80-luvun hervottomin scifi- ja toimintaohjaaja on ehdottomasti John "Howard Hawksin manttelinperijä" Carpenter. Carpenter nousi maineeseen teinislasherien kulmakivella, Halloween -elokuvalla joka on ilmeisesti vielä tänä päivänäkin budjettiinsa nähden yksi kaikkien aikojen rahallisesti menestyneimmistä amerikkalaisista independent-elokuvista. 90-luvun keskivaiheen jälkeen Carpenterin ura on ollut aika tavalla laskusuunnassa. Tätä voidaan varmaan selittää Carpenterin toteamuksella: "In France I'm an auteur, in Germany I'm a filmmaker, in the U.K. I'm a horror director, in the U.S...I'm a bum". Carpenterin viimeisin projekti, Psycopath, on ollut jäissä (pre-production) imdb:n mukaan jo kohta vuoden. Helvetin rento ja jalat maassa -äijä ainakin haastatteluiden ja audio commetary'en mukaan. Kamppailuni definitiivisestä Carpenter -elokuvasta käydään Big Trouble in Little Chinan ja The Thingin välillä. Tämä vain todistaa Carpenterin kykyä tehdä aivan päinvastaisia elokuvia (hc pelottava ja vakava kauhu vs. eksentrinen kieli poskessa tehty orientaalis-mystinen actionkomedia) The Thing 4/4 Big Trouble in Little China 4/4 They Live 3/4 Cigarette Burns 3/4 Halloween 3/4 In the Mouth of Madness 3/4 Assault on Precinct 13 3/4 Prince of Darkness 2/4 Pro-Life 2/4 Escape from New York 2/4 The Fog 2/4 Christine 2/4 Memoirs of an Invisible Man 2/4 Village of the Damned 1/4 Ghosts of Mars 1/4 Starman 1/4
The Thing on Carpenterin mestariteos. Elokuva, jossa näyttelijäsuoritukset, musiikki ja huimat "oikeasti tehdyt" tehosteet säväyttävät vieläkin. Vainoharhainen tunnelma on niin tiivis, että sitä voisi leikata veitsellä. Ja DVD-version Carpenter/Russell -kommenttiraita on ehkäpä paras kommenttiraita koskaan.
Halloween ei ole koskaan kolahtanut mulle, vaikka nyt selvästi klassikko onkin. Semmonen kolmen tähden leffa. Miehen paras tuotos on jompikumpi näistä: In the Mouth of Madness Välillä menee hieman yli, mutta noin muuten melkoisen aliarvostettu ja vähälle huomiolle jäänyt kauhistelu. Pari kertaa onnistui pelottamaan melkein kuset housuun. The Thing Tässä elokuvassa paranoia on kyllä käsinkosketeltavaa. Loistava esimerkki jännittävästä kohtauksesta on se verentestaus-hommeli. Koska The Thing ja Halloween saavat kuitenkin eniten ääniä, laitan oman ääneni In the Mouth of Madnessille tasapuolisuuden vuoksi. En ole läheskään kaikkia nähnyt, mutta pikaiset kommentit niistä jotka olen noiden yllä olevien lisäksi: Dark Star - Ihan hauska ja nokkela, välillä tosin hivenen pitkäveteinen. 3/5 Assault on Precinct 13 - Viimeisen päälle viihdyttävä ja jännittävä. "Got a smoke?" :thumbsup: 4/5 Vampires - Muistaakseni melkoista bulkkitavaraa, mutta kai tuon katsoo. 2,5/5 Big Trouble in Little China - Mielialasta ja humalatilasta riippuen riemastuttava sekametelisoppa ja genresekoilu tai sitten ainostaan melko rasittavaa kohellusta. Ei pisteitä. Eli onhan Carpenterilta jäänyt muutama kuuluisa tekele katsomatta (Escape from New York, The Fog, Christine).
The Thing, Big Trouble in Little China, Escape from New York ja Dark Star parhaimmat ja hyviä ovatkin. Miksei Starmankin. Ulkoiseisti äijä tosiaan muistuttaa enemmän pummia, kuin huippuohjaajaa.
Halloween on elokuva, joka minut imaisi elokuvan ihmeelliseen maailmaan lopulloisesti ja tosissaan mukaan. Parin kuukauden sisään ensinäkemästä, Halloween tuli katsottua parikymmentä kertaa ja sama touhu jatkui pitkään. Nyt näkemiskertoja on jo niin monta, että DVD:n oikeassa kuvasuhteessa päälle pari vuotta sitten hankittuani, olen sen katsonut vain kerran hankinnan jälkeen. The Thing on myös mainio elokuva, muttei vedä mitenkään Halloweenille vertoja. Muut nähdyt ovatkin scheissea. Dark Star kyllä pitäisi hankkia.
Kyllähän The Thing on kaikin puolin täydellinen elokuva. Yksi parhaista :king: The Thing ***** Halloween ***** Starman **** Assault on Precinct 13 **** Escape from New York **** The Live ***½ Christine ***½ Big Trouble in Little China ***½ Dark Star ***½ The Fog *** The Ward **½ Escape from LA ** Vampires ** Ghosts of Mars *½ Carpenter oli kyllä yksi aikansa parhaista ohjaajista, mutta nykyään taso on ollut sen verta heikkoa, että pistää oikein vihaksi.
Escape from NY näistä kaikkein tunnelmallisin ja viihdyttävin on, joten annan ääneni Snake Plisskenille ja kumppaneille. The Thing on myös hyvinkin onnistunut samoissa asioissa, mutta olenko sitten liian usein nähnyt jolloin harvemmin nähty Escape kiehtoo tällä hetkellä enemmän. Halloween on myös paitsi merkittävä niin myös ihan hyvä elokuva, mutta genre ei miellytä itseäni juurikaan. Assault On the Precinct 13 on hyvä pikkubudjetin leffa myös, mutta Christinesta en piittaa. Muut Carpenterin leffat taitavatkin sitten olla näkemättä.
Prince of Darknessissa on myös erityisen hyvä kommenttiraita. Ainoa syy miksen ole myynyt elokuvaa eteenpäin. Carpenterin lisäksi on joku helvetin hauska sivunäyttelijä juontamassa.
Ketjun aloittajan typerän ja erikoisuudentavoittelulta haiskahtavan pisteytyksen kunniaksi annan Christinelle 3,26/4,15 ja The Thingille 2,67/4,13, muut ovat heikompia.
Jäljitteleekö x/10 koulujen arvosana-asteikkoa jossa mahdollisia muuttujia on vain 4,5,6,7,8,9,10 vai onko se yhtäläinen viiden tähden arvosteluasteikolle, joka sisältää myös puolikkaat tähdet? Vai onko tähteytyksissä vain 5 eri muuttujaa? Ai-jai, aika sekavaa tämä sinun pistepolitiikkasi (tähtipolitiikka).
Erittäin vaikea valinta Halloweenin ja The Thingin välillä. Menkööt ääni kuitenkin The Thingin kovaakin kovemmille goreilulle.
The Thing. Löytyy koko tuotanto dvd:llä hyllystä...poislukien nuo 2 tv-leffaa ja lyhärit. Kuuluu myös omiin suosikkiohjaajiin. :king:
The Thing on täydellinen mestariteos. Noudatan avauksen kirjoittajan uusia hassun hauskoja pisteytystapoja ja annan elokuvalle 17/17.
nabokovin pisteytysjärjestelmä on loistava! Minäkin haluan olla omaperäinen, joten annan Christine - tappaja-autolle 1,89/2! Melkein täydellinen leffa, jonka korkeat pisteet johtuvat siitä että tuota tuli junnuna katseltua usein. Nostalgia nostaa pisteitä.