3-tie-erillissarja

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Yorcci, 11.10.2006.

  1. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tällä hetkellä ha(r/n)kinnan alla on Infinity Kappa 1.7cs kolmitiesatsi. Hinta on suunnittelemassani haarukassa (200 - 300 euroa) ja ainakin myyjän mielestä antaa vastinetta rahalle :rolleyes:

    Hyvää sarjassa on omasta mielestäni:
    -herkkyys (ei tarvitse erillistä vahvistinta, kun kyse ei ole dB-kisa-autosta)
    -keskiäänille ja diskantille 0/+3 dB säätömahdollisuus (pientä tviikkausta omaan makuun)
    -diskanttielementissä pieni kallistus-/suuntausmahdollisuus

    Nämä siis tulossa etuoviin (6.5" bassokeskiääni) ja kojetauluun (4" keskiääni ja diskantti). Taakse on tulossa pari kasituumaista puhkumaan matalia taajuuksia.

    Tulisiko mieleen muita vastaavan hintaluokan -halvempikin saa olla- 3-tie -sarjoja, joita olisi syytä harkita? Erityisvaatimuksena 6.5" kaiuttimelle mahdollisimman matala asennussyvyys (Infinityllä 58 mm), että mahtuisi oveen alkuperäispaikkaan pelkän korotusrenkaan avulla.
     
  2. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuohon hintaluokkaan löytyy parempikin sarja:

    www.hifitalo.fi (-> Autosarjat -> Audiokit -> Car 3650 B)

    Todistetusti hyvä... ;)
     
  3. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Minkälainen mahtaa olla tuon Audiokitin sarjan "bassoelementin" asennussyvyys? Myös herkkyys 88 dB vs. 94 dB aiheuttaa vähän mietintää. Tässä vaiheessa ei ole tarkoitus sijoittaa etupään vahvistimeen ja 'jonkin verran' mökää tarvitsee saada ulos, kun auto on vähän keskivertoa äänekkäämpi.
     
  4. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Taitaa olla upotussyvyys 62mm, basson runko on hyvinkin samannäköinen kuin peerless resolution-erillissarjassa.

    Jos käytät mankan omaa pääteastetta (jotain 10-20w RMS/kanava) niin eiköhän siinä mökää lähde 88dB:n herkkyydelläkin.

    Jos laskee ihan suoraan että 1W=88dB, 2W=91dB jne. niin 8W=97dB ja 16W=100dB (aika paljon jo).

    Tuossa sarjassa oleva kangasdiskantti on erittäin hyvä hintaisekseen. Suosittu autohifikilpailijoiden keskuudessa, eikä syyttä.

    Ja sitäpaitsi infinityn autolaitteita myydään kuitenkin mustassa pörssissä ja veikon koneissa jne... Pakko oli tämäkin kommentoida :thumbsup:
     
  5. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Autossa desibelejä A-painotus / C-painotus:

    Tyhjäkäynti 700 rpm 69 dB / 92 dB
    Tyhjäkäynti 600 rpm 68 dB / 90 dB
    80 km/h tasakaasu n. 77 dB / 97 dB
    80 km/h 'veto päällä' n. 80 dB / 100 dB
    90 km/h tasakaasu n. 76 dB / 95 dB
    90 km/h 'veto päällä' n. 79 dB / 98 dB
    100 km/h tasakaasu n. 75 dB / 94 dB
    100 km/h 'veto päällä' n. 77 dB / 96 dB

    Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä 76 dB / 99 dB

    Tahtoo sanoa, että ei se 100 dB ole kovin paljoa ja hifitasoisesta toistosta on turha haaveilla taustametelin vuoksi...
     
  6. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Noilla desibeleillä käyttäisin kuulokkeita. :thumbsup:
     
  7. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä auto?
    vai onko kaikissa sama:D
     
  8. MovieFreak

    MovieFreak Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Noihin ilmoitettuihin herkkyyslukemiin ei kannata kyllä luottaa pätkän vertaa. Esim. monien valmistajien subbareille ilmoitetut herkkyydet saattaa olla mitattu 1khz taajuudella, jolla ei ole mitään väliä subbarin ollessa kyseessä.

    Mulla oli aikanaan vähän vastaava Infinity Kappa CS-1 satsi, EMIT-diskantti, 4" keskari ja 6x9 bassot. Diskantti pirun hyvä, keskari lelu, basso ok. Jakosuodin turhan loiva ainakin keskarin ylipäästön osalta, joten kovempaa ei voinut soittaa ilman että keskari alkoi pohjaamaan. Positiivista jakarissa oli tasonsäätömahdollisuudet ja mahdollisuus bi- tai tri-amppaukseen, liekö noissa uusissa myös? Mittauksen mukaan tuolla satsilla taajuusvaste oli kyllä tosi hyvin kuosissa, vaikka satsi oli ns. heitetty etuoviin, ja ainakin diskantti kuulosti tosi hyvältä...
     
  9. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eri valmistajat mittaa herkkyyksiä eri tavoin, koska siihen ei ole mitään standardia, joka määrittäis oikean mittaustavan. Eli mittaustavasta riippuen eri sarjojen todelliset herkkyydet voivat olla hyvinkin lähellä toisiaan, vaikka ilmoitettujen lukemien perusteella voisi muuta luullakkin. Ja lisäksi harvat jälkiasennuskaiuttimet oikeasti ovat herkkiä. Läheskään auton alkuperäiskaiuttimien äänenvoimakkuuksia on turha useimmilla turha edes tavoitella. Jos oikeasti herkät ja kohtalaisen hyvin toistavat jälkiasennuskaiuttimet autoonsa haluaa, niin suosittelen Audio Desingiä. Ei tosin löydy kolmitiesettejä ja äänenlaatukaan ei ihan sitä, mitä esim. Audiokitin kolmitiessä, mutta toisaalta aika selvästi edullisempiakin, malliston lippulaivaa lukuunottamatta. Tosin pienet antotehot tasaa eroja aikalailla.

    Edellä ehdotetuista ääni menee Audiokitille...
     
  10. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta eipä se oikeastaan itse merkistä juurikaan mitään kerro, missä sitä myydään... Jos ei sitten aleta puhumaan joistain MClemonaudion (vai mikä se ny oli?), halpahallien tai vaikkapa Kitupiikin myymistä halppislaitteita...
     
  11. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kesäauto:

    [​IMG]


    Öööö...siis on samasta (kuvassa näkyvästä) autosta mitattu.
     
  12. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ei, kun se V8:n ääni on juhlaa... mutta nämä dB:t on vaimennusmateriaalin lisäyksen jälkeen. Vaimennuksen parannuksella meteli auton sisällä putosi 3 dB.
     
  13. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Vaikka olisi ilmoitettu samalla tavalla 1 m, 2.83 V, mikä lienee 'standarditapa'? (Audiokit ei ole ilmoittanut mittaustapaansa)
     
  14. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kukas sen todistaa? En mä ainakaan nähnyt 3" Audaxia tuossa setissä. ;)
     
  15. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se audaxiko siitä muka hyvän tekee? Hyvä keskiääninehän se toki oli, sen myönnän. Eikös eräs toinenkin setti rakentunut sen ympärille? ;)

    Juu, myönnetään, etten ole kuullut tuota uutta Peerlesin keskiäänellä varustettua settiä, mutta en nyt kuitenkaan alkais suoralta kädeltäkään tuota uutta versiota mollaan. Kuitenkin keskiääninen alkuperältään Vifa ja Vifalla käsittääkseni on kuitenkin aikalailla laadukkaat elementit ollu aikanaan. Nykyäänhän se on sulautunut Peerlesiin, jolla tosin silläkään nyt ei ihan mitä sattuu kaiuttimia pahemmin ole...
     
  16. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se siitä hyvän teki. Koko sarja perustui sen saundin ympärille. Valitettavasti kyseistä elementtiä ei enää valmisteta.
    Kyllä. ;)
    Eli ei siis todistetusti hyvä. :D

    Se elementin alkuperä ja hyvä laatu kun ei takaa sitä miten hyvin se toimii passiivisuotimella varustetussa 3-tie sarjassa. Voihan se toimiakin mutta 3" Audax oli legenda jo eläessään. ;)
     
  17. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei, mutta toisaalta eipä todistetusti huonokaan...

    Ei, mutta eiköhän tuossa jo maine edellytä sellaisen elementin käyttöä, joka toimii passiivisuodattimenkin kanssa...
     
  18. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Pistin sitten kuitenkin tuon Infinityn sarjan tilaukseen. Vaikuttavia asioita: helppo säädettävyys keskiääni- ja diskanttielementin osalta, kaikki osat valmiiksi 'paketoituna' ja toisiinsa sovitettuina, löytyy tutusta kaupasta ja sitten on vielä yksi erittäin painava syy: liikkeestä on ollut jo reilusti yli puoli vuotta lainalaite oman kotiteatterivahvistimen korjauksen ajaksi. Mutta toivottavasti joku muu ottaa vinkeistä onkeensa, jos painiskelee saman ongelman parissa.

    Pistän sitten jotain arviota/mussustusta lopputuloksesta, kunhan olen saanut kaikki osa-alueet kuntoon subbarit mukaanlukien. Saattaa kyllä venähtää, kun auto palaa liikenteeseen vasta huhtikuulla... :sleep:
     
  19. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Subit sain istutettua paikalleen takakajauttimien koteloihin. Kotelot vuotivat kuin seula, meni kolmella tiivistyskerralla yhteensä melkein kolme tuubia Sikaflexiä, ennenkuin vuotopörinät katosivat. Mutta pikaisten kuuntelutestien mukaan nyt bassopäässä pitäisi riittää potentiaalia sekä määrässä että laadussa. Vielä kun saisi sen Infinityn satsin, että pääsisi säätämään tasot ja jakotaajuudet kohdalleen. Äänentoiston (ja vähän muutenkin auton) kanssa painimisesta löytyy tarinaa Corvettefoorumilta
     
  20. Fivepointone

    Fivepointone Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2008
    Viestejä:
    84
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen BMW e30seen hankkimassa uusia kaiuttimia + vahvistin.

    Edessä 5,25 kaiutinpaikat ja takana samanlaiset.

    Mitä suosittelette, olisiko 3-tie erillissarja hyvä. Eteen diskantit ja keskiääni, taakse midbass?

    Vai ihan kokonaan erilliset 2-tie satsit, eteen ja taakse?

    Budjetti 800e max.