JVC DLA-HD100 30000:1 natiivikontrasti

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana ketma, 14.08.2007.

  1. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    Mitenkähän tämä nyt oikein käytännössä menee? Luulisi korkean ansin juuri vaikuttavan siihen että kun on mustaa ja valkoista samaan aikaan ruudulla niin noiden erotus on iso, eli valkoinen näyttää valkoiselta ja musta mustalta. Eli perinteisesti DLP tykkien hyvä kuvanlaatu perustuu juuri tähän.

    LCD puolella taas dynaamisen kontrastin lukemat voivat olla hurjia, mutta kuva lattea koska ansi kontrasti on matala. No kokemusta ei ole kuin dynaamisen iriksen omaavista laitteista, näissä ainakin tummassa kuvassa valkoinen menee harmaaksi ja kirkkaassa kuvassa musta taas harmaaksi. No pitänee päästä vilkaisemaan noita uusia tykkejä jossain vaiheessa.
     
  2. Baroni

    Baroni Guest Guest

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    134
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näin minäkin olen asian kuvitellut olevan, en vain oikein uskaltanut kommentoida. Olen käsittänyt että tämä usein mainittu "pop from screen" syntyy nimenomaan korkean ansi-kontrastin ansiosta. Kyseessä on ikään kuin systeemin perusdynamiikka ilman kohinanvaimennusta (jos sallitaan vertaus äänimaailmasta).

    Kyllä tässä minustakin on selvä logiikka. LCD-tykkien luonnostaan matalaa ansi-kontrastia paikkaillaan dynaamisen iiriksen avulla, mutta koska perusdynamiikka on kapea ei "pop" oikein synny. Dynaaminen iiris vastaa äänipuolella jotain DBX- tai Dolby A- kohinanvaimennusta, siis noin periaatteessa.

    Edellä mainitusta johtuen en aivan purematta niele JVC:n ylivoimaisuutta. Noh, kumpaakaan en itse ole päässyt näkemään, joten en uskalla asiasta sen kummemmin väitellä, kunhan tässä vain ihmettelen..
     
  3. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Cine4home teki taannoin testin, jossa tarkasteltiin ANSI ja on/off-kontrastin vaikutusta kuvaan. Ote käännetystä loppuyhteenvedosta:

    What now better, is ANSI or on/off? With above experiments we described the strengths and the weaknesses of both aspects. As result is clear, which does not surprise anybody: The more highly each of the two contrast characteristics, the better. Ideally thus a projector with a ANSI would be contrast beyond the 500:1 and an on/off contrast beyond the 10,000:1. But like so often, the egg-laying woolly milch sow does not give it (still).

    One must make as a personal weighting of the compromises. Participates surprising: The projector with lower ANSI contrast can offer more picture depth nevertheless in many scenes, while the projector with higher ANSI in bright scenes and with hard contrast transitions scores.

    And in such a way decide again once personal taste, targeted application and operational area, which technology "improves" is... On to the specialist dealer in your proximity!!!


    Miten CRT-tykit suhtautuvat tähän logiikkaanne? Niissähän ANSI-kontrasti on hurjasti huonompi kuin LCD-tykeissä, mutta on/off-kontrasti moninverroin parempi. Poppia ja syvyyttä kuitenkin riittää.
     
  4. sampo.666

    sampo.666 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eihän ansi kontrasti kerro mitään muuta kuin mustan ja valkoisen kirkkauden suhteen tietynlaisella shakkiruudukolla. Tällä lukemalla voi arvioida kuinka nopeasti laite voi näyttää täysin valkoista täysin mustan jälkeen.

    Dynaaminen kontrasti kertoo laitteen esittämän valkoisen ja mustan kuvan kirkkauden eron. Kyseinen mittaus siis suoritetaan kahdella eri kuvalla. Valkoisella kuvalla iiris voi olla auki ja mustalla kuvalla taasen kiinni. Tämä ei anna todellista kuvaa laitteen suorituskyvystä, mikäli laitteessa käytetään iiriskikkailuja.

    Staattisella kontrastilla tai dynaamisella alueella tarkoitetaan sitä millaisia kirkkauseroja laite pystyy näyttämään yhden kuvan sisällä. Kohtauksessa voi olla vaikkapa yksi hyvin kirkas alue ja yksi hyvin tumma alue. Mikäli tumman alueen kirkkautta ei saada tarpeeksi alas, musta näyttää harmaalta.

    Mikäli tarkastellaan asiaa ihmissilmän näkökulmasta, niin näyttölaitteen pitää pystyä muodostamaan 150:1 kontrasti 2M:1 dynaamisesta alueesta kuvan jokaiseen kohtaan. Vaadittava dynaamien alue on kumminkin huomattavasti pienempi, sillä silmä vaatii aikaa totutella eri kirkkauksiin. Mikäli käytetään tiheää shakkiruudukkoa, niin 150:1 ansi kontrasti riittää ihan hyvin näyttölaitteelle. JVC lienee viimeistään 2008 malleillaan aika lähellä täydellisyyttä, mikäli kontrastia tulee samaan malliin lisää.
     
  5. sni

    sni Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    231
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei jälkeen vaan yhtä aikaa.

    JVC HD-1:n heikompi ANSI-kontrasti parhaisiin DLP tykkeihin verrattuna ilmenee kuulemma siten, että mitä suurempi osa kuvasta on kirkasta sitä korkeammaksi tummien kohtien mustan taso käy (sen kyseisen framen sisällä). DLP:llä tälläisten kuvien mustan ja valkoisen kirkauserot ovat suurempia ja ANSI-kontrasti siten parempi ja kuvassa enemmän "POP":ia.

    Jos kuvassa on enimmäkseen mustaa ja vain vähän kirkkaita kohtia, kuten kuvat avaruudesta tähtineen, on JVC:n kontrasti omaa luokkaansa. Tässä eivät iriksellä tehdyt korkeat ON/OFF kontrastit auta, koska samaan frameen olisi saatava sekä paljon valoa että vähän valoa.

    JVC:n kontrastikäyttäytyminen lienee siten hyvin CRT-mäistä. Ei ihme että CRT-miehet tykkäävät ja DLP-miehet eivät ole ihan vakuuttuneita.:rolleyes:
     
  6. sampo.666

    sampo.666 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei samassa pikselissä näytetä mustaa ja valkoista. Täten musta tai valkoinen tulee aina mustan tai valkoisen jälkeen. Johan tuo shakkiruudukko pitäisi selventää asiaa. :hitme:

    edit: liika POP on turhaa, sillä se estää näkemästä yksityiskohtia kuvassa. Tästä löytyy tutkimuksia helposti etsimällä artikkeleja HDR näytöistä. Mikäli paikallinen kontrasti menee 150:1 yli, niin silmä näkee yksityiskohtien sijaan blooming tjsp efektiä.
     
  7. sni

    sni Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    231
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei tietenkään samassa pikselissä. Mutta ajallisesti yhtä aikaa samassa kuvassa shakkiruudukkona kuten totesit.
     
  8. Baroni

    Baroni Guest Guest

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    134
    Saadut tykkäykset:
    0
    Okei, tämä lienee siis jossain määrin makuasia.
    Entäpä tarkkuus, väittävät että HD80 olisi selvästi tarkempi kuin JVC. Onko tämäkin ero makuasia, vai miten on?
     
  9. sampo.666

    sampo.666 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ilmeisesti DLP tekniikassa on pikseleiden täyttö huonompi, jolloin kuvaan tulee keinotekoista terävyyttä pikselin paksumman "kehikon" muodossa. Tokihan optiikallakin on vaikutusta asiaan, mutta ensin mainittu asia lienee suurin syy tarkkuus kommentteihin.
     
  10. sni

    sni Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    231
    Saadut tykkäykset:
    0
    HD-1:n ja HD-80:n osalta varmasti on, mutta tämän ketjun otsikko taisi olla HD-100. Kukaan ei sitä ole vielä nähnyt, saati kontrasteja mitannut. Voihan siinä olla jo DLP tykkejä parempi ANSI-kontrastikin. Siinä tapauksessa olisi kyllä suvereeni vehje.
     
  11. sampo.666

    sampo.666 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo eipä HD100n ansi kontrastia tiedä. Tein hieman tutkimusta dila tekniikasta ja ei nykyisen DLPn selättäminen mikään mahdottomuus ole ansi kontrastin osalta.
     
  12. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    1-chippisen DLP:n vahvuus on, ettei yhdellä paneelilla voi olla kohdistusvirhettä. Täten kuvan konvergenssi jää puhtaasti optiikan huoleksi, kun taas 3-paneelisissa on aina jonkin verran konvergenssivirhettä paneelien välillä.

    Tässä siis toinen syy mahdollisesti tarkempaan kuvaan.
     
  13. Mika Klemetsö

    Mika Klemetsö Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2006
    Viestejä:
    250
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ei. DLP-tekniikka on nimenomaan kuuluisa suuresta fill ratestaan. Uusissa HD-projektoreissa se on vielä entistäkin parempi.

    MKL
     
  14. sampo.666

    sampo.666 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olisikohan mitään linkkiä asiasta? Mielestäni DLPllä on alle 90% fill rate ja SXRD/D-ILA tekniikoilla päälle 90%.

    edit: kaivoimpas cine4home HD1 arvostelusta pätkän "The fill rate is clearly higher even compared to DLP"

    http://www.cine4home.com/reviews/projectors/JVC-HD1/HD1Test.htm

    Arvostelu on aika tuore ja tyypeillä varmasti kokemusta projektoreista.
     
  15. Rottapasi

    Rottapasi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.07.2006
    Viestejä:
    662
    Saadut tykkäykset:
    4
    Osallistun keskusteluun pikaisella Googletuksella. Linkin todenperästä en tiedä, mutta tälläiset arvot löytyi.

    Fill Factor ranges
    LCD 40% - 60%
    DLP 80% - 90%
    D-ILA 93% - 95%
    CRT (analogic) 100%

    linkki
     
  16. Mika Klemetsö

    Mika Klemetsö Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2006
    Viestejä:
    250
    Saadut tykkäykset:
    0
    Luotettavia arvioita uusimpien toteutusten arvoista ei ole näkynyt mutta muutaman prosentin erot fill ratessa ovat joka tapauksessa täysin merkityksettömiä kun niitä vertaa konvergenssin ja optiikan aiheuttamiin ongelmiin.

    Tässä(kin) asiassa pitää ymmärtää virhelähteiden suuruusluokka eikä pidä huolestua lillukan varsista kun reitillä on mäntyjäkin.

    Erityisesti optiikan osuus on 1080-projektoreissa usein sujuvasti unohdettu. 1080p asettaa optiikalle aivan uusia vaatimuksia ja linssi mikä toimii aivan hyvin tarkkuudella 720p ei välttämättä enää olekaan 1080p-aikana käyttökelpoinen. Voin hyvin kuvitella, että edullisimmissa FULL HD -projektoreissa on tingitty nimenomaan optiikasta, kuluttajille on helppo myydä näennäistä tarkkuutta eikä monikaan tule ajatelleeksi, että huono linssi voi niistää tarkkuudesta paljonkin pois. Silloinkin kun konvergenssi on saatu jotenkuten kohdilleen.

    MKL
     
  17. Mika Klemetsö

    Mika Klemetsö Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2006
    Viestejä:
    250
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pakko mainita, että CRT:llä tuo arvo on pikemminkin vähintään sata...

    MKL
     
  18. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Ja tässä edullisella voitaneen tarkoittaa alle 10-20k€ malleja.
     
  19. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    JVC:n kontrastikyvystä sain ihan hyvä esimerkin tänään, kun samassa tilassa on nähtävillä Epsonin tonninen, Mitsun 5000:n, Benq 1000, Sony Pearl ja JVC DLA. Huone oli aika hyvin pimennetty, pientä hajovaloa tuli katon kautta. Kaikki tykin "täysin nollassa" ts ei mitään asetuksia mihinkään suuntaan.

    Pari asiaa pisti aika voimakkaasti silmiin:

    - LCD tykeissä musta oli harmaata (Epson ja Mitsu)
    - Kaikissa muissa paitsi JVC:ssä, tummissa kohtauksissa olevat vaaleat alueet (kuten esim lopputekstit) olivat muissa tykeissä harmaita kun JVC:ssä ne olivat valkoisia.

    Jälkimmäistä eroa tuskin hirveästi huomio jos ei ole tällaista vertailukuvaa vieressä, mutta kun eron kerran näkee, niin sitä tuskin helposti unohtaa....
     
  20. sampo.666

    sampo.666 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.04.2006
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    0