Ärsyttävimmät mainokset?

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana simo, 06.08.2001.

  1. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 455
    Saadut tykkäykset:
    776
    Äänekkyyden tasaus suosii dynaamista ääntä, toisinsanoen mainokset todennäköisesti muuttuvat ääneltään dynaamisemmaksi.

    Radiossa ei ole menneisyydessä käytetty tätä tekniikkaa, koska tämä on ihan uutta viime vuosien aikana kehitettyä tekniikkaa jolla nimenomaan pyritään poistamaan vanhan huippuarvotasauksen ongelmat, eli että kompressoitu ääni kuulostaa äänekkäämmältä kuin dynaaminen ääni.

    Niin johti, koska tasaus tehtiin aivan väärin, huippuarvolähtöisesti, kun se pitää tehdä äänekkyyslähtöisesti. Ennenwanhaa ei vaan ollut tekniikoita määrittää äänitteiden subjektiivista äänekkyyttä objektiiville algoritmeilla mutta nyt on.

    Jep.

    Yksinkertaistettuna: Äänekkyystasaus perustuu K-painotukseen, jossa bassot suodatetaan loivasti pois ja diskanttia hieman korotetaan. Tämän jälkeen signaalin neliö voidaan integroida ja kun tulos jaetaan äänitteen pituudella, saadaan äänitteelle (vaikkapa makkaramainos) äänekkyysluku, joka vastaa hyvin ihmiskorvan kokemaa äänekkyyttä. Äänekkyyluvun yksikkö on LU. Jos mainoksen äänekkyys on vaikkapa -15 LU niin se koetaan 9 dB äänekkäämpänä kuin elokuva, jonka äänekkyysluku on -24 LU. LU on siis desibelien tavoin toimiva suhteellinen yksikkö. Absoluuttinen yksikkö on LUFS (Loudness Unit Full Scale).

    Oikeasti algoritmi on mutkikkaampi ja sisältää esim. kaksinkertaisen hiljaisten kohtien poiston laskelmista sekä tuen monikanaäänelle (5.0 asti), jossa takakanavilla on +1,5 dB suurempi painoarvo, koska takaa tulevat äänet koetaan edestäpäin tuleviä äänekkäämmäksi (evoluution hyvä idea, koska takana olevia vaaroja ei nähdä). Mutta yksinkertaistettuna äänitteille määritetään siis äänekkyys laskemalla niiden keskimääräinen teho K-painotuksen jälkeen. Olisihan tämä teknisesti onnistunut jo varmaan 30 vuotta sitten, mutta vasta nyt on "hoksattu", että tämä menee näin helposti.

    Uuden periaatteen mukaan ohjelmat ajetaan ulos tasolla -23 LUFS. Niille joko määritetään äänekkyysluku ennen lähetystä, jotta tiedetään kuinka paljon ääntä pitää voimistaa tai vaimentaa tai sitten tuotantoyhtiö on jo valmiiksi säätänyt ohjelman äänekkyyden tasolle -23 LUFS, jolloin se yksinkertaisesti lähetetään eetteriin sellaisenaan.
     
    Viimeksi muokattu: 22.09.2013
  2. Maky

    Maky Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.04.2000
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kiitokset teknologian selvennyksestä.

    Mutta tässä on se "ongemapaikka", eli kaikki on esikuunneltava ja mitattava, eli ei ole live, niinkuin tuo ikivanha ja paska radiotekniikka oli, josta puhuin. Lähtökohtaisesti tämä on loistavaa, mutta epäilen että tulee päiviä, jolloin mainos joka ulos pukkaa ei ole -23 LUFS, koska perustuu mainostoimiston mittaukseen "oho tuli vahingossa väärä versio". Toisaalta kokonaisten leffojen tai vaikkapa sarjajaksojen tarkistus? Ei niitä kukaan tee, jolloin niiden LUFS heittelee sinne tänne ja varsinkin jos sattuu poikkeuksellisen pieni LUFS -> mainokset tulee kovaa ja samoin livelähetysten osalta ei ole mitään tapaa mitata tätä kuin jälkikäteen.

    Vähän kärjistettyä, mutta teoriassa kuulostaa tosi hyvätä ja paljon parempi kuin se, että mitään ei tehdä tai että käytettäisiin sitä vanhaa metodia.
     
  3. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 455
    Saadut tykkäykset:
    776
    Livelähetyksissä normalisaatio pitää tehdä lennossa ja silloin sallitaan 1 LU:n devitaatio -23 LUFS:n targetista, koska homma on vaikeampaa. Niinhän se oli ennenkin, vaikka normalisointi perustui aivan toisenlaiseen parametriin.

    Niinhän se on, EBU:n mukaan Broadcasting-toiminnan suurimpia edistysaskelia koko historiassa.

    Eiköhän tuollaiset mainostoimistot häviä kilpailussa asiansa hoitavien mainostoimistojen jalkoihin. Sitäpaitsi silloin YKSI mainos tulee kovaa, eli tapahtuu se mistä on tähänasti kärsitty kokoajan. Big Deal. Lähetyspäässä taitaa myös olla rajoittimet, jotka pistävät jarrua, jos tasot ylittyy.

    Miksi ei tekisi? TV-yhtiöt sitoutuvat tähän touhuun. Ei tuohon nykytekniikalla voi montaa sekuntia tuhrautua kun jonkun leffan ääniraita on pyöräytetty algoritmista läpi. Varmaankin softat on sellaisia että joukko filejä voidaan normeerata sillä välin kun äänitarkkailija käy lounalla. :)

    Onpas epäluuloisuutta. Livet vedetään lennossa reaaliaikaisella LU-mittarilla.

    Teoriassa huippujuttu. Käytännössä päästään varmasti todella lähelle tätä kunhan yhtiöt vaan sitoutuvat näihin sääntöihin. Tulevaisuudessa käy niin että jos joku kanava ei näitä noudata niin katsojat kaikkoavat koska eivät jaksa rämpätä kaken volume-nappia kokoajan.
     
  4. Jan

    Jan Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.09.2002
    Viestejä:
    1 602
    Saadut tykkäykset:
    0
    Bafucin-mainos, missä nainen istuu flyygelin äänessä ja on pompottavinaan cgi-palloa päällään. AAARGH!

    edit: näköjään on ärsyttänyt jo aiemminkin
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2013
  5. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Miljoona miljoona miljoona... vittuuntunutta katsojaa. Maailman ärsyttävin mainoskampanja, ikinä. Hyvä Welho ja DNA tai kenen iso virhe tuo nyt onkaan...

    Voi elämä.
     
  6. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Delta-auton mainokset .... :OI
     
  7. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Mun mielestä tuo on hauska mainos :D
     
  8. SpiderJerusalem

    SpiderJerusalem Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    1 017
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja onhan siinä myös aika nättejä naisia :love:
     
  9. Vole

    Vole Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.03.2010
    Viestejä:
    1 927
    Saadut tykkäykset:
    81
    Se Matkahuollon uusin mainos, jota on näytetty ainakin leffateattereissa liian pitkänä versiona. Ylitaiteellinen pätkä, jonka taustamusiikkina soi ehkä eniten inhoamani kappale "Päivänsäde ja Menninkäinen". Ymmärrän, että on haluttu tuoda tuota matkalle lähtemisen tunteellista puolta, mutta joku raja. Hauskaa oli kun tämä näytettiin jonkun elokuvan trailerien yhteydessä ja yleisössä ollut nainen repesi nauruun mainoksen lopussa, kun tajusi mistä firmasta on kysymys.
     
  10. Khilon

    Khilon Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.10.2006
    Viestejä:
    282
    Saadut tykkäykset:
    32
    Olen nähnyt tuon moneen kertaan ja aina yleisö on naureskellut sille enemmän tai vähemmän. Ihan kiva mainos, mutta täysin sopimaton Matkahuollolle. Sopisi paremmin vaikka johonkin hyväntekeväisyyteen liittyvään kampanjaa.

    DNA Welhon miljoona ruutua -mainos on hyvä, ei ärsytä yhtään.
     
  11. dixi

    dixi Guest Guest

    Liittynyt:
    25.02.2003
    Viestejä:
    713
    Saadut tykkäykset:
    2
    Itse mainos on minusta todella hyvin toteutettu, varsinkin leikattu, mutta ihan totta että lopussa kun lävähtää ruutuun matkahuollon ankea ja ruma logoplanssi, niin loppufiilis jää vähän epämääräisen hölmistyneeksi :)
     
  12. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    No mulla lässähti heti, kun jo alusta lähtien oli pienistä visuaalisista vihjeistä päätellen selvää, että Matkahuollon mainos on kyseessä. Sen jälkeen koko pätkä vain tuntui olevan (ja olikin) tekotaiteellista sentimentaalihömppää. Muhun eivät vetoa tunteisiin vetoavat mainokset. Ei sitten yhtään.
     
  13. pmv

    pmv Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.03.2005
    Viestejä:
    224
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sopiiko tänne radiomainokset?

    Tänään kuulin heinix-mainoksen autossa ja ei voinut kuin nauraa. Aivan järkyttävä renkutus. Vaikea kuvitella, että tilaaja on mainoksen hyvällä mielin hyväksynyt.
     
  14. Khilon

    Khilon Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.10.2006
    Viestejä:
    282
    Saadut tykkäykset:
    32
    Minuun vetoavat jos mainostettava asia vetoaa tunteisiin. Matkahuolto ei ole sellainen.
     
  15. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    True dat. Kun öljyn- ja pakokaasunkatkuinen bussi-/rahtifirma rupeaa tekemään tekosentimentaalista balettihömppää vakavalla naamalla, niin siinä menee minun rajani.
     
  16. Vole

    Vole Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.03.2010
    Viestejä:
    1 927
    Saadut tykkäykset:
    81
    Matkahuollon mainoksen tavoin myös tämä ABC:n kutoja -mainos on aika kaukaa haettu. Youtubessa törmää tuohon ainakin vähän väliä, mikä tietenkin vain lisää ärsytystä. Oikeastaan kaikki videoita edeltävä mainonta aiheuttaa sen verta ärsytystä, että negatiivinen fiilis tulee varmaan jokaisen mainoksen kohdalla. Tuossa ABC:n mainoksessa on jokin ihmeen aasin silta ABC:lla tauolla käymisen ja kutomisen välillä. Todella kaukaa haettu enkä yhtään ymmärrä tätä yhteyttä. "Moni miettii, mitä intohimoisen kutojan päässä liikkuu" no ei kyllä mieti.

    https://www.youtube.com/watch?v=BVzlhTRTCe8
     
  17. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    En edes katso mitään nettilehtien uutisvideoita jos niissä on joku pakkomainos. Pysäytän heti alkuunsa. Pitäköön tunkkinsa.
    Tossa kyllä mainos tekee ihan päinvastaisen vaikutuksen kuin mikä oli tarkoitus.
     
  18. PhillyNott

    PhillyNott Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2007
    Viestejä:
    535
    Saadut tykkäykset:
    8
    No nyt. Tv:ssä pyörii joku Vitapron (tai vastaavan) mainos kera Nicke Lignellin ja on kyllä kauhea. En osaa päättää, onko se tehty huumorilla vai ihan tosissaan, mutta melkoinen tekele on joka tapauksessa biiseineen kaikkineen.
     
  19. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 703
    Saadut tykkäykset:
    362
    ^ Jos se on tehty huumorilla niin se ei oikein siitä välity. Jos se taas on tehty ihan vakavissaan, niin siinä vasta epäonnistuttu onkin. Kaiken lisäksi mainos on pitkä. Karsein ja ärsyttävin pläjäys kyllä aikoihin. Lisäpisteet vielä pielessä olevasta lipsyncistä ja huonosta jälkiäänityksestä. Erikoismaininta vielä Nicken selässä olevasta rautakangesta joka tuntuu haittaavan kävelyä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.07.2014
  20. 007

    007 Secret Agent Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.11.2003
    Viestejä:
    753
    Saadut tykkäykset:
    16
    ^^ Kyseinen mainos on kyllä erikoinen, mutta pari kertaa sen nähneenä siinä on kumminkin jotain mikä ei pistä ärsyttämään. Lipsync varsinkin tämän lopussa olevan naisen osalta on pöyristyttävän luokaton.

    Sitten mainos joka pistää ärsyttämään meikäläistä oikein huolella: naisen äänellä selostettu trivago mainos. V-käyrä nousee alta sekunnin kun kyseinen mainos alkaa.