2 x Coral PRF-400 + T.AMP E800

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana ASA90, 06.05.2009.

  1. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koska minun pointti tuntui menevän ohi niin tässä hieno käsinpiirros, kun en simulointisoftia juuri nyt omista. Tarkkuus on myös sitten käsiskissin tasolla.
    - Käyrät täsmätty 50Hz kohdalla, koska subi säädetään pääkaiuttimien mukaan. Jos yleinen äänenvoimakkuus muodostuu rajoittavaksi, niin subien vasteet seuraa tuota skissiä.
    - 15Hz viritys antaa 15Hz kohdalla +2dB, muualla ei juuri mitään lisää. Ero vastaavan kokoiseen suljettuun ei juurikaan kuultavissa. Ainoastaan refleksin negatiiviset vaikutukset.
    - 20Hz viritys antaa 20Hz kohdalla n. +4dB, muualla vähemmän. Ero vastaavan kokoiseen suljettuun juuri ja juuri kuultavissa. + refleksin negatiiviset vaikutukset.

    Pointti minulla oli, että ei välttämättä kannata lähteä tekemään 150 litraista refleksiä. Hyöty 150 litraiseen suljettuun verrattuna voi olla pienempi kuin haitat. Jos 150 litraisen kotelon teet, niin itse tekisin sen suljettuna. Parannusta 65 litraiseen verrattuna tulee silloin eniten.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ah... puhuttiin eri koteloista nyt :D minä vertasin koko ajan tuohon 65L suljettuun tuota 150L refleksiä. Isompi suljettu toki tuo jo hulppeasti enemmän matalia ja vahvistimen työstentely helpottuu. Tuo 65L on aika pieni kotelo tuolle elementille.
     
  3. Antimidas

    Antimidas Guest Guest

    Liittynyt:
    29.04.2011
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    0
    Missä kerrostalossa pystyy kuuntelee leffoja tommossilla subeilla ja vielä pitäs enemmän saada mökää. Mä haluun kanssa tommosseen taloon, missä pystyy naputtelemaan bassoa tollassilla volyymeillä:)
     
  4. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla siis kaksi coralia 100l suljetuissa. Valmistujaisia pidellessä volume vähän lähti käsistä, ehkä noin +10dB normaaleihin maksimeihin verrattuna. neljä kerrosta ylempänä kuultiin musiikista laulujen sanat osassa huoneista. Valituksia ei tullut, kun oli etukäteen varoitettu ja talosta poistuttiin hiljaisuusajan alkaessa. Bassojen kanssa joku ihmetteli alkuvaiheessa, että onko minulla punttisali kämpässä, kun sellaisia jymähdyksiä tulee. Eli kyllä näitä tälläisiäkin taloja on.

    Bassojen toistokyvyn parantaminen ei aina merkkaa enemmän mökää. Puhtaammin toistuvat matalat saattavat olla naapuriin vähemmän häiritseviä. Varsinkin taajuuskorjaimen käyttö voi parantaa naapuriystävällisyyttä. Minun kämpässä, ja koko talossa, on joka huoneessa sama leveys ikkunaseinän suuntaan. Jälkikaiunta tuon mitan mooditaajuudella kaikuu varmasti muissakin kämpissä ja sitä olen vaimentanut paljon jo pelkästään suoran vasteen saamiseksi, mikä vähentää myös kuminaa muissa asunnoissa.
     
  5. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Hyvinhän tuo hintatiedustelu meni, g-plagiaatit maksaisivat ~250€ pintaan ja puupuoli ei ota enää kevääksi töitä. :OI Pitää käydä vielä kyselemässä jos sahauttaisi palat jossain ja itse kasaisi. Siinä vaiheessa olisi hyvä suorittaa testaus ja mikäli tulos miellyttää niin maalia päälle. Maalauksen jättäisin kyllä suosiolla joillekkin kellä on muutakin kuin kilikolipurkki ja avoin parveke käytettävissä :rolleyes:
     
  6. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    eikös tälläsenä aikana olisi nimenomaan hyvä maalata ulkona kun ei ole siitepölyä tai katupölyä vielä :D :D
     
  7. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    No ehdottomasti, kuivuisikin hyvin tuolla tuulessa. Pitääkin heti ensi viikolla käydä hakemassa vanerinpalaset ja äkkiä maalaamaan tuohon parvekkeelle. Saa samalla uuden väriset kaiteet sekä lumikuvion koteloihin ;)