C More Max aloittaa talvitestien koostelähetykset torstaina 20.2. Aloitetaan sitä ennen täällä keskustelu uudesta kaudesta. Tällaisen aikataulun kopioin jostakin itselleni: F1 2020 - Kisakalenteri 19-21.2. PRE-SEASON TEST 1, Barcelona 26-28.2. PRE-SEASON TEST 2, Barcelona 15.3. AUSTRALIA, Melbourne 22.3. BAHRAIN, Sakhir 5.4. VIETNAM, Hanoi 19.4. CHINA, Shanghai 3.5. NETHERLANDS, Zandvoort 10.5. SPAIN, Barcelona 24.5. MONACO, Monte Carlo 7.6. AZERBAIJAN, Baku 14.6. CANADA, Montreal 28.6. FRANCE, Le Castellet 5.7. AUSTRIA, Spielberg 19.7. GREAT BRITAIN, Silverstone 2.8. HUNGARY, Budapest 30.8. BELGIUM, Spa-Francorchamps 6.9. ITALY, Monza 20.9. SINGAPORE, Singapore 27.9. RUSSIA, Sochi 11.10. JAPAN, Suzuka 25.10. UNITED STATES, Austin 1.11. MEXICO CITY, Mexico City 15.11. BRAZIL, Sao Paulo 29.11. ABU DHABI, Yas Island Koronavirus voi tehdä muutoksia aikatauluun. Ainakaan Formula E:n Kiinan osakilpailua ei ajeta suunnittelussa aikataulussa. Mielenkiintoista nähdä miten Bottas suoriutuu. Kausi 2021 tuo isot muutokset. Miten tuo vaikuttaa jo tähän vuoteen? Wikipediassa on tarkempi aikataulu ja tallit & kuljettajat ja samat asia MTV:n uutisten sivulla.
Odotukset kaudelle olemattomat. Ennustan, että: Hamilton kruisailee taas yhteen mestaruuteen, vaikka on talvella keskittynytkin pehmoihin puheisiin. Alkaa todennäköisesti paras terä ja nälkä olemaan ohitse. Mersulle yhtä lailla varma merkkimestaruus ja voivat hyvinkin sen myötä lähteä lajista merkkinä (sponsorina oikeastaan, kun eihän tiimeillä ole enää automerkkien perimän kanssa mitään tekemistä nykypäivänä). Miksi enää satsata 2021-kauteen, kun voi häipyä areenalta oman aikakautensa kaiken voittaneena mestarina. Bottas taas luotettavana siipimiehenä varmistaa Mersulle merkkimestaruuden. Ei kuitenkaan pysty luomaan minkäänlaista uhka-asetelmaa Hamiltonille. Tästä olen nähnyt varmat merkit, kun viihtynyt talvitauolla enemmän Seiskan sivuilla ja naisseikkailuissaan kuin mestaruuden tavoittelussa. Kauden jälkeen Bottas jatkaa jossain pikkutallissa, Mersun jatkaessa niiden testikuskina tai todennäköisimmin koppiautosarjassa x. Kimi kaasuttelee sijoilla ynnä muut viimeisen kautensa. Lopettaa kauden jälkeen ja hymyilee matkalla pankkiin ja perheensä luoksea. Fiat lopettanee Alfa Romeon sponssaamisen vuoden päätteeksi ja syntyy vuodeksi puolalainen trippi Kubican ja nyt jo mukaan tulevan sponssin yhteistyökuviosta. Ferrarilla nähdään Vettelin lopullinen taantuminen kakkoskuskiksi. Kasetti pettää kesken kauden ja viimeiset kisat jää motivaatiopulan ja välirikon vuoksi välistä. Alonso kutsutaan ajamaan keikkakuskina nuo kisat, mutta yhtä lailla saa pahasti pataan Leclerciltä. Alonso haukkuu auton paskaksi ja varmistaa tallipaikattomuuden F1:ssä myös kaudelle 2021. Näin, siinä ennusteeni.
Kun tallit nyt noita moottorien käynnistysvideoita laittelevat someen, niin laitetaan nyt video siitä, miltä mielestäni formuloiden pitäisi kuulostaa. Joskus ennenkin olen tainnut tuon tänne foorumille pasteta, mutta kyllä tuota voisi kuunnella loputtomiin. Ja yksi asioista, mikä eniten harmittaa on, että en koskaan livenä ole päässyt kuulemaan tuota. Ei ole formulat enää formulat.
Livelähetys Mersun julkistuksesta https://www.gpblog.com/en/videos/54535/live-watch-mercedes-launch-their-2020-f1-car-now.html
Mikkäs myllyt oli 2005? Kun korvat meinasi särkyä Hockenheimissa vaikkoli tulpat ja luurit.... T: Vesku
Eikös näissä yleensä ole kuskit esittelemässä? No mitäpä sitä turhaan Bottasta ja Hamiltonia kiusaamaan tilaisuudella .
Alfa Romeo, Kimi puikoissa tänään Fioranossa "shake downissa", auto vielä spesiaaliväreissä. Kuvia tallin twitter-tilillä: https://twitter.com/alfaromeoracing/status/1228259293201338368?
Hohhoijaa, ei pelkoa että Alfa Romeolla tehtäisiin nousua kovassa keskikastissa tulevalla kaudella. Puolalainen puuhastelu on alkanut: "Robert Kubica ajaa Alfa Romeon uuden auton ensimetrit keskiviikkona käynnistyvissä talvitesteissä. Kimi Räikkönen ei pääse lainkaan rattiin avauspäivänä. Täksi kaudeksi tallin varakuljettajaksi nimetty puolalainen ajaa C39-nimeä kantavalla autolla Barcelonan radalla aamupäivällä, ennen ajovuoron siirtämistä kisakuljettaja Antonio Giovinazzille. Räikkönen hoitaa testivastuun kokonaan torstaina, Giovinazzin paketoidessa ensimmäisen testirupeaman perjantaina." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/b43b3e76-8dca-4b24-bb36-01a169c2c758
Tuo ei välttämättä ole huono asia, että Kubica aloittaa testit. Koska ihan ensimmäisenä ei kuitenkaan testata auton aerodynamiikkaa, vaan sitä että auto ylipäänsä toimii. Eli antaa Kubican ajella rataa ympäri samalla, kun insinörtit tutkivat, että yhteydet pelaavat ja auto ylipäänsä toimii. Sen jälkeen voi sitten Kimi testata niitä oikeita asioita. Toisaalta Kubica on varmasti ihan hyvä testikuski ja ehkäpä mieluummin minä häntä testeissä pitäisin kuin Giovinnazzia.
Testeistä ei paljon puhuttavaa? Aika vähän tuli itsekin tänä vuonna seurattua. Eiköhän siellä ole taas tuttu marssijärjestys Melbournessa, kun sääntöuudistuksia ei ole. Mielenkiintoisin innovaatio Mersun säädettävät eturenkaat. Tällaista 'kahelia" innovaatiota ei olekaan hetkeen nähty, mutta on lajin suola kun taaksepäin katselee. Sitten jo vähän tulevaisuuteen kurottava tuore uutinen. Formulat siirtyy "maikkarilta" Viasatille 2022 alkaen. Veikkaan, että myynti oli ollut jo vuosia Suomessa laskevaa ja 2022 huonolla skenaariolla ei ole enää yhtään suomalaista lajissa mukana. (Mutta tuo sopimus kattaakin myös muut Pohjoismaat eli diilissä ei ole kyse vain Suomesta.) https://www.is.fi/formula1/art-2000006427339.html
Jokohan jo vuonna 2022 näkisi formulat UHD-lähetyksenä. Harmittaa kun ei vielä onnistu Suomessa, vaikka muualla maailmassa onnistuu. Toivottavasti tuolloin on vielä joku suomalainen kisaamassa.
Korona saattaa saada aikaan sen, että Bahrainissa ajetaan kaksi kisaa https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-tiimit-jaisivat-valissa-karanteeniin/7758046 Tuo olisi ihan mielenkiintoista. Voittaisiko sama talli vai antaisiko tuo edun toisille tutkia ensimmäisessä kisassa parasta taktiikkaa yms. Kannatan ideaa ihan vain kokeilunkin vuoksi.
Numeronörteille tuo olisi kyllä ihan juhlaa, kun pääsisi vertaamaan kierrosaikoja ja sijoitusten muutoksia kisojen välillä. Riskinä olisi kyllä, että toinen kisa olisi tylsempi, mutta toisaalta alkukaudesta voi sattua kaikenlaista.
Australian varikolla on ilmeisesti parissa tiimissä koronaa. Järjestäjät ovat sanoneet, että yksikin tapaus voi tarkoittaa kisan perumista. Tässä koronahysteriassa on aika todennäköistä, että kisa joko ajetaan tyhjille katsomoille tai sitten perutaan kokonaan. Harmihan se olisi, mutta toisaalta, kun missään ei juuri järjestetä nyt mitään isoja tapahtumia niin tuollaisen 100 000+ ihmistä keräävän tapahtuman järjestäminen on aika epätodennäköistä. Nyt on fiilis sellainen, että Cmorea ei tarvitse vielä tälle viikonlopulle laittaa tilaukseen. Toivottavasti olen väärässä. Tomppakin sai Australiassa koronan, joten jos supermies, niin miksei muutkin.
McLAren ei osallistu Australian kilpailuun, koska yhdellä työntekijällä on korona. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...e-kisapaikalta-valittomasti/7759630#gs.z7utw0 Kallis työntekijä. Eiköhän koko kisa kohta peruta.
"Melbournen F1-kisa on peruttu. Formula ykkösten MM-sarjan sunnuntainen avauskisa Australian gp Melbournessa jää ajamatta, kertovat muun muassa BBC ja Autosport lähteisiinsä vedoten. BBC:n mukaan asiasta odotetaan virallista ilmoitusta." https://www.is.fi/formula1/art-2000006437117.html
Katsoitteko eilen virtuaalista kisaa? Ihan hauska. Mutta hieman vasemmalla kädellä nyt ainakin toistaiseksi tehty. Enemmän voisi olla oikeita f1-kuskeja, mutta toisaalta eipä hekään ole varmaan paljoa just tuota F1 2019 -pleikkapeliä pelanneet. Sen lisäksi, kun tuossa ilmeisesti on automaattinen lähetyksen ohjaus, niin kamerakulmat olivat välillä vähän omituisia. Mutta välillä jopa oikein hyvin löysi taistelun radalta. Sen lisäksi uusintoja voisi olla myös. En tiedä, miten tuo peli niitä tukee, mutta lähdöstä olisi mielellään nähnyt uusinnan ja Herbertin ensimmäisen mutkan oikaisusta. Osa kuskeista huomasi sen, että pelissä voi melko surutta vetää päin toista, joten ohituksissa mentiin pariin otteeseen siten, että toinen puskettiin ulos. Mutta eipä se toisaalta haittaa, jos peli niin antaa tehdä. Hyvin myös näkin sen, miten oikeat f1- ja f2-kuskit ohitustilanteissa hakivat erilaisia linjoja ja välttivät osumista. Kun taas virtuaalipelaajat vetivät enemmän kylkeen kiinni. Ja tokihan oli noita teknisiäkin ongelmia ja kisa lyheni puolesta puoleen. Mutta ihan hauska konsepti. Ja ihan viihteellistä. Mutta hyvin totesi joku selostaja, että jos kisasta saisi edes yhden oikean mm-pisteen, niin jokainen oikea f1-kuski olisi mukana.