4K ULTRA HD VS 3D BLU-RAY

Keskustelu osiossa 'Blu-ray & UHD -leffat' , aloittajana tuna, 12.04.2018.

?

4K ULTRA HD VS 3D BLU-RAY

  1. 3D BLU-RAY

    7 ääntä
    28,0%
  2. 4K ULTRA HD

    18 ääntä
    72,0%
  1. tuna

    tuna Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    09.12.2004
    Viestejä:
    2 542
    Saadut tykkäykset:
    303
    Ajattelin kysäistä dvdplazan käyttäjiltä, että kumpi heille on tällä hetkellä "tärkeämpi" julkaisumuoto 4K Ultra HD vaiko 3D Blu-Ray?
    Nyt kun telkkujen puolella ollaan luopumassa/luovuttu 3D ominaisuudesta (mitä vahvasti ihmettelen) ja ollaan panostamassa 4Khon.
    Jenkit ovat jättäneet julkaisematta 3D Blu-Ray leffoja kautta linjan. Euroopassa 3D julkaisut ovat edelleen kova sana ja lukemani perusteella niin myös esim. Kiinassa (mistä se raha nykyään tulee).
    Itselleni 3D tuo useimmissa (lähes tulkoon kaikissa) tapauksissa elokuviin sen "uuden ulottuvuuden";). Mitä esim. olisi Gravity (2013) leffa ilman 3Dtä?
    Ymmärrän kyllä, että esim. 65" televisiossa 3D ei hirveästi tuo lisäarvoa. Mutta kun näytön koko nousee 80" ylöspäin tilanne on mielestäni aivan toinen.
    4K Ultra HD on kieltämättä tällä hetkellä kuvallisesti parasta mitä tarjolla on. Mutta ero hyvään Blu-Ray julkaisuun 65" (esim. Oled tv) telkussa on kohtalaisen marginaalinen.
    Itse lämpenen edelleen hyvin tehtyyn 3D julkaisuun isolla kuvalla, kuin 4K Ultra HD julkaisuun. Tästä syystä ostin esim. Blade Runner 2049 3D Blu-Ray julkaisun ennen kuin 4K Ultra HD julkaisun leffasta. Miinusta tuo myös se, että Suomi tekstit puuttuvat enemmissä määrin 4K julkaisuista.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2018
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Eipä nuo ylöspäin skaalatut 4K:t ole vielä mielestäni kovin hyvin pankkia räjäyttäneet.
     
  3. Leterface

    Leterface Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.04.2007
    Viestejä:
    5 039
    Saadut tykkäykset:
    153
    Minä saan 3D kuvasta lähinnä pahoinvointia, tarkka kuva oli sitten vaikka DVD muodossa on minun silmilleni miellyttävämpää kuin 3D.
     
  4. Burkitsville

    Burkitsville Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 175
    Saadut tykkäykset:
    1 003
    Laadukkaasti tuotettu stereokuva pitää pintansa ainakin allekirjoittaneen taloudessa. Omat ongelmansa on toki havaittavissa useissa "hyvissäkin" 3D julkaisuissa, ja formaatti tokkopa tule saavuttamaan sellaisia nyansseja, että olisi kotiteattereissa ikään kuin valmis. Itsellä alle 65" näyttö johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Ainoa missä on täytynyt joustaa, kyseistä kuvakonversiota katsellessa, on kuvan filmimäisyys, sillä tv:n oletusasetus saa kuvan välkkymään rasittavasti. Sulava -asetuksen päällä pito ei alun alkaenkaan (kaikkien odotusten vastaisesti) tuottanut "saippuaooppera efektiä". Sitä vastoin joissain äärimmäisen harvoissa yksittäistapauksissa on ollut merkille pantavaa huomata ajoittaista, joskin erittäin vähäistä halo pakkausartefaktin oloista ilmentymää. Sen suuremmitta summailuitta todettakoon, vaikka että homma jatkuu kuten tähänkin asti ja hyllyyn hankitaan täytettä tältä osin, kun moinen vielä on mahdollista.
     
  5. sokka

    sokka Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    5 765
    Saadut tykkäykset:
    318
    Heittämällä 4k. Ei ole edes kisaa näiden kahden välillä.
     
  6. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 446
    Saadut tykkäykset:
    1 213
    Vieläkään en ole korkannut ostamiani 3D-laseja, vaikka puoli tusinaa 3D-Marvel leffaa tuli jostain alennuksesta ostettua a.5,95€ kpl. (tässä kohtaa yhtään Marvel leffaa ei minun odotuksista huolimatta ollut ilmestynyt UHD:nä ja olin lopettanut niiden ostamisen bluraynä) Katsoin kuitenkin leffat putkeen 2D:nä UHD-soittimen skaalamina. Nyt tuskin otan niitä laseja käyttöön, kun Disneykin julkaisee UHD:tä.
     
  7. ProPatria

    ProPatria Aktiivinen käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.12.2009
    Viestejä:
    734
    Saadut tykkäykset:
    139
    3Deetä tuli kokeiltua avatarin verran leffateatterissa ja se riitti. En nähnyt tarvetta lähteä päivittämään kalustoa 3Deeksi mutta 4K tulee kyllä kotiin kunhan hinnat alkaa olla kuluttajaystävällisemmät. Siihen asti mennään tavallisella 1080p kuvalla.
     
  8. Muke

    Muke Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.03.2014
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    18
    Mulla riippuu leffasta mutta yleensä katsastan ensin 3D versiot ja hyvistä leffoista 3D sekä 4K versiot hyllyyn. Itselleni kolahtaa 3D ( etenkin LG:n Oledilla) mutta mikä itselle on tärkeintä nykyään, on Dolby Atmos ja sen jälkeen HDR. 3D viimeisenä. Leffoissa 4K tarkkuus ei ole päätä huimaavaa versus normi HD. 4K demopätkät on sitten asia erikseen tai esim. dokumentit (Planer Earth II jne.)