei jäisi leijumaan ylimääräistä maalipölyä. Työkaluvuokraamosta voi lainata HVLP-kompressorin ja ruiskun, ellei niitä itse omista. Tavallisella korkeapaineruiskulla toimiessa kannattaa levyt maalata ulkona ja tuoda puolen tunnin päästä sisään, ei jää maalisumua tai liuotinhuuruja tai hajuja huoneilmaan.



    Jos akustolevyt on vielä ostamatta, vaaleaa maalisävyä haluttaessa, kannattaa ostaa vaaleaa akustolevyä, joka siis on läpikotaisin vaaleaa vaahtomuovia. Jos maalisävystä haluaa tumman, silloin tummanharmaa vaahtomuovi on parempi lähtökohta. Eikä hopeanväristä pohjamaalia tällöin tarvita.



    Ruiskulla, retussiruiskulla etenkin, käy niin, että koko pinta saa maalisävytyksen, hyvin ohuen kerroksen. Vaahtomuovisolujen rakkuloiden pohjat ja harjanteet saavat samanpaksuisen ohuen kalvon. Ei jää näkyville lainkaan alkuperäistä tummanharmaata vaahtomuovia. "Desilitralla maalia maalaa yli koko kämpän", karrikoidusti ilmaisten. Tällainen pinta on akustisesti läpinäkyvä.

    Telalla tai siveltimellä maalattaessa on käytössä täysin eri periaate. Maalikalvosta tulee huomattavan paksu, ja maalin/vaahtomuovin välillä vallitseva pintajännitys nostaa maalikalvon vaahtomuovirakkuloiden harjanteisiin, jättäen tarkoituksella solujen kuopat maalivapaiksi, ilmaa+ääntä läpäiseväksi. Tällä tekniikalla tehdasvalmiit levyt on käsitelty, "paksulla" maalilla, joka kuitenkin jättää solujen harmauden näkyviin, vaatien paksua kalvoa ja silti lopputulos jää harmahtavaksi. Paksu maalikalvo heijastaa ylimpiä diskantteja huomattavasti eli levy muuttuu diskanttiabsorberista diskanttidiffuusoriksi. En suosittele paksua kalvoa alle metrin päässä korvaa oleviin levyihin, ero käsittelemättömään levyyn kuuluu korvaan aivan selvästi solistin s-äänteissä ja triangelissa ja muissa diskanttipitoisissa äänissä. Maalattu akustolevy on äänenlaadultaan "kovempi, karkea", siinä missä maalaamaton tai ohukalvoinen levy on "pehmeä, lempeä".

    Tela/sivellinkäsittely sopii parhaiten tummiin maalisävyihin, joita pohjan harmaus ei haittaa. Esim. ruskea tai tummansininen sävy näyttää melko kauniilta, mutta vaaleanharmaana myytävä maalattu sävy (valkoinen maali + seassa pilkottavat harmaat maalittomat rakkulat) vaikuttaa hieman sudelta. Jos haluaa rakkulat kokonaan peittoon, maalikalvo on liian paksu ja absobointi poissa, ja jos jättää maalikerroksen akustisen läpinäkyväksi ja ohueksi, levy näyttää reikäjuustolta tai hyttysverkolta.

    Omakohtaisesti nämä pinnoitusasiat on koettu, koska olen Illsonicien keskellä elänyt vuosikymmenten ajan, töissä sekä kotona.
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2008
  7. Koljatti

    Koljatti New Member

    Liittynyt:
    16.10.2001
    Viestejä:
    761
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi.

    Olen vaihtamassa yläkertaan omakotitalossa olohuonetta ent. makuuhuoneen paikalle (vaihdan laminaatit lattialle, ja puuverkoilu olisi mukava lisä myös näön kannalta, jonne tulee myös kotiteatterivehkeet.

    Kevyehkön seinän toisella puolella on "rappukäytävä", josta rappuset alakertaan. Rappukäytävän vastakkaisella puolella on seinä ja ovi makuuhuoneisiin (2kpl), Tulevan olohuoneen ja makuuhuoneiden välillä on siis 2 seinää ja ovea.

    Kysyn siis kaikessa yksinkertaisuudessaan, mikä äänenvaimennus vaihtoehto olisi ratkaisuni, että saisin olohuoneen ja makuuhuoneen välin ainakin -50% hijaisemmaksi (täysin hiljaista en vaadi, ja se tulisi varmaan maksamaankin huomattavasti enemmän?

    Katselen leffat aika kovilla äänenvoimaakkuuksilla (en kuitenkaan referenssitasolla), ja bassotkin jytisee ihan hyvin... joten levyn/eristyksen pitäisi olla juurikin kyseiseen tarkoitukseen tarkoitettua...

    Eli kaiketi tässä nyt etsin hinta/laadulta taas mainiota vaihtoehtoa...

    Tulevan olohuoneen leveys on 4,40m ja korkeus lähemmäs 3m, mutta koska huone on 1,5 kerroksisen talon yläkertahuone, niin täysin koko seinän matkaa levyä ei tartte laittaa... Ja lattiaa en usko tarvitsevan koskea, koska kukaan ei ole alakerrassa jos leffoja katsotaan...

    PS. Itse ajattelin alunperin asian näin: Levy/eristys ensin normi seinän päälle, lisäksi ovi vuorautuisi myös sillä, sitten tulisi eristyksen päälle puu panelointi tilaa tekemään näyttäväksi, jos suinkin mahdollisuutta moiseen on... Eli voiko ylipäänsä äänenvaimennuslevyn päälle laittaa enää puupanelointia?

    Lopputulos tulisi olemaan kyllä nätti ja huomaamaton (äänilevy on yleensä suht rumaa, eli hyvä olisi olla piilossa)

    Vastailkaapas :naminami:
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2008
  8. uppiskuppis

    uppiskuppis Active Member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Henkilökohtainen mielipide miten helpoimalla pääset on että pistät ne makuuhuoneessa olevan(/t) eri osoitteeseen nukkumaan.:rolleyes:
     
  9. Koljatti

    Koljatti New Member

    Liittynyt:
    16.10.2001
    Viestejä:
    761
    Saadut tykkäykset:
    0
    Helpommalla? kyllä minusta helpompaa on laittaa levyt seinään saatika vaihtaa kahden makuuhuoneen paikan johonkin muuhun huoneeseen?!
     
  10. uppiskuppis

    uppiskuppis Active Member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meinasitko että täydellinen ääneneristys onnistuu helpolla yhdenlevyn laitolla? Viitaten siihen että huoneiden välillä on yksi seinä, leffoja kuunnellaan kovalla äänenvoimakkuudella ja viereisessä huoneessa yritetään nukkua?
     
  11. Lobotomy

    Lobotomy Member

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täydellinen äänieristys vaatii kokonaan uuden seinän rakentamisen ja luultavasti myös runkorakenteiden katkaisun huoneiden välillä. Tai sitten kelluvan huoneen joka on rakennettu olemassa olevan sisään. Koko seinän peittävä akustointilevy ei vaikuta mitään bassojen läpikuuluvuuteen. Helpompi siirtää makuuhuone.
     
  12. alspe

    alspe Active Member

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo eihän siitä kunnollista saa jos lattiat ovat jykevästi kosketuksissa (runkoäänet). Mutta voithan yrittää levyttää raskailla kipsilevyillä seinän. Ammattilaiset auttavat enemmän, mutta eräässä huoneessa olin jossa oli muistaakseni yhteensä 6 kpl 15? mm kipsilevyjä päällekäin. Olikohan 4 ensin, sitten ilmavälillä ja sitten vielä 2 levyä tms. Kyllä eristi.
     
  13. -JMR-

    -JMR- New Member

    Liittynyt:
    04.10.2007
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikäli aiot luukuttaa elokuvia referenssitasoilla ja mukana on kunnon subi niin sinulla on tarve melkoisille toimenpiteille ellet muuta makuuhuoneen paikkaa. Bassotaajuudet etenevät tehokkaasti lattialaattaa pitkin ja bassojen jytke leviää ympäri taloa esteettä betonissa.

    Omassa kotiteatterissa (entinen autotalli, makuuhuone vieressä) rakenne on toteutettu seuraavasti.
    Lattia: koolaus irti alkuperäisestä lattiasta (lattiakallistusten oikaisu, ilmarako 5cm-20cm alkuperäisestä lattiasta), 13mm koivuvaneri,askelvaimennusvilla+3x gyproc lattia, lattialämmitystasoite valuna+lautaparketti.
    Seinä makuuhuoneen puolelta katsottuna: Gyproc 13mm+alkuperäinen lastulevy-50x50koolaus-tiili-eriste-tiili-uudelleen koolaus irti tiiliseinästä-2x gyproc levytys kotiteatterin puolella.
    Ovi: 25db äänieristysovi (palo-ovi), eteistila, alkuperäinen ovi autotalli-asunto

    Tälläisillä ratkaisuilla makuuhuoneessa voi nukkua rauhassa ja elokuvia voi katsoa referenssitason mukaisilla äänenvoimakkuuksilla (mikäli korvat kestää). Pahimmissa efektikohdissa subin mörinä voi tuntua makuuhuoneessa lähinnä samanlaisena tunteena kuin esim. rekan ohi ajaminen talon ohi tuntuu. Varsinaisesti äänestä ei oikein saa selvää eikä se paikannu kotiteatteriin.

    Katso vinkkejä esim osoitteesta: http://www.isover.fi/fi/FAQ/?intFaqGroupID=7
     
  14. Koljatti

    Koljatti New Member

    Liittynyt:
    16.10.2001
    Viestejä:
    761
    Saadut tykkäykset:
    0
    Selitin ehkä huonosti... makkarin ja olkkarin välillä on 2 seinää: kun olkkarista tullaan ovesta, niin tulee vielä "rappukäytävä", josta sitten pääsee vielä toisesta ovesta makuuhuoneeseen. eli 2 seinää ja 2 ovea on "esteenä"... Ja en silti ihan uber voimakkuuksilla tule katsomaan leffoja, vaan tarpeeksi nauttien, riittää että ainakin -50% saisi äänestä eristettyä...

    EDIT: täydensin tietoja myös tuohon ensimmäiseen postaukseeni.... lukeaa sieltä myös ja vastailkaa uudestaan "päivitetyillä" tiedoilla :)
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2008
  15. Jyrki

    Jyrki Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    1 472
    Saadut tykkäykset:
    22
    50 % = äänenpaine puoleen, eli -3 dB? Tämä on jo helpompaa, mutta ei auta asiaa nukkujan kannalta.

    Subjektiivisesti äänen kaksinkertaistuminen/puolittuminen tarkoittaa n. 10 dB:n muutosta, mikä tehollisesti on äänen vaimentamista kymmenesosaan.

    Ensimmäinen ja tärkein asia äänen vaimennuksessa on ilmatiiviys. Kaikki aukot täytyy tilkitä ja ovet tiivistää (vaikutus ilmastoinnin toimivuuden kannalta täytyy ensin selvittää!). Seinän vaimennusta voi parantaa rakentamalla sen päälle uuden seinän. Uuden seinän rungon täytyy olla irti alkuperäisestä seinästä. Runkoon tuplakipsilevyt, villaa väliin ja katon, lattian sekä sivuseinien saumat umpeen akryylimassalla.

    Jos ääntä kuuluu vielä tämänkin jälkeen liikaa makuuhuoneeseen, niin silloin on ryhdyttävä rakentamaan kelluvaa lattiaa ja katkaistava mahdollinen sivutiesiirtymä ullakon kautta esim. palo-osastoinnilla, eli siirrytään astetta raskaampiin ja kalliimpiin toimenpiteisiin. Äänen johtuminen ilmastointikanavien kautta kannattaa myös selvittää.
     
  16. Koljatti

    Koljatti New Member

    Liittynyt:
    16.10.2001
    Viestejä:
    761
    Saadut tykkäykset:
    0
    Päädyin seuraavaan vaihtoehtoon:

    a) Laitan lattiaksi korkkilattian (vähentää hieman ääniä)
    b) Halltex levyt joka seinään (kuulemma hyvin vaimentaa ääntä ja käy "tapettiseinästäkin")
    c) kattoon Halltex kattolevyt

    Näillä eväillä luulisi saavan jonkinmoisen kompromissin aikaan. Lisäksi päätyisenäille (jonne tv tulee) laitan kiviverhoilun...
     
  17. Jyrki

    Jyrki Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    1 472
    Saadut tykkäykset:
    22
    Meillä on tavallinen ilmastointi (huoneissa vain tuloputket ja imu pesuhuoneessa, WC:ssä ja keittiössä), joten lattian ja oven väliin on jätettävä ilmarako. Olen kuitenkin laittanut tiivisteet kaikkiin muihin sivuihin ja äänenvaimennus oli yllättävän hyvä. Suosittelisin siis aivan ensimmäiseksi ovien tiivistämistä (ilmaraolla tai ilman, ilmastoinnista riippuen).

    En usko, että ehdottamillasi ratkaisuilla on juurikaan vaikutusta ääneneristykseen. Toki, jos katto tai seinä on kovin ohut, niin pienikin lisäys voi auttaa.
     
  18. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 360
    Saadut tykkäykset:
    3
    [​IMG]

    testimielessä hankin 2 kpl noita etukajariseinämän nurkkiin.
    kuunnella vkl miten vaikuttavat :cool:
     
  19. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 360
    Saadut tykkäykset:
    3
    kyllähän ne vaikuttivat kivasti.
    myös roomeqwizard näytti olevan samaa mieltä.
    eniten vaikutti 100hz:llä ja siitä vähä ylöspäin, johon tarvitsinkin tilkan apua :cool:
     
  20. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 682
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kokeillaanpas jos tämä ketju tuottaisi apua ongelmaan. Bio Luvil on vuoden kohta päivät palvellut leffahuoneena, mutta yksi iso ongelma on edelleen ratkaisematta.

    Tärykaiku ei yllättäen ole itsestään kadonnut minnekään, vaan sen kimppuun on nyt käyminen. Hankittuna (oikeastaan saatuna) on vajaa paali Vital-eristelevyjä (50x565x870 mm), joilla on tarkoitus kattaa takaseinä kuvan mukaisesti. Koolaus 50x50 mm rimoilla. Kolonen keskellä on projektorille ja sen kaapeleille + eristemateriaalia ei ole tarpeeksi...

    Vaan mitä rakennelman päälle? Itse mietin paksua mustaa tai muuta tummaa kangasta, jota pingotetaan hieman ja laitetaan nitomalla koolaukseen kiinni. Toinen vaihtoehto olisi joku levy, mutta mikä olisi sopiva materiaali joka olisi sopivan huokoista ettei koko rakennelman tarkoitus menisi hukkaan?

    Seinät on gyproc-levyä, sen alla villa. Katossa on paneeli (+ puhallusvilla) ja lattia on betonia. Paksu matto kaiuttimien ja kuuntelupaikan välillä voisi kaiketi myös avittaa ongelman poistamisessa. Samoin sivuseiniin voisi kokeilla vaimentimia "peilauspisteisiin". Nyt niissä on hyllyköt, eli niiden taakse tai sisälle jotain vaimennusta voisi harkita.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2008