1950-luvun 3D-elokuvat

Keskustelu osiossa '3D - sisältö' , aloittajana marlan, 28.05.2014.

  1. marlan

    marlan Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    1 894
    Saadut tykkäykset:
    66
    [​IMG]

    1950-luvun 3D-elokuvia ja niiden nykyjulkaisuja voinee käsitellä erikseen. Itselläni on hyllyssä jo ollut Täydellinen rikos, ja tällä viikolla sain Saksasta tilaamani Vahakabinetin (The House of Wax). Jälkimmäinen on kannattava hankinta siksikin, että mukana on tuore 48 minuutin dokumentti tuon ajan 3D-tekniikasta sekä elokuvasta — haastateltavana mm. Martin Scorsese. Toinen laaja lisäke on varhainen värielokuva Vahakabinetin arvoitus eli Mystery of the Wax Museum vuodelta 1933, tosin formaattina 480i60.

    3D:nä nämä elokuvat näyttävät melko hätkähdyttäviltä erityisesti siksi, että värisävyt (WarnerColor) ovat erilaisia kuin nykyelokuvissa ja filmirae näyttää toisenlaiselta kuin 2D-esityksessä. Rakeisuus sinänsä (samoin kuin kuvan pehmeys) johtunee käytetystä filmilaadusta, mutta 3D-esityksessä rae näkyy koko ajan tarkasti eikä silmä osaa sijoittaa sitä mihinkään tiettyyn syvyyteen vaan siitä syntyy hiukan hämmentävä vaikutelma, erilainen kuin esimerkiksi sateesta tai sumusta.

    Vahakabinetti kuuluu Vincent Pricen tunnettuihin rooleihin. Elokuva on juoneltaan jo vanhentunut, ja tuntuu oudolta ajatella, että 1950-luvulla Vahakabinetti kiellettiin Suomessa kokonaan ja lopulta se pääsi teattereihin 22 minuutilla lyhennettynä!

    Ilmeisesti Suomessa ei voitu 1950-luvulla esittää 3D-elokuvia lainkaan.

    3D-efektit ovat tässä elokuvassa hillittyjä (ohjaaja oli yksisilmäinen), ja noin kolmessa kohdassa tavaraa tulee selvästi etualalle: sisäänheittäjän pingispallot, revyytanssijattaren takapuoli ja oven läpäisevä seiväs. Toisaalta ääniraita tuo katsomiskokemukseen syvyyttä, vaikka se onkin ilmeisesti rekonstruoitu ainoasta säilyneestä monoraidasta.

    Kuvan ja äänen laatu on Warnerin uudessa blu-rayssa hyvä — suositeltava hankinta kaiken kaikkiaan. Alla 1 kuvanäyte — lisää mm. DVDBeaverissa.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2016
    h3mb3 tykkää tästä.
  2. Mikkeli13

    Mikkeli13 Active Member

    Liittynyt:
    16.06.2008
    Viestejä:
    491
    Saadut tykkäykset:
    66
    Listaan tähän näitä 1950-luvun 3D leffoja, seuraavat on jo julkaistu Blu-ray formaatissa:

    Creature from the Black Lagoon (1954)
    Dial M for Murder (1954)
    Dragonfly Squadron (1954)
    Gog (1954)
    House of Wax (1953)
    Inferno (1953)
    Kiss Me Kate (1953)
    Man in the Dark (1953)
    Miss Sadie Thompson (1953)

    September Storm (1960) 3D restaurointi kerää rahoitusta juuri nyt Kickstarterin kautta, joten kiinnostuneet suuntaa sinne:
    September Storm @ Kickstarter

    Seuraavista julkaisuista on huhuiltu enemmän tai vähemmän:

    Gorilla At Large (1954) (Twilight Time julkaisee jos Fox rahoittaa 3D restauroinnin)
    Hondo (1953) (valmis 3D restaurointi mutta Paramount Home Video ei ole julkaisemassa tätä ?!?)
    It Came from Outer Space (1953) (UK Panamint Cinema luopui projektista, koska Universal Studios USA aikoo julkaista tämän)
     
  3. 71 dB

    71 dB Well-Known Member

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    9 665
    Saadut tykkäykset:
    187
    Rakeisuus on oikeaa ja vasenta silmää varten olevissa kuvaframeissä erilainen, eivätkä korreloi millään tavalla. Siksi syvyysinfomaatio rakeisuuden osalta on myös satunnaista kohinaa ja sumuinen vaikutelma on aivojen epätoivoinen yritys tulkita informaatio järjellisellä tavalla. Jos ja kun lähdetään siitä, että filmirae on osa elokuvakokemusta, mutta sumuvaikutelma ei ole (vai onko?), voisi asiaa korjata näin:

    Sekä vasemmasta (L) että oikeasta (R) kuvasta suodatetaan filmirae pois ja saadaan suodatetut kuvat (L*) ja (R*). Tämän jälkeen muodostetaan pelkkä filmiraekuva esim. vasemmasta kuvasta (L) - (L*). Tämä raekuva summataan oikeaan kuvaan sellaisella horisontaalisella siirrolla, että filmirakeelle syntyy haluttu syvyys. Vasen kuva on siis (L) ja oikea kuva (R) + m[(L) - (L*)], missä m[ ] tarkoittaa horisontalista siirtoa.

    Mikä sitten on 3D-filmirakeen oikea syvyys kuvassa? Siinäpä filosofisesti hankala kysymys. Onko sumuinen filmirae sittenkin se oikea tie? En ota kantaa, koska itselläni ei ole edes 3D-vehkeitä, joten en tiedä, miltä tämäkin leffa näyttää 3D:nä. Näissä vanhemmissa leffoissa taidetaan käyttää suurta syväterävyyttä (eli pientä aukkoa), joka on 3D-kuvassa eduksi, koska silmä itse tarkentaa haluamaansa syvyyteen toisin kuin 2D-kuvassa.
     
  4. marlan

    marlan Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    1 894
    Saadut tykkäykset:
    66
    Toivelistaan voisi lisätä vielä Disneyn kaksi lyhytelokuvaa: Adventures in Music: Melody (1953) ja Working for Peanuts (1953).
    Minusta filmirae kuuluu kyseiseen elokuvakokemukseen sellaisenaan. Ei sitä 1950-luvullakaan suodatettu pois. Lisäksi näkövaikutelma vaihtelee eri elokuvissa: Mustan laguunin hirviö (mustavalkoinen) näyttää erilaiselta (ja hiukan paremmalta) kuin Täydellinen rikos (WarnerColor). Katselukokemukseen vaikuttaa toki myös 3D-näyttölaitteen laatu. Haluaisinpa nähdä Täydellisen rikoksen Tennispalatsin Scape-salissa...
     
    h3mb3 tykkää tästä.
  5. Jyrki

    Jyrki Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    1 473
    Saadut tykkäykset:
    22
    Kuvan oikea terävyys on aina näyttölaitteen pinnassa, vaikka molemmille silmille tuleekin oma kuva. Tästä ilmeisesti johtuu pahoinvointi ja päänsärky joillekin katsojille, koska katseen tarkennus on epäsynkassa kuvainformaation kanssa. Tästä syystä myös maisemat toimivat 3D:nä paremmin kuin lähelle katsojaa heitettevät asiat, koska silmien välisen kulman muutos kaukaisuuteen katsottaessa on varsin pieni verrattuna valkokankaan etäisyydelle fokusointiin. Lähellä katsojaa olevaa objektia varten silmät pitäisi laittaa jo aika paljon "kieroon", mutta elokuvissa fokuspiste on edelleen valkokankaan pinnassa.

    Olisi mielenkiintoista nähdä joku 50-luvun 3D-leffa.
     
  6. 71 dB

    71 dB Well-Known Member

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    9 665
    Saadut tykkäykset:
    187
    No ei olisi ollut mahdollistakaan suodattaa 1950-luvulla. Filmirakeen kanssa piti elää ja siksihän siitä on tullut osa elokuvataidetta. Enkä tarkoittanut pois suodattamista vaan käsittelemistä 2D-muotoon vastaamaan 2D-elokuvien filmiraetta. En edes ottanut asiaan tiukkaa kantaa, vaan avasin keskustelua asiasta. Nykyajan tekniikka kun mahdollistaa asioiden tekemisen monella tavalla, ehkä jopa fiksummin, kuin 1950-luvulla osattiin uneksiakaan.

    Kieltämättä järkevä argumentti, mutta jos kuvan syväterävyys on suuri, katsoja voi tarkentaa katseensa halutessaan myös lähemmäs tai kauemmas ja nähdä terävää kuvaa.
    Epäsynkassa miten? Väärällä etäisyydellä verrattuna oikeaan elämään? Päänsärky johtunee ensisijaisesti 3D-tekniikan aiheuttamasta välkynnästä.

    Pään liike saattaa vaikuttaa asiaan. Kuva ei muutukaan sillä tavoin päätä liikuttaessa, kuin sen pitäisi 3D-objekteineen. Ei voikaan nousta ylös ja kävellä toiselle puolelle katsomaan 3D-maailmaa "takaa". Mitä kauempana kuvapinta on, sitä vähäisempi pieni pään liike on suhteessa ja hämmennys vähäisempi. Liikuttaessa kohti 3D-kuvaa sen objektit eivät tulekaan lähemmiksi, vaan kuvan syvyys vähenee, tapahtuu litistymistä. Siksi edes pään eteenpäin/taaksepäin liike ei ole ok, vaan katsoja saattaa alkaa voimaan pahoin.
     
  7. Mikkeli13

    Mikkeli13 Active Member

    Liittynyt:
    16.06.2008
    Viestejä:
    491
    Saadut tykkäykset:
    66
    September Storm sai tarvittavan rahoituksen Kickstarter keräyksessä ja restaurointi on työn alla.

    It Came from Outer Space julkaistaan 4. lokakuuta jenkeissä (aluksi Best Buy yksinoikeudella) ja Kanadassa. Hintakin on saatu painettua varsin alas, vain noin 10 taalaa.

    Kino Lorber on ilmeisesti tuomassa markkinoille seuraavia nimikkeitä: A*P*E ja The Stewardesses, Twilight Time julkaisemassa vastaavasti The Mad Magician ja Gun Fury leffat. Hyvältä näyttää juuri tällä hetkellä vaikka työmaata piisaa (oikeudet, hyväkuntoinen lähdemateriaali...).
     
  8. Mikkeli13

    Mikkeli13 Active Member

    Liittynyt:
    16.06.2008
    Viestejä:
    491
    Saadut tykkäykset:
    66
    Päivitetään listaus:

    Cease Fire (1953)
    Creature from the Black Lagoon (1954)
    Dial M for Murder (1954)
    Dragonfly Squadron (1954)
    Gog (1954)
    Gun Fury (1953)
    House of Wax (1953)
    Inferno (1953)
    It Came from Outer Space (1953)
    Jivaro (1954)
    Kiss Me Kate (1953)
    The Mad Magician (1954)
    Man in the Dark (1953)
    The Maze (1953)
    Miss Sadie Thompson (1953)
    Revenge of the Creature (1955)
    Sangaree (1953)
    September Storm (1960)
    Those Redheads from Seattle (1953)

    Seuraavat on julkistettu:
    The Sword of Granada (El Corazón y la Espada) (1953)
    Taza, Son of Cochise (1954)

    Eli pientä edistystä kaiken aikaa. Näitä on jo melko pitkään saanut odotella, joten hiljaa hyvä tulee.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2019
  9. Mikkeli13

    Mikkeli13 Active Member

    Liittynyt:
    16.06.2008
    Viestejä:
    491
    Saadut tykkäykset:
    66
    Menossa vielä reilun viikon Kickstarter kampanja, keräystavoite on jo täynnä mutta aina kannattaa tukensa ilmaista näille projekteille.

    Sword of Granada AKA El Corazón y la Espada

    Päivittelin samalla tuon edellisen viestin listauksen.
     
    Professional tykkää tästä.
  10. Mikkeli13

    Mikkeli13 Active Member

    Liittynyt:
    16.06.2008
    Viestejä:
    491
    Saadut tykkäykset:
    66
    Taza, Son of Cochise (1954)

    Tämän julkaisu vahvistettiin, julkaistaan alkuvuodesta 2020 Kino Lorberin toimesta.