Suosittelin vaan harkitsemaan yhden 18" subbarin sijaan kahta 12" refleksisubbaria, koska kahdella eri puolelle huonetta sijoitetulla subbarilla voi saada tasaisemman toiston kuin yhdellä isolla subbarilla. Kaksi 18" subbaria tulee myös kalliimmaksi kuin kaksi 12" subbaria. Jos tila ja budjetti eivät rajoita, niin ilman muuta kannattaa laittaa kaksi 18" subbaria. Mietin itsekin ensin, että olisin tehnyt kaksi suljettua subbaria 18" elementeistä, mutta ostin kuitenkin lopulta nuo SVS PB12-NSD:t, koska: - SVS:t olivat L-soundissa tarjouksessa (699€/kpl) - Ei ollut aikaa ja innostusta rakennella subbareita - Subbarit tulevat näkösälle olkkariin, joten kaupallinen tuote on lähes poikkeuksetta siistimmän näköinen, jos niitä vertaa aikaisempiin DIY subbareihini Itse ainakin olen ollut paljon tyytyväisempi nykyiseen ratkaisuun kuin aiempaan subbariin, joka siis oli yksi 18" Mallu suljetussa 125l kotelossa.
Onhan tuossa yksinhän olennainen ja täsmälleen oikea pointti: kaksi subbaria eri puolille huonetta sijoitettuna tuottaa käytännössä aina (bassopäältäänkin viimeisen päälle akustoidut tilat ovat todella harvinaisia johtuen tarvittavien rakenteiden koosta) tasaisemman vasteen, kuin yksi. Jos kahden subwooferin suorituskyky yhdessä on vastaava tai lähelle, kuin yhden järeämmän, kaksi on erittäin perusteltu ratkaisu. Tuosta ei kuitenkaan voi mitenkään vetää sellaista johtopäätöstä, että kaksi 12" olisi itsestäänselvästi ja aina parempi ratkaisu, kuin yksi 18". Kuten tässä nyt ei kirjaimellisesti sanottukaan, mutta vahvasti siihen suuntaan nojattiin.
Ei saa minkään muunkaan ohmisena versiona, kun valmistus on loppunut jo vuosikausia sitten. Käytettyjä voi liikkua harvakseltaan, mutta tietyissä valmistus-erissä on ollut laatuongelmia ainakin oikosulkurenkaan liimauksessa, joka on voinut pettää.
Nuokin näyttäis olevan myyty loppuun... 18" Dayton Audio RSS460HO-4 menisi myös vähän yli sadan litran suljettuun koteloon. Sitä näkyy saavan Intertechnikistä hintaan 420/kpl. Täältä löytyy mittauksia tuosta elementistä 113 litran suljetussa kotelossa.
Miten muuten särö vaikuttaa subbarin ääneen? Huomioini vaan kiinnittyi suuriin säröarvoihin, kun katselin tuon Dayton Audion 18" elementin mittauksia: Spoiler Vertailun vuoksi SVS PB12-NSD: Spoiler
Tuohon saa joku minua fiksumpi vastata. Oma huomio tosin kiinnittyi siihen, että tuossa on mitattu säröä maksimipaineilla. Alkaen 25hz, tuo Dayton on mitattu selvästi suuremmalla paineella (~5db @ 25hz, siitä ylöspäin ~10db), joten tulos ei ole täysin vertailukelpoinen. Tuossahan on mitattu nimenomaan maksimipainetta. Jos tarkoitus olisi mitata särön määrää, tulokset olisivat vertailukelpoisia, jos SPL olisi sama. Eli esimerkiksi särö 105db paineella @25-100hz tai vast. Edelleen jos oikein luen, niin SVS:llä rajoittava tekijä 20hz ylöspäin on vahvistin; kenties siksi, että vahvistin on tarkoituksella asetettu rajoittamaan tuossa kohdin, ettei särö karkaa? Daytonin kanssa vahvistin on ollut rajoittamassa vasta 50hz ylöspäin, jossa max SPL on 11db enemmän, kuin SVS:lla. Toki Daytonin särö on 20hz kohdalla moninkertainen SVS:ään verrattuna, vaikka otetussa paineessa ei ole suurta eroa. Spoiler Älä nyt ota henkilökohtaisesti, mutta et kai vaan tarkoitushakuisesti etsi perustelua sille, miksi itse tekemäsi ratkaisu eli kaupallinen 12" olisi parempi, kuin DIY-18"? Ensin argumentoit sillä, että 12" refleksi toistaa alemmas, kuin 18" suljettu (huoneessa) ilman sähköistä korjausta - ja mitäpä sitten, jos se elementti kestää sen sähköisen korjauksen ja vahvistimessa riittää hönkä? - ja nyt sitten otit tämän särömittauksen yksi kaupallinen ratkaisu vs. yksi DIY-elementti esiin... Kun aiempi kritiikki ei ihan pitänyt.
Tuo taulukkohan kertoo, mitkä maksimipaineet saavutetaan ennen kuin jokin toistoa rajoittavista tekijoistä pistää vastaan. - SVS saavutti maksimipaineensa >20, kunnes vahvistin rajoitti - SVS saavutti 16Hz maksimi hyväksytyksi paineeksi 93,3dB ennen kuin särö nousi liian korkeaksi - SVS ei saavuttanut ollenkaan 10 ja 12,5Hz taajuuksilla CEA2010 referenssi äänenpainetta (refleksin toisto tippuu viritystaajuuden alapuolella) - SVS saavutti punaisella merkityt äänenpaineet, jos 12,5 ja 16Hz, jos harmonisesta säröstä ei tarvitse välittää. - Daytonilla 10-40Hz aluella toistoa rajoittava tekijä oli särön määrä. Joka oli 40Hz taajuudella +10dB ja 16Hz +3dB korkeammalla korkeammalla kuin SVS:llä. - Dayton saavutti 10 ja 12,5Hz taajuuksilla CEA2010 referenssitason, mitä SVS ei saavuttanut. - Dayton saavutti 12,5Hz melkein 10dB korkeamma toistotason, jos säröstä ei välitetä. @16Hz säröistäkin äänenpainetta irtosi Daytonista enemmän. - >40Hz taajuuksilla Dayton pystyi yli +10dB korkeampiin äänenpaineisiin ilman liiallista säröä tai vahvistimen leikkaamista. En tiedä mitä vahvistinta Dayton käytti ja miten SVS olisi pärjännyt tuolla vahvistimella. Subwoofer on kuitenkin kotelon, elementin, vahvistimen ja jakosuotimen yhdistelmä.
Tuo vahvistin ei valitettavasti sano mitään. Laske subiin vastaava vahvistin, jos hintoja haluat vertailla. Halvempi ja/tai huonompi vahvistin vaikuttaa Daytonin toistoon jotenkin. DIY kirous, liikaa muuttujia huomioon otettavaksi. Potenttiaalia Daytonissa on kuitenkin enemmän kuin SVS:sässä, jos kaikki osat osuvat kohdalleen.
Leikin tuossa vaan ajatuksella, että rakentaisin ensi kesänä noista Daytonin elementeissä suljetut subbarit ja huomioni kiinnittyi noihin säröarvoihin. Taustalla tähän tarinointiin on oikeastaan se hetki, kun tulin viime syksynä siihen tulokseen, että yksi 18" suljetussa kotelossa ei oikein riitä itselleni olkkarin basso-ongelmien vuoksi. Päätin sitten, että hankitaan subbareita kaksin kappalein ja laitoin Mallun myyntiin vuoden vaihteessa, koska toista samanlaista elementtiä ei ollut näkynyt myynnissä. Mallu ja Hypexin DS8.0 vaihtoivat omistajaa alle vuorokauden sisällä myynti-ilmoituksen laittamisesta, joten jotain piti keksiä nopeasti. Koska Mallun rakennusprojekti oli vielä niin tuoreessa muistissa, päätin että vaihtoehdot ovat kaupallisissa tms. valmiissa ratkaisuissa. Mietin viikonlopun ajan mitä teen ja laitoin loputa kaksi PB12-NSD:tä tilaukseen. Viikon odottelu ilman minkäänlaista subbaria oli tuskaa, mutta sitten kun subbarit saapuivat, valmiiden subbarien pois ottaminen laatikosta oli helppoa. Kun sain lopulta laitettua SVS:t eri puolelle huonetta ja sain säädöt kohdalleen, olo oli ensimmäisen elokuvan jälkeen kuin puulla päähän lyödyllä. Ensimmäistä kertaa elokuvilla matalat efektit kuulosti siltä, matalat "humahdukset" ja "vavahdukset" tulevat uskottavasti. Vastaavaan eivät aikaisemmat subbarit (BK Monolith-DF ja 18" Mallu) koskaan pystyneet nykyisessä olkkarissani. Olo oli samalla hieman sekava, kun tajusin, mitä olinkaan aiemmin leffoja katsoessani menettänyt.
Sikäli, kun tuon SVS:n ja BK Monolith DF+ -välillä on hyvin pieni ero suorituskyvyssä, niin eiköhän se muutos ollut se "kaksi subia eri puolilla huonetta"..
Toki niitä saa jenkeistä,181e/kpl....vielä kun löytää edullisen kuljetusmuodon jos vaikka 2 tarvitsee. http://www.parts-express.com/dayton-audio-rss460ho-4-18-reference-ho-subwoofer-4-ohm--295-472 Alvit ja tullit sitten nostaa hinnan lähelle euroopan hintoja.
Niinpä. Sitä ei vaan usko ennen kuin itse kokeilee. :hitme: Edit: Sikäli, kun Mallu päihitti Monolithin suorituskyvyssä, niin muutos ei ollut pelkästään "kaksi subia eri puolilla huonetta".
Itse taitaisin kuitenkin tyytyä kahteen refleksikoteloituun RSS390HO-4 elementtiin, jos olisin itselle subbaria tekemässä. Tonnin budjetilla saisi hommattua kaksi elementtiä, vahvistimen yms. tarvikkeet. Leffakäytössä ulottuvuus ja äänenpaineet varmaankin riittäisivät hyvin. Vuosi takaperin kun olin miettimässä subbareita, RSS390HO-4 elementtejä ei saanut Euroopasta.
Kuinkahan pieneen koteloon tuon 18 soundin uskaltaa tunkea ettei äänenlaatu kärsi, jos vastetta lähtee sähkösesti oikomaan hypexillä. Kun tuossa psc2.700 näyttäs riittävän tehot siihen että tuo 18lw2400 ylittää lineaarisen radan matalimmilla jo 70l suljetussa ainakin teoriassa oikein katoin
Saurama saattaisi osata vastata, meneekö pienempäänkin, mutta hänellä on 100L bokseissa, eikä käsittääkseni ongelmia. Omani on ~150L, mutta ei tarvinnut oikoa, kun huone boostaa flatiksi 10hz saakka.
Se 150ltr on Qtc-arvolla 0,5 eli sen suurempaa ei enää perustella juuri millään. Paitsi jos sattui olemaan joku ylimääräinen asuntovaunu, jota välttämättä halusi käyttää kotelona. Jos on välttämätöntä puristaa mahdollisimman pieneen astiaan niin 50ltr toimii vielä hyvin. Tehoa toki tarvitaan sitten paljon enemmän. Kyllä, 18LW2400 kestää tehoa hyvin eri tavalla kuin peruslaatuinen hifielementti. Silti, kyllä sekin reagoi tehon lisääntymiseen särön lisääntymisellä eli mahdollisuuksien mukaan isompi on järkevämpi - parempi herkkyys alimmilla taajuuksilla. Mutta mikäli iso kotelo voidaan laittaa vain akustisesti epäedulliseen paikkaan ja pieni hyvään paikkaan niin pieni on parempi.
Kun vaihtoehtona on yksi isompi kotelo+elementti ja 1200w tai kahteen pieneen koteloon tuo teho jaettuna, jolloin kartiopinta-alaa ois myös tuplat