Moro vain kaikille! Pääsen piakkoin remontoimaan omakotitaloa, ja vaimon kanssa sovimme yhden huoneen muuttamisesta kotiteatteriksi. :thumbsup: Huone on kooltaan n. 12 neliömetriä, muodoltaan aika lailla neliö. Koska valkokangasseinän sisään asennetaan kaapisto (aukeaa toiselle puolelle seinää olevaan huoneeseen), tuumiskelin sellaista vaihtoehtoa, että yhden vaatekaapin tilavuuden voisi pystysuunnassa puolittaa ja rakennella tilalle mitoiltaan 60x30x240 cm bassolaatikko; subbarin naama luonnollisesti törröttämään leffahuoneen suuntaan. Elementtiä miettiessäni vastaan tuli tällainen: http://www.precision-devices.com/ShowDetails.asp?id=16 Joka irtoaisi thomannilta 598 eurolla. Fs näytti olevan pa-bassoksi kohtuu alhainen, 22hz... niinpä ajattelin, että mitenköhän lie tuo soisi, jos sen laittaisi suljettuun koteloon ja fiksailisi taajuusvasteen equttamalla tasapainoon? Kapines kuitenkin kestää tehoakin sen tuhannen wattia ja mekaanista liikerataakin olisi 38mm (varsinainen xmax 10,5mm), ei pitäisi siis helposti pohjata vaikka antaa tehoakin. Tehoa olisi antamassa kliseisesti t-amp: http://www.thomann.de/fi/t-amp_ta2400.htm Onko tässä ajatusmallissa jotain tuhoon tuomittua heti alkuun?
Olen joskus itsekin tuota elementtiä simuloinut ja vaikka kokoa on niin ei tuosta kauheana tietenkään painetta matalilla taajuuksilla irtoa. Halvemmalla saa esim ruotsista Maelstrom-X 18" elementin ja kun koteloa piisaa useita satoja litroja niin refleksikoteloksi vaan se ja paineita irtoaa enemmän kuin neljästä tuommoisesta 21" PD elementistä subbari taajuuksilla.
joo 24" vaan ja refleksiin. Pitäisi riittää. 450 litraa ja 20Hz viritys niin saadaan sama irti mitä Mallusta, mutta sen jälkeen lopahtaa. E: Jaa ei thomannilla oo tuota.
Kannattaisi vähän kuulostella mikrofonilla huoneen käyttäytymistä bassoilla aiotulle kuuntelupaikalla ennen komerosubfuutterin perustuksien valamista. Jälkeenpäin sitä on hankala muuttaa. 21 tuumainen ei kyllä riitä 12 neliön koppiin mitenkään. Oikea kaava subbarikapasiteetin mitoitukseen on seuraava: huoneen neliöt * 4 + 20". Tästä saadaan sinulle 12*4 + 20" = 68 inchiä bassokartiota. Pääkaiuttimeksi tähän setuppiin on ihanteellinen valinta Tannou Evinrude 3" bassolla.
Menee hieman yli budjetin, jos pitää hankkia noita 10... toisaalta, voin tehdä viereisestä huoneesta kotelon noille elementeille, jolloin säästyy tapetointi-yms. rahat. Pääkaiuttimissa puolestaan voi säästää hankkimalla kaiuttimien sijaan esimerkiksi Koss:in kuulokkeet: eiköhän subbarin ääni kuulu kivasti niiden läpi. Kiitoksia Jukka muuten tuosta mallu ruotsista-vihjeestä. Sieltähän niitä näyttikin löytyvän! :thumbsup: Ei tullut aiemmin vastaan hakiessa.
Pientä vittuilun makua Turhan iso tuo 450l, tekee turhaan hyppyriä mutta 350l 20hz näyttäis ihan siistiltä. Mutta mutta, onhan se kiva kun saa 18Watilla 100db/20hz mutta matalimmat jää pois. Ja voipi tosiaan olla tommoseen koppiin ihan perkeleen overkilliä. 800w kestää 350l/20hz kotelossa ja silloin tulee 117db/20hz ja 120db/50hz vapaa kenttään eli tuollaisessa kopissa ihan jotain muuta. Suuntaisin katseeni subbarielementteihin matalammalla Fs:ällä.
Paljon enemmän olisi ideaa 4 identtisessä subbarissa. 10-12" elementtejä suljettuihin koteloihin ja jokainen subbari asetetaan seinien puoleenväliin. Näin saadaan tasainen huonevaste laajalle alalle huoneeseen, eli ei ole niin nirso kuuntelupaikankaan suhteen. Jokaiselle kuulijalle tulee suurinpiirtein samanlainen bassovaste. 21" on ihan liian overkill tuommoiseen koppiin (varsinkin refleksissä).
onhan noi precision devicet varmaan hyvii, mutta itteä kyllä häirittee toi xmax-ilmoitustapa: ilmoittavat "matemaattisen xmaxin" jossa puhekela 70% ilmaraossa, tästä saadaan kivasti tollasella 15mm ilmaraolla 4,5mm lisää molempiin suuntiin. "Voice coil winding depth 30 mm Magnet gap depth 15 mm " tarkoittaa perinteistä xmaxia +-7.5mm, mitä useimmat valmistajat ilmoittavat
Mallu-x toimis tuollasessa kopissa 350-400l kotelossa jo aika messevästi. Niitä kun nyt vielä jopa saa Ruotsista, eikä tartte odottaa 9 kuukautta Suosittelen. Yksi tommonen sellasessa 40neliön avarassa huoneessa puutalossa murisee aika uskottavasti ja puhtaasti. Kilpailee äänellisesti aivan SVS:n Ultran kanssa mikä ei ole ihan huonosti. Voimaa on tietenkin enemmän 300l kotelossakin noin 19hz virityksellä, kuin tuolla 12". Ja mikä parasta, toimii myös herkästi. Toimii jo hiljasemmilta voimakkuuksilta.
Itse asiassa ilmoittivat kaksi arvoa: xmax = 10,5mm, mathematical (=mekaaninen) xmax = 38mm. Eli ihan rehellisellä linjalla ovat. Huone on osittain yhteydessä n. 15 neliön tilaan, eli huoneen toisella reunalla olevan ison takan yli pääsee ilma liikkumaan vieressä olevaan kodinhoito-ym.tilaan. Ihan pienestä suljetusta kopista ei siis kuitenkaan ole kyse. Takan päällä on siis n. puoli metriä korkea tila ja vieressä n. 1-1,5m leveä oviaukko viereiseen tilaan. Huonekorostuksia bassopäässä ei siis pitäisi niin herkästi tulla. Talotyyppinä on puoleen väliin asti tiiliverhoiltu puurunkoinen omakotitalo. Overkill on iloinen asia, varsinkin jos haluaa luukuttaa peikkomusiikkia tympeän päivän jälkeen... :king:
Vähän asian sivusta, mutta mitenkäs ne <30Hz:n taajuudet kuuluu tod.näk. 2.5mx3mx4m tilassa? Pitääkö kuunteleminen suorittaa siellä toisessa 15m2 huoneessa?
Nuo precision devicesit ovat kyllä erittäin kovia elementtejä pa-käytössä. Torvikuormitettuna olen kuullut neljää pd1850:stä 1850-torvissa, 40-200hz alueelta bassoa irtosi järisyttävä määrä. 140db:n hujakoilla mentiin, silmämunat rupes tärisemään ja kurkussa moduloimaan, ei olisi ilman tulppia uskaltanut olla lähelläkään. Jos havitellaan matalampia subitaajuuksia eikä valtavia paineita niin eiköhän tuo maelstrom ole parempi vaihtoehto
Bassotoisto voi olla tasaisempi ja ulottuvampi ihan jossain muualla kuin kaiuttimen lähellä. Esim. minulla on erittäin siisti bassotoisto ulko-oven luona, siis lähes kaikista kauimmaisessa pisteessä suhteessa bassokartioon. 10 Hz muistaakseni toistuu paremmin siellä huitsin nevadassa kuin itse kuunteluhuoneessa. Samasta syystä piti häätää jo vuosia sitten kaikki kylmäkoneet vessaan, koska niiden alkuperäinen asennuspaikka asunnon keittiöalueella oli täysin väärin suunniteltu (akustisesti), kompressorin jyrinä korostui useita desibelejä juuri kuuntelupaikalla, vaikkei kylmäkoneen vieressä mitään varsinaista hurinaa edes korvalla kuullut! Helpompi oli hävittää hurisevat paskiaiset vessaan mekkaloimaan, kuin muuttaa itse vessaan asumaan lopullisesti. Suihkun aikana etenkin nestekidepaneeli voisi hieman ottaa pulttia pisaroista. Ja sapuskaohjelmiin saa ihan uusia hajuelämyksiä kun pöntöllä tekee tarpeitaan ja katselee kokkausohjelmasta miten mestarikokki fileeraa tappajahaukea. Taitaa kalanhimo äkkiä karista.
Täältä löytyy artikkeli, jossa kaveri on kokeillut kyseisen elementin toimivuutta erilaisissa koteloissa. Tuolta saat varmasti hyödyllistä tietoa, jos PD2150:een päädyt. Aika huvittavan näköinen tuo kuva, jossa elementit ovat vain tuettu pystyasentoon ilman minkäänlaista koteloa Kai ne toimii dipolina noinkin.... Alempana on kuva, jossa näkyy toinen pääkaiutin ja valmiit subbarit. Menee aika komeasti edellämainittuun overkill-subi + nappikuulokkeet -kastiin.
Kävipä tuo "kuuluuko"-kysymys omassakin mielessä siinä vaiheessa kun subiprojektia aloittelin. Piirtelin läppärillä vähän noita seisovien aaltojen äänenpaineita omassa 11m2 huoneessani sekä taajuuden funktiona että huoneen eri dimensioiden mukaan. Seisovien aaltojen maksimit tulevat omille taajuuksilleen (taajuuksille N*0,5*aallonpituus) ja minimit omilleen ( (N+-0,25) *aallonpituus), ja minulle nuo minimit tulivat 23, 28 ja 34Hz (x, y ja z -suunnissa vastaavasti) kohtiin paikoilleen ja hetken aikaa pohdin että saanko kuulumaan yhtään mitään <30Hz, vaikka tehoa löisi sisään MW verran. No, huoli oli turha. Hommaa voisi intuitiivisesti ja karrikoiden selittää näin, että subi on tavallisesti ympärisäteilevä ja sen voi toisin sanoen ajatella säteilevän tsiljoonaan eri suuntaan. Jos seisovan aallon vaimentuma vähentää kolme suuntaa pois tsiljoonasta niin se on aivan se ja sama, ei tunnu missään. Sen sijaan nuo seisovan aallon maksimit ovat vakavampi paikka. Tätä voi yrittää taklata pienellä suunnittelulla ja kuuntelutesteillä. Tuomela toteaa kirjassaan ytimekkäästi, että "Kaiutin herättää seisovat aallot tehokkaimmin kun se sijaitsee niiden maksimikohdassa." ==> Oman huoneen korostumataajuuksilla voi piirrellä noita äänenpainetasoja huoneen eri kohdissa ja yrittää vältellä kaiuttimen sijoittamista maksimeihin, mikäli mahdollista (paitsi jos yrittää syystä tai toisesta hyötyä korostumasta).
Samaan tyyliin kävi opiskeluaikoina (90-luvun puolivälissä) kämppikselle, rakensi 100/1:n jota sitten ei omassa huoneessaan juuri kuullut juuri lainkaan (varmaankin alle 10m2 soluasunto) vaan solun käytävällä ja yhteisissä tiloissa me muut "nautimme" sitten bassontoistosta. Heh, yläkerran naapurilla ei seinässä pysynyt patterilaturi luukutuksen yhteydessä, josta tuo naapuri sitten kävikin motkottamassa.
Kiitos linkistä! Aloin jo kallistumaan Maelstromin puolelle, mutta tuo artikkeli laittoi vielä harkitsemaan... on ne PD2150:t vaan niin päheän näköiset :love: Ei oo helppoa, ei.
The Subfuutterit joukkuekuvassa yhteistyö-pääkaiuttimensa kanssa. Kysymys: Rakensin pääsiäismunasta löytämälleni 3" jassoiselle pääkauttimelle 2x 21incherin subhooverit, olenko ääliö? Vastaus: Et suinkaan, aliwooferin kapasitanssi on koko äänentoiston suola ja tärkein asia. Oikea kaliberi näinkin äreälle pääkaiuttimelle olisi kuitenkin ollut IVB + 4x 24" malmström-fagerström neljän kuutiohehtaarin putkikotelossa.