18" DIY aktiivisubi kotiteatterikäyttöön <- 500€

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana ZaMi, 04.02.2014.

  1. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Elikkä, suuri qtc-> pieni kotelo viittaa yleisesti parempaan todelliseen transienttitoistoon kuin pieni qtc? Tästä on ollut nyt ns. virallista tietoa kahteen suuntaan eri paikoissa. Ilmeisesti tuo ei kummiskaan koske ihan kaikkia elementtejä, kun tosiaan itsellä kokemusta suuren ja pienen qtc:n subista ja kummassakin oli transienttitoisto parhaimpia kuulemistani, pienellä qtc:lla vain toisto yletty huomattavasti alemmaksi. Tuosta toistosta vielä, niin eikai se toisto täysin katkea esim 20hz noissa luokkaa kuution-parin pa subeissa, ja kokonaisuus tilan kanssa luulis tuottavan efektit 15hz hujakoille
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2014
  2. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Qtc on elementin ja kotelon muodostaman kokonaisuuden Q-arvo, joka laskee kotelon koon kasvaessa. Suurella Q-arvolla resonanssi on piikikkäämpi ja resonanssitaajuuden ympäristössä ja transienttitoisto heikkenee tästä syystä. Pienellä Q-arvolla resonanssin energia jakaantuu laajemmalle alueelle ja venyttää toistoa pidemmälle ja ei vaikuta paljoakaan transienttitoistoon. Kuitenkin f3 on korkeammalla taajuusvasteen laakeudesta johtuen.

    Pa-vehkeet ovat käytännössä refleksejä tai jonkinlaisia torvia ja kummatkin vaativat jyrkän ylipäästön suojaamaan elementtiä ja tähän kun yhdistetään ulkona soittaminen niin kyllä ne matalimmat ovat kuulumattomissa. Lisäksi vaikka jotkut pa-subit toistaisivat 20 Hz asti, niin kyllä suurimmalla osalla jäädään 30-40 Hz välillä. Toiston venyttäminen alemmas yksinkertaisesti vaatii niin valtavasti enemmän kokoa, tehoa ja valuuttaa, ettei sitä huvikseen tehdä.
     
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tuohon voisi vielä huomauttaa, että on yksi asia toistaa 20hz saakka Tavastialla, Jäähallissa ja Raumanmeren ulkofestareilla. Sen 20hz tuuttaaminen kuultavalla voimakkuudella koko yleisömassalle ulkona... Riittäiskö alle rekan kokoinen kotelo ja oma generaattori?

    EDIT: voisko joku repäistä tuon viitatun raidan analysaattorista läpi? Selviäispähän sekin. Olen valmis lyömään korillisen olutta vetoa, että siinä ei ole millään relevantilla voimakkuudella alle 20hz taajuuksia. Sanotaan vaikka että kori lähtee, jos 10-20hz kaistalla löytyy ääntä voimakkaammalla, kuin -10db verrattuna keskiarvoon 40hz - 20khz.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2014
  4. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eli 0.5 qtc on parempi toiston tarkkuuden kannalta kuin esim 0.9?
     
  5. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Qtc-arvo ei sinänsä kerro toiston tarkkuudesta mitään. Kuten edellä sanottu... pienempi suljettu kotelo on herkempi yläbassoilla johtuen tuosta piikikkäämästä elementti+kotelo resonanssista. Mulla on tietokoneessa Peerlessin XLS10" aluminiumit tehty qtc 0.5 arvolla (45L) ja toisto on silti tarkkaa myös ylemmiltä osiltaan. Isommassa kotelossa elementti pääsee helpommalla, kun ilmajousi on tavallaan "löysempi", eli elementti ei tarvitse yhtä paljon tehoa soidakseen x voimakkuudella. Toisaalta elementin liikerata kasvaa pienemmällä teholla samaan lukemaan kuin mitä se olisi pienemmässä kotelossa. Puhekelan kannalta (säröt,kompressio etc.) on kuitenkin minun mielestä parempi kun elementtiä ei tarvitse kärventää isoilla tehoilla. Tarkkuus johtuu enemmänkin itse elementistä, sijoittamisesta huoneessa, huonekorjauksesta ja myös hiukan vahvistimesta. Itse mitottaisin suljetunkin kotelon vähintään tuon qtc 0.7 mukaan. Toki pienempikin kotelo varmaan toimii... mutta sitten se saattaa taas vaatia enemmän alakertaan boostia, jotta matalimmatkin saadaan esiin. Tämä johtaa taas siihen, että elementillä joudutaan johtamaan enemmän tehoa->lämpörasitus, kompressio. Lisäksi vahvistin joutuu tekemään enemmän töitä. Voisin melkein sanoa, että on poikkeuksetta parempi mitä pienemmällä vahvistinteholla saadaan lukema xx äänenpainetta.
     
  6. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kerroppa jusky miksi poikkeksetta parempi mitä pienemmällä vahvistinteholla saadaan lukema xx äänenpainetta?????

    Hyvät perustelut kehiin!
     
  7. SJo1

    SJo1 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä Crown XTi4002 pääte tuli kannettua kotiin. Speakon® NL4MP liittimet johtoihin ja koteloon.
    Vielä puuttuu elementit, joita en ole saanut valittua ja kotelon kokoaminen.

    Hifitalolla ei ollut kuin 1 kpl 18LW2400 8 ohm ja useampi 18LW2400 4 ohm.
    Toki tuolla vahvistimella voisi noita 4ohm subejakin ajaa...

    Kyssäri, riittääkö vahvistimen DSP:n ominaisuudet mahdollisen ali/ylipäästö suotimen tekoon?

    Integrated Processing Input eQ: 6 parametric filters per channel with adjustable Q, ±15 dB boost/cut.
    Also adjustable high and low shelving filters. This 8-filter EQ section can be bypassed.
    crossover filters:
    Highpass and Lowpass per channel.
    Butterworth 6/12/18/24 dB per octave.
    Linkwitz-Riley 24/48 dB per Octave.

    Also includes ±15 dB bandpass gain and polarity control.
    output eQ: 8 parametric filters per channel with adjustable Q, ±15 dB boost/cut.
    This 8-filter EQ section can be bypassed.
    Delay:
    For signal alignment of driver; 50 ms of total delay.
    SubHarmonic Synth:
    Takes the low-frequency content of the input signal and &#8220;synthesizes&#8221; a new signal that is the same as the input signal but one octave lower.
    The new synthesized signal is then mixed with the original signal to create the effect.
    New users now have control over frequency, gain, and filter type.
    Peak x Plus&#8482;
    Limiter:
    User defeatable limiter that allows users to control Threshold, Attack, and Release times.
    Presets:
    30 total presets, 29 of which are user-definable.

    -Samppa
     
  8. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvistä en tiedä mutta. Ainakin vähemmän puhekelan arvoja muuttavaa lämpöä syntyy pienemmällä teholla, samoin kotelo pysyy viileämpänä eikä sen käytös muutu. Tuosta kotelon koosta vielä niin kokeilin audisonia reippaasti isommassa kotelosta, niin soinnista katosi erottelevuus, vaikka tilanne näytti paperilla paremmalta kuin pienemmässä kotelossa
     
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Todellakin riittää. Myös vastetta pystyt tuolla "hienosäätämään" tarvittaessa.
     
  10. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    No jo on sulla rummut. :hitme:
    Vaikka olen soittanut rumpuja 18vuotta, niin ei minun rummuista ole ikinä noin matalaa lähtenyt.
     
  11. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kun otetaan se tila ja elektroniikka rumpujen jälkeen mukaan ni tilanne onki toinen
     
  12. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoitin tuolla kaiuttimen/subbarin herkkyyttä. On parempi saada vaikkaka 95db ääntä watilla kuin 100 watilla. Kompressiot ja muut tulikin jo tuossa aikaisemmassa postauksessa. Niin minäkin ennen luulin, että pitää olla mahdollisimman tehokas vahvistin... jos nyt tekisin subbarin/subbarit, panostaisin useampaan elementtiin/isoon kartiopinta-alaan ja valitsisisin sen pienemmän vahvistimen niitä soittamaan. En yhtä (pientä) elementtiä ja sitä kilowattiluokan kiuasta paahtamaan huonetta lämpöiseksi.
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eli kun rummuista lähtee 40hz ääniaalto, niin miksauspöydässä se muutetaan 15hz aalloksi? Vai tilako sen tekee - etenkin kun tuo on kaiketi nimen perusteella festarikeikka eli ulkona soitettu?

    Ajakaa nyt joku tuo analysoijan läpi...
     
  14. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
  15. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei se rumpu pelkkää 40hz sisällä. Joo oli ulkokeikka, mutta ei tuo festarilavakaan täysin resonoimaton avaruus ole. Itteakin kiinnostas mitä analysaattori näyttää, sen vaan olen todennut että alapää ilman matalalle kykenevää subbaria ei kuullosta samalta kun paikanpäällä, aikanaan kun peerlessistä siirryin parempaan subbariin niin tilanne parani yksinkertasesti
     
  16. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Bassorumpu luonnostaan on oikeastaan aika mitäänsanomattoman kuuloinen... mixatessa/äänityksessä yleensä taajuuskaista rajataan ja tiettyjä taajuuksia korostetaan halutun lopputuloksen saamiseksi... niin livenä kuin äänittäessäkin. Lähes kaikki äänityksessä käytettävät softat pitää sisällään tuon oktaavilaskijan...
     
  17. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Nyt luistellaan jo kaukana jossain aiheesta, mutta miksi olet vakuuttunut, että toiston parantuminen johtui nimenomaan matalammalle ulottumisesta eli siitä, että uudella subilla toistui jotain, mitä aiemmin ei?

    Vrt. itse vaihdoin Monolith DF+ -mallin Paradigm Studio SUB 12. Toiston ulottuvuudessa samalla sijoituksella ja samassa tilassa oli tuskin enempää, kuin kenties parin hz ero suuntaan tai toiseen - jos sitäkään. Muutoin toistoketju sama. Paradigm kuulosti varsinkin vähän hanaa avatessa lähes millä tahansa mittarilla paremmalta, kuin BK. Toki hintaakin on 2,5x....
     
  18. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lähinnä varmaan siitä kun samalla voimakkuudella sointi tuntumaan kropassa, toki itsebasarin iskukin alko löytymään.

    Jusky.
    Tuo taajuuksien rajaaminen saattaa selittää sen miksi jotkin kappaleet kuullostaa alapään osalta samalta matkaradiosta kuultuna kuin 15" tai 18" subin kanssa
     
  19. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin heti tulee mieleen osa Eppu Normaalin tuotannosta. Heillä ei paljon bassorummussa ole tavaraa alapäässä, napakka se basso on kuitenkin. Epuilla on muutenkin omaperäinen mutta erittäin hyvä soundimaailma. Eppujen keikka taannoin vedettiin myös tuolla samalla soundilla. Oli muuten toisaalta aika piristävää kuulla tasapainoista soundia muiden yhtyeiden jytkyttäessä sitä 50hz bassorumpua niin että vaatteet läpättää päällä.
     
  20. Hacka

    Hacka Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.09.2006
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    4
    Hiukan OT mutta kannattaa vielä harkita tuon vahvistimen käyttöä jos tarkoitus on saada niitä matalimpia murinoita kunnolla esiin. Ainakin naapuriforumilla on puhuttu, että osassa/kaikissa Crowneissa olisi kiinteä 24db/oct ylipäästö 20Hz:ssä:

    Linkki 1

    Linkki 2

    Tarkempaa tietoa ei itsellä asiasta ole vaan pelkkien forumijuttujen perusteella huutelen. Sen verran nuo jutut kuitenkin pelotti etten itse enää Crowneja harkitse subwoofereiden ajamiseen (nyt suunnitelmissa rakentaa 2x UcD2k + SMPS3k -vahvistimia +miniDSP ajamaan kahta 21" Mach 5:n elementtiä).
    Ja jatkot sitten esim. tänne.
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2014